|
|
| foldtid vs foldstørrelse?? |
|
|
Da jeg overvejer at købe hest, har jeg jo været ude og se på forskellige opstaldningsteder og kom i den forbindelse til at tænke på, hvad der er bedst for hesten. At stå på en lille fold, men være ude hele dagen eller, at have en lidt større fold, men så kun komme ud nogle timer om dagen? Jeg har kig på to steder. Det ene sted kan heste komme ud på en ok fold med kun 4-5 timer om dagen da hestene skal ud i to hold. Der er ikke mulighed for døgnfold om sommeren, så der er det også kun 4-5 timer om dagen. Det andet sted er foldene ikke så store, men hestene går ude hele dagen/alle lyse timer og der er sommerfolde (større end vinterfoldene) med mulighed for at gå ude døgnet rundt. Begge steder er selvpasser. Det første sted kan der købes spåner/hø/halm på stedet, det ved jeg ikke om der kan det andet sted. Det andet sted ligger tættere på hvor jeg bor. Hvad ville I vælge/hvad er bedst for hesten?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| klart det sidste... |
|
|
Hvis foldene er så store at de kan tage sig en rask galop ville jeg klart vælge det sidte. For mig er det vigtigste at de kan gå ude så længe det overhovdt er muligt og ikke skal stå i deres fængles og glo.. Så jeg ville uden tvivl vælge det sidste..
www.staldrohan.dk PRE. Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs. Nu også forhandler af Regulator på fyn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stråfoder? |
|
|
Du skal også tænke på, om der er stråfoder på foldene, det sted, hvor de går ude hele dagen på en lille fold. Det er mange timer at være ude på en lille kedelig jord/mudderfold. Så er det måske at foretrække med en større og bedre fold i færre timer. Men det er svært, for om sommeren er det jo træls, at hesten kun kan komme ud 4-5 timer, mens de færreste heste gider være ude særlig længe om vinteren, når der ikke er noget at give sig til på folden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sted nr. 2 |
|
|
er der hø på foldene, så der er noget for dem at pille i. Jeg tror ikke der var noget hø ved det første sted (og der var heller ikke meget græs) Foldene ved det andet sted er ikke så store at de indbyder til en god galop, men det er muligt! Tak for svarene. Jeg hører gerne fra flere!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Klart nr. 2 |
|
|
Jeg ville klart vælge nr. 2. Hesten bør klart stå ude så mange timer som overhovedet muligt. Indendørs bliver den udsat for en masse støv og luften kan unægtelig aldrig blive lige så god, som den friske luft udenfor. Så ud med hesten - jo mere jo bedre. Så længe hesten kan galopere lidt, så kan det sagtens gå. Alternativet er jo at den skal stå endnu flere timer i sin boks, hvor den slet ikke kan røre sig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene. |
|
|
Det lyder som om, at det er bedst at hestene kommer ud så meget som mulig -også selv om det ikke er de bedste folde -hvis bare de har lidt de kan spise. Men jeg hører gerne fra flere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foldstørrelse |
| Forfatter:  |
pjemm |
| Dato:  |
31-07-2006 11:50 |
|
Det er svært at vide hvad du mener med små folde. Jeg har redet et sted hvor et par af vinterfoldene var under 20x20 med 2-4 heste pr. stk, og det mener jeg er inderligt ligegyldigt, så kan hestene ligeså godt stå inde. Er de bare over ridebanestørrelse ville jeg vælge den med mest foldtid. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inderligt ligegyldigt |
|
|
jeg forstår godt hvad du mener Pia, men selv på 20 x 20 er der firsk luft og mulighed for omgang med artsfæller... det er der ikke i en boks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| småfold |
pjemm |
31-07-2006 12:58 |
|
På 20x20 vinterfold står 4 heste i pløre til knæene med sur stråle, tabte sko og muk. Når den ikke er frosset til et månelandskab = kodeledsforvridninger. Bevares, de kan hive hinanden lidt i grimerne og de får frisk luft, men jeg havde personligt ledt videre efter en anden stald. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen det |
|
|
er jeg fuldstændig enig med dig i - jeg ville også vælge en anden stald! Men men men - hvis det var den eneste mulighed, kunne man jo forestille sig en velholdt 20 x 20, der IKKE var eet pløre osv. Men jeg kan forstå, at du nævner specifikke folde, der IKKE kunne klare presset, om jeg så må sige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt ... |
bimboe |
31-07-2006 13:17 |
|
klart det sted med mest foldtid. Om de så ikke kan tage en rask galop, betyder i mit hoved ikke så meget, du kan jo selv lade den strække ud, når du rider. Det er klart bedst og være ude længe, og når der så ovenikøbet også er hø på folden, så er der slet ingen tvivl. Tine
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nummer to |
|
|
du skal da absolut tage sted nummer to... Det er en hest natur at gå ude hele dagen. Og tænk hvor dårlig samvittighed du vil have til sommer når den kun kan stå ude de få timer.. Det er jo ingen tid.. Synes det er for dårligt at der er nogle som har de forhold til hesten...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| små folde... |
|
|
Takker igen for alle svarene! Og vil stadig gerne høre flere meninger... Jeg er ikke helt sikker på hvor store (små) foldene er, men jeg vil gætte på ca. 30 x 60(-70)m. Jeg vil bestemt tro de er stører end en alm. ridebane, men jeg har ikke set så meget på den og min bedømmelse af længder/afstande er vist ikke den bedste  Jeg mener der skal gå 5-6 heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| små folde.. |
|
|
Hejsa.. Det lyder til at være nogle lidt små folde, der skal deles mellem mange.. Men på trods af det, ville jeg vælge sted nr. 2.. 4 timer fold pr. dag hele året rundt er i min verden for lidt.. Jeg ville ikke byde det til mine heste at stå inde så mange timer, og da slet ikke om sommeren.. Så helt klar til sted 2..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hest i "haven"... |
donnika |
01-08-2006 19:41 |
|
Det samme som indlæget...jeg bor i en lille landsby. har 1 naboer og resten er marker..hvor går landzone og byzone ??? ift at må holde husdyr på sin grund???hvis i forstår?? jeg har 250 x 100 M græs, som ikke bliver brugt (have) Overvejet at tage mine 2 ungheste hjem til nogle hugge dage december og januar mdr,så de kommer mere ud, når mørket er på sit højeste. Vá syntes i om min ide 
OO 7 ^> i den nordiske mytologi blev hesten tilbedt som et frugtbarhedsymbol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stor have |
pjemm |
01-08-2006 19:44 |
|
Har du en have som er omkring 5 tdr. land? Det burde være rigeligt! (250x100 = 25.000m2) Angående om du bor i land- eller byzone, det må kommunen vide. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg tåger lige |
donnika |
01-08-2006 19:53 |
|
nej det er lige mig der tåger  sorry ca 800km2
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
donnika |
01-08-2006 19:57 |
|
så må jeg vel ringe der ind...er ikke sikker på hvor grænsen går...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tågerne |
pjemm |
01-08-2006 21:42 |
|
Jamen 800 km2 er da endnu bedre...  20x40 m eller hvad det nu er du har er som en lille ridebane, ikke noget at juble over, men hvis det som du skriver er supplement til den foldtid de ellers har mulighed for, så er det da helt fint. Du skal dog regne med, at hvis det ikke er frostvejr, så har du ingen græsplæne bagefter, men et månelandskab. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
donnika |
01-08-2006 23:19 |
|
hi hi ja de går til den  ej må nok lige se tiden an, for det er ikke en hastesag. Savner bare at de kan komme ud, fra 7 og vælge om de vil stå i læ...det kommer måske noget, men vá ??? ...jeg må sgu nok købe et lille heste sted... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|