|
|
| min hest skal være sort igen |
|
|
Hej Jeg har hørt at man kan få noget som gør at hesten bliver mere sort nogle der kender det?
Jeg har nemlig en frieser som jo pga solen er blevet meget brunlig og skalhave ham med ud snart og vise ham frem så ville det jo være flot med den sort hest!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| solblegning |
| Forfatter:  |
LeneG |
| Dato:  |
20-07-2006 17:37 |
|
Hejsa. Jeg tror desværre ikke, at der er noget at gøre mod solblegning andet end at holde hesten inde om dagen!  Det ved jeg da, at mange Frieser-ejere, som skal til kåring, gør med deres Friesere... for de skal jo vist være sorte til kåring!  Måske burde Frieser-forbundet afholde sine kåringer om vinteren... da er de fleste Friesere vist altid sorte...!! tsk tsk 
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja det har du ret i har bare hørt der er noget som vidst skulle gøre dem mere sorte?
Er ikke pt så meget inde i det der kåring skal de være sorte til kåring hmm det har du nok ret i.
Men har nu ikke tænkt mig at holde ham inde i boksen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sort Frieser... |
|
|
Hejsa Er der virkelig mange der holder Frieserne inde om dagen i hele sommerperioden, blot for at beholde den sorte farve? Jah det er der jo nok. Det kunne jeg godt nok aldrig finde på at udsætte min for. Heldigvis er hun heller ikke så brun igen. Da jeg var til Frieserkåring i Ringsted i lørdags var der en del Friesere, der var meget brune. Hvis du finder ud af, hvad det er man kan bruge så hesten blir mere sort, så er jeg da lidt nysgerrig. Jeg har fået et godt råd, der går ud på at skylle hesten grundigt hver gang efter træning når den har svedt. Derved skyller man saltet i sveden væk, og det skulle være med til at de forbliver sorte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| grdhdh |
|
|
Det er da vanvid at holde dem inde af den grund. Man kan da lade dem gå ude om natten og inde om dagen. Det gør min, ikke fordi hun er sort, men fordi det er så varmt udenfor og stalden er dejlig kølig.
Highlander <3 Nyd livet på de evige græsmarker.. Glemmer dig aldrig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske en |
|
|
hundeshampoo til sorte hunde? Jeg har aldrig brugt de farvede shampooer, men jeg ved at mange gør det og de findes til alle mulige farver. Godt nok hunde, men hvis du sørger for at vaske det grundigt ud kan jeg ikke forestille mig at der skulle kunne ske noget ved at bruge det.
Smuk PRE-blanding på 1 år sælges. Super bygning og bevægelser. Malinoishvalpe (DKK) forventes i midten af juli. Se www.malinoise.dk
Ingen er både ærlig og fjendeløs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg har da både rød og sort hesteshampo men om det virker ved jeg ikke - har endnu ikke haft brugt det. Dog siger en veninde at det virker på hendes sorte hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja kan nu heller ikke forstå hvorfor de skal holdes inde og det er heller ikke en mulighed for min det skal han ikke! Den med ude om natten er måske meget god da han virkelig har det varmt og der er noget kølier inde i stalden.
Men vil prøve at få fat i sådan en shampoo.
Hvad med sådan et insekt dekken det må da virke?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der findes shampoo |
Tanja2 |
21-07-2006 12:46 |
|
Hej! du kan få en shampoo fra Friscostar... Den farver hvis der er det sorte pigment tilstede... Du kan også købe noget hos frisørene en natur shampoo der virker på samme måde, ligeledes den til hunde skulle være effektiv, jeg bruger den selv til min frieser og synes det virker godt! Mange hilsner fra Tanja og Castello
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Shampoo |
|
|
Interessant med den shampoo. Men så vidt jeg ved er det ikke tilladt at "farve" sin hest op til en kåring - og en shampoo med farve/indvirkning på pigmentet går vel under farvning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Okay tak for det.
Er det den fra Friscostar du bruger eller den til hunde? Kan man købe det her i DK?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Kender problemet  Skosværte kan sikkert klare problemet! (At jeg så ikke vil anbefale denne løsning, er så en anden snak ) Men farven ændrer jo heldigvis ikke på hestens sind, så mig rører det ikke rigtig  Egentlig også mærkeligt, at jeg har fået 3 sorte heste, når jeg ikke særlig godt kan lide den farve 
Duke I'm going slightly mad
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har selv frieser |
|
|
og jeg holder altså ikke min inde om dagen.  Nej de skal ikke være helt sorte til kåringen, men nogle er mere end andre. Og så vil jeg sige, at det er tydeligt at se når de er blevet farvet. Specielt når der ankommer en hoppe med sit føl, som også er helt sort, selvom følpelsen ikke er smidt. Ser noget tosset ud, man kan ikke lade være med at trække på smilebåndet. Det er de færeste der ikke har en bleget hest med til frieserkåring og dem der har med det at gøre, ved jo godt hvordan en frieser ser ud om sommeren. Ingen grund til at gøre mere ud af det end højest nødvendig, bare den er rask-ren og fin. hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| insektdækken |
|
|
Jeg har godtnok ikke frisere, men en sort varmblodshoppe. Hun plejer også at blive afbleget om sommeren. På grund af at hun er meget angrebet af stikkende insekter har jeg i år valgt at lade hende gå med insektdækken. Det er så også UV beskyttende, og i år er hun så derfor slet ikke blevet afbleget. Måske en løsning frem for, at de stakkels frisere skal holdes indendøre indtil kåringen er overstået 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke synd at være inde om dagen! |
|
|
At holde en frieser inde om dagn i sommeren er da også kun til hestens eget bedste, såfremt den kommer ud om natten. Den sorte farve varmes meget hurtigere op af solen end andre farver, hvorfor frisere tit har det MEGET varmt på fold. Jeg mener det er dyremishandling at have dem ude i stærk sol en sommerdag! (Hvilket ingen heste må udsættes for!)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var da |
|
|
utroligt. Af dem jeg kender er der ingen der holder sine friesere inde om dagen. Hvor har i da fået den ide fra??? vores kan selv vælge, om de vil være inde eller ude, i de mest varme perioder vælger de selvfølgelig at gå ind, men ellers er de mest ude. hilsen Linda
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralallaaa |
Frieser Haske |
22-07-2006 11:26 |
|
Jeg kender heller ingen friesere der er inde om dagen, men jeg kender et par stykker som går med sommer-/insektdækken så den sorte farve beholdes op til kåring. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja altså den med at holde dem inde er ikke lige det jeg vil gøre med mindre det er så varmt så kan han bar slet ikke holde det ud. Men den fold han står på nu lufter det godt og der er god skygge. Men mange mange insekter og han er ved at få pip. Så idag køre jeg ud og køber sådan et insekt dekken tror det er den bedste løsning fremover. Men til stor heste dag vil han være brun  Men lækker he he
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi holder.. |
|
|
bestemt heller ikke vores inde og vores STERhoppe var en del afbleget til kåringen og ja, som skrevet før blev hun STER alligevel.. Frieserdommere ved da godt at solen afbleger sorte heste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min frieser |
|
|
Min frieser går skam også på fold hele dag. De varmeste dage kommer hun godt nok på stald i de varmeste timer, men det er så hun får lidt fred for solen. Og min er også blevet meget brun hen over sommeren, så hun kommer også dejlig brun til Store Hestedag!!!  Til næste år skal Maike til 3-års kåring og jeg har bestemt ingen planer om at holde hende inde eller lægge noget insekt-dækken på hende. Jeg var til frieserkåring her den 15/7 og der var virkelig mange som var brune. Det er ikke noget dommerne kigger på! Her er et billede af Stasevangs hoppe som blev kåret STER og Champion i år. Det er måske lidt svært at se på billedet men den er også "brun"!  Op til Roskilde Dyreskue købte jeg noget sort shampoo og det tager den væreste brune farve. Det vil jeg helt klart også bruge før kåringen. Har hørt der også er nogen der bruger farven fra kul og også sort skocreme, men det ved jeg ikke om passer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når frieseren... |
Cheetah |
23-07-2006 13:03 |
|
...har der brune/røde anlæg er det jo fordi racen engang både var sorte og fukse. Racen var ved at uddø omkring 2. verdenskrig og fik efter denne deres renæssance og udstikker kun fra få hingstelinier, derfor er det nok svært at undgå det "røde". Farven har ingen betydning ift. kåring - mener også at det ikke er tilladt at farve kræet. Tror næppe der er nogen der holder deres heste inde om sommeren for at bevare" det sorte - det er da en rædselsfuld tanke...og en knaldsort hest er vel næsten ligeså sjældent som en kridhvid? Se ham her...lækker ik? Ho Horse of a Different Color An unbelievable sight, an amazing golden stallion, his coat a burnished red. He is magnificent, his golden coat shimmering. He is Fire Magic, the only red registered Friesian stallion in the world. The horse of a different color, he is "feet of flames".
The academic art of riding. "For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jo han er godt nok lækker. Nu har egbert fået et insekt dekken nu ikke pga af farven da han jo er blevet brun. Og jeg må sige det er det bedste køb idag da jeg kom ud til ham har jeg aldrig set en hest så nedtrykt pga insekter og jeg har aldrig set så mange fluer på en hest. Jeg kaldte på ham og han løb i fuld fart indt i stalden for at slippe af med dyrene. Så lagede vi det nye dekken på. He he han så godt ud. sprayede hans ben og kom noget i hovede og Vupti jeg havde fået en ny hest. Da han kom ud på folden var han en helt anden at se på han stod rejst og ikke en flue i hovdet han ville spise og han var bare så glad så jeg er virkelig glad for jeg har købt selvom det godt nok er dyrt. jeg kunne ikke dy mig så købte også en sort shampoo så prøver den lige for sjov en dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jojo... |
|
|
Jo der findes en shampoo - faktisk både til sorte-brune og hvide/skimle heste der farveforstærker!! Det er ganske simpelt noget man køber hos HÖÖKS... Find det på deres hjemmeside eller i deres katalog, jeg har selv noget til min brune hest og det virker da lidt... ik sådan så det farver TOTALT men der er lidt farevforstærkende hvor det samtidig er shampoo... Super fint og ik særlig dyrt 
- Scirrocco Ashk
Ejer af en broget skønling 
FJORDHESTEN - kan stadig og vil altid!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inde om dagen.. |
Sidsel |
24-07-2006 20:41 |
|
Jeg kan slet ikke se hvorfor folk farer op over at hestene holdes inde om dagen? Her går følhopperne da inde om dagen og ude om natten, da føllene simpelthen ikke kan klare varmen.. Jeg tror nu de er rigeligt tilfredse med at få lidt sol/insekt-fri, midt på dagen..
MVH Sidsel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen altsår |
dialog |
24-07-2006 22:59 |
|
jeg kan slet ikke se grunden til at sætte heste ind i stalden når det er for varmt. Hvad gør vilde heste ude i naturen de har jo ikke en stald at gå ind i og de overlever sku alligevel. Jeg har selv 3 heste der går i løsdrift og hvis de bliver træt af solen/varmen går de enten i skygge eller ind i togvognen de har som stald. Jeg har lidt ondt af de heste der bliver sat ind om dagen for en hest er ikke beregnet til at stå der inde og glo.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dialog |
|
|
At have hesten stående inde på stald om dagen er da ikke mere anderledes end at de står på stald om natten, eller hvad? Hvor mange af vores heste står ikke på stald om natten i vinterhalvåret? Jeg har selv en frieser og ja, hun kommer pt. på stald om dagen. Hun kommer faktisk selv om morgenen.. Så jeg tror hun trives med det -hun slipper ihvertfald for insekter og ulidelig hede. Venlig hilsen Kamilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke synd med stald om dagen!! |
LeneG |
26-07-2006 09:23 |
|
Altså - jeg skrev i hvert fald ikke det med stald om dagen for på nogen måde at virke negativ eller noget. Jeg kender da RIGTIG mange, som de sidste 4-6 uger har haft alle heste på stald om dagen! Det er fuldstændig normalt mange steder med mange insekter!!! Så tager de hestene ind om morgenen, før de kører på arbejde, og lukker dem ud igen om aftenen, når det er blevet køligt. Alt efter hvilke insekter man har, så er nogen jo mest aggressive omkring solnedgang og -opgang, andre mest aggressive midt på dagen! Nogen tager også deres heste på stald om dagen for at de ikke skal stå ude hele dagen i en stikkende sol og stegende hede! Og i mit hovede er de da gode ved deres dyr!! Selv har vi ikke de store problemer med insekter, så mine heste kan gå ude dagen lang og døgnet rundt!!
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| inde/ude om dagen |
|
|
Jeg overvejer også kraftigt at tage mine sorte ind om dagen... Bl.a. fordi de har ikke mulighed for at gå i skygge og jeg kunne forestille mig, at det ikke er særlig sjovt at have en sort pels i den hede + der er en frygtelig masse insekter, da der ikke er for meget vind (der er læ fra klosterheden) og så ville det jo være et stort plus hvis de blev lidt mere sorte til kåringen. Jeg kan nu heller ikke se det forfærdelige i det... hvad er forskellen på at de står ude 12 timer om dagen eller 12 timer om natten... lige bortset fra at de måske har det bedre ude om natten. Jeg har desværre ikke mulighed for at sætte dem på døgnfold.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Når jeg forhåbentlig får mit eget sted så vil mine også komme ind om dagen han tonser ind i stalden når jeg tager ham ind så han vil komme ind i de varme timer. Han er nu ellers rigtig glad for sit nye fine insekt dekken. Det virker rigtig godt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Røgt og pleje. |
Anette K |
28-07-2006 19:50 |
|
Min holdning er altså at vi mennesker - har misforstået meget mht:vores dyr både hunde og katte ,heste og så meget andet.. For mit vedkommende handler det om at give vores heste optimale muligheder i deres hverdag,jeg tænker altid selv på hvordan min egen hoppe ville vælge at leve hvis hun selv skulle vælge. Vi tillægger dem ret meget inteligens og evner som de ikke ejer,og tror derfor også at de gerne vil ind når der er insekter i luften,men sådan har det jo altid været og de vil også bestå efter denne sommer. Min hest går på døgn fold og har gjort det i en mdr nu - hun kommer først ind omkring september - og hun er i top form og jo hun er da led og ked af de kryb, men sådan er det nu en gang at være hest på en græsmark. Hun får hverken dækken eller andet på fordi jeg gerne vil have at hun skal være så robust og stærk som muligt,der hvor jeg købte hende fra gav heller ikke deres noget kunstigt på,de skal bare være heste og ikke andet.  Med venlig hilsen Anette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja hestene |
|
|
hos os står i kør for at komme ind, når én af os går ned på folden. Forleden dag åbnede vi op til stalden, og alle stormede ind. Efter ½ time sov de alle. Kan nu ikke se, det er forkert opfattelse at hjælpe hesten mest muligt, fordi den ENGANG har været steppedyr. Den er det ikke mere, og den er derfor også udviklet anderledes. At man har et princip der hedder "Fordi hesten engang har været..." og derfor ikke tilgodeser deres behov, det synes jeg er noget mennesket har misforstået. Men sådan er vi jo så forskellige 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|