Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

sko til forfangen
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 08:29

Jeg har netop fået en plejekrævende hest forærende.

Den er forfangen.

Heldigvis er den akutte krise overstået,så haltheden er væk.

Men hvilke sko skal sådan en have på ?

Mvh Graven

Søger du en Welsh cob sec D,så kan jeg måske hjælpe !

Gode forbindelser til Wales haves.

Netop nu rigtigt gode hingste og hoppeføl/plage.

Super Papirer og smukke dyr og ikke mindst Fair priser !

0
0
Svar på denne tråd

Beslag
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 09:33

Jeg har altid haft gode resultater med Stark-Guther beslag til forfangne heste og ponyer.

Det er et beslag som giver optimal støtte på hovbenet og jeg har endnu ikke set nogen som ikke blev totalt haltfri med dette beslag.

Du kan også vælge at bruge en ringsko med lædersål og pakning,det er også helt fint i mange tilfælde.

Hvad jeg syntes du skal holde dig fra er det som kaldes Heartbar sko,denne form for beslag danner et tryk på strålen og det er for såvidt også iorden da det kan fjerne smerte lige efter at det er lagt på.

Hvad man somme tider glemmer er at hoven gror,og at trykket dermed ikke længere er korrekt,og når det sker,er beslaget mere skadeligt end gavnligt.

Andre har også haft gode erfaringer med diverse sko af plastic,osv,men jeg er altså af den gammeldags type,og min erfaring er at et godt beslag til forfangenhed er lavet af jern,og pålagt korrekt.

Du kan se hvordan en Stark-Guther ser ud på min præs. De fleste smede skulle kunne lave dem,de kalder sig jo for Reg.så det må jo stå for at fagkundskaben er på et højt plan.

Held og lykke.

MVH Den Gamle Smed NSW

0
0
Svar på denne tråd

Min forfangne hest.
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 10:30

Min hest har været forfangen mange gange og hans hovben er let drejet på begge forben.

Camilla Holm (barfodstrimmer) har overtaget beskæringen af alle fusserne, og det er fantastisk. Hans hove har i mange år bulet nedad, og han har gået med div. alm. og specialbeslag. For første gang begynder sålen nu at trække sig stille og rolig opad og vinklen foran på hoven begynder at ændre sig fra toppen af.

Tja, måske jeg har haft nogle dårlige smede igennem årene, men jeg er jo bare glad for at han går godt nu, og så endda på bare fusser. Han kommer ud og går på asfalt, så han får slidt rigtigt på hovene, så de gror bedre. Og mig der troede det aldrig ville være en mulighed for han at smide skoene.

Hvis din nye hest "bare" har været akut forfangen en enkelt gang, så er det jo slet ikke sikkert at der er nogen forandring i hoven, og den derfor behøver anderledes hovpleje. Men her får Camilla lige en varm anbefaling fra mig.

km.

0
0
Svar på denne tråd

super super
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 09:59
Mange tak for rådene.

Mvh Graven

Søger du en Welsh cob sec D,så kan jeg måske hjælpe !

Gode forbindelser til Wales haves.

Netop nu rigtigt gode hingste og hoppeføl/plage.

Super Papirer og smukke dyr og ikke mindst Fair priser !

0
0
Svar på denne tråd

enig mht heart-barr sko
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 10:17

Hejsa.

Jeg ville bare lige sige, at jeg er enig mht. Den Gl. Smeds betragtninger omkring heartbarr sko. Min hest har gået med dem i ca. 3-4 mdr., og jeg synes faktisk, at det er et træls beslag. Strålen vokser, og efter 4 uger kommer skoene nemt til at klemme forkert på strålen. Min hest har desuden altid døjet med hovbylder og sure stråler, og det blev helt slemt med heartbarr skoene - måske fordi de klemte forkert til sidst i en beslagperiode, men også fordi, at det er vanskeligt at holde strålen ordentlig ren. Det er nemlig vanskeligt at rense hovene ordentlig for jord, sten osv.

Heartbarr-sko går ellers for at være et egnet beslag til forfangenhed, men er aldeles upraktiske efter min mening! Min hest havde det så på i forbindelse med rekreation efter hovledsbetændelse, men går nu med almindelige ringsko - det virker til både min og hestens tilfredshed!

Pakning og sål kan være godt til mange ting - min hest har haft det på i forbindelse med rekreation efter hovbylder og hovledsbetændelse.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider