Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hø - hvordan
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 19:31
er det lige med nyt hø, vi har bigballer stående der har stået i stalden i godt 1 mdr. tid nu, igår lukkede jeg så en balle op for at se hvordan høet var. Det var brændvarmt inde i og der stod bare en tynd "røgsky" op fra høet. Er det fordi høet ikke har stået længe nok efter det er slået eller har det bare ikke været tørt nok da det blev slået, selv om det blev slået og kørt ind i den periode hvor det bare var varmt og tørt, men tør ikke rigtig give hestene det, synes også det har en underlig lugt og når man rører ved det så er det ligesom lidt fedtet i det. Nogen der kan svare
0
0
Svar på denne tråd

agegsedf
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 20:08

det kunne tyde på at dit hø er brændt sammen hvilket gør det ubrugeligt.

0
0
Svar på denne tråd

dårligt hø
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 20:12

Høet er blevet presset inden det var tørt nok.

"Røgen" er svampesporer og "fedtet" er mug.

Det dur ikke, det er det rene gift for hestene - desværre

0
0
Svar på denne tråd

det tænkte
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 20:46
jeg nok, det undrer mig bare alligevel lidt at det kan være presset uden at være nok tørt når det nu nærmest har været tørke i den periode. Men jeg vil ikke give det til hestene
0
0
Svar på denne tråd

Øv da...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 21:04
Det var da ærgerligt, når der nu netop har været gode betingelser for at lave hø i år.
0
0
Svar på denne tråd

ja rigtig
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 10:41
meget øv, vi har også noget andet hø fra iår, hvor der også ligesom står en støvsky op når man lukker det op, men det er helt tørt og er ikke fedtet, dur' det så heller ikke ?
0
0
Svar på denne tråd

Nej hø med
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 11:10

Skyer af støv(svampespore) dur IKKE, det er kun til at smide ud.

Og det er ødelagt fordi det ikke er vendt nok og tørret igennem.

Illum

Ikke et flokdyr i for små sko, men en ener i stiletter ;-D

0
0
Svar på denne tråd

Hvad gør i så
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 07:48

Hej...

Tænker så på...kan man intet gøre, hvis man nu har fået MANGE baller hø og så måske finder ud af at alt for mange er dårlige? Jeg har alllerede måtte kassere 2-3 små baller hø ud af de ca 200 vi fik for nogle måneder siden. Og så ved jeg jo ikke hvordan de har det inde bagerst i "bunken".

Kan man slet ingenting gøre eller er det bar sur røv og så må man halse rundt for at se om man kan opdrive noget nyt? Jeg frygter helt ærligt at rende ind i alt for mange dårlig baller og så har jeg jo et seriøst problem!

Et andet spørgsmål...ser så mange smide hø ud på marken. Både hele minibig'er og STORE bunker løst. Med al den regn...er det godt for hø'et eller er det uden betydning? At hø'et ligger der og hele tiden bliver vådt, fugtigt osv...tager det ikke skade af det/kan hestene godt tåle det?

Shadowfax
(y) Min hyps er en FRIESER (y)

BoisenDokkedal
0
0
Svar på denne tråd

Hø...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 07:56
Hvad mener du med, hvad man kan gøre? Hvis du har købt høet, og det ikke er din opbevaring, der er noget galt med, kan du vel få pengene tilbage/kræve noget nyt. Er det hø i selv har avlet, er det vel bare ærgerligt. Høet vil bare blive dårligere jo længere tid, der går.
0
0
Svar på denne tråd

svampesporer
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 08:43

Med mindre man gerne vil have sine heste syge med kronisk allergi/astma, dyr medicin og meget lidt ridning, så kyler man de der baller med røgskyerne ud omgående. Det bliver kun værre med tiden, det hjælper ikke at ryste høet op eller lignende.

For 2 år siden fik jeg også fat i sådan noget og måtte kassere 30% som ikke var i orden.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Hø kan ...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2006 10:06

... faktisk godt brænde sammen.

Altså rigtigt gå ild i.

Hvis en balle er varm inden i så ville jeg gå lidt i panik og få checket det hele. Alt hvad der varmede skulle UD!

Jeg kender to der har haft brand pga hø/halm der selvantændte.

Og det værste er faktisk at ballerne ser helt almindelige ud udenpå.

Derfor er vi også helt hysteriske når vi får tørt hø ind. Jeg checker og checker og dobbelt checker igen, ved at stikke hænderne ind i ballerne, at de ikke er varme. Og det er ikke bare dem der står forest jeg prøver på. Der bliver kravlet og bøvlet rundt for at checke de andre også. Og det bliver jeg ved med en 14 dage - tre uger efter at det er kommet ind.

På et skib er halm og hø faktisk kategoriseret som "farligt gods" pga selvantændeligheds fare.

Så varmt hø er ikke til at spøge med.

MVH Sussie :-D

Wrap sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider