Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mug i bavhove
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 00:24

Kære alle.

Min datters sports pony har fået konstateret mug i baghovene idag. Den har stået på en fugtig fold i godt og vel 2 mdr. nu, men er taget ind og står nu på boks og kommer næstefter på jordfold om dagen og ind om natten. Men jeg har fået så mange modsigende råd om, hvordan jeg skal behandle og forebygge denne skavank, har i nogle råd ? Der kommer dyrlæge til hende i morgen, som vil smøre den med "noget" og det skal jeg så smøre med fremover hver dag i en periode. Men hvad er mug, hvad kan man gøre for at forebygge det, og når det nu ér der, hvad er så den bedste behandling af det.

En "novise"

Vivian

Vivian & Carin Haugen

ejere hhv. en islænder og en sportspony

vivmic@mail.tele.dk

0
0
Svar på denne tråd

Muk...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 07:32
Søg på muk og du vil få 117 (mindst) gode råd (der dog nogle gange modsiger hinanden). Fugtig fold? I denne tørke? Ja min hoppe har så godtnok fået muk trods tørken...
0
0
Svar på denne tråd

læs mit indlæg
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 08:11
læs under muk ekspert søges...håber det kan hjælpe

OO

7

^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 09:08
det har ikke noget at gøre med mudderfolde...det starter ikke der men gør det ikke bedrer...

OO

7

0
0
Svar på denne tråd

duggen er våd...
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 11:03

Græsset på foldene er vådt i mange timer nu hver aften og nat pga. kraftigt dugfald og delvis også fra regn. Lokalt har vi jo fået meget regn nu den sidste tid. Hvis det så oven i købet er i et engområde, ja, så kan en fold godt være våd på denne årstid.

Muk kommer pga. revner i huden, hvor bakterier, svamp eller mider kan trænge ind og forårsage infektion. Alt efter om mukken er forårsaget af bakterier, svamp eller mider kan behandlingen være forskellig, og det er altså også forskelligt, hvad der virker fra hest til hest...

For at forebygge muk kan man med jævne mellemrum smøre koderne på hesten ind i en kodesalve, f.eks. pattesalve, Helosan e.lign. Det bevarer huden elastisk. Man skal være på vagt over for småsår og skrammer, som behandles med sårspray eller sårplaster for at forebygge infektion.

Så forebyggelse er jævnlig pleje og opmærksomhed omkring hesten.

Er der først kommet muk, så ville jeg vaske/opbløde i varmt sæbevand, sådan at alle sårskorper opløses og kan pilles væk. Varmt sæbevand virker også godt på infektioner/betændelse. Så tørres godt, og så ville jeg nok bruge noget mere "krads" bakteriedræbende og desinficerende, f.eks. oibac, VirkonS e.lign., som kan sprøjtes på med en forstøver.

I dagene derpå kan man også vaske i en opløsning med iobac eller VirkonS eller sprøjte mere på, men er der betændelse og sårskorper, så er sæbevand bedst.

Fordelen ved iobac og VirkonS er, at det slår bakterier, mider og svamp ihjel. Ulempen er, at de skrappe midler også kan slå andet ihjel i huden, altså f.eks. hudens egne celler og nedsætte hudens eget immunsystem. Derfor skal man bruge midlerne med måde!

Når infektionen begynder at svinde ind, er det vigtigt, at man også får huden behandlet med en salve, f.eks. Helosan, eller måske BH Skin Healer. Jeg har også haft gode erfaringer med salven Hipposan fra www.bifodan.dk (kan købes i nogle rideudstyrsforretninger).

Jeg har lige hørt om nogen, som blander Stalosan F i Helosan til behandling af muk - det lyder faktisk ikke dumt! Så hvis man alligevel bruger Stalosan F i stalden, så er det jo en mulighed! Og ved angreb af muk ville jeg da også strø rigelig med Stalosan F i strøelsen... (For Stalosan F se www.stormøllen.dk)

Derudover kan man købe særlige plejeprodukter til behandling af muk, se f.eks. www.equidan.dk, www.solanum.dk m.fl.

Og så kan der være en masse andre råd og gode tips... man må simpelthen læse og høre og forstå med åbent sind og prøve noget af det, som tiltaler en!!!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

stofskifte og immunsystem..
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 14:31

kommer det igen og igen, tror jeg man kan købe og købe uden efekt...man holder bare problemet tilbage.

for at forbygge muk skal der afstemt forhold i hudens mineraltilførsel, det vil sige Zink-selen-biotin og svovl de en vigtige mineraler...

EQUIPAGE magasinet fra marts 2004 er der mange gode oplysninger om alt ift muk du kan bestille bladet på 70228200 pris 48,50 + porto...pøjpøj Annika.

OO

7

0
0
Svar på denne tråd

equipage
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 17:57

I seneste nummer af equipage er der en lang artikkel om muk, og dets årsager og behandlinger, den er god at blive klog på fremover.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 18:11
i dette nr af ridemagisinet Equipage er der er stor artikel om muk.. equipage har os en serie der hedder medicin ogsundhed og i blad nr 1/2004 står der os en kæmpe artikel om muk om bl.a. symptomer, årsag, højrisikogruppe, sygdoms forløb, behandling og så vidder...

Elisabeth på snart 19 og Klepholms Pegasos på 4 år.

Vi tager til vores første stævne den 16/17 september 2006.

Blev den 22/7 2006 for første gng smidt af min unghest...AV...

0
0
Svar på denne tråd

møg ved
Forfatter: 
Dato:  11-08-2006 20:48

...hmm

stalosan f & helosan... hvor maget af hver skal man bruge???

sulle-mus

0
0
Svar på denne tråd

sulle-mus
Forfatter: 
Dato:  14-08-2006 18:08
ja det ville jeg oz gerne vide:)

Jeg har plads til flere heste/ponyer, hvis det er en frieser hingst er opstaldningen GRATIS!

Equipageblad nr. 8 søges!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider