|
|
| Pleje af hovbyld.. |
|
|
Min hest fik for tre uger siden behandlet en hovbyld i hoven. Det er bare som om det ikke rigtig vil hele igen. Hendes hov er også enormt tør, og det gør det ikke bedre at jeg var på ferie hele uge 29, hvor hele folden bare var knastør. Så kunne jeg jo ikke komme og vande hendes hove osv. Så nu er de bare rigtig tøre. Jeg har tænkt mig at vande hendes hove to gange om dagen, og lade hende stå lidt, så vandet kan suge ind i hoven. Hvad kan jeg ellers gøre, for at få det til at hele lidt bedre? Noget creme? Jeg synes jo det er så synd for hende, at det gør ondt hver gang hun går på sten og grus (og det bliver vi nødt til hver dag, for at komme til stalden eller andre steder)  På forhånd tak for hjælpen..
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også mig... |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
23-07-2006 11:57 |
|
Hejsa. Min hest var i juni på 10 dages penicilin kur for hovbyld i den ene forhov og fik den skåret grundigt væk af smeden også. Samtidig har hesten fået omhyggelig hovpleje hver dag, og den er nu rengående efter ca. 3-4 uger. Fordi det var en hovbyld, så har jeg hver dag lige siden hesten blev halt givet den fodbad i varmt sæbevand - hesten kan nu stå 20 min. med det pågældende forben i en spand sæbevand! Ikke dårligt for min meget årvågne og opmærksomme hest!! Varmt sæbevand får hovbylden til at trække sig sammen og sætte sig fast, så smeden bedre kan få det hele skåret væk. Desuden renser sæbevand godt, når hovbylden ER skåret ud og blødgør og giver fugt til hornet. Jeg mener også, at det lindrer ømhed. Man kan bruge en opvaskebalje i stedet for en spand, så man ikke har så høje sider - det vigtige er, at hoven er under vand, og at vandtemperaturen er varm. Tørre hove er disponerende for hovbylder, fordi en tør hov ikke er smidig og elastisk, så kommer der nemmere trykninger osv. Derfor skal man efter behandling af hovbyld fortsat sørge for at holde hovene i orden - er hovene meget tørre, så prøv at vaske hovene hver dag i vand og smør dem efterfølgende ind i levertran. Prøv det f.eks. hver dag i 1-2 uger, hvorefter du går ned på 1-2 gange i ugen. Levertran er vældig godt til hovene, og det kan bruges både ind- og udvendigt, på kronranden osv. Jeg dupper endda også lidt levertran i koderne og på ballerne for at undgå muk osv. her om sommeren. Det er lykkedes mig indtil videre!! Det siges, at hove først rigtig suger vand efter 15-20 min. i vand. Måske er det rigtigt... og derfor ville det være godt, hvis man kunne vænne sin hest til at stå i fodbad en gang i mellem, f.eks. i 4 opvaskebaljer e.lign. Man kan selvfølgelig også lade den stå med et ben i baljen af gangen og gøre det over 4 dage e.lign. ... Ellers bør hoven kunne suge fugt fra sine omgivelser, når hesten går på døgnfold, f.eks. fra dug i græsset og fra våde områder på marken osv. Men i sådan nogle tørre perioder som nu, har mange heste alt for tørre hove, hvilket også får mange til at tabe sko osv.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene G... |
|
|
Tusind tak for din hjælp, og gode forklaringer  Jeg tror det er en god idé at vænne hende til at stå i en balje med varmt sæbevand, også for at rense det lidt. Det må jeg lige gøre i et par dage, og så vil jeg ellers sørge for at fugte hovene rigtig godt. Levertran har jeg heldigvis lige købt, da jeg har hørt det også skulle være godt  ´Tak for din hjælp.. 
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Din hests hove. |
|
|
Vandklokker  Så slipper du for at stå der og spule i flere timer om dagen  Dé sku vist virke rigtig godt, har dog pt. ikke selv prøvet dem, men mon ikke om flere herinde kan fortælle dig lidt om dem  Har hørt mange bruger dem..
// Mvh. Sandra Det eneste tidspunkt du "gerne MÅ" se snobbet ud - er til hest.. Hvil I Fred Kristine <3' - Vil altid huske dig..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandklokker |
|
|
Jeg bruger - eller brugte dem også selv, men jeg synes ikke de har den optimale virkning. Så er det ligemeget om de har lagt og suget vand i 20 minutter, eller i et helt døgn. De fugter ikke hoven godt nok.  Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan få det til at virke, jeg har ellers hørt en masse godt om dem. 
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care << Brugte trapetz plader købes. Info her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandklokker |
|
|
vandet skal trænge ind via kronranden og ind i hoven og derfra ordne hoven indefra. Gør ikke så meget at hoven udenfor ser tør ud, Da fugten indefra stille og roligt reparerer hoven. Det ses tydeligt efter et stykke tid, så dem kan man roligt købe. hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandklokker |
|
|
Talli: Tak for info  På den måde så. Men så vil jeg da fortsætte med at bruge dem. Tak for hjælpen...
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care << Brugte trapetz plader købes. Info her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld |
|
|
Øv øv. Det bliver bare værre med den hov. Hun vil selvfølgelig helst ikke gå på grus, da det trykker op i hullet, og gør ondt. Men dyrlægen sagde at hun ville gå rent efter 3 uger (på grus). Nu er der næsten gået en måned, og hun går ikke engang rent på bane (flis) eller i sand/på vej. Hullet er slet ikke helet/vokset til endnu (sikkert fordi hoven er så tør) Jeg har nu i et par dage haft hoven i blød i varmt sæbevand, og håbet på det bedste. Men det har ikke rigtig hjulpet. Hvad kan jeg gøre? Kan dyrlægen gøre mere?. Han har jo fjernet hovbylden/betændelsen, så hvad er der mere at gøre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko til hovbyld |
|
|
Jeg syntes at du skal snakke med din dyrlæge og sige at du gerne vil vide om ikke at det var en fordel at sætte en skodesko på?? Det er både bedre end at hesten går uden sko eller med ringsko. Uden sko,kan den ikke,du har jo resultatet som den er nu. Ringsko og sål vil lukke såret så du ikke har mulighed for at rense det dagligt,derfor ikke ringsko. Så er der det som hedder skodesko,her har du fordelen ved at du kan bade og rense såret hver dag,samt at hesten kan gå hvor det skal være uden at den får trykninger i sålen. Skoen er omtalt på side 177 i P.Grunths beslaglære. Jeg kan ikke se at den er omtalt i Moderne Hovpleje af H.H.Smedegård,jeg ved ikke hvorfor. Hvis at du er intereseret skal jeg se om jeg kan finde en og tage et billede så enhver kan se hvorledes at den skal laves. Ellers må jeg lave en ny,som jeg kan vise jer. Men den slags sko har jeg brugt mange gange,og selv om de er besværlige at lave iforhold til bare at lægge en sål under,er de ti gange mere effektive. Hilsen Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smed... |
LeneG |
26-07-2006 08:11 |
|
Hej Winnie. Det er rigtig synd for dig og din hest. Du skriver, at dyrlægen har skåret hovbylden ud... har du ikke haft smed? Det vil jeg anbefale ellers, for smede er nu engang allerbedst til det med hove...  Som nævnt var min hest både på penicilin kur (dyrlæge) og fik hovbylden skåret ud af smeden - jeg mener faktisk, at det i langt de fleste tilfælde er nødvendigt, hvis man skal ordentlig af med ondet. Og det allervigtigste er, at hovbylden bliver skåret ordentlig ud, og det er smeden efter min erfaring bedre til end dyrlægen. Måske er hovbylden begyndt at arbejde igen. Fortsæt endelig med varme sæbebade til den pågældende hov. Min hest er også lidt øm under sålen, hvor hovbylden blev skåret ud. Nu efter 3-4 uger sætter vi pakning og sål under - selve hovbylden er væk og hullet er helet tilfredsstillende, men hesten kan godt virke lidt øm i sålen - både på ridebanen (flis) og da især på grus. Markerne er også hårde som cement nu. Held og lykke med din pruh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld |
|
|
Den Gl. Smed: Tak for svaret  Du må meget gerne se om du kan få taget et billede af sådan en skodesko. Jeg har aldrig hørt om det før, men det lyder interessant. LeneG: Og tak for svar til dig..  Jeg havde smed til Tøsen et par dage efter hun var begyndt at halte. Men på det tidspunkt var vi overbevist om at den var gal med benet, og ikke hoven. Det undre mig så bare at smeden ikke lagde mærke til noget. Han sagde blot at det ville være godt til hende, hvis vi begyndte med at give biotin, så det gør vi nu. Da det ikke var blevet bedre 5 dage efter, ringede jeg til dyrlægen. Da han kom sagde jeg at hun havde noget med benet, men han kunne med det samme se (uden at kigge under hoven) at hun havde en hovbyld. Den var heldigvis bare overfladisk, og hullet er ikke særlig stort. Det var bare på med en forbinding (som hun i øvrigt allerede smed dagen efter), og et skud pencelin. Bandagen var lavet af noget specielt halløj der skulle trække betændelsen ud. Dyrlægen sagde at hun skulle have den på min. en dag, max. fire dage. Så vi regnede med at det var iorden, at den var faldet af dagen efter. Måske det hele ikke var kommet ud? og så er hovbylden begyndt at arbejde igen, som du sagde  Han fortalte ikke hvordan vi skulle pleje det, så jeg tænkte ikke så meget over det. Han havde jo sagt at det hurtigt gik over, og at hun ville gå rent 5-7 dage efter. Hun skulle bare gå på fold. Men nej... --- Jeg har badet hende et par dage, og fortsætter med det. Så håber jeg det bliver bedre.. Men jeg vil meget gerne se billede, samt have info om den skodesko.. Hov det blev vist lidt langt.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skoddesko |
|
|
Der kommer billeder imorgen lørdag. Jeg har ikke haft tid før,men nu er de da taget og så vil Jytte sætte dem ind for mig imorgen,da jeg ikke aner noget som helst om hvordan man gør det. Og da pc,ern helst skulle overleve er det bedst at hun gør det. Hilsen Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Den Gl. Smed: Tak for det, det lyder godt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har selv prøvet det |
|
|
Har selv prøvet det her.. Du skal have prikket hullet fri for det er vel sikkert fyldt med jord, så vil der sikkert løbe noget betændelse ud,, Så er det bare vigtig at du vasker i sæbespåner og ja det kan ikke gøre tit nok...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rolig-rolig |
|
|
Jeg skal nok få sat billeder på,men jeg skal altså køre til Sydney om fire en halv time,og Jytte har haft for travlt til at hun kunne gøre det for mig,vi skal på udstilling. Jeg har kontaktet en af dem på denne tråd jeg tidligere har skrevet med,og håber at vedkomne har tid til at sætte dem på. Jeg aner ikke en s... om hvordan at det kan gøres. Hilsen Den Gamle Sm,ed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fighter |
|
|
havde en hovbyld lige da jeg havde fået ham. Dyrlægen sagde ingen sko og han blev ved med at halte, så det endte med at smeden satte sko på og vupti rengående. Det er min foreløbig eneste erfaring med hovbylder. Held og lykke håber at det går i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Den Gl. Smed: Det er helt i orden, jeg har sommerferie  Kamillaschmidt: Jeg har haft dyrlæge ude, og han prikkede/gravede ganske vist hul, så betændelse og skidt kunne komme ud. Nu er jeg bare i tvivl om, om det hele er kommet med ud. Cecilie s Holm: Tak .. Var det bare ganske almindelige sko? --- Jeg ringer til min dyrlæge på mandag, og hører ham til hvad jeg kan gøre/om det er nødvendigt at han skal komme og kigge på det igen. Håber meget, det snart går i orden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Almindelige |
|
|
Fuldstændig almindlige sko. Smeden lagde dem på og han var rengående da han kom på fold. Selvfølgelig fortsatte jeg en uges tid med sæbevandet, men fuld ridning var intet problem,
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko... |
|
|
Okay.. Det vidste jeg ikke, kunne lade sig gøre. Tøsen har aldrig haft sko på før. Og jeg er heller ikke sikker på at hendes hove er egnede til det, hvis man kan sige sådan. Hvert fald ikke lige nu. De flækker, sprækker osv. Jeg er begyndt at give biotin og jeg vander hovene hver dag i disse tørre dage, for at det ikke skal gå helt galt. Om et halvt års tid skulle hovkvaliteten meget gerne være bedre. Problem nr. 2 et at hullet fra hovbylden sidder yderst på hoven/der hvor der skal slåes søm i.  Så jeg tror ikke det er muligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fighters |
|
|
hovbyld sad også lige der hvor sømmet skulle sidde, men min smed lod bare være med at sætte det søm i, men hvis din hest slet ikke er vant til at gå med sko så gør det jo straks det hele lidt vanskeligere, men som sagt held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Mange tak  Jeg må se på det. Så snakker jeg med dyrlægen på mandag og hører hvad han siger til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SMED... |
LeneG |
31-07-2006 09:16 |
|
OG så skal du altså tilkalde SMED!!! Smeden ER altså normalt bedre til det med hove og hovbylder end dyrlægen er!! Dyrlægen kan give antibiotika og pakke ind og gøre ved, men ingen kan skære en hovbyld ud som en smed (fordi han "tør" skære mere i dybden og arbejder i sit vanlige element)!!! Det er fint, at du tilkalder dyrlæge igen, men du skal altså have fat i smeden også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jer alle |
|
|
Til jer alle her på denne tråd,er der en der gider modtage de billeder om skodesko fra mig og så sætte dem ind så alle kan få glæde af dem.??? Vi har for travlt her til at sætte os ind i hvordan at man gør,og jeg har alligevel glemt det imorgen. Bare vi kan få dem ind,så skal jeg nok skrive en forklaring til hvert enkelt billede. På forhånd tak til den person der gider have besværet. Hilsen Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overkskrift.. |
|
|
LeneG: Det vil sige at jeg både skal have dyrlæge og smed ude på samme tid? Smeden MÅ jo ikke give pencelin eller lokalbedøve..? Jeg må jo lige snakke med dem begge to så.. Tak for svar endnu engang. Den Gl. Smed: Du kan sende billederne til min mail Horses_forever_1@hotmail.com , så skal jeg nok sætte dem ind for dig.. 
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care << Brugte trapez plader købes. Info her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Winnie |
|
|
Hej Winnie Tusind tak for det,de er på vej mens jeg skriver dette. Hvis at du sætter dem ind i den nævnte rækkefølge,så skriver jeg et indlæg hvor der forklares hvad der er hvad. Hej fra Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skoddesko |
|
|
Billeder af en skoddesko: 1.  2.  3.  4.  5.  Så håber jeg de er sat ind i den rigtige rækkefølge Rene  Den er ret smart, men jeg tror jeg skal passe meget på med hendes hove, for hendes hornkvalitet er ikke ret god. Hovene flækker nemt, og så er det måske ikke smart at give hende sko på nu? Jeg har ikke meget forstand på det, desværre..
Winnie & Tøsen >> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care << Brugte trapez plader købes. Info her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skodde sko |
|
|
Tusind tak til Winnie fordi hun gad have besværet med at sætte billederne ind,hvordan f... gjore du??? Nr 1 viser hvordan skoen se ud adskilt. Det er en skrue sko til mordax,og bemærk at der er svejset et lille stykke metal i tåen af skoen,det er for at skoden kan få fat,så den bliver på dens plads,uanset hvordan hesten bevæger sig. Selve skoden er en metal plade der er klippet ud efter skoen. Pladen er gerne 1,5 eller 2 mm tyk. Nr 2.Viser hvordan at skoden skal skubbes ind under skoen,i ser tydeligt metalet i tåen som skal bære skoden. I dragten går skoden ud over skoen,og bliver fastgjort af to mordax eller af to normale bolte med gevind 5-16 mm eller 3-8 mm. Nr 3 Viser skoen færdig monteret set fra den side der vender mod jorden. Nr.4 Set fra hovens bæreflade,det er tydeligt at se hvor den hviler i tåen,og går ud i dragten,hvor mordaxen gør at den bliver holdt på plads. Nr 5 Set fra siden,bemærk den rejste tå,og side optog. Denne sko er en som jeg har brugt i DK før jeg rejste hertil. Det er en venstre bagsko,og optogene blev plaseret hvor de er pga noget som jeg ikke kan huske,men der var en grund til det. Det er en fantastisk god sko til hovbylder,og skoden kan sagtens laves så den ikke bliver trådt af,selvom det evt. er et forben. Det er jo kun en kort periode hvor det er nødvendigt,så kan man bare tage skoden af ,så er den tilbage til en normal sko uden problemer. Man kan også vælge at bruge skoen så længe at det er nødvendigt,for derefter at pille hele skoen af,og sætte en almindelig på,så har man skodeskoen til næste gang at uheldet er ude,hvis det da sker på samme ben. Ellers kan man jo bare bruge skoen som askebære. Winnie,hvis at din hest trænger til sko,så trænger den og man kan ikke vente til at hornet er groet ud,selvom det er dårligt. Det gror aldrig ud hvis ikke at den bliver gjort helt haltfri,først da kommer der gang i hornproduktionen igen. Den skal bare have sko på som bliver liggende i hele beslag perioden dvs. 6 til 8 uger. I dit tilfælde,bruger jeg at lade dem gå max tiden 8 uger,da der så vil være mere horn der kan beskæres,og der er bedre horn at sætte de nye søm i. Nu er det vel heller ikke alle fire den har brug for at få skodesko??? Hvis at man bruger en skodesko,og man er bange for at balancen ikke er som den skal være,da den ene sko er tungere end den anden. Så gør smeden det at han svejser samme vægt i tåen på det modsatte bens sko,så den kringlet. Hvad med at sætte billeder af hovene på din hest på,så er det let at se hvad der kan gøres. Igen tusind tak for din hjælp Winnie. hilsen Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smed??? |
Andrina |
31-07-2006 17:33 |
|
Min gammle smed skulle beskære bonny`s hove en dag og lige pludselig blødede det,rigtig meget. Smeden gik bare vidre til næste hov.Hesten kunne ikke støtte på hoven. Da han var færdig spurgte jeg om den skulle ind, nej bare op på folden igen. Dumme smed... den kunne værken gå eller noget...jeg kunne ikke se noget under hoven kun blod. Efter noget tid spurgte jeg hende der hjælper mig med min den ungen. hun sagde at det var en hovbyl og sagde at hun havede brugt den samme smed og han havede gjordt sådan at hende`s den gammle skulle have sko på. Og hun fant ud af at bonny også haved noget på baghoven.. så den smed skulle vi ikke bruge. Han var heller ikke uddante fant vi ud af...Altså! Venlig hilsen AndrinA.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overkskrift.. |
|
|
Det var så lidt.. Hvordan jeg gjorde, heh.. Ja, det er lidt svært at forklare, men du kan under "Opslag og billeder" se en beskrivelse af hvordan man gør. I dette her tilfælde var det dog lidt svært/tog lidt tid, da billederne var ret store og Heste-nettet ikke ville godtage det filnavn billederne havde. Men jeg lavede billederne mindre, og lavede filnavnet om til JPEG, så gik det..  Mht. sko.. Min hest har aldrig gået med sko før, og jeg tror ikke at vores smed er registreret eller uddannet.. Ups. Det var faktisk først sidste gang jeg fandt ud af det. Han er dog udemærket til at beskære osv. Men jeg tror ikke han lægger sko på. Jeg må vist hellere lige snakke med min staldvært om det, og hvis han ikke er vant til sådan noget med pålægning af sko, så vil jeg bruge en anden.. Jeg har ringet til dyrlægen idag, ham der var der før er desværre på ferie, men der kommer en anden hestedyrlæge. Hun kommer onsdag formiddag, og hun sagde nemlig også at det i mange tilfælde hjalp med en sko.. Så ved jeg ikke om det er en skoddesko hun tænker på. Men det finder vi ud af.. Jeg skal se om jeg kan få taget nogle billeder, som du/I kan se... Andrina: Nej, han lyder da vist ikke særlig uddannet, det var da synd for hesten.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
Andrina |
31-07-2006 18:52 |
|
Tak..ja rigtig træls...  jeg bliver helt gal...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Billeder... |
|
|
Lige en tilføjelse Rene.. Hvis du har nogle billeder på din præsentation herinde, du gerne vil lægge i et indlæg, åbner du bare en side med din præsentation, trykker på billedet, så det bliver stort - højre klik på musen - kopier. Så åbner du en anden side, går ind i indlægget trykker højreklik - indsæt. Dvs. at du bare sætter de billeder ind på din præsentation, som du vil vise frem i et indlæg, og går videre derfra.. De skal dog have JPG, JPEG, PNG eller GIF som filnavn, men det kan laves om hvis billederne ikke allerede hedder det.. Håber du forstod lidt af det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Winnie |
|
|
Jeg har intet forstået af det,men trykket det ud så Jytte kan se det,så finder hun ud af det.Jeg er ikke god til at sætte mig ind i den slags,måske fordi det egentlig ikke interesere mig. Så bliver jeg hysterisk,og skal ud at købe ny computer hver gang,og det vil hun ikke have. Glæder mig til at høre hvad i finder ud af med din hest,held og lykke. Hilsen Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| god smed vigtig |
LeneG |
01-08-2006 09:31 |
|
Det er selvfølgelig vigtigt, at det er en god smed... tsk tsk! Smeden og dyrlægen behøver da ikke være hos hesten på samme tid!! Faktisk har der tit været dage imellem deres besøg hos "vores" hovbylder, fordi dyrlægen altid kommer samme dag, man ringer - det kan smeden sjældent. Jeg har aldrig set en skoddesko før, så lækkert med billederne. Jeg kom til at se, at billederne også ligger på min private mail - sorry, det så jeg først nu!  Min hest har altid fået sål og ringsko, med eller uden pakning, på efter en slem hovbyld. Jeg har en uddannet og registreret smed, som jeg har tillid til, og som jeg er glad for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld.. |
|
|
Rene: Tak for det..  LeneG: Men hvis hun behøver lokalbedøvelse, inden hovbylden bliver skåret ud (hvilket hun gjorde sidst), så bliver de vel nødt til at være der samme tid..?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjaeh... |
LeneG |
01-08-2006 12:01 |
|
øøøh tja! Jeg har aldrig lokalbedøvet en hest, som fik skåret hovbyld ud. Så det har jeg ingen erfaringer med. Der er ellers blevet skåret over 2 cm op i hoven og et temmeligt langt hul i hoven var det også... det kræver da normalt ikke lokalbedøvelse at skære en hovbyld ud?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld.. |
|
|
Det ved jeg faktisk ikke om det gør? Han startede også uden lokalbedøvelse, men han skulle åbenbart længere ind end han havde troet, og man kunne også se på hesten at det gjorde ondt, så han gav hende lokalbedøvelse i kode/kronledet.. Det gjorde dog stadig lidt ondt på hende, selvom hun havde fået lokalbedøvelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blå biotex |
|
|
Er rigtig go. Det brugte vi udde på væddeløbsbanen og bruger det stadig hvis en hest har en byld og det virker.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovbyld.. |
|
|
Så har dyrlægen været her. Hun prøvede på at få gravet længere ind, men Tøsen ville bare ikke have det, det var jo bare så ømt, så hun måtte bedøves/sederes inden hun kunne få lov til at grave i det.  Det er vist lidt værre end vi havde troet.. Hun fik 50 ml pencelin, og så skulle jeg selv give samme mængde i går, og også i dag. Nu får vi smed på søndag, han skal lægge sko på hende, på begge forben. Hvis hun ikke går rent efter max. 2 uger, skal der tages røngten, for at finde ud af om det er trængt helt op i hovbenet  Desuden bliver det meget svært at få den udvendige flænge til at hele. Hun får biotin, men hvad kan jeg gøre udvendigt? Jeg sørger selvfølgelig for at det bliver fugtet godt med vand hver dag, men hovfedt og olie er da ikke det bedste at bruge, har jeg hørt? Hvad vil I anbefale..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke så meget |
LeneG |
04-08-2006 13:48 |
|
Hejsa. Jeg forstår det sådan, at hovbylden var kravlet ud udvendigt. Det var min hests også. Det gør jeg ikke noget ved, udover at hoven fortsat vaskes og bades ofte i sæbevand og smøres i levertran både ind- og udvendigt. Hovfedt og -olie vil jeg ikke anbefale. Levertran er vældig godt! Min dyrlæge/smed er også bekymret for, om min hests hovbylder er kravlet op til hovbenet og faktisk (direkte) har skabt min hests hovledsbetændelse. Det kan godt hænge sammen, og min hest har ikke været ordentlig rengående siden sidste forår. Han har altid haft tendens til (vandrende) hovbylder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hovbylden er kommet via en revne/flænge udenpå hoven.. Kan du ride din hest, når han ikke er rengående, eller? Det lyder da rigtig træls..  Levetran prøver jeg.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smeden.. |
|
|
Smeden har været her og sat sko på Tøsen. Hun går allerede meget bedre, så nu håber jeg bare at hun snart går helt rent.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko... |
|
|
Hvis hun nu har sko på 6-8 uger, skal vi så have nye på derefter, eller kan jeg lade hende gå uden igen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sko... |
|
|
Du skal lade den gå med sko i mindst 6 til 8 mdr. Først da er du nogenlunde sikker på at det dårlige sted på hoven er groet så meget ud at hoven er stærk nok til at (arbejde)for sig selv igen. Man siger at en hov er 1 år om at gro helt ud,så det er afhængigt af hvor i hoven bylden har været. Hvis at det er i tåen,ja så er det et år,og hvis at det er i dragten,er det 6 mdr. Held og lykke. MVH Den Gamle Smed NSW
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Mange tak for hjælp endnu engang. Jeg er meget glad for alt den hjælp jeg har fået..Tusind tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øv... |
|
|
Så har Tøsen allerede nu smidt skoen på den dårlige hov, og hun er enorm øm.. Vi får fat i smeden hurtigst muligt. Øv øv, nu gik det ellers rigtig fint, og hun var blevet haltfri, men nu kan vi starte forfra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|