Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaringer Spondylose på rygrad
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 09:16

Har selv fået konstateret spondylose på min hest, dvs sammenvoksninger på bagsiden af rygraden. Der er ikke tale om kissing spine eller sammenvoksning af torntappe.

Jeg søger at høre erfaringer fra andre der har haft en hest med spondylose på bagsiden af rygraden:

- er jeres hest blevet gående i igen og i hvilket omfang?

- har i gjort noget specielt for at afhjælpe skaden

eller andre erfaringer med spondylose.

0
0
Svar på denne tråd

spondylose
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 09:06

alderførst ville jeg undersøge hvorfor den har fået spondylose, da det er en "følgesygdom" af ledforandringer, dvs der har været ledforandringer før den fik spondylose.

Jeg har ikke de store erfaringer med heste, men eks. fik vores hund en diskopolaps som følge af fald ud af fyldt bagagerum den forsøgte at hoppe ind i. Den fik trygget sidste rygled og første haleled sammen, han lå på grænsen til at få spondylose, men blev opereret i tide.

Min veninde der i mod, har spondylose i ryggen pga af en arbejdsskade der ikke er opereret.

Der er et udemærket link her ganske vidst vedr. hunde, men den forklarer meget godt www.netdyredoktor.dk/sw8532.asp

Jeg personligt ville ikke spå din hest de store chancer som ridehest igen, men det er som sagt kun ud fra mine erfaringer med hunde, de fleste bliver aflivet, da det er svært at holde dem smertefri ved blot almindelig bevægen sig rundt.

Omvendt ved jeg jo ikke noget om din hest, så det er ikke for at male fanden på vægen for dig, jeg beror det udelukkende på, de problemer det kan givet et mindre dyr som en hund og foorstiller mig så det må være det værrer for en hest pga størelsen.

Held og lykke med din hyps, håber det bedste for jer.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre

Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01

0
0
Svar på denne tråd

Hej pruhhest
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 09:29

Tak for din information, selvom det ikke var noget nyt for mig!! Det er derfor jeg primært efterlyser folk med erfaringer fra heste og ikke andre dyr. Da en hund ikke kan sammenlignes med en hest. Jeg har læst samtlig information på nettet selv på tysk, men der står ikke noget om heste eller prognoser for disse.

Det er ikke muligt at undersøge hvorfor den har fået spondylose, kun konstatere at det er en skade i ryggen, som kan være kommet fra et fald eller den har rullet på en sten eller noget tredje, intet arveligt som f.eks. kissing spine.

Hesten har ingen smerter så længe den ikke rides og kan efter dyrlægens vurdering sagtens gå som avlshoppe/hyggehest. Han oplyste også at nogle heste kan gå med det og stadig være rideheste og andre ikke. (dyrlæge Falk Rønne). Hun skal tages i genoptræning i oktober igen også må vi se, hvordan det ser ud og om hun kan blive ridehest igen eller hvad. Det handler jo om forbeninger bag på rygsøjlen mellem 2 hvirvler og nogle gange klemmer forbeningen på rygmarv og nerver og andre gang kan forbeningen sætte sig så de ikke mærker noget til det.

0
0
Svar på denne tråd

håber det
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 13:32

bedste, og vil da selv følge din tråd, det er jo et spændende emne, og du har ret, der findes ikke meget om spondylose.

Faktisk fandt omtalte veninde ikke ud af hvad det var, før vi fik vores hund opereret og vores dyrlæge fortalte om det, lidt pudsigt, da hun er menneskesygeplejeske. Det siger lidt om den manglende information om emnet i en hver henseende.

Held og lykke med din hyps.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre

Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan går det?
Forfatter: 
Dato:  01-02-2007 07:21

Jeg har erfaringer...

Min hest havde spondylose 3 steder i ryggen og ikke kun i lænden, han blev aflivet, du kan læse mere om forløbet på min præ.

Men hvordan går det med din spondylosehest?

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

"Danser med Drenge" -Er der nogen i himlen

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider