Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Æsler og heste sammen..!!
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 14:19

Hej...nogen der ved noget...!!???!!

Hørte fornylig...at heste ik må gå på en fold hvor der også går eller har gået æsler...pga. af smittefare med bla. orm...er der noget om det..???

Smittefaren for orm er vel ik værre heste og heste imellem end mellem heste og æsler...eller hvad..!!!

Katte-Killinger Søger Nye Hjem..(billeder på præsenration.)
0
0
Svar på denne tråd

Lungeorm
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 14:30
Jeg mener at have hørt et eller andet om det. Tror nok det var lungeorm, der var problemet. Altså at heste er ekstra udsat for det, hvis de går med æsler.
0
0
Svar på denne tråd

Køer ?
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 14:59

Hvad så med køer?

Må de gå med dem?

Line og Moonlight

0
0
Svar på denne tråd

lungeorm
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 16:17

Hej

Æsler og heste kan sagtens gå på fold sammen uden problemer. Jeg kender flere der har haft æsler og heste til at gå sammen i årvis. De bliver alle behandlet med ormemiddel, når de har behov for det. Det kan lige så godt være hesten som smitter.

Hanne, Æselhaven

se www.aesel.dk
0
0
Svar på denne tråd

æsel og heste
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 16:29

Vi har haft æsel og hest sammen i 6 år uden problemer , alle bliver behandlet med ormekur , på akkurat samme måde som hvis der kun havde været heste .

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 18:26

Hvis du spørger dyrlæger så er det altid æslerne der smitter hestene. Men det er selvfølgelig ikke velhørt i æsel-elskeres ører.

Hvis du overvejer at sætte æsler og heste sammen, så start med at læse *Stina&Perfekte Perfi*'s historie om hvordan Perfi har hostet i månedsvis, hvor det nu har vist sig at hun var smittet med lungeorm fra æsler.

Desværre risikerer man at lungerne blive ødelagt permanent af lungeorm.

0
0
Svar på denne tråd

selvfølig
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 19:24

skal man da tjekke for lungeorm, hvis ens æsel eller hest hoster. Så behøver dens lunger ikke blive ødelagt. Jeg har en gang oplevet at et af mine æsler havde lungeorm, hele flokken blev behandlet. Det har da ikke noget at gøre med om man er fan af det ene eller det andet. Desuden ved danske dyrlæger ikke meget om æsler, det gør de til gengæld i england. Man kan læse om lungeorm på www.aesel.dk

Hanne, Æselhaven

se www.aesel.dk
0
0
Svar på denne tråd

hest og æsel
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 21:52

Jeg har haft dem sammen i 14 år nu og har aldrig haft problemer med lungeorm.Men man skal selvfølgelig passe dyrene med ormekure, men det skal man jo også hvis man kun har heste.

Dorte.

Grimer - trenser mm sælges og sys på bestilling.Se eks. på min hjemmeside.

Lykken ligger på en hesteryg.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 21:55

Nu kunne det jo lige så godt ha været en anden hest som havde smittet Stina´s hest... At det i dette tilfælde var et æsel er så med til at holde ammestuehistorien i live. For havde nogen lavet en tråd om ormene hvis smitten var sket hest til hest... (?)

Der er nogen personer som ikke behandler deres dyr for orm - og det hva enten det er heste eller æsler.

Hvis man passer sine dyr - er der INGEN problemer OVERHOVEDET med at lade de to racer gå sammen!!!

Mange har gjort det i årevis :)

Mvh Connie

Tjek www.aesel.dk :-)

og www.wmgalleri.webbyen.dk er bestemt også et besøg værd!!!

Hvis du altid gør, som du altid har gjort

vil du altid få, det du altid har

0
0
Svar på denne tråd

hørt hørt
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 23:03

mrsheaven, det er nemlig rigtigt. Utroligt så længe den ammestuehistorie skal blive ved med at husere.

Hanne, Æselhaven

se www.aesel.dk
0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 23:11

Sådan som jeg har forstået det , så har Perfi aldrig gået sammen med æsler , men i nærheden , hmmm er det mon så æslerne der er synderen...

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Har altså
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 09:00

også redet en hest som hostede i lang tid uden dyrlægen kunne finde ud af hvad det var. Det var 2 dyrlæge studerende der efter næsten 6 mdr fandt ud af at det var lungeorm og hun havde gået i nærheden af æsler og ikke sammen med andre heste.

Så jeg tror også æslerne er synderne

Knus Lene

0
0
Svar på denne tråd

Et andet spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 09:40

Opfylder man den kommende lov omkring at heste ikke må stå alene, hvis man har et æsel og en hest gående sammen ?

Til jer der har æsler og heste/ponyer sammen - har de gavn af hinanden, nusse, lege osv. ?

Hilsen Malene

0
0
Svar på denne tråd

heste og æsler
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 10:16

Inden jeg fik Herdis gik Ella med ponyerne og hun var super til det. Nye, lavt-rangerende ponyer gik i dækning bag Ella, der skældte de vilde drenge ud, for æsler ved nok, hvad der er rigtig og forkert!

Da jeg fik Herdis, gik prinsesserne selvfølgelig sammen, men de fik også en ponyhingst, der var for bisset til at gå med de andre drenge og det fungerede også super.

Det er muligt, man kan opfylde lovens krav om selskab ved at lade en hest og et æsel gå sammen. Men personligt ville jeg synes, det var synd for dem begge to, for selvom begge hører til hestefamilien, taler de ikke helt samme sprog. Ella skrydede meget inden hun fik Herdis - og det jo altså selvom hun havde alle de ponyer, hun kunne ønske sig. Endvidere kunne jeg nemt forestille mig, der kan opstå problemer om sommeren - den smule græs, mine æsler må få, kunne ikke mætte en hest i mere end et kvarter!

Hos æsler og hesteføl kan lungeorm udvikle sig, det kan de ikke hos voksne heste og det er der, problemet er med lungeorm. Men problemet er jo altså ikke større end at det klares med ormekure.

Mvh

Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst

0
0
Svar på denne tråd

Du kan tro
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 10:47

de kan ha glæde af hinanden. Min venindes hest og æsel, leger i timevis. De kan også stå og spise hø ved siden af hinanden. Jeg tror at det kommer an på kemi, ligesom to heste der enten kan sammen eller ikke kan sammen.

Hanne, Æselhaven

se www.aesel.dk
0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 16:30

Min hingste plag på 2 år gar pt sammen med vores æsel , de leger og hygger akkurat ligeså meget som 2 ung heste ville gøre og æslet er efterhånden 8 år . Når jeg er ude at ride og hesten kan høre æsel skryd i det fjerne , så vrinsker hun tilbage , jeg ville ikke have nogen bekymringer ved kun at have et æsel som selvskab til mim hest men selvfølgelig helst fler heste og flere æsler sammen .

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

æsler...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 17:13

Vi har også et æsel sammen med vores heste og jeg slutter mig til resten herinde når det gælder om at have æsler og heste sammen! Hvis man sørger for at holde et vågent øje med ormene (som man jo også bør gøre hvis man kun har heste) og sørger for at behandle i tilfælde af at der er konstateret orm!

Som aesel skriver så ved de danske dyrlæger desværre for lidt om æsler så vil du anskaffe et æsel må du suge al den viden som du får om æsler til dig! De er ikke som heste med mange ting hvilket jeg fandt ud af da vi fk vores dejlige (nu fem-årige) vallak Hong Kong!

Men heste og æsler kan have rigtig megen glæde af hinanden! Hong Kong er fuldt ud accepteret som et medlem af flokken hjemme hos os! Han er simpelthen noget af det sjoveste at have "i stalden" og vi morer os meget med ham! Han er også den der 99 % af tiden sætter gang i den på folden! Han er et værre legebarn!

2 Ledige pladser i lastbilen

til Store Hestedag (søndag)

"afgang" fra Lolland/Falster!

Interesseret?

Skriv eller ring 60159930

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 17:41

Der er nok ingen tvivl om at æsler kan smitte heste med lungeorm.Men jeg tror altså ikke helt på at æsler skulle kunne smitte til heste der står feks 500 m fra det område hvor der er heste.De må da skulle have en eller anden form for kontakt med hinanden .

Dorte.

Grimer - trenser mm sælges og sys på bestilling.Se eks. på min hjemmeside.

Lykken ligger på en hesteryg.

0
0
Svar på denne tråd

heste og æsler sammen
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 19:55
æsler og heste kan altså godt gå sammen min pony og vores æsel har gået sammen i 6 år og selvf smitter lungorm heste men det kan behandles lige som alm orm og lungerne bliver ikke ødelagt så læneg at man sørge for den alm ormebehandling og min pony og vores æsel er de bedste venner de leger og hygger sig sammen og er uadskellige sammen de kan ikke undvære hinanden så der er intet problem i at lade de to arter gå sammen og lungeorm kan behandles på samme måde som alle andre orm så der er ingen grund til bekymring!!
0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 20:56
Det har jeg aldrig hørt noget om! hmm,,, Mn jeg synes da det lyder lidt underligt!?? :S

Tyska Heste Er Det Bedste! <'3
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 00:37

Lene - synes lige du skulle læse det afsnit dyrlægen har skrevet på www.aesel.dk du finder det til venstre under lidt om æsler. Afsnittet hedder lungeorm.

Tror heller ik de kan få/give orm videre uden kontakt... Men der har måske gået føl... (læs - hesteføl) på marken før...

Generalt er det folks uvidenhed der sætter tåbelige teorier i omgang.

Selvfølgelig kan heste få lungeorm af æsler - men OGSÅ a HESTEFØL!!!

Mvh Connie

0
0
Svar på denne tråd

Perfi og lungeorm
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 09:46

Ja, så kommer jeg lige på banen Kan se at jeg er nævnt længere oppe og vil lige give min historie med!

Jeg har min pony Perfi, som har/haft lungeorm. Der har gået 2 æsler på en kommunal gård tæt på den hestepension, som jeg har Perfi opstaldet. Jeg har ofte gået ture rundt omkring området og æslerne har gået på de samme områder. Ifølge min meget dygtige dyrlæge (som har været med til at forske/opdage lungeorm) er det nok at de færdes i samme område. Jeg ved med 100% sikkerhed, at de pågældende æsler ikke var tjekket/behandlet for lungeorm, da bestyreren ikke anede hvad det var

En mulig smitte kunne have foregået ved at æslet har været på tur og lagt en høm høm og Perfi har græsset tæt på og spist en orm!!

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at hun ikke er blevet smittet af en anden hest, men ifølge alle de dyrlæger vi har haft kontakt til, at det yderst sjældent at det smitter fra hest til hest!!!

Det er i det hele taget sjældent at heste bliver smittet med lungeorm! Perfi har måske bare været ekstrem uheldig, men denne episode koster måske mig min bedste ven og ridehest!

Det kunne være undgået, hvis dyrlægerne havde gjort deres arbejde ordenligt. Perfi har været indlagt sammenlagt 20 dage over 3 gange. Og diagnosen de stillede var bronkitis, som er en af symptomerne på lungeorm. De undrede sig konstant, da de aldrig ser så ung en hest (4 år) med bronkitis. At de så ikke selv begynder at tænke i lidt andre baner er skammeligt og jeg kan ikke udtrykke min vrede nok!

Alt dette med Perfi har stået på i 10 måneder, så jo hendes lunger er måske så ødelagte at hun ikke kan bruges. De bliver ødelagte på den måde, at der dannes arvæv og lungerne bliver stive og misters lungekapacitet!!! Det er heller ikke bare lige sådan at behandle lungeorm. Man kan risikere at slå hesten ihjel, hvis man dræber alle ormene på en gang. De dør så og vil ligge og blokere for luftvejene. Perfi startede med at blive syg sidste år i september. Så blev hun indlagt og blev sendt hjem efter 14 dage med binyrebakhormoner. Hele vinteren virkede hun nogenlunde (vi havde dog ligt på fornemmelsen, at der var et eller andet) I vinters da de fik taget almindelig ormeprøve var der ikke nok til, at hun skulle behandles.

Hun fik så taget ormeprøve igen inden de skulle på sommerfold og der havde hun mange orm. Hun fik behandling og blev meget dårlig umiddelbart lige efter. Det har selvfølgelig været fordi lungeormene er blevet slået ihjel. Hun bliver indlagt igen, kommer hjem med diagnoisen: Bronkitis! Får medicin, men vi ser ingen bedring. Hun bliver indlagt igen, hvor de lige vil kontrol undersøge hende og så ellers skrive en attest på hende. Min mor læser så tilfældigt noget om lungeorm på nettet og kan se at det hele bare passer på Perfi. Hun ringer og beder dem om, at tjekke Perfi for lungeorm og ja, det havde hun så Og for at det ikke skal være løgn, så har binyrebakhormoner virket stik modsat end hvad var meningen. De har slået hendes imunforsvar helt ned, så ormene rigtig kunne få overtaget.

Nu har hun så fået ormekur igen og for en en uges tid siden var dyrlægen og sprøjte ormekur en i en blodåre.

Så jo lungeorm kan godt ødelægge lungerne og når dette kan ske for mig kan det også ske for mange andre.

Tænk på hvor mange dyrlæger der har været involveret og de fandt ikke ud af, hvad der var galt!! Min hest har gået med lungeorm i næsyen et år og jeg har desperat sendt hende afsted med falck til KVL med håbet om, at de ville finde ud af, hvad min lille Perfi fejlede.

Igen hvis det kan ske for mig med så mange dyrlæger involveret og så godt som jeg passer på Perfi, så kan det ske for mange andre også.

Jeg er også harm over, at man anskaffer sig æsler og så ikke ved en dyt om fx lungeorm. Men jeg kan jo høre, at de fleste herinde sørger for at tjekke og behandle Og så burde der jo ikke være nogle problemer.

Hele denne affære har nok været yderst uheldig, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg står med en hest, som ikke kan få vejret ordenligt og som er ubrugelig!!

Og så skal der måske lige nævnes, at man ikke kan se lungeorm i en almindelig gødningsprøve. Der skal helt specielle prøver til!

Welsh Cob. Sec. D
Det bedste ride- og køredyr i verden
Vil du se et pragteksemplar???
Kig på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 17:59

Meget meget trist for dig!!! Og din (iøvrigt lækre) hest!!!

Og ja - jeg sidder oss og bliver rigtig harm og undres over at dyrlægerne ikke har opdaget det noget før!!!

At æsler (lige som andre dyr) selvfølgelig skal behandles for orm er en - for mig - naturlig ting.

Jeg bliver bare så vred når æslerne alene får skylden for lungeorm... og den historie med at æsler og heste ikke må gå sammen pga det... Ingen tænker på (eller ved.. måske) at hesteføl kan være årsagen...

Alle dyr skal naturligvis passes - rigtig træls når det som i dit tilfælde Stina ender med en meget syg hest... Man vender sig til fagfolk for at få dianose (staves) og så ender det sån...

Føler virkelig med dig!!!

Ønsker dig alt mulig held og lykke!!!

Mvh Connie

0
0
Svar på denne tråd

heste og æsler
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 18:54
jeg har spurgt min dyrlæge sidste gang jeg var nede med en gødnings prøve på star og vores æsel og han sagde at lungeorm kan ses på en alm orm prøve
0
0
Svar på denne tråd

Heste og æsler
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 19:26

Jeg har haft heste og æsler sammen. Men da hoppen var sidst i sin drægtighed, skilte jeg mig af med dem - pag jeg var bange for netop lungeormen.

Min lille ponyhingst har hostede i godt 1 måned, har haft dyrlægetjek på et par gange dog ikke den samme dyrlæge som jeg fortrækker, fik både medicin og halløj, fik taget gødningsprøve - den var negativ.

Da vovsen så sku ha sin vacc. Talte jeg med hende som jeg gerne har ude til heste. Hun sagde at jeg sku give ham ormekur på trods af at den var nega. Har ikke hørt ham hoste siden indtagelsen af tuben!!

*Stutteri Schelhase*

- Der hvor fjordhesten kommer fra

Kan man ride fjordhest korrekt -kan man ride alt!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider