Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Bokssvin"...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 20:44
Er I også nogle af de uheldige, som ejer et bokssvin??
Jeg har 2 af slagsen. De ruller simpelthen deres tis og møg sammen i en pærevælling. Lægger halmen op langs væggen, og efterlader et bart hul på midten, som er klamt og vådt. Er det mine heste der er mærkelige, eller er der mange som har samme problem som mig?? Kan man gøre noget ved det?? Mit hø har jeg måttet hænge i hønet. Ellers er det endnu værre.
Er der nogle af jer som har vallakker, som døjer med dårlig lugt i stalden?? Min stald er meget stor, lys, luftende og der er pænt højt til loftet. Jeg muger hver dag, og hestene står ude 12 timer om dagen. Alligevel stinker der som en i h......!!! Om morgenen, når jeg kommer over og lukker porten op ind til stalden, så kommer der et slag i hovedet af dårlig lugt. Andre som har det sådan i deres stald??

Knuzzer Heidi.

Ps. Mine heste tisser meget indenfor. De har den underlige idé, at det kan man ikke udenfor, når man alligevel kommer på stald om natten. 8-)

"Rigtige kvinder, dyrker deres heste hver dag!" {>
0
0
Svar på denne tråd

Tjae det lyder...
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 21:01
meget som min situation.

Min vallak tisser også meget i boksen. Det ligner jeg ved ikke hvad hver eneste dag.

For det første spiser han næsten alt halmen selvom han får 5,5 kg foder og wraphø ved siden af. Alt det resterende halm smider han op ad bokskanten og så ligger der kort bagude i boksen og tis og lidt lort i midten.

Jeg tænker at sådan er det bare. Mange vallakker står sådan.

Kirsten
*Se min dejlige, smukke nye pruhest i min præsentation!*
0
0
Svar på denne tråd

ak ja de
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 21:35
kære små min vallak er også en af dem og det samme var min gamle hoppe som gravede alt både møg og halm bag i boksen og det har hun lært af sin mor som gør det samme.
men til lugten kan du købe noget stalosan f på din foderstof og drysse i bunden af boksen det hjælper på lugten og på fugten det tørrer nemlig bunden samt sterillisere.
og ang. hjælp på boksen det hjælper min pruh at jeg ikke ryster op hos ham men når jeg har muget i bund smider en balle på gulvet som madras som bliver rystet op og så en balle i hjørnet som han selv kan pille op. og derefter den daglige rens fylder op med en spise balle i hjørnet og til madras resterne fra igår. selv om jeg gir ham 2 baller og ryster dem begge op så er boksen ulækker dagen efter men får han lov at pille sin balle så har han en god bund og skal kun have den daglige balle efter rens og jeg bruger kun 2 nårjeg har tømt helt ud.
0
0
Svar på denne tråd

Min plag
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 22:33
Er da så dygtig at hun hver dag har skidt bag tremmerne i vinduet. Hun må da godt nok stå presset med r.... ind i tremmerne for at få dem derind. Og så vil hun helst gøde der hvor krybben er. Hun har så også stået i spiltov til jeg købte hende, så hun skal vel lige finde ud af hvordan man begår sig i en boks.

Hilsen Britta

Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed man når længst.
0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg har........
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 22:42
Min vallak er simpelthen sådan en svin i sin boks. Der er en ganske alm boks, som bliver muget HVER dag. Jeg skal ca muge 3-4x trillbør ud HVER dag.. Og det er bare for en nat. Han er jo på fold om dagen, og lidt forskelligt hvad tid han kommer ind. Og så bliver han jo redet osv. Og når han så har hvide ben, så har han den idé med at han skal pisse/skide, og tramper på det, så igen, og så ligger han sig på det. Selv da jeg havde været til stævne, havde jeg en låne boks. Da jeg kom tilbage var han sort/brun/grøn på hans ben. Godt det var på vej hjem. Men det er træls. Men tror mange vallaker er nogle svin. Min skider/pisser over ALT.. F.esk op af vinduet, eller på væggen. Det er ikke lige hyggeligt værd dag. Vandkoppen har også været udsat. Og det er altså ikke fordi han ikke har plads nok, fordi han har en dejlig alm lys boks, og trives rigtig godt.

0
0
Svar på denne tråd

min vallaks boks
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 23:21
ligner også altid en gang lo.. , selv om han får muget hver dag og går ude mindst 8 timer. Han kan også et trick med at få pærerne til at blive hængende oppe på væggen !!? og så gør han altid i sin hale, et værre svineri.
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

sjovt for
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:30
min lille shetter vallak, har bare en fin ren boks, man kan næsten ikke se han har været der en hel nat.
Men tilgengæld sviner oldenborg hoppen som i nævner,noget der er godt mod lugt! Køb en sæk stalosan eller konkurrenten´s staldren, strøg lidt hver dag eller engang imellem alt efter hvor slemt det luger.

Bimboe

smil til verden, og den smiler til dig.
0
0
Svar på denne tråd

M in hoppe
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 10:11
er også et staldsvin uden lige :-(

Uanset hvor lidt eller hvor meget halm hun får så er det, det rene lort når jeg kommer ud om morgenen.

Hun går ude fra ml 8-9 om morgenen til ved 7 tiden om aftenen alt efter vejret.

Jeg muger kun 2 gange om ugen og har fundet ud af at på 2 dagen efter mugning går jeg hendes box efter med greben og tager hjørnerne ind på midten.

- det i hjørnerne er nemli´ helt tørt og rent halm og inde på midten har hun et bart hul.... :-P

Når jeg så giver halm i tom box lægger jeg det kun på midten så den yderste 30 cm er helt fri, og ved efterfyldning ligger jeg halmen lige inden for døren så hun selv kan fordele det. Og det virker! :-)

Nogen gange driller jeg hende med at lægge høet under halmen så hun skal lede lidt efter det. Og når jeg har gjort det så kan man slet ikke se at hun har "vandret" boxen er næsten ren om morgenen. :-)

Jeg tror det er fordi de er boxvandrere og når de vader rundt så slæber de halmen med rundt og efterlader den i kanten af boxen... 8-)

Min er også et værre svin når hun spiser.... :-( ½ delen af maden ryger ud på gulvet inde i boxen og 1/3 ryger ud på staldgangen, det har dog hjulpet lidt at hun får lidt olie i maden til at holde på det. :-)

June
0
0
Svar på denne tråd

Marengo
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 15:56
sviner også i sin boks. Og så gemmer han det under den rene halm, hvis der er sådan noget. Han skulle forestille at være hvid, men ikke når han har lagt ned i sin flotte boks. Men det kan jo være han altid har drømt om at blive pinto.
Hans staldkammerat Fie har verdens reneste boks. Hun lægger en lille pære og graver den ned så den er umulig at finde.
Hos Marengo muger jeg ud hver dag, men Fies boks bliver ordnet en gang om ugen.

De der tror de ved alt,
ved intet
0
0
Svar på denne tråd

Min vallak...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 19:08
...er til gengæld dejlig renlig :)
Der er ikke meget at muge i og det er dejlig nemt at få ud, da han ikke blander halm og lort sammen..

Min venindes vallak derimod -han sviner simpelthen! Det er næsten utroligt, at sådan en lille hest (haflinger) kan svine SÅ meget :-@

Mvh. Ida & Halifax :)
8-)~Riv aldrig et stakit ned, før du ved, hvorfor det blev bygget~ 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Tror at....
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 21:11
..mange vallakker generelt er nogle svin i boksen. ;-) Det har størstedelen af dem, som jeg har haft med at gøre, i hvert fald været.

Min egen HOPPE ( ;-)) derimod, er rimelig renlig. Har kun været ude for TO gange i løbet af de syv måneder jeg har haft hende i, at hun har skidt i slikstenen. Hun har aldrig skidt i krybben eller vandkoppen.

Hun skider osv. mest bag i boksen, og lidt ude i siderne, så det er vældig nemt at muge ud hos hende. DEJLIGT. ;-)

Hilsen Anne!
~ ..Med nyopdateret præsentation og STÆVNEBILLEDER ~

0
0
Svar på denne tråd

spåner hjalp på gris
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 22:59
I år bruger jeg spåner til min ene hest. Det har hjulpet meget. Boksen og hesten er tør om morgen + der er spåner i hele boksen. :-)

Før da hun stod i halm, så ender alt halm og lort omme bag i boksen + hesten var våd af tis-pletter. :-(

Heldigvis er det sjældnt at hun skider i "krybben" og aldrig i vandspanden.

Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.

0
0
Svar på denne tråd

en teori
Forfatter: 
Dato:  26-10-2003 19:57
måske fjerner vi deres personlige lugt, når vi muger så meget ?
min vallak tissede også indenfor om vinteren, hvilket jeg godt kan forstå, det er jo rimelig koldt udenfor. til gengæld gøede han altid indenfor, det blev bedre, da jeg lavede hans boks til med en madras, så holdt svinerriget lidt op. han sked dog aldrig i sin vandbalje, men tit op ad sin saltsten ?

han her gik så i løsdrift, hvilket gjorde at han selv kunne bestemme sin færden og derfor så boksen aldrig slem ud.

men måske skulle man ikke muge så meget ? godt nok dufter deres boks stadig af dem, men måske føler de sig fremmet, når man fjerner deres pærer og tis ?
med hensyn til lugtgener, kan du så ikke lufte ud, heste kan jo godt lide det koldt og skal helst have det køligere end mennesker. men det er nok ammoniakken, du kan lugte og den stinker frygteligt. men heste græser jo ikke, hvor en anden har efterladt sine pærer, måske er det derfor de benytter krybben og vandkoppen ?

mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har et tip...
Forfatter: 
Dato:  27-10-2003 08:42
... som virker i mange tilfælde.

Bagest i boksen laves en stribe på ca. 50 cm, hvor gulvet er bart (helt uden strøelse), og så lægges der en enkelt klat på striben. Angiveligt skulle det være mere "indbydende" for hesten, og den enlige klat signalerer, at det er altså hér, det foregår.

Det bruges på "min" rideskole (som også er salgsstald), hver gang der kommer en ny hest, som er en gris i sin boks. Det lykkedes endda at få min egen Felix til at lægge sine klatter, så han ikke lignede en mødding over hele kroppen. Det skal så lige "genopfriskes nu hvor han er kommet ind igen.

Med hensyn til urinen, så er der nok ikke ret meget at gøre ved det. Vallaker ER jo altså sådan indrettet, at de tisser op under sig selv (i øvrigt én af grundene til at min far synes det er åndssvagt at have vallakker). Jeg plejer at natte hestene inden jeg går i seng, og da fjerner jeg lige en grebfuld af det mest våde, og lægger noget tørt ind på midten. Det klarer det værste.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider