Se, nu har vi noget at arbejde med! 
Lucerne er umiddelbart en skidt ide at forsøge at fodre hesten op, da hestens evne til at førdøje fibre og protein falder drastisk med alderen, derudover er Ca-indholdet i lucerne ret højt, hvilket er skidt for lever og nyrer hos en gammel hest.
Gode fodermidler til gamle heste:
- fint hø eller wrap med lavt proteinindhold. Så meget som hesten gider spise (inden for rimelighedens grænser selvfølgelig), så du kan roligt sætte den op, hvis den kun får minimumsgrænsen efter vægt. Green Power Grass er velegnet, ligesom Grønthø.
- Roepiller
- Grønpiller
- Olie, op til 3 dl om dagen
- Hvis korn udfodres, bør det være varmebehandlet
Den samlede proteinmængde bør ligge på 12-14% for gamle heste mod 10-12 hos voksne heste.
Vitamin/mineraloptagelse er så vidt vides uændret, undtaget er dog B- og C-vitamin.
Hvis det var min hest, ville jeg give fint hø (hvis det stikker i hånden, når man krammer det, er det for groft), evt suppleret med grønthø eller GP Grass, roepiller, grøntpiller, en anelse varmebehandlede majsflager, olie og fx. Regulator Complete. Efter en periode på denne fodring ville jeg få taget blodprøve på hesten for at se, om den var dækket ind, navnlig med henblik på B- og C-vitamin...