Jeg har kun kendskab til en enkelt hest med nervesnittede forben. Det ligger nogle år tilbage, og hesten kom fra Holland. Ejeren vidste derfor ikke noget om det, før hesten begyndte at styrte (det var en springhest). Dyrlægen kunne i starten ikke finde ud af, hvad der var galt med hesten. Symptomerne tydede på, at den var nervesnittet, men det kunne den jo ikke være, da det var forbudt i DK. Nu var hesten jo så fra Holland, hvilket forklarede sagen. Konsekvensen var, at hesten måtte aflives, hvilket iflg. dyrlægen var normalt i den situation. Operationen havde jo den effekt, at den ikke længere kunne mærke sine forben hvilket selvfølgelig fjerner haltheden. Til gengæld vil den med tiden miste fornemmelsen for, hvor den placerer forbenene, hvilket var grunden til at den styrtede, først når den sprang, men senere også i andre situationer.
Efter hvad dyrlægen sagde dengang, er indgrebet ikke tilladt i Danmark, og på længere sigt vil hesten "glemme" dens forben. Hvor længe den kan gå med nervesnittede forben er nok individuelt. Umiddelbart ikke et indgreb, der lyder som en gd idé i mine ører, men jeg har som nævnt kun kendskab til dette ene tilfælde.
Mvh.
Rebecca.