Ja, så kommer jeg lige på banen
Kan se at jeg er nævnt længere oppe og vil lige give min historie med!
Jeg har min pony Perfi, som har/haft lungeorm. Der har gået 2 æsler på en kommunal gård tæt på den hestepension, som jeg har Perfi opstaldet. Jeg har ofte gået ture rundt omkring området og æslerne har gået på de samme områder. Ifølge min meget dygtige dyrlæge (som har været med til at forske/opdage lungeorm) er det nok at de færdes i samme område. Jeg ved med 100% sikkerhed, at de pågældende æsler ikke var tjekket/behandlet for lungeorm, da bestyreren ikke anede hvad det var 
En mulig smitte kunne have foregået ved at æslet har været på tur og lagt en høm høm og Perfi har græsset tæt på og spist en orm!!
Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at hun ikke er blevet smittet af en anden hest, men ifølge alle de dyrlæger vi har haft kontakt til, at det yderst sjældent at det smitter fra hest til hest!!!
Det er i det hele taget sjældent at heste bliver smittet med lungeorm! Perfi har måske bare været ekstrem uheldig, men denne episode koster måske mig min bedste ven og ridehest!
Det kunne være undgået, hvis dyrlægerne havde gjort deres arbejde ordenligt. Perfi har været indlagt sammenlagt 20 dage over 3 gange. Og diagnosen de stillede var bronkitis, som er en af symptomerne på lungeorm. De undrede sig konstant, da de aldrig ser så ung en hest (4 år) med bronkitis. At de så ikke selv begynder at tænke i lidt andre baner er skammeligt og jeg kan ikke udtrykke min vrede nok!
Alt dette med Perfi har stået på i 10 måneder, så jo hendes lunger er måske så ødelagte at hun ikke kan bruges. De bliver ødelagte på den måde, at der dannes arvæv og lungerne bliver stive og misters lungekapacitet!!! Det er heller ikke bare lige sådan at behandle lungeorm. Man kan risikere at slå hesten ihjel, hvis man dræber alle ormene på en gang. De dør så og vil ligge og blokere for luftvejene. Perfi startede med at blive syg sidste år i september. Så blev hun indlagt og blev sendt hjem efter 14 dage med binyrebakhormoner. Hele vinteren virkede hun nogenlunde (vi havde dog ligt på fornemmelsen, at der var et eller andet) I vinters da de fik taget almindelig ormeprøve var der ikke nok til, at hun skulle behandles.
Hun fik så taget ormeprøve igen inden de skulle på sommerfold og der havde hun mange orm. Hun fik behandling og blev meget dårlig umiddelbart lige efter. Det har selvfølgelig været fordi lungeormene er blevet slået ihjel. Hun bliver indlagt igen, kommer hjem med diagnoisen: Bronkitis! Får medicin, men vi ser ingen bedring. Hun bliver indlagt igen, hvor de lige vil kontrol undersøge hende og så ellers skrive en attest på hende. Min mor læser så tilfældigt noget om lungeorm på nettet og kan se at det hele bare passer på Perfi. Hun ringer og beder dem om, at tjekke Perfi for lungeorm og ja, det havde hun så
Og for at det ikke skal være løgn, så har binyrebakhormoner virket stik modsat end hvad var meningen. De har slået hendes imunforsvar helt ned, så ormene rigtig kunne få overtaget.
Nu har hun så fået ormekur igen og for en en uges tid siden var dyrlægen og sprøjte ormekur en i en blodåre.
Så jo lungeorm kan godt ødelægge lungerne og når dette kan ske for mig kan det også ske for mange andre.
Tænk på hvor mange dyrlæger der har været involveret og de fandt ikke ud af, hvad der var galt!! Min hest har gået med lungeorm i næsyen et år og jeg har desperat sendt hende afsted med falck til KVL med håbet om, at de ville finde ud af, hvad min lille Perfi fejlede.
Igen hvis det kan ske for mig med så mange dyrlæger involveret og så godt som jeg passer på Perfi, så kan det ske for mange andre også.
Jeg er også harm over, at man anskaffer sig æsler og så ikke ved en dyt om fx lungeorm. Men jeg kan jo høre, at de fleste herinde sørger for at tjekke og behandle
Og så burde der jo ikke være nogle problemer.
Hele denne affære har nok været yderst uheldig, men det ændrer ikke på det faktum, at jeg står med en hest, som ikke kan få vejret ordenligt og som er ubrugelig!!
Og så skal der måske lige nævnes, at man ikke kan se lungeorm i en almindelig gødningsprøve. Der skal helt specielle prøver til!