Græsset på foldene er vådt i mange timer nu hver aften og nat pga. kraftigt dugfald og delvis også fra regn. Lokalt har vi jo fået meget regn nu den sidste tid. Hvis det så oven i købet er i et engområde, ja, så kan en fold godt være våd på denne årstid.
Muk kommer pga. revner i huden, hvor bakterier, svamp eller mider kan trænge ind og forårsage infektion. Alt efter om mukken er forårsaget af bakterier, svamp eller mider kan behandlingen være forskellig, og det er altså også forskelligt, hvad der virker fra hest til hest...
For at forebygge muk kan man med jævne mellemrum smøre koderne på hesten ind i en kodesalve, f.eks. pattesalve, Helosan e.lign. Det bevarer huden elastisk. Man skal være på vagt over for småsår og skrammer, som behandles med sårspray eller sårplaster for at forebygge infektion.
Så forebyggelse er jævnlig pleje og opmærksomhed omkring hesten.
Er der først kommet muk, så ville jeg vaske/opbløde i varmt sæbevand, sådan at alle sårskorper opløses og kan pilles væk. Varmt sæbevand virker også godt på infektioner/betændelse. Så tørres godt, og så ville jeg nok bruge noget mere "krads" bakteriedræbende og desinficerende, f.eks. oibac, VirkonS e.lign., som kan sprøjtes på med en forstøver.
I dagene derpå kan man også vaske i en opløsning med iobac eller VirkonS eller sprøjte mere på, men er der betændelse og sårskorper, så er sæbevand bedst.
Fordelen ved iobac og VirkonS er, at det slår bakterier, mider og svamp ihjel. Ulempen er, at de skrappe midler også kan slå andet ihjel i huden, altså f.eks. hudens egne celler og nedsætte hudens eget immunsystem. Derfor skal man bruge midlerne med måde!
Når infektionen begynder at svinde ind, er det vigtigt, at man også får huden behandlet med en salve, f.eks. Helosan, eller måske BH Skin Healer. Jeg har også haft gode erfaringer med salven Hipposan fra www.bifodan.dk (kan købes i nogle rideudstyrsforretninger).
Jeg har lige hørt om nogen, som blander Stalosan F i Helosan til behandling af muk - det lyder faktisk ikke dumt! Så hvis man alligevel bruger Stalosan F i stalden, så er det jo en mulighed! Og ved angreb af muk ville jeg da også strø rigelig med Stalosan F i strøelsen... (For Stalosan F se www.stormøllen.dk)
Derudover kan man købe særlige plejeprodukter til behandling af muk, se f.eks. www.equidan.dk, www.solanum.dk m.fl.
Og så kan der være en masse andre råd og gode tips... man må simpelthen læse og høre og forstå med åbent sind og prøve noget af det, som tiltaler en!!!