Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er det ikke et voldsomt gjordmål?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 21:35

Ved bestilling af foderplan skulle der jo angives et gjordmål.

Dybt nede på bunden af en kasse fandt jeg gjordlejemålebåndet. At gætte udfra støvlaget er det flere år siden det er blevet brugt

Hestene troede de skulle dø da jeg kom og smed det over ryggen.

Jeg troede jeg skulle sluge min tunge da jeg så målene.

207 og 208cm

Det lyder så voldsomt - er det det?

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

gjordmål?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 22:29

Strammede du til? Min sveske målte jeg til et gjordmål, der svarede til 580 kg. Da dyrlægen på et tidspunkt skulle give smertestillende, troede han ikke på det, og tog sit eget mål på en noget mere bestemt måde end mit pusse-nusse måleri. Nu vejede hesten 510 kilo

Desuden synes jeg, at der kan være mange centimeters forskel på, hvordan man lige får lagt båndet.

Min frk. fedberg er 159 høj og har et gjordmål på 190 - og det er ikke for ingenting, hun har fået DET kælenavn

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Stram..
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 09:06

Nej, jeg må indrømme at målebåndet bare lå rundt om maven - jeg strammede det ikke.

Men skal man følge vægtskalaen vejer Mikado 668kg Mon dog..

/Mia

0
0
Svar på denne tråd

At måle en hest!
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 10:10

Foregår således.

Man lægger målebåndet eller en halmsnor rundt om hesten, fra lige bag manken og skråt ned til lige bag forbene og op igen på den anden side til lige bag mankestedet.

Snoren eller målebåndet bør være temmelig stramt, ellers kan man ikke bruge gjordmålet til en disse, for det vil jo ikke vise den rigtige vægt ellers.

Vægt beregnings skema findes her.

www.osted.dk/horses/weight.html

Hilsen

Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
1
0
Svar på denne tråd

sådan lige
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 21:26

Umiddelbart, synes jeg ikke at det lyder helt forkert med gjordmålene, måske en anelse i overkanten, hvis den ene af dem er den på 150 cm, men det kommer an på så meget.

Har lige været til kåring, jeg kan ikke huske de eksakte tal, men sec A hingstene, som er ca. 120 cm i stg. havde et gjordmål på mellem 150 og 157 cm. Så er der jo ikke så langt til de ca 200 cm. dine større heste ligger på...

0
0
Svar på denne tråd

gjordmål
Forfatter: 
Dato:  15-08-2006 21:30

Jeg har en kraftig basse med runde ribben i samme højde som Karamello, 149 cm.

Hans idealmål er 170 cm stramt.

Umiddelbart når jeg ser billeder af dine heste vil jeg klassificere dem som godt i stand, jeg vil tro de godt kunne smide tæt på 100 kg stykket uden at få synlige ribben.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Gjordmål.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 14:48
Jeg ved ikke hvad gjordmålet er pt på min hest (62% oldenborg/resten fuldblod), men da hun var til 3års kåring v dans olsenborg avl, målte hun 167 i stang og hendes gjordmål var 200cm, målt af oldenborgforbundets egne målere,som i mange år har målt heste. som 4 års var hun 169 istang og gjordmålet 210cm. Og hun holdt begge år den slanke linie, så det var ikke pga overvægt at målene var sådan. Og hun er ikke den tunge type, men en god ridehestemodel. Så det kan nok godt passe derhen af med dine mål.
0
0
Svar på denne tråd

Mello..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2006 17:13

Det er dog ikke KaraMello der har over 2m gjordmål. Hans er 196cm

Vurder så selv om det er meget bedre når han nu er næsten 10cm mindre..

Nogen der er interesserede i at få et par hundrede kilo til deres hest, så har mine lidt at give ud af

/Mia.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider