Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

pony med astma
Forfatter: 
Dato:  31-07-2006 22:16

Jeg har en pony her i min stald som har astma. Han hoster ikke men jeg kan se at han en gang i mellem trækker vejret lidt tungt.

Hvordan kan jeg hjælpe ham ? Er der evt noget natur medicin jeg kan give ham ? Hvad med foder ? Er der andre relevante ting jeg bør vide ?

Hilsen
Chirie

Pony hingste plag sælges. Se præs.
0
0
Svar på denne tråd

ud i den
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 02:13

fri luft (y) Dvs. døgngræs! Ikke foder, ikke hø, bare græs og vand + fx med lidt tilskud, som travo eller kiks.

Det er simpelt hen langt det bedste, man kan gøre (y) Der kommer bare så meget støv i en stald, i et ridehus og på en bane her om sommeren :-(

Det hjælper heller ikke på mennesker med astma at give dem urter i forhold til at de undgår støv 8-)

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

Vinter...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 07:52

Nina: Hvad med om vinteren. Der er der jo ikke noget græs og der kan han i hvert fald ikke nøjes med travo eller kiks.

Han er avls hingst og er svær at fodre på. Så han skal have mad..

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Ja, men det er vigtigt
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:06

Om vinteren støver det ikke helt så meget, men frisk luft er langt det vigtigste for sådan en, hvis den skal overleve 8-)

Så man skal sørge for god ventilation i stalden, ikke stille den på halm, eller i hvert fald sørge for god udmugning, ingen ammoniaklugt overhovedet - og ingen hø! Wraphø, der ikke er for tørt, men godt og med god energi i kan de fleste heste leve udmmærket af. Man kan også give roepiller, men de fleste heste oppe hos os får kun wraphø + travoe og græs om sommeren 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med hø
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:21

Du skriver at han ikke må få hø.. Så må jeg ud og købe noget wrap til ham, men kan man evt ikke ligge høet i blød i vand så det er helt gennem vådt ? Kan han så stadig ikke tåle det ?

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 11:59

Jo.. Du kan godt ligge høet i blød, men det skal ligge der et døgn, før det er helt gennemvædet. Min hest har oss astma, så kender en del til det..

Som Nin@ skriver er det bedste man kan gøre, at fjerne så meget støv fra den som muligt!

- muge grundigt, og huske at ryste op, så der ikk danner sig svampespore

- Få den så meget på fold, som muligt!

- Gi den wrap, og støvfrit (som muligt) foder

- Sørger for at der ikke er hødepoter i nærheden af dens boks.

- Lade den stå på spåner..

- Lade vær med at ride i et støvet ridehus (vent til det er nyvandet eller der ikke er andre)

- Lad der gå et stykke tid, efter du har muget, til du sætter hesten ind (støvet skal lige lægge sig)

- Hvis den har besværet vejrtrækning, så snak med dyrlægen, og få en maske til den.

Det var sådan de mest vigtige.. Man skal bare tænke sig om, og udelukke så meget støv, så muligt!

Hilsen Line

- Med dressurhesten Dominik -
0
0
Svar på denne tråd

OBS...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 12:02

Glemte lige noget meget vigtigt! Hvis i har, så lad den stå i en boks med vindue..

Det gør min, og den har det vindue åbent hele året (hun elsker det vindue!).

Det er oss en god idé at lufte ud, mens hestene er på fold!

Hilsen Line

- Med dressurhesten Dominik -
0
0
Svar på denne tråd

Astma øv
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 15:29

Hej

Hvis du sørgwe for foderet er så støvfrit som muligt og du strør og fejer når den er på fold, og venter med at tage den ind til det har lagt sig(støven) så er det jo et must, men der findes også ting man kan fodre med som måske hjælper, min gamle pony havde astma og vi fik noget scan ismovit til hende og det var effektiv, hun blev ikke helbredt, men en helt anden pony som kunne gå konkurrencer bagefter, det er dog lidt peberet i prisen så vi prøvede kiks fra Salvana, nogle specielle urte briketter som skulle hjælpe på astma/hoste m.v. de er også rimelig gode, dog skal man huske at sige til dem er det er til en pony som har astma, for de har et hav at kiks og det skulle jo gerne være de rigtige man får, de hedder noget med ps kräuten, men Scan ismovit er det bedste jeg prøvede med kiksene var helt ok.

Held og lykke.

0
0
Svar på denne tråd

Bianca1
Forfatter: 
Dato:  01-08-2006 21:40

Det der scan ismovit. Hvor kan man købe det ? Og er det foder eller noget man skal give som tilskud ?

Hilsen
Chirie

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 01:41

nok at lægge høet i vand...

Det prøvede vi i vinter, da staldejeren syntes bedre om at fodre med hø :-(

Den gik ikke for Grandi, det kunne han ikke tåle (n)

Wraphø! Og hvis den skal have krybbefoder, så kom vand eller olie i og rør rundt (n)

Staldgangen skal bruses over inde fejning, så det ikke støver. Det kan tage op til 8 timer for de mindste støvpartikler at lægge sig igen...

Du kan godt prøve med Scan Ismovit, men du er nødt til også at gøre de andre ting.

God bedring (y)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 12:15
Først og fremmest som de andre skriver frisk luft. så kan du give nogle urter evt. fra susanne ashim. der er et link på min hjemmeside til hende.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

billeder af diverse giftige planter på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 22:15

Hej...

Jeg har en veninde vis pony har haft meget med astma.. Hun har (sælger) et produkt(natur) som har hjulpet ham så meget at han nu kan løbe rundt, uden at skulle stå og hive efter vejret bag efter... Jeg vil gerne give dig hendes nr hvis du vil snakke med hende om det.. Hun har også en meeget nervøs hest, og har givet ham nogle urter, det har fået ham til at få lidt styr på sin navøsitet.. Og det er KUN naturprodukter.. Bare så i ikke tror det doper hestene.. smill..

Knuz..

0
0
Svar på denne tråd

Lennart Østblom
Forfatter: 
Dato:  02-08-2006 23:00

Hej

Scan ismovit forhandles af dyrlæge Lennart Østblom som har opfundet det, han bor ved Østbirk men er sikker på du kan finde ham ved at søge på hans navn men i alle ridemagasiner står han nr. tit i annoncerne.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider