Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Nervesnittede heste
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 22:20

Halløjsa

Har en hest med hovsenebenssyndrom. Har skrevet meget omd et her på siden, så mange af jer ved sikkert allerede dette

Jeg har læst mig frem til at man kan nerve snitte heste med ovenstående sygdom. Efterfølgende sætter man en sål på forhovene for at sikre at hesten ikke træder noget i hoven, den vil jo i så fald ikke kunne mærke det. Heste der er nervesnittede må vist ikke starte stævner, men det er også helt og aldeles ligegyldigt for mit vedkommende.

Nogen der har erfaringer med dette?

Det er temmeligt kontroversielt og jeg ved sgu ikke rigtigt hvad jeg mener om det. men kan det hjælpe min hest, så er der ingen tvivl om at jeg vil undersøge konsekvenserne af operationen.

Måske nogen har oplevet dette i virkeligheden og ved hvad det indebærer at få nervesnittet hesten?

0
0
Svar på denne tråd

det eneste man opnår er jo
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 22:26
at hesten ikke ved den har ondt - og glemmer at aflaste sig selv og derved går helt i stykker
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm Tjahhh
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 22:55

Det har du helt ret i. Rigtig godt argumet

Problemet med denne Forb... sygdom er jo NETOP også at de aflaster sig selv og det gør det svært at se hvor haltheden er.

Jeg har som dig fået eggbar sko på og lavet rejst tå, overrulning og højere dragter. Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, om det er skoene/beskæringen der får mig til at føle den stadig ikke er rengørende. Han tripper lidt og går med mindre skidt. Jeg mener bestemt at kunne høre at han sætter tåen i først og ikke sidst som han skal.

dyrlægerne siger jeg skal begynde at ride igen. Men det har jeg sgu svært ved når jeg ikke ved om han er klar til det. Han har aldrig været halt, jeg fangede hans ændrigner i væremåde inden det gik så galt. Han trådte bare ikke ordentligt igennem.

Nu kan jeg sgu ikke afgøre om han stadig har ondt eller jeg bare ikke kan vænde mig til den nye måde han går på efter eggbar og ny beskæring.

Hvordan afgør i om jeres heste er ok? Ser i det når de dicideret halter igen eller hvad gør i?

0
0
Svar på denne tråd

Nervesnit
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 00:34
For ca 28 år siden fik min fjordhest ringfod i begge forben. Det eneste dyrlægen kunne gøre, var at nervesnitte hesten i begge forkoder. Dette indebar selvfølgelig, at den ikke selv kunne mærke det, hvis den kom til skade, og det med en specialsko var vist ikke "opfundet" dengang. Operationen krævede, at jeg altid og især, når jeg havde været ude at ride, tjekkede hans forhove og koder for skader, men da jeg kun brugte ham til skovture (dog uden at springe) og til almindelig turridning, levede han fint med nervesnittede koder i ca 10 år, hvorefter jeg måtte aflive ham af anden årsag.

Jette Dagø
0
0
Svar på denne tråd

Faktisk
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 01:36

tror jeg ikke, man nervesnitte dem længere 8-)

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 07:31
Jeg har også indtrykket, at det ikke er noget man gør mere. Men om det direkte er "forbudt", ved jeg ikke. Dyrlægen nævnte det for vel omkring 7 år siden, da en hest på rideskolen havde hovsenebensbetændelse. Men det var absolut ikke noget, han ville anbefale.
0
0
Svar på denne tråd

Forben...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 08:40

Jeg har kun kendskab til en enkelt hest med nervesnittede forben. Det ligger nogle år tilbage, og hesten kom fra Holland. Ejeren vidste derfor ikke noget om det, før hesten begyndte at styrte (det var en springhest). Dyrlægen kunne i starten ikke finde ud af, hvad der var galt med hesten. Symptomerne tydede på, at den var nervesnittet, men det kunne den jo ikke være, da det var forbudt i DK. Nu var hesten jo så fra Holland, hvilket forklarede sagen. Konsekvensen var, at hesten måtte aflives, hvilket iflg. dyrlægen var normalt i den situation. Operationen havde jo den effekt, at den ikke længere kunne mærke sine forben hvilket selvfølgelig fjerner haltheden. Til gengæld vil den med tiden miste fornemmelsen for, hvor den placerer forbenene, hvilket var grunden til at den styrtede, først når den sprang, men senere også i andre situationer.

Efter hvad dyrlægen sagde dengang, er indgrebet ikke tilladt i Danmark, og på længere sigt vil hesten "glemme" dens forben. Hvor længe den kan gå med nervesnittede forben er nok individuelt. Umiddelbart ikke et indgreb, der lyder som en gd idé i mine ører, men jeg har som nævnt kun kendskab til dette ene tilfælde.

Mvh.

Rebecca.

Dejligt hingsteføl fra 2006 sælges
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider