|
|
| Købe hest med sommereksem? |
|
|
Vil det være dumt, at købe en hest med sommereksem? Jeg overvejer, at købe hest og sidder derfor og kigger annoncer og ved at par af dem jeg synes lyder som noget for mig står der desværre, at hesten har (mild/lidt) sommereksem. Skal jeg lade være med at se mere på sådan nogle hest, eller betyder det ikke så meget? Jeg har ikke nogle personlige erfaringer med sommereksem, så jeg ved ikke helt hvor meget ekstra pleje det kræver. Er der nogle områder/landsdele hvor hestene er mere udsat for det? (jeg er klar over at det er pga. mitter og at de hovedsageligt forekommer i engområder/fugtige områder) Jeg synes oftere jeg har hørt om det ved heste på sjælland end da jeg boede i jylland, men jeg ved ikke om det er rigtigt? Er der nogen der kan hjælpe mig med at blive klogere?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
|
|
altså hvis det lyder som hesten til dig så tag ud og kig på den, hvis dens temperment, evner og trænings niveau passer på dine krav så få den dyrlægeundersøgt og få hans vurdering. Du skal selfølgelig være bevidst om at der er en smule mere arbejde med sådan en hest, men idag er der så mange muligheder og midler mod sommereksem som gør at man kan holde det godt nede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville |
|
|
aldrig købe en hest, med sommereksem. Har en pony på 20, som jeg købte af medlidenhed for 10 år siden. Da jeg købte ham, havde han ikke et hår på kroppen,halen eller manen.( var et stort blodig sår ) Han er så hårdt angrebet, at han slet ikke kan tåle, at komme ud hele sommeren, uanset tidspunkt på døgnet. Heldigvis er han den type, der selv kan mærke, at han ikke kan tåle at være ude, og derfor selv, løber ind i sin boks, hvis jeg prøver at lukke ham ud. Der skal siges, at ALT HAR VÆRET PRØVET. Så mit råd er: LAD VÆR.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heller ikke jeg |
|
|
Jeg ville heller aldrig købe en hest med eksem. Jeg har kun erfaring udfra islændere, men det er simpelthen noget af et ekstraarbejde. Og man kan heller ikke lade være med at blive helt ked af det, når man ser sin elskede hest være så forfærdeligt plaget af insekterne om sommeren. Men der er vist nogle områder af Danmark hvor der ikke findes mitter, og så er det jo ganske smart at købe en hest med sommereksem, da det burde give et stort prisnedslag!
Anna Andreassen - pony- heste- og islænderrytter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
|
|
Jeg er netop i tvivl da jeg bor i et område med en del mitter og er bange for, at hvis hestene nu står et sted med få mitter og har en mild form for eksem, så vil det måske blive værre hvis den/de bliver flyttet. Det vil jeg have det dårligt med. Men jeg kan jo også være optimist omkring det og håbe, at hestene nu står steder med mange mitter (og klare det med kun lidt eksem), så vil den/de måske ikke få det værre ved at blive flyttet!? Er det meget naivt? Og hvis det kun er lidt og det kan afhjælpes med dækken o.l. så er det måske ikke så slemt? Det kan være jeg bare skal tage ud og se på dem og finde ud af om nogen af dem overhovedet er noget for mig og så tage det derfra... Flere råd og erfaringer modtages gerne!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
|
|
bliver værre og værre, for hver år. Det har jeg fået oplyst, og må desværre også sande.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Jeg købte min islænder for 1½ år siden, med SLEM sommereksem. Nu går hun med et boett dækken, og der er næsten ingenting! Hvis det er hesten for DIG burde det ikke holde dig tilbage. Hvis man bare sætter sig ind i det, kan man altså godt undgå det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke mig |
|
|
hvorfor vil du dog købe dig til problemer??
Nu med shetlænder -Lakrids- og stadig de to islændere -Mickey og Lagsi.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mystisk.. |
| Forfatter:  |
Sanne Petersen |
| Dato:  |
25-07-2006 13:52 |
|
altså miin hest er købt med aommereksem men vi smører det da bare, så hvad er problemet..? hvis den er noqet for diq den hest, så syntes jeq ikk du skal taqe diq af det sommereksem, for det er jo kun lidt..
