Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

runde, 1 cm store, vabler på læben???
Forfatter: 
Dato:  09-07-2006 02:12

Hejsa.

Min pony har fået nogle undelige runde, en-krones store sår (ligner bristede vabler) på over- og underlæbe samt hævet tunge med små blæner. Har søgt her på HN og set, at andre har oplevet det samme, men jeg har ikke rigtig fundet nogle svar på hvad det er og om det er alvorligt. Jeg har selvfølgelig planer om at ringe til dyrlægen mandag, men idet jeg er en af de overpyldrede hesteejere kan jeg selvfølgelig ikke falde i søvn af bare spekulationer . Og af en eller anden underlig årsag er det altid lørdag formiddag man opdager det (ringede jo også sidste lørdag kl 23 i anden anledning, så fosøger at slå koldt vand i blodet denne gang!!! Og ponyen er trods alt ikke døende)

Er der nogle af jer, der ved hvad det er, og om der er et eller andet jeg kan gøre, indtil dyrlægen kommer?

På forhånd tak.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Mie...
Forfatter: 
Dato:  10-07-2006 23:52

Jeg er en af dem, der også lige nu har en hest med samme problem. Jeg skrev et indlæg her på HN, men fandt aldrig 100% ud af hvad det var. Det kunne være vorter (det var der en der var ret sikker på) eller måske pga. giftige planter på folden. Men efter nogle uger siden jeg opdagede dem, er de faktisk ved at forsvinde lige så stille igen...

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Iflg min
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 08:41

...dyrlæge er det en vorte/sacroid (staves?) som specielt ungheste kan få.

Det ligner næsten et sted hvor en cigarettænder fra en bil er blevet presset mod læben på hesten. Helt rund, flad og meget lyserød. (Som om det er "ny hud", efter en brand vabel)

Det ser ikke ret kønt ud, og jeg var da også noget bekymret da jeg opdagede en på min hest. Hun er meget tillidsfuld, og stod op ad en lille grusvej. Så jeg var sikker på, at der var nogle der havde brændt hende med en cigarettænder.

Men dyrlægen kunne så informere om andet. Hun var desuden ikke øm eller på anden måde generet af den.

Der gik et par måneder så forsvandt den af sig selv.

Iflg dyrlægen er det en "børnesygdom", så når de en gang har haft dem, så er changen for at de får dem igen ikke ret stor.

Mie: Med hensyn til blæner på tungen, så havde min IKKE sådan nogen. Så jeg er da spændt på hvad din dyrlæge siger til dem?

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Min paint
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 13:00

...fik også disse vabler sidste sommer. Hans vabler var vædske fyldte, og sprang dagen efter og efterlod sig et sår, der så faldt af efter en tre dages tid.

Jeg fandt aldrig ud af hvad han fik dem af.

Han har ikke haft nogen af dem i år. Han går på noget andet græs i år.

Mvh. Linda

Tillid er ikke noget man kan kræve, det er noget man skal gøre sig fortjent til.
0
0
Svar på denne tråd

rart at vide at de kommer sig igen...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 15:57

Som overskriften siger er det rart og vide at de kommer sig igen... tak for det .

Jeg har snaket med 3 dyrlæger om det ind til videre, og fået lidt forskellige svar. En mente at de var en allergisk reaktion, en anden at det var noget den havde spist og en tredie at det kunne være en eller anden form for herpes virus. Men der var ikke rigtg noget jeg kunne gøre, andet end at vente og se iden an og ringe igen hvis det bliver værre.

Jeg forstår bare ikke hvorfor ingen ved noget mere bestemt om det når min pony ikke ligefrem er et enestående tilfælde. Men jeg venter og håber det bedste.

Tak for svarene.

0
0
Svar på denne tråd

Mie...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 20:18

Da jeg kontaktede min dyrlæge fik jeg svaret "hvis den ikke generet af det, og det ikke blir værre, så skal du ikke bekymre dig". Underligt svar, syntes jeg, for min dyrlæge plejer ellers at være meget forklarende. Men han har åbenbart heller ikke vist mere om det.

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Mon vi kan nærme os årsagen i fælleskab?
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 22:11

Hej med Jer.

Jeg bliver mere og mere nysgerrig om, hvorvidt der er en sammenhæng i de tilfælde hvor disse sår opstår. Dyrlægerne virker jo til at famle lidt i blinde når de uddeler diagnoser. Derfor er jeg interesseret i at vide lidt mere om de heste der får disse sår og deres omgivelser, så vi måske kan finde nogle ligheder. Jeg håber, at jer der har oplevet dette underlige fænomen, kan afsætte lidt tid til at svare på min lange række spørgsmål (evt bare dem I umiddelbart kan) så vi måske kan indkredse problemet og forhindre at det sker igen. Hvis I vil tilføje noget er I meget velkomne. Jeg vender selvfølgelig tilbage til jer hvis jeg finder en sammenhæng.

-Hestens race, alder og køn.

-Er der meget ukrudt på jeres afgræsningsmark, evt hvilket? Var hesten overhovedet på græs da det opstod?

-Var der rigeligt med græs på folden så de kunne gå uden om det de helst ikke ville spise?

-Stod hesten inde eller var på jordfold noget af døgnet?

-Fik de noget foder ud over græs, evt hvilket (evt vitaminer/mineraler/saltsten)? Og var de forinden blevet introduceret til noget nyt foder?

-Gik de i nærheden af et læhegn eller andre træer de kunne spise af, evt hvilken sort?

-Bemærkede du om der voksede nogle svampe i hestepærrene eller andre steder på marken?

-Var hesten indenfor en måned blevet introduceret for andre heste og dermed kunne have været blevet smittet (evt ny hest i flokken eller rideture med nye heste, stævner o.lig)?

-Var der andre symptomer end sår på læben (evt også på tungen, feber, generel mistrivsel eller andet)?

-Har hesten tidligere haft allergiske reaktioner (min har f.eks ofte lidt hævede kirtler under hagen i græsningssæsonen)?

-Har hesten tidligere haft disse sår? Gik den på samme fold og/eller fik samme foder begge gange?

-Da din hest var ramt, var der da andre