Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

foder til ældre hest
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 13:31

står og skal bruge et foder til min ene hest som er 22 år. går i god tro og i dyre domme og køber et foder fra brogården. men det fungere bare ikke.

søger part til 2 heste.
0
0
Svar på denne tråd

Har den ..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 13:39
.. dårlige tænder? Siden du vil have specielt foder til den?

MVH Sussie :-D

Wrap sælges

0
0
Svar på denne tråd

fodring af ældre hest
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 13:47

Hvilket produkt brugte du, og i hvilke mængder? Hvordan ser din øvrige fodring ud? Fik du lagt foderplan af Brogården? Hvad plejer den at få at spise, og hvor meget? Race, størrelse, vægt? Hvad med ormekur program? Hvor tit får den ordnet tænder og af hvem? Hvor meget bliver den motioneret, og hvor meget går den på fold? På hvilken måde fungerede det ikke?

Lidt svært at hjælpe uden detaljer...

0
0
Svar på denne tråd

foder til ældre hest
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 19:44

alt det er der styr på. kan ikke se hvad ormekur, tænder osv. har med sagen at gøre. men ellers tak for evt. svar. finder en løsning på anden måde.

han trives syntes bare ikke fodret funger til ham.

søger part til 2 heste.
0
0
Svar på denne tråd

Du skriver
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 22:30

Du skriver jo ikke noget om, hvordan den ikke fungere på foderet, jeg mener: taber den sig, er den blevet sløv, kan den ikke lide det, osv.

Hvis en hest ikke fungere ordentligt, er tænder og orm det første man tjekker.

Du må frem med flere oplysninger, hvis du vil have at nogen skal hjælpe dig.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

opfedning
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 10:55

Melina: hvis hesten er propfuld af orm og har elendige tænder, kan man jo fodre med hvad som helst uden at det fungerer! Det samme, hvis man giver for lidt af foderet eller ikke giver ordentlig stråfoder. Du skriver intet om hestens øvrige manegement, og vi kan altså ikke vurdere situationen, hvis vi ikke har alle detaljer.

Men hvis du ikke vil have hjælp, så værsgo'...

0
0
Svar på denne tråd

foder til ældre hest
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 12:46

han fik ordnet tænder i maj og får der hver 1/2 år pga.spidser. og fået ormekur over ´2 gange 1 i juni og 1 i juli. har lige haft prøve hos dyrlægen og der er ikke noget.

Han står på halm, får den mængde hø der svare til hans vægt.

fodermængden skulle da meget gerne passe til hans behov, som er vedligehold. plejer at blive redet ca 3 gange ugeligt,han er ALDRIG sløv. frisk og glad gammel herre. men pt. står han stille har gjordt det en mdr og skal yderlig 2 mdr. da han har skåret sig/hængt fast i hegnet. han er 22 år og trives ellers godt. har jo som sagt dyrlæge til ham hver 1/2 år til tænder og der bliver han også tjekket i hoved og r..! hun forslog at der skulle noget lucerne i. det hjalp nok lidt men det kan han jo ikke leve af. så får han olie i til at det glider nemmere. han skulle jo gerne holde mange år endnu. vi har 2 andre min søsters pony på 20 os min anden på 19 de fungere på det. syntes bare ikke han kan holde på sulet om vinteren.Tror faktisk heller ikke han er så vild med det. men det bedste skal han have koste hvad det vil

men på forhånd tak...

søger part til 2 heste.
0
0
Svar på denne tråd

wrap, wrap og atter wrap
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 15:36

Jeg fodre min gamle vallak på 22 år, med alt det wrap han kan spise og det er ca. 9-11 kg. om dagen (det er lidt forskelleigt fra dag til dag hvad han spiser, han får ingen korn da hans mave ikke fungere på det, han får simpelthen tynd mave hele tiden, men bliver så i stedet supleret op med hestespark (muslifoder) og vitaminer. det er en ret ny foderplan jeg afprøver og jeg er endu ikke helt sikker på hvad han skal have ved siden af wrappen, muslien var noget han fik før og jeg køre derfor videre med det lidt endu indtil jeg finder ud af hvad han skal have.

han er lidt tynd og jeg er derfor spændt på om wrappen virker, jeg har længe gerne ville prøve det, men har hidtil haft dem stående ude og har ikke kunnet være medbestemmende ang. fodret, nu har jeg endelig fået dem hjem og der er købt over 6 tons wrap hjem til dem begge 2.

Jeg mener at hø er det bedst alternativ til foder og så er der jo til en masse timers beskæftigelse, mine står på spåner og får derfor wrap af libitum og det syntes jeg fungere perfekt for mig og mine heste.

0
0
Svar på denne tråd

ved ikk
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 15:47
havd du mener med at det ikke fungere til ham?!...hvordan?!..det er umuligt at hjlpe dig når du bare spørger om hvad foder den skal have fordi det ikke fungere til den?...fotæl os lidt så vi har noget at "arbejde" på?!

0
0
Svar på denne tråd

Melina...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 17:51

Se, nu har vi noget at arbejde med!

Lucerne er umiddelbart en skidt ide at forsøge at fodre hesten op, da hestens evne til at førdøje fibre og protein falder drastisk med alderen, derudover er Ca-indholdet i lucerne ret højt, hvilket er skidt for lever og nyrer hos en gammel hest.

Gode fodermidler til gamle heste:

- fint hø eller wrap med lavt proteinindhold. Så meget som hesten gider spise (inden for rimelighedens grænser selvfølgelig), så du kan roligt sætte den op, hvis den kun får minimumsgrænsen efter vægt. Green Power Grass er velegnet, ligesom Grønthø.

- Roepiller

- Grønpiller

- Olie, op til 3 dl om dagen

- Hvis korn udfodres, bør det være varmebehandlet

Den samlede proteinmængde bør ligge på 12-14% for gamle heste mod 10-12 hos voksne heste.

Vitamin/mineraloptagelse er så vidt vides uændret, undtaget er dog B- og C-vitamin.

Hvis det var min hest, ville jeg give fint hø (hvis det stikker i hånden, når man krammer det, er det for groft), evt suppleret med grønthø eller GP Grass, roepiller, grøntpiller, en anelse varmebehandlede majsflager, olie og fx. Regulator Complete. Efter en periode på denne fodring ville jeg få taget blodprøve på hesten for at se, om den var dækket ind, navnlig med henblik på B- og C-vitamin...

0
0
Svar på denne tråd

Melina:
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 18:42

Det må næsten være sixteen+ du bruger??

Min gamle, som stadig går på græs, får pt valset havre afhængigt af energiniveau, dvs ca 1½-2 kg/dag, sixteen+ ca 750 gram, green power grass og en smule melasse og majs ved siden af afhængigt af huld og han ser drøngodt ud på det.

Sixteen+ kan vist blødes op i vand, hvis hesten har svært ved at tygge.

Jeg har fodre med et af Tjørnhøj mølles produkter, hel havre, Green power grass og majs, men jeg synes det er svært at holde ham pæn en hel vinter selvom den får alt det hø den kan spise, så det kan godt betale sig at købe et produkt som er en smule dyrere end gennmsnittet. Det er ihvertfald min erfaring

VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 18:53

Gamleged: er det en foderplan, som har været en tur igennem et foderprogram? Sixteen + er et fuldfoder, og det skulle undre mig meget, om hesten er dæket ind på 750 g om dagen... Så kan den se nok så drøngodt ud...

0
0
Svar på denne tråd

Stine:
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 20:51

Nej det er slet ikke nok, hvis den stod på stald. Men iflg brogården er det rigeligt når den går på græs samtidig.

Når den kommer ind, skal den have noget mere... vist et par Kg.. Det står på sækken hvor meget de skal have, sådan ca ihvertfald...

Men tak for omtanken!

VH Gamleged

0
0
Svar på denne tråd

mine 3
Forfatter: 
Dato:  23-08-2006 23:18

mine 3 får hø ad libitum og roepiller, og det fungerer de fint på.

Der er tale om 2 bl. ponyer på 115 og 120 i stang på 18 og 23 år plus en fuldblod på 165 i stang på 18 år.

Naturligvis får de også vitamin,mineral og olie

Dette er til vedligehold.

Helle

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  24-08-2006 10:05

Gamleged: dejligt, at du har styr på det! Blev helt bekymret for hesten...

0
0
Svar på denne tråd

eggersmann/spillers
Forfatter: 
Dato:  27-08-2006 20:57

Alternativ kan du jo afprøve om eggersmanns eller spillers foder til ældre stede fungere på din hest. Eggersmannen er vis mest koncentreret og dækker vist ind ved 1-1½kg (de anbefaler 400-700gram pr 100kg hest) og deres Vital/Senior koster 147kr for 20 kg.

Spillers skal de hvis have 1½-2 kg af for at være dækket ind og den koster 149-155kr for 20 kg. Maintenance Mix eller Conditioning Mix

Charlotte

Maxwell søger rytter til L-nivau dressur og skovtur. Arbejdsom, frisk og lydig. Bus til døren. 10min skridt fra LØSR. Skriv eller ring efter 16.
0
0
Svar på denne tråd

PAVO foder
Forfatter: 
Dato:  27-08-2006 22:04

Hejsa.

Jeg har en gammel hest på 30 år og jeg havde lidt svært ved at holde sulet på ham indtil jeg "mødte" PAVO foderet.

Nu ligner han er yngling på 10 igen og han har fået humøret og glæden tilbage.

Vi fodrer med PAVO Herbasan - han får desuden hel havre og hel byg og wrap.

Det er bare helt utroligt hvor hurtigt man kunne se og mærke forskel da jeg startede med det sidste efterår.

Håber du finder det bedste til din "gamle" hest...

Hej fra Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider