Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med Hoofmaker?
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 15:45

Hej.

Jeg er lige begyndt at give min hest hoofmaker efter at han har tabt en sko for fjede gang inden for de sidste tre måneder, og at smeden utallige gange har anbefalet mig at sætte den på stald.

Nu har jeg så ikke noget valg, da han havde svært ved at lægge skoen så igen da han tabte den i lørdags, så der nu kun er to søm i på ydersiden af begge for hove da den anden også var løs.

Hans hove flækker i hornet så den ikke kan bære vægten af ham, så de langtsom falder sammen.

han har altid haft meget dårlige hove, men denne sommer har været ekstra slem med det tørre vejr...

Mit spørgsmål er så: virker Hoofmaker overhovedet? jeg havde tænkt mig at fortsætte med at give ham det i 180 dage( et halt år) som der står på pakken og så følge op med en pakke engang i mellem for at holde det ved lige... men jo altså kun hvis det virker...

Glæder mig meget til at høre om jeres erfaringer, da jeg virkelig godt kunne bruge dem...

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

hove hove
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 16:43

Først, hvad får den at spise ???

Det hjælper ikke at fylde dem med mærkelige ting hvis deres grundfoder ikke er i orden.

Min havde også engang dårlige hove, og jeg gav den både dit og dat.

Så fik jeg lavet en foderplan, hos brogården og nu er dens hove altså lige til et 13 tal.

Så hvis hesten får fornuftigt foder og dertil HØ ja, ja så behøver man virkelig ikke alle mulige hovprodukter.

PS jeg bruger Fase Balancer fra brogården

0
0
Svar på denne tråd

Hippolyt produkt
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 16:46

Det der hedder Ungulat har jeg god erfaring med- det indeholder de nødvendige byggesten for hesten- du skal regne med ca. ½ år før du kan se resultat.

Vh D

0
0
Svar på denne tråd

Vatho...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 17:38
har jeg med stor succes brugt til min ene vallak, hans hove flækkede også meget nemt og han havde en revne i den ene baghov som havde svært ved at hele op.

Selvfølgelig er grundfoderet i orden, men der er dog stadig forskel på hestes hovkvalitet ligesom der også er forskel på os menneskers negle, hud og hår.
Vores anden vallak, som får samme grundfoder som den først omtalte, har hove som stål, ikke om de flækker, flosser eller revner det mindste.

Mvh

Winnie

Vendsysselsk Westernfan
Tjek www.dbwk.dk
0
0
Svar på denne tråd

ang hove.
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 18:29

Jeg skulle mene at han får hvad har har behov for, han får havre, melasse og greenpower og dertil en vitaminbalnding fra hippolyt, e-amino og hvidløg.

Men problemet med hans hove er ikke foderrelateret, han har før fået fuldfoder fre pavo, hvor tilstanden var den samme.

Min smed siger at det er jordbakterier der angriber hans hove og får dem til at flosse, for det er det mere end at de flækker.

Jeg tror virkelig slet ikke at i kan forestille jer hvor slemme de er...

Desuden er hans hove lidt underligt stillet, og de vokser anderledes. Han hove vokser fremad og bliver lang i tåen, så de bliver meget aflange, derfor bliver de også let dårligt afbalanceret, og han har svært ved at holde balancen uden sko, især sidst på måneden.

mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 19:39

ikke personligt erfaringer med dette produkt men min rideveninde har netop indkøbt det på smedens foranledning, og hans erfaring har jeg stor respekt for, så hvis han mener at det kan gøre noget godt så tror jeg der er noget om snakken.

Modsat andre biotin-produkter skulle virkningen allerede kunne ses efter blot 4-8 uger og det skulle lægge sig i små depoter som så udskilles stille og roligt.

Glæder mig til at se hvordan det virker på min venindes hest, for den trænger ihvertfald til en håndsrækning på den front.

mvh Jeanne

1
0
Svar på denne tråd

Kevin Bacon's hoof formula
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 20:20
Efter rådgivning fra min dyrlæge, som har lavet alverdens sammenlignende studier, har jeg haft gode erfaringer med Kevin Bacon's hoof formula ( www.kevinbacons.com/mf_hfen.htm ). Jeg ved ikke, hvordan priserne på hhv. Hoofmaker og KB's hoof formula er i Danmark, men her i Mellemøsten er sidstnævnte et par hundrede kroner billigere end Hoofmaker og - iflg. dyrlægens resultater - indholder KB's en langt bedre kombination af biotin, vitaminer, og mineraler.

- Håber at din hests sko "hænger fast", så du ikke skal i gang med de mere komplicerede løsninger

:-)
0
0
Svar på denne tråd

hej Lotte
Forfatter: 
Dato:  17-08-2006 22:01

Jeg har oversat det meste af en artikel om svamp og jordbakterier inde på www.sundehove.dk og skrevet om hvilke tiltag du kan gøre.

Byt havre og melasse ud med flere fibre; mere hø, evt lucerne og roepiller. Sukker og stivelse svækker hovstrukturerne.

Salvimin, eller Surelimb eller Regulator er bedre end Hippolyt til at dække ind med mineraler.

Hoofmaker, Yes det indeholder organiske mineraler, biotin, svovlholdige aminosyrer og jeg mener også MSM?

Stil den på spåner eller hør, opsuger ammoniak, forhindrer ætsninger hvor bakterierne trænger ind.

Brug noget antibakterielt på hovene, mange muligheder se hjemmesiden. Skift imellem produkterne til du får en virkning, da der er mere end 25 forskellige slags bakterier og svampe

Og det allervigtigste: Hyppig smedebesøg hvor dårligt horn fjernes, hvis din hest kan tåle at gå uden sko en periode ville hornet regenerere hurtigere. Sømmene lederer hovvæggen og giver indgang til de bakterier og under skoen dannes et snasket miljø. Uanset sko eller ej, smed hver 4. 5. uge!!!

Tåen må ikke bliver for lang, evt firpunktssko en periode.

De fleste af sådanne problemer opstår pga for sjælden beskæring/skoning kombineret med urin og hestepærer i hovene.

Måske din smed kender min hjemmeside?

C

0
0
Svar på denne tråd

Kunstigt horn
Forfatter: 
Dato:  18-08-2006 20:02

Hej Lotte

Jeg har prøvet lidt af det samme, som du beskriver. Det føles næsten håbløst til sidst. Hovene bliver bare dårligere og kortere for hver tabt sko.

Jeg fik en overgang lagt "kunstigt horn" på min vallaks forhove. Det er en slags cement af plast der stivner meget hurtigt. Det lægges på som en sko altså fra dragthjørne til dragthjørne, så hoven løftes op ligesom ved alm. skoning. Du undgår bare sømmene og dermed den læderede hov.

Det hjalp bare helt faktastisk. Det holdt i ca. 6 uger så var det meste brækket/slidt, men hovene var meget stærkere bagefter og hesten kunne gå helt uden sko i vintermånederne, hvilket også var en stor hjælp til at få hovene til at hærde naturligt.

Siden har jeg ikke haft de store problemer med den og jeg vil helt klart benytte mig af den løsning igen hvis det bliver nødvendigt.

Mange hilsner

Katja

- Godt fornærmet over at mit HN-navn gennem flere år er blevet planket...

0
0
Svar på denne tråd

hovolie fra brogården
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 08:45

Min hoppes hove er også fuldstændig ødelagte. Hun smider dem mellem 1 - 2 gange om ugen i øjeblikket. Vi har fået anbefalet noget hovolie fra Brogården, som hjælper mod svamp, bakterier og sur stråle. Kan ikke huske hvad det hedder. Det har været meget effektivt og hun har beholdt skoene på siden. Vi giver også biotin ved siden af.

Katja: Kan alle smede lægge kunstigt horn og hvad gav du får det?

Kan man ride som man plejer?

Hilsen Tenna

0
0
Svar på denne tråd

hej igen
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 20:27

Til Keppie: Mange tak for dit indlæg, jeg vil prøve det med foderet, vil i forvejen skifte hans alm foder ud med pavo. Desuden smør jeg dem dagligt med Hypona, på anbefaling fra min smed.

Men er smed virkelig nødvendigt så tit? Det har jeg ganske enkelt aldrig hørt før, jeg har faktisk hørt nøjagtigt det modsatte, når en hest har dårlige hove: jo længere man kan vente desto bedre, da hovene så når at gro mere...

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

32 dage..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2006 22:53

I smedenes lærebøger står der faktisk 32 dage!!

Hvorfor det beskærings og skoningsinterval ikke bliver holdt er der mange forskellige årsager til. Det er faktisk det vigtigste råd at følge i bekæmpelse af hovproblemer og til forebyggelse heraf!

Dan Guerrera beskriver kampen mod svamp som et væddeløb, læs på www.barehoof.com under WLD. Der skal mere dårligt horn af end det kan nå at blive produceret.

Rådet om at sætte den på stald gør kun ondt værre: Jo flere timer i boks jo mindre bevægelse, jo mindre hovmekanisme og derved dannelse af nyt friskt horn. Pkt 2 i en boks har hesten svært ved at undgå sine eskrementer, jo mere basisk miljø (ammoniak) jo større ætsninger i keratin og jo lettere adgang til svamp.

Desværre er Pavo ikke dækkende i sig selv- mange foderblandinger er ikke afstemt til vores problem med kobber og selen mangel i DK.

Måske er Katjas model med en "sko" af kunsthorn en løsning? Kun til noget horn er groet ud, for kunsthorn har den ulempe at det kan lukke svampen inde.Der findes også noget hovhærder der hedder hoof-armor.

For hver gang den taber sko river sømmene og optog horn med sig. Eller også kan 4 punktsbeskæring og firpunktssko www.nanric.com være en mulighed? Firpunktsbeskæring får den rigtige vækst tilbage i hoven og den fordrer at man fjerner horn i tå og sider hvor svamp optræder hyppigst. I følge Pete Ramey er svamp og firpunkts slid naturens vej til at lave selvtrim, læs mere på www.hoofrehab.com.

Jeg synes også du skal give hoofmaker eller lignende produkt, biotin og svovl indgår i hornstrukturer og på kvæg har man fundet at biotin hjælper mod wld/ svamp.

Hvis du sætter billeder ind er jeg sikker på at gl smed kan give råd også om selve skoningen.

Nu har du lidt natlæsning på de sites...Og så må du have fat i dyrlæge og smed til at få et samarbejde om at få hovene til at fungere, samt få dig en foderplan af en uvildig hestekonsulent!

C

0
0
Svar på denne tråd

Tenna!
Forfatter: 
Dato:  20-08-2006 20:10

Hej Tenna

Jeg har svaret dig via beskedcentret.

Det korte svar er:

Ja, man kan ride

Det kostede ca. kr. 700,- incl beskæring

Jeg gætter på, at de fleste autoriserede smede kan lave det. Prøv evt. Mathildes Smedie eller Smederiet.

VH

Katja

- Godt fornærmet over at mit HN-navn gennem flere år er blevet planket...

0
0
Svar på denne tråd

biotin og vitamin b:
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 16:31

Mit indlæg handler ikke helt om Hoofmaker - men er i boldgaden biotin/vitamin b:

Med hjælp fra fru Keppie (hej Christina!) har jeg fået fat på en meget erfaren og dygtig smed til min 9-årige vallak. Han har ret dårlig hovkvalitet (altså hesten...)og har også smidt sko i tide og utide. Smeden siger, at jeg skal give ham vitamin B i ren form - allerhelst i indsprøjtninger ca. hver tredje uge. Smeden har ingen tiltro til biotin overhovedet. Jeg vil gerne følge rådet, da jeg har respekt for smeden, men jeg vil nok foretrække et tilskud i foderet i første omgang.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogle kloge folk herinde har erfaring med tilskud af ren b-vitamin? Hvor får man det fra? Hvordan skal sammensætningen af alle "numrene" (b 6, b 12 osv) være?

Jeg har forsøgt i en foderstofforretning, men de har kun vitamin b-tilskud til svin og mink... de siger, at det også kan bruges til heste, men det tør jeg nu altså ikke uden at vide mere om det.

Er der nogle erfaringer, jeg (og andre!)kan trække på?

vh Anne

0
0
Svar på denne tråd

hej igen igen...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2006 21:46

Til Keppie: syntes også selv at hesten nogle gange har brug for smed oftere end hver 7-8 uge, og det er skam heller ikke fordi jeg ikke tror på dig, men har bare altid hørt det modsatte... vil også have smed hver 6 uge nu, i håb om at jeg kan komme problemet til livs...

Ved godt at pavo ikke er helt dækkende, men havde nu heller ikke tænkt mig at holde op med at give ham hoofmaker, når jeg skiftede foder.

Kan godt vare at det ikke er den bedste løsning at sætte ham på stald lige nu, men det er lidt ligesom at vælge mellem pest og kolara. Hvis jeg lukker ham på fold taber han en sko inde for de først par dage, da de er løse (har ringet efter smeden) og så er jeg egentligt ikke sikker på at han kan sætte en ny på, så...

Kan tage billeder af dem i morgen og sætte herind...

Mvh. Lotte

0
0
Svar på denne tråd

hej Lotte
Forfatter: 
Dato:  22-08-2006 10:03

Ja Lotte det er nok det bedste du kan gøre pt, at lade den stå så den ikke river skoene af og ødelægger mere horn end godt er. Du skal have en løsning hurtigts muligt for at undgå problemet i fremtiden

Annes spørgsmål er svaret i hendes egen tråd, her kan I læse noget jeg fandt ud af omkring biotin forsøg. Hvis en af jer kan tage imod en fax så kan jeg sende billederne og de kan komme herind. Her er en andefod der vil noget, jvf "andetråden".

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider