Vi havde selv en travhest, som havde en utæt hjerteklap.
Vi opdagede det, mens vi havde ham på prøve, med køb for øje. Dyrlægen frarådede os at købe ham, men vi var jo blevet så glade for ham, så med et meget stort nedslag i prisen, valgte vi at beholde ham.
De gik egentligt godt i en årrække, han var næsten altid i præmierækken, men havde dog dage hvor han bare ikke fungerede optimalt - hvilket vi var blevet gjort opmærksom på, af dylægen, kunne forkomme.
Pludseligt ændrede han sig dog, og blev meget umedgørlig - ville løbe ud af banen i fuld fart, rejste sig for vogn og vippede kusken af o.lign.
Vi havde en lang snak med dyrlægen som fortalte os, at de ofte havde registreret lignende opførsel, hos andre heste med hjerteklapfejl. Ikke noget der var lavet specifikke undersøgelser på, men han mente, at hesten selv kunnne mærke, at der var noget galt, og derfor blev utryg og uvillig, når der blev forlangt noget af ham.
Men det er svært at sige, for vi fik oprindeligt at vide, at vi skulle regne med, at det ville nedsætte hans præstation med 10-20%, men ellers var der ikke noget sundhedsmæssigt uforsvarligt ved at benytte ham som løbshest. Jeg var jo bange for, at han pludseligt kunne risikere, at falde død om ved anstrengelse, men det forsikrede dyrlægen mig, at det skulle jeg ikke frygte.
Alt i alt, ville jeg nok ikke købe en hjerteklapfejl-hest igen.
Men som jeg forstår, stiller du ikke vildt voldsomme krav til din hest, og så ville jeg måske ikke være så nervøs for det.
Dog ville jeg forlange et stort nedslag i pris.
Pøj pøj med det
Pia