Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål vedr bremseæg
Forfatter: 
Dato:  29-07-2006 16:16
Jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men jeg vil bare gerne spørge hvorfor man fjerner bremseæggene på hestens pels?

/Louise
0
0
Svar på denne tråd

Fordi...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2006 16:23
For at undgå så mange bremser næste år. Hestene klør sig og får bremseæggene/larverne ned i maven, hvor de dog så vidt vides vist ikke gør nogen skade, men de bliver jo til flyvende møgkræ året efter.
0
0
Svar på denne tråd

Bremseæg
Forfatter: 
Dato:  29-07-2006 23:28

Fra www.dyrlaegevagten.dk

Bremserne afsætter deres æg på hestens ryg, hals og lemmer. Senere klækkes disse æg til larver, som vandrer på huden mod hestens mund.

Denne kildrende fornemmelse får hesten til at slikke sig, hvorved larverne når mundhulen og passerer derfra videre gennem svælget til mavesækken, hvor de hurtigt hager sig fast i mavesækkens slimhinde.

Her ernæres larverne fra mavesækkens væsker indtil næste forår, hvor de er klar til forpupning. Når det sker, slipper de deres tag i maveslimhinden og passerer passivt med gødningen ud i det fri, hvor de forpupper sig i jorden. Efter 30-40 dage kommer der nye hestebremser.

Det er ikke helt klarlagt, hvor massiv en infektion af mavebremserlarver der skal til før hesten bliver syg. Der kan dog ses kolikuro, nedsat ædelyst og utrivelighed.

Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]

Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider