Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tynd mave??
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 09:45

Min hest har været på sommergræs indtil 1 August hvor han så kom hjem i løsdriften (fold med meget lidt græs)

Efter han er kommet hjem får han dagligt to måltider som består af: 1/2 kg fiber lux basic og en liter hel havre. Af grovfoder lægger jeg en balle hø på folden hver morgen (ca 15 kg) som han deler med min kærestes åring.

Mit problem er at han efter at være kommet hjem konstant har løs/tynd mave. Frem til nu har han haft meget energi, men jeg syntes at er begyndt at virke lidt uoplagt den sidste uges tid. Ligesom han også har tabt sig lidt.

Håber der er nogen der har nogle gode ideer til hvad jeg kan gøre anderledes for at hjælpe ham. Over vejer lidt at tage havren fra ham og give ham bedfore i stedet?! Vh Christine.

0
0
Svar på denne tråd

Kraftfoder
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 10:10

Skal normalt startes langsomt op, og det er nok grunden til hans løse mave. Nøjes med fiberluxen og hø og tag havren fra ham igen.

Jeg fik herindefra anbefalet Dianon fra Stormøllen til min unghoppe der fik løs mave af den ny wrap og det hjalp med det samme. Giv mere hø og også halm evt. Så er han snart på toppen igen. Betfor er jo meget vandigt, så det tror jeg umiddelbart ikke man skal prøve hvis hesten har løs mave.

Det er klart de taber sig ved diarré og bliver sløve; de kan jo ikke holde på maden.

Når jeg starter kraftfoder op starter jeg med 1/3 af del kerne de plejer at få, men med "normal" ration af lucernen, vitaminer, biotin osv. Øges gradvist over ca 1-2 uger, og i dette tidsrum får de så mere hø/wrap i boksen også.

HeidiS - Nu snart med 3 skønne Røde!

0
0
Svar på denne tråd

ja du har ret
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 10:24

i at jeg startede for hurtigt op! Tænk ikke at være klogere efter at have haft heste i 20 år, smil. Dyrlægen gav mig det samme svar da jeg spurgte ham for 14 dage siden. men, jeg troede da alligevel at hans mave langsomt ville vende sig til havren han har fået fiber lux hele sommeren)

jeg prøver at tage havre fra ham i en periode og så starte forsigtigt om når hans mave fungerer igen.

Ang bedfore tænkte jeg at det var for at holde hans væske ballance oppe, når nu der kommer så meget vand ud den anden vej. Der er jo også mange fibre i, som måske kunne hjælpe en mave i uballance??

tak for dit hurtige svar, vh Christine.

0
0
Svar på denne tråd

Suppler evt.
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 10:53

... med elektrolytter for at rette op på væskebalancen!

Fik desuden også råd om Coca Cola og A38, men tvivlede på om hun gad æde det; desuden er det lidt ulækkert at fodre med her nu der stadig er så mange fluer.

HeidiS - Nu snart med 3 skønne Røde!

0
0
Svar på denne tråd

Løs mave
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 11:20

Betfor eller alm roepiller er faktisk gode selvom hesten har løs mave. De er med til at give en sund tarmflora, og som du selv er inde på, så er de gode for væskebalancen.

Dianon fra Stormøllen har jeg selv brugt til min plag med god virkning. Og så er det ikke ret dyrt.

A38 kan også bruges, men Dianon er langt nemmere og med den mængde jeg vil mene en stor hest skal ahve af A38, så er Dianon også billigere i længden.

God bedring med den.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Mangler du et sted til din hest i Skive?? Kom til Team Bilstrup = Paradis for hest og rytter
0
0
Svar på denne tråd

Tynd mave
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 20:38
Et godt gammelt husråd som har virket meget effektivt på min gamle hest er at give den en banan hver dag. Det er rigtig godt for deres mave også elsker hestene dem bare - når de lige har vænnet sig konsistensen :)
0
0
Svar på denne tråd

Foderplan???
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 21:56

Tynd mave kan skyldes ubalance i de mineraler hesten får. Har du fået lavet en foderplan til den? Ellers synes jeg at du skal få det gjort. Nu kan jeg ikke lige huske hvad det mon er der kan give tynd mave, jeg tror det er for meget magnesium, men jeg er ikke helt sikker...

Signe

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 14:33
Husk også at tjekke for orm det kan også give tynd mave.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

billeder af diverse giftige planter på hjemmesiden.Samt heste trailer og honda HRV 4X4 til salg.

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svarerne
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 21:30

cappo har normal aff igen, efter at han ikke har fået havre i 3 dage.

Jeg har nok givet ham for meget fra start af og vil derfor nu trappe langsomt op så hans mave kan følge med. vh Christine.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider