Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fryser hun?
Forfatter: 
Dato:  21-10-2003 17:47

Min sære hest står ofte og ryster, som om hun fryser. Sidste vinter gik hun uden dækken og virkede ikke, som om hun frøs. Jeg købte hende i slutningen af november, hvor hun stadig gik i løsdrift, dvs gik ude døgnet rundt. Et par gange i vådt vejr rystede hun, når hun kom ind, som "normale" heste jo gør.
Så kom hun på sommergræs og var meget stresset de første par dage selvom alle foldkammeraterne var nogle hun havde gået med hele vinteren. Den første aften rystede hun over hele kroppen (og det var ikke fordi det var koldt, faktisk svedte hun). Hun satte en del pels allerede i juli måned, men har så næsten ikke sat mere siden. 1.september fik jeg hende så hjem at stå og måtte efter 4 dage sætte hende ind om natten, da hun brød ud af folden 3 gange på 4 dage og løb flere km væk, så jeg turde ikke have dem ude. Det er en kold stald, da det er et stort maskinhus, hvor porten står åben om dagen. Men jeg kan alligevel ikke forstå, hvis hun virkelig fryser. Men hun står og ryster faktisk hver morgen, men hvordan bedømmer man, om det er pga stres? (hun vil frygtelig gerne ud og har næsten ikke tid at spise morgenmad). Ja jeg skulle have skjult kamera, så jeg kunne se, om det først er, når jeg åbner porten, hun begynder at ryste. Bare det regner den mindste smule, ryster hun helt vildt. Min anden hest (der dog har en længere og tættere pels) har kun rystet i søndags, hvor vejret var så dårligt, og først da hun kom ind, mens Kira rystede som et espeløv allerede på folden. Det hele kører simpelthen på hende som havde hun parkinsonsyge, og det gør det jo også lidt svært at fodre på hende. Jeg vil være træt af at skulle have dækken på hende, både fordi jeg så skal ud og investere i udedækkener, og fordi jeg synes det vil hæmme hende. Hun er typen, der ruller sig hver dag og gerne tager nogle løbe/bukketure på folden. Som sagt er det en kold stald og det har været frostvejr, men der er læ og tørvejr, så kan det virkelig passe, at hun fryser? Eller kan der være andre årsager til rysteriet?
Der sker vel ikke noget ved at lade hende stå med et ulddækken en enkelt nat for at se, om hun så også ryster om morgen? Hun kan som sagt ikke få et på ud, da jeg ikke har nogle vandtætte dækkener pt.
0
0
Svar på denne tråd

stress?
Forfatter: 
Dato:  21-10-2003 18:32
Hej,

kunne godt forestille mig det er stress, syntes du skal få fat på din dyrlæge. Ellers kan du måske ringe til din dyreklinnik, og måske kan få hjælp der, men vil dog syntes du skulle få en dyrlæge til at se på hene, evt. bedømme om det virkelig bare er et dækken hun har brug for.
ved os' der findes 'anti-stress-foder', men ved ikk hvor godt det virker, men syntes da alligevel det er værd at prøve, da hun/I ikk kan blive ved på den måde, altså at hun løber ud af folden, ryster/fryser, ikk kan komme på fold, og i det hele taget ikk har det godt (psykisk?)?

Men mærk på hende næsten gang hun ryster? Er hun kold? mærk på det nederste af øret? Er hun kold der?
Hvis hun er kold ville jeg nok mene at du burde investerer i nogle dækkener.
Kan jo evt. godt være af stress hun ikk selv kan holde varmen, og hvus hun virkelig har stress, så er det jo dyrlægen der skal hjælpe. (ved ikk hvordan man 'behandler' stress)

mvh. Maj

Omgangen med heste skal bestå af lige dele tålmodighed og blidhed, fasthed og kærtegn.
Alle delene blandes med en knivspids sund fornuft, som hesten så skal have en portion af hver dag

;-D *Moulin Rouge* Styrer for vildt ;-D

MSN: snullergoej@hotmail.com
0
0
Svar på denne tråd

St.Hippoly - anti-stress
Forfatter: 
Dato:  21-10-2003 18:47
Taget fra st. Hippolyt link, om stress og deres antistress foder(som jo er reklame fra deres side), men du kan læse mere på deres hjemmeside.
Syntes bare at nogle af grundene måske passede på din hest, med ændrede opførsel osv.

Hesten udviser som regel en forbavsende tillid over for mennesket og er sædvanligvis uhyre samarbejdsvillig. Da det imidlertid ofte er svært at opfylde hestens naturlige behov, kan det være vanskeligt at udnytte disse egenskaber hos hesten.

Ud over for dårlige fysiske forhold kan dette skyldes:

For ringe erfaring med heste
»For lidt tid«
Krav om resultater og
Andre forventninger

som hesten er ude af stand til at leve op til. De første tegn på noget sådant er, at hesten føler sig utilpas, den ændrer opførsel, bliver nervøs, genstridig, laver unoder, mangler arbejdsglæde osv. På længere sigt kan der opstå betydelige problemer med både sundhed og præstationer pga. stress.

I enhver situation er det først og fremmest vigtigt at gøre sig klart, hvad der er årsag til hestens stress. Kun på den måde kan man sætte målrettet ind og hjælpe hesten til en varig løsning.

Der bør altså tages hånd om sådanne problemer, og det fornuftigste og mest effektive er naturligvis at fjerne årsagerne til stress. Sådanne stressbetingede opstaldnings- og sundhedsforstyrrende forhold er dog ofte så grundfæstede, at der først må sættes ind med et ernæringssupplement, der kan understøtte denne stabilisering.

I denne sammenhæng er visse urter særligt værdifulde f.eks. har melisse og perikum gennem århundreder været kendt og anvendt for den gunstige indvirkning på psykisk stabilitet hos både mennesker og dyr. Andre urter stabiliserer og aktiverer fordøjelsen (f.eks. fennikel, kommen, koriander) og bidrager således til et øget velbefindende og præstationsevne. Ud over tildeling af urterne giver makromineralet magnesium en bevisligt højere stresstærskel. Koncentration, ro og arbejdsglæde kan opnås med en længerevarende tildeling af AntiStress.

Omgangen med heste skal bestå af lige dele tålmodighed og blidhed, fasthed og kærtegn.
Alle delene blandes med en knivspids sund fornuft, som hesten så skal have en portion af hver dag

0
0
Svar på denne tråd

Urter mm
Forfatter: 
Dato:  21-10-2003 20:24

Jeg har prøvet både Rosenlunds specialurter i foråret, hvilket ikke hjalp. Jeg stoppede så med dem igen, og syntes måske hun blev mere kulret, men det faldt sammen med foråret, hvor de kom på en fold med lidt græs (hun stod på ridecenter), og måske var det "bare" pga forårsfornemmelser, hun blev mere genstridig. Pt får hun placid fra D&H. Det synes jeg heller ikke har virket. Nu løber hun ikke ud af folden mere (heldigvis da). Vi har fået hegnet lavet højere og sidste gang hun prøvede at komme ud kom hun heldigvis kun halvvejs over og hang så lidt fast i hegnet (uden at komme til skade) og fik derfor godt med strøm, så det har tilsyneladende givet hende en lærestreg. Men hun giver mig godtnok grå hår i hovedet, ja hun gør. Men skulle jo synes, at hun skulle blive mindre stresset af at komme hjem at stå fremfor at stå på et stort ridecenter, men nej. Aldrig har hun været så stresset som nu. Men nu er det selvfølgelig også sjovere at komme ud, nu hvor der er græs på folden. Men hun er ski en sær hest. Men jeg tror jeg prøver at lade hende stå med ulddækkenet i nat og så se, om hun ryster i morgen tidlig. Hun plejer at holde op med det, når jeg trækker hende ud og gør det kun på folden, når det regner.
0
0
Svar på denne tråd

her til morgen
Forfatter: 
Dato:  22-10-2003 09:09

Her til morgen, hvor hun har stået med ulddækken natten over rystede hun så vidt jeg kunne se ikke. Hun var heller ikke varm under dækkenet, selvom natten ikke har været så kold, så hun må jo være blevet en frossenpind. Så jeg må vel ud at kigge på nogle udedækkener idag ell. evt i morgen efter at have set, om det bare var held idag, eller hun også er rystefri i morgen tidlig efter en nat med ulddækken. Iøvrigt kunne det måske være en god idé med Hippolyts Antistress, da det i modsætning til andre urteblandinger indeholder magnesium.
0
0
Svar på denne tråd

lyder fint...!
Forfatter: 
Dato:  22-10-2003 13:55
Okay, håber da at dækkener og foderet vil hjælpe på det!
Ellers må du jo ha' dyrlægen til at kigge på hende, men det går jo os et stykke tid inden foderet 'virker' :P

Men håber da du får en stress fri hest! :)

0
0
Svar på denne tråd

vandtæt dækken
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 08:36
er nok at foretrække til din hest. Jeg tror ikke at du får noget godt ud af at lade den stå med uld om natten , for så at lukke den på fold uden dækken om dagen. Et vandtæt og åndbart dækken kan den sagtens stå med døgnet rundt, så det må da være værd at overveje. Held og lykke med det!
0
0
Svar på denne tråd

christine
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 09:02

Nej at hun fik ulddækken på om natten var bare lige for at tjekke, om hendes rysten var pga kulde eller "hysteri". Og en del af det er så tilsyneladende, fordi hun fryser. Igår og idag har hun så haft et overgangsdækken på og har haft det på også på fold. Det er så egentlig et stalddækken, men det udedækken jeg fik købt onsdag passede hende ikke særlig godt. Igår købte jeg så to, men kan ikke bestemme mig til, hvilket jeg skal beholde. Det ene (Bucas) ligger rigtig godt fortil, men ringene til bagbensstropperne (som jeg gerne ville undvære) sidder meget højt oppe og halesnor er jeg heller ikke helt vild med. Jeg foretrækker at sætte den ene bagbensstrop på tværs i de to bageste ringe, men jeg synes de sidder lovlig højt oppe til det formål. Det er et meget tyndt dækken, føles som et tyndt regndækken, men iflg reklamerne kan det klare ned til minus 15 grader i nødstilfælde -20. Men nu har jeg skrevet til Bucas for at høre, om det virkelig kan passe. Der findes også en tykkere model, men det synes jeg er lidt voldsomt at lægge ud med. Men igen iflg reklamerne kan det bruges i 15 graders varme. Men hvis det tynde virkelig kan klare minus 15 er det jo nok. Det andet er et mellemtykt Rhino. Det ligger ikke helt så godt fortil som Bucas (men ligger heller ikke dårligt) og har så den ønskede strop på tværs bagtil. Så så længe det er tørvejr må hun lige klare sig med stalddækkenet, indtil jeg får taget en beslutning.
0
0
Svar på denne tråd

Bukas.
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 23:41
dækkenet har jeg til overgangsdækken og er rigtig glad for det! Dejligt at mussen ikke ryster mere!
0
0
Svar på denne tråd

christine
Forfatter: 
Dato:  26-10-2003 09:55

Er det også Power Light udgaven du har? Hvor meget for er der i det? Jeg har kun set det ene Light (det var et de fandt frem på lageret), men jeg har også set nogle mærket"Rain" (selvom jeg ikke kan finde dem på deres hjemmeside eller i annoncerne), og jeg kan ikke umiddelbart se eller mærke forskel på dem? I mit er foret bare et ganske tyndt rødt fleeceagtigt stof omkring 1mm tykt, og det forstår jeg ikke rigtig skulle være 170g? Monstro de kan have mærket dækkenet forkert? Eller er foret i dit også så tyndt. Ja jeg endte med at tage det i brug i går morges, og har ikke helt fundet ud af, om jeg skal beholde Rhinoet som reserve. Det er jo så med 270g (eller var det 300g) fyld og virker MEGET tykkere end Bucas'et. Iøvrigt er Bucas'et rigeligt stort til hende. Da jeg prøvede det var det ovenpå hendes stalddækken, og det virkede ok, men uden noget under er det godtnok noget langt bagtil (det glider jo også lidt tilbage, når hun bevæger sig), så hun kunne vist godt have nøjedes med et 135cm og stadig have haft plads til et dækken under det. Men jeg stod jo og skulle bruge det lørdag morgen, hvor det regnede, og desuden får jeg nok aldrig en hest så kort som hende, så et 145cm er der større sandsynlighed for at jeg kan bruge, hvis jeg nogensinde får en ridehest. Iøvrigt synes jeg hun stod og rystede lidt her til morgen, men hun var varm nok under dækkenet, så hun er ikke nem at blive klog på. Men nu kom de jo så også lidt senere ud pga vintertiden.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider