Hej med Jer.
Jeg bliver mere og mere nysgerrig om, hvorvidt der er en sammenhæng i de tilfælde hvor disse sår opstår. Dyrlægerne virker jo til at famle lidt i blinde når de uddeler diagnoser. Derfor er jeg interesseret i at vide lidt mere om de heste der får disse sår og deres omgivelser, så vi måske kan finde nogle ligheder. Jeg håber, at jer der har oplevet dette underlige fænomen, kan afsætte lidt tid til at svare på min lange række spørgsmål (evt bare dem I umiddelbart kan) så vi måske kan indkredse problemet og forhindre at det sker igen. Hvis I vil tilføje noget er I meget velkomne. Jeg vender selvfølgelig tilbage til jer hvis jeg finder en sammenhæng.
-Hestens race, alder og køn.
-Er der meget ukrudt på jeres afgræsningsmark, evt hvilket? Var hesten overhovedet på græs da det opstod?
-Var der rigeligt med græs på folden så de kunne gå uden om det de helst ikke ville spise?
-Stod hesten inde eller var på jordfold noget af døgnet?
-Fik de noget foder ud over græs, evt hvilket (evt vitaminer/mineraler/saltsten)? Og var de forinden blevet introduceret til noget nyt foder?
-Gik de i nærheden af et læhegn eller andre træer de kunne spise af, evt hvilken sort?
-Bemærkede du om der voksede nogle svampe i hestepærrene eller andre steder på marken?
-Var hesten indenfor en måned blevet introduceret for andre heste og dermed kunne have været blevet smittet (evt ny hest i flokken eller rideture med nye heste, stævner o.lig)?
-Var der andre symptomer end sår på læben (evt også på tungen, feber, generel mistrivsel eller andet)?
-Har hesten tidligere haft allergiske reaktioner (min har f.eks ofte lidt hævede kirtler under hagen i græsningssæsonen)?
-Har hesten tidligere haft disse sår? Gik den på samme fold og/eller fik samme foder begge gange?
-Da din hest var ramt, var der da andre heste i samme flok der havde noget tilsvarende?
-Hvliken årstid var det da hesten fik udbruddet?
-Havde marken tidligere på året fået kunstgødning eller gylle, og var der taget hø på marken inden udbruddet kom?
-Har du selv haft nogle mistanker til et eller andet i hestens miljø, der kunne forårsage sårene (evt spildt dieselolie på marken eller andet)?
Håber meget at høre fra jer der har der har oplevet det samme. Og håber på at vi kan finde nogle sammentræf.
Mange venlige hilsner, Mie