Dressursadel til pony på 138,5, araberblanding´, købes.. Send billede med i e-mail. Sanne@dlgmail.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker igen |
|
|
mikki: det har jeg bare ventet på kom  Problemet er jo at jeg er enig med dig... Men når nu hestene lyder som lige det jeg leder efter -bortset fra eksemen selvfølgelig- så er det jo lidt svært. Specielt når jeg ikke kender så meget til problemet og ejerne skriver at det kun er lidt. Men jeg kan se at som altid så er folk ikke enige hvilket jo ikke gør det hele meget nemmere for mig. Flere råd er selvfølgelig velkommen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uh nej |
|
|
Det skal du holde dig fra! Det vist kun Møn, der er mitte-frit. Det er rigtig synd for hesten, og kan blive temmelig omstændigt og også bekosteligt i "behandling". Du kan også stå med en hest, som du ikke kan bruge i sommerhalvåret, hvis det er særligt slemt, og tænk hvor ærgeligt det ville være! Prøv at finde en hest, som er så rask som muligt. Problemer skal man ikke købe sig til! Hilsen Dixonfan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ingen grund... |
|
|
...til at købe sig til problemer - tro mig - de skal nok komme helt af sig selv...
Jeg ville ALDRIG købe en hest med sommereksem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig sommereksem |
Hoejdal |
26-07-2006 15:39 |
|
jeg ville heller aldrig købe en hest med sommereksem,uanset om det var drømmehesten,man skal ikke købe for hver en pris uanset hvad,der er jo ikke nogen garanti for at det ikke blever værre og jeg kunne altså ikke holde ud at se min hest pakket ind fra top til tå og ligne( undskyld udtrykket) en firebenet bamse,og vide at den ville køl sig konstant hvis den ikke havde det på,ville jo være ærgeligt at købe en hest som der måske ikke var ridelig hele sommeren og hvad hvis du en dag skulle sælge den? Som de andre siger det kan blive en meget dyr affære og jeg ville aldrig købe mig til problemer,og da slet ikke noge så usikkert som sommereksem der kan blive værre med tiden...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker igen igen |
|
|
Igen takker jeg for alle svarene. Det lyder som om jeg bare skal holdemig helt væk fra alt hvad der minder om sommereksem... Hvor er det dog en skam, men jeg vidste nærmest i forvejen, at det var det svar jeg ville få herinde (da det vel er det fornuftige svar!?), men engang imellem har man bare brug for at høre andres mening -specielt når jeg ikke selv ved så meget om emnet. Men jeg tager stadig imod gode råd hvis der er flere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sjdhfsjkhdjk |
Anna-s |
27-07-2006 08:45 |
|
Mild form for sommereksem hvad er det?! Tja jeg har passet en haflinger vallak i 5 år. Første år jeg passede ham var han 2 år. Han havde ingen man og kun de nederste hår på halen. Han havde en sårstribe på 10 cm langs hele manen. Sår i halen, på krydset, i flankehvirvlerne, i hovedet, ører, rundt om øjnene osv. Det er nok slem sommereksem. Samme hest har i år først fået tegn på sommereksem, da vi startede på juli. (Vi fik ikke lige tjekket hver cm2 på ham 1 dag så var den der!) Inden juli kunne vi i princippet have solgt ham med mild sommereksem. Han går på en fold uden klø muligheder. Sikkert synd men hvorfor tror i han havde alle de sår som 2 års? Fordi dyret kunne klø sig. Personligt synes jeg det er psyko surt når det klør og man ikke kan nå, men det er værre når et sår klør - og man gør det større ved at klø (eks. myggestik! ) Lad vær og køb en hest med sommereksem! Det er for dumt. Du skal spraye den osv. ca. 2-4 gange HVER dag. Den haflingervallak jeg har passet kan ikke gå med dækken. Du kan give ham det på og maks. 3 timer efter ligger det på folden og flyder. Du skal nok finde drømmehesten uden eksem. Eksem er efter min mening en større handelsfejl end så meget andet. Kan jeg undgå det vil jeg aldrig købe en hest med sommereksem. Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar ! Selv uden rytter vil en hest altid være en hest. Men en rytter uden en hest vil altid kun være et menneske. Stanislaw Jerzy Lec
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
linus |
27-07-2006 14:46 |
|
Hej Mig. Jeg ville aldrig købe en hest med sommereksem. Jeg har selv en, som er meget plaget af det. Jeg har haft ham i 16 år, og i de sidste 10 år passet og plejet ham, hver eneste sommer. Man kan ikke se at han har det, men det koster mig også ca. 600 kr. pr. måned for hans behandlinger. Han står aldrig ude om natten. Han bliver smurt 2 gange dagligt med et produkt som hedder Zebra sommerekzem. Du kan kun få det et sted i danmark, ellers i tyskland. Min hest ved det er bedst at være inde, så det er ikke noget problem når man kommer for at hente ham. Sommerekseme er en allergi som giver kløe, og jeg har meget ondt af de heste som har det. De kløer sig til blods på alt hvad de kan finde. Det kommer tit bag på folk, hvor meget tid jeg bruger for at holde det nede, og de er ved at besvime, når de hører hvor mange penge jeg bruger på det. Mit råd: Led efter en anden hest. Du skal nok finde en anden som er lige så rigtig for dig. Hvis du alligevel vælger den med sommer eksem, så forbered dig på at den skal ind om natten hele året rundt. Sørg for at hesten bliver behandlet, for sin kløe, så godt som du kan. Min brugte i mange år noget natur medicin til mennesker som hedder Viola Tricolor. Det kan du få i matas. Den skal have mellem 5 og 10 ml i sin vandkop 1 gang dagligt. Det Tager det værste. Køb et eksemdækken til den. Du kan få et i hooks for ca. 1000 kr. Mange Hilsner fra Line
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
Henriette Hansen |
27-07-2006 19:01 |
|
Hej.. Jeg kan ikke se problemet i at købe en hest med en MILD form af sommereksem. Min egen pony har det, og det hele bliver taget ved hjælp af et dækken mod mitter. Og det er slet ikke synd at hun skal stå med det i varmen, hun nyder bare at være fri for mitterne. Så jeg vil bare sige, at jeg ikk syns det er et mega problem. Men du kan jo altid se på hesten, men kan jo nemt se hvor slemt det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville ikke |
kaerlund |
28-07-2006 23:59 |
|
købe den. Min pony på 8 år har de sidste 3 år gået med dækken fra april til september og alligevel er haleroden skaldet og pandelokken væk. Det startede som mild eksem men bliver værre år for år. Hun har adgang til stalden døgnet rumdt, men hvis den ikke er på det nærmeste hermetisk tæt kommer mitterne også derind. Jeg har købt immune aid(tror jeg det hedder) og regnet ud at det vil komme til at koste ca. 6000 kr. pr. år og så er det ifølge min dyrlæge ingen garanti for at det virker. Mit råd er:"lade være".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil tænke mig om |
|
|
...MEN jeg har aldrig hørt om mild sommereksem?? Enten har hesten allergi reaktion over for mitter eller også har den ikke. Det kan være stedet hvor den står nu, der gør at den ikke er så plaget. Og hvis du vil have hesten opstaldet et sted hvor du på forhånd ved at der er mange Mitter - så er det hesten der kommer til at lide under det. Jeg har selv en hest med sommereksem og blev nød til at flytte fra anden stald da stedet havde de bedste levevilkår for mitter. Tyson havde til sidst kløet sig helt blods. Det er rædsomt at se en hest være så plaget. Der hvor han står nu - er der også mitter, dog ikke i samme omfang og han har stadig sommereksem. Jeg har valgt at bruge kuren Ökozon og det virker rigtig godt på ham. Bliver kuren fulgt til punkt og prikke - kan man ikke se på ham om sommeren at han er hest der har dette 'handicap'. Der er også lavet et foder der er beregnet til heste med sommereksem. Dette har jeg også forsøgt uden det bedste resultat.
Jeg har også hørt at der er mange heste der fungere fint med eksemdækken - ikke at det er nået jeg vil bruge... men hver sin mening  Der ER ekstra arbejde i en hest med sommereksem... så jeg vil tænke mig en ekstra gang om og skulle jeg blive spurgt om jeg vil have en ny hest der har sommereksem - vil jeg nok gå i tænkeboks.
Held og lykke med købet af ny hest. Knus fra lottemusen
Charlotte Franke ............som er bidt af western
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mild form |
|
|
for sommereksem, det ville jeg ikke bekymre mig om. Bare tage sine forholdsregler, f.eks. sørger for den ikke har noget at klø sig op ad inde i sin box. for begynder den først at klø sig, kan den klø sig helt skaldet. Hvis hesten lige er noget for dig, så tag ud og se den nu, hvor sommereksemet virkelig vil være synlig, og se hvor slemt det er. Kan du ikke se noget på den, så ville jeg ikke fortænke mig i at købe. Hilsen Helle
Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre, der tvinger deres små uskyldige børn til at opfylde deres egne tabte ambitioner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommereksem |
|
|
Der er altså stor forskel... Jeg kender en pony som har sommereksem, hun går bare et specielt insektdækken også er hun ikke generet af mitter hun klør ikke mere end andre heste. Så kender jeg også en islænder, den går også med insektdækken men den er alligevel plaget af mitterne, ved hende angriber de bare der hvor de nu kan komme til i hovedet så hun er helt skaldet, det synes jeg er synd, og sådan en hest ville jeg nok ikke købe, men hvis det er en hest hvor du kan holde det nede med et dækken og noget spray eller fodertilskud så kan jeg ikke se problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Min fjordhest har sommereksem, og hver sommer kan han ikke komme i engen og græsse sammen med de andre, fordi der er mange mitter. Han går så alene herhjemme hele sommeren og er på stald om natten, men på trods af det, er det et kæmpe arbejde at passe ham, fordi han klør sig til blods og har snart hverken hale eller man tilbage. Det koster i både sårsalve, special foder og hudspray, samtidig med at han skal have fluedækken på, når han er ude, hvor han ikke kan klø sig. Jeg ville aldrig købe en hest, hvor jeg på forhånd vidste at den havde sommereksem, for som en anden også skriver, så kan sommereksem ikke gradueres, enten er de overfølsomme for mitter eller ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Lad være at købe en hest med sommereksem.. Jeg taler af erfaring.. Hesten kan sagtens ha et godt liv men der er meget ekstra arbejde og det er DYRT at hehandle en hest hele sommeren år efter år!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hejsa... |
JANISE |
09-08-2006 18:22 |
|
Hvor er i onde! Hesten kan ikke gøre for at den har sommereksem. Jeg har selv en hoppe med sommereksem og det koster 55 kr om året at behandle hende og 5 min om dagen!! Hvis hesten har meget sommereksem og ikke kan gå ude, har den så fortjent det liv?? Jeg synes ikke, det er jo nærmest dyrplageri at lade en hest stå inde hele sommeren fordi den har eksem... Hvis det er meget slemt så på med et sommerdækken og smør den ind! Ellers så må den på de evige græsmarker... Jeg ved selv med min, hun går på døgnfold nu og når hun kommer ind vil hun da begynde at klø sig lidt men ikke så hun taber hele halen og manen. Nemlig fordi at hun er blevet behandlet hver dag hele sommeren. Min anden hest som ikke har eksem klør sig også. Alle heste vil klø sig her om sommeren pga fluer. Så mit råd... Lad ikke sommereksem være en hindring for at købe din drømmehest. Det kan nemt behandles. Hvis du vil have nogle gode råd så skriv en besked!
Knus Janni, Max og Bimba. Behandl altid din hest ordentlig - du ved aldrig om den en dag gør gengæld! Har du mon ejet Max før? Billeder på præs. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|