|
|
| Hvad er det? Bule på kæben BILL |
| Forfatter:  |
Louise_s |
| Dato:  |
13-08-2006 20:14 |
|
Hej Min hest har fået en slags "bule" på det lige stykke mellem mulen og kæben (svært at forklare, kig på billedet nedenunder)Det er kommet sådan rimelig hurtigt, og er helt hårdt, føles som om der er knogle indenunder. Han ser ikke ud til at være øm, må gerne trykke på den, og han spiser fint (eller rettere sagt, som han plejer ) Havde det været en tandbyld eller lign. havde det vel været ømt? (han er 5 år) Hvad kan det være? Det eneste billede jeg har, taget med mobil, og kunne ikke få ham til at stå stille:  Synes den ser lidt større ud i virkeligheden. Håber i kan/vil hjælpe.
MVH Louise . Super gaveidé: Tilbyder tegning af din hest/pony; skriv til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overben |
|
|
det kan sagtens være et overben, som den har fået efter et spark eller slag (også uden at der har været sår først) Så længe den ikke er øm, spiser normalt og ikke lugter grimt ud af munden (tegn på tandproblem/tandbyld) ville jeg nok slå koldt vand i blodet, og så bare lige spørge dyrlægen, næste gang han alligevel er på besøg. Min hest har en bule, på størrelse med en lille halv valnød, næsten tilsvarende, bare lige ved kindbenet, dyrlægen ville efter tjeck ikke gøre noget ved den, og mener også det bare er et overben. Bulen blev mindre (næsten væk) i vinters, da jeg begyndte at gi hvidløg, men er så kommet tilbage her til sommer. Men hun er ikke generet af den, så den får lov at sidde. mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en tand |
|
|
Har faktisk engang hørt at sådan en bule er en tand... hmmm, hvordan og hvorledes husker jeg ikke lige:-/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tænder |
|
|
Hm... nu ved jeg ikke lige hvor gammel hesten er, men min hoppe fik som to års to identiske buler, samme sted som din. Helt hårde at mærke på og ikke ømme. En bekendt jeg har, 2 års hoppe havde haft de samme buler, og var blevet undersøgt. Det var noget i forbindelse med tandskift, jeg kan desværre ikke huske hvad de kaldte det. Ufarligt og ikke noget at gøre ved det. Bulerne hos begge heste forsvandt langsomt igen. Men din hest ser nu ældre ud end to års... så det er svært lige at se hvad det er. Vh Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarerne |
Louise_s |
14-08-2006 07:57 |
|
Lennert: Han er 5 år (fyldte 5 i april) ...Bare blive ved med at skrive 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mælketænder |
|
|
Bulerne kommer normalt når unghesten skifter sine mælketænder ud med blivende tænder. Hvis hesten satdig har det efter en måneds tid og virker øm når du trykker på den så tilkald dyrlægen da der kan være tale om en tandbyld. Min har haft to tandbylder og den i undermunden fik en bule som ligner dem de får ved tandskift. Derfor vær meget opmærksom på at bulen forsvinder igen. VH Mia Haugsted Ps. og vær ikke altid tilfreds med at dyrlægen siger at det bare er mælketænder- Tag røntgen billeder så I kan se om der er tale om betændelse i tandroden
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| få dyrlægen til at kigge |
|
|
Hejsa. Jeg ville også få dyrlægen ud, og ja det er en god ide med røngten hvis han ikke 100% kan sige hvad det er... det er nok enten et overben eller problemer med en tand, men nu er han jo godt nok ung, men min gamle (var da 24 år) havde en bule på siden af kæben, dyrlægen troede det var en byld, men da den ikke gik væk efter pincilin ville han tage en prøve, det kunne han ikke så vi blev sendt ind på KVL til røngten. Det viste sig at være noget de kaldte knoglekræft, han manglede ca. en knytnæve af kæben... så der var kun en vej, suk. Ikke at jeg tror det er det din unge hest fejler, men det kan være sikker på hvad det er.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Louise. |
gamleged |
14-08-2006 13:02 |
|
Jeg tror altså det er et insketstik... der er SÅ mange hvepse på folden lige for tiden... Jeg synes ikke der er nogen grund til at ringe til dr dyr, se lige tiden an lidt!! Han virkede ikke øm eller noget da jeg trykkede på den til morgen  Ring bare hvis du er i tvivl. VH Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Min lille shetter på 2 ½ har også fået disse buler og der er to på hver kæbeben i begge sider...Var helt nervøs for at det kunne være noget farligt men holder mig til at det er tandskifte og holder øje med dem. De er ikke ømme på noget tidspunkt og er hårde som knogle så vi holder øje med dem i en måneds tid og så skulle de gerne være væk 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænder!! |
|
|
Der er slet ingen tvivl om at det er tænder der giver disse buler på nogen heste mere tydeligt end andre så bare rolig dette er helt normalt.Jeg har opdrættet heste i over 30år og ser det jævnligt på mit opdræt og fra nogen hopper er det meget tydeligt på deres afkom end andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ukrudt? |
|
|
Min har det også... han er 11 og får det når der er noget ukrudt han ikke kan tåle...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halløj |
|
|
Min gamle hest havde også sådan en bule. Han fik et spark da han skiftede tænder - resultatet blev denne skønhedsfejl, som han altid vil have. Den kan ses på dette billede, lige over det nederste af grimen. 
Sisse - uden den røde hest Røde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Louise_s |
20-08-2006 17:25 |
|
Tak for svarerne. Det ser ud til at han måske snart skal have dyrlæge igen (2. gang på en månede) og så kunne han jo lige kigge på det. Tror også det er et overben (som han også har på alle 4 ben...typisk ham... ) Tak for jeres svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tag det roligt... |
|
|
Min hest havde buler ned af begge underkæber, og dyrlægen mente, at det var varige overben. De var der ca. ½ år, så forsvandt de igen af sig selv. Det skyldes altså bare tandskiftning. De var også helt hårde (man kunne tydeligt mærke knogle indeni), og var ikke ømme. Hesten spiste som normalt og var helt ugeneret af dem. Derfor - ingen grund til panik. Hvis du alligevel skal have fat i dyrlægen, så få ham til at kigge på det - men lad være med at ringe akut til ham... - han kan alligevel ikke gøre noget ved det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min havde det |
|
|
samme mens han skiftede tænder. Dog sad bulen et andet sted. Jeg var osse små bekymret i starten til jeg kunne se han fik det i begge sider. Så regnede jeg regnestykket ud, nemlig at det måtte være i sammenhæng med tændernes skift. Ganske rigtigt. Det er væk igen efter kæber, nye bisser mv. igen passer sammen.
Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet, intet midt i mellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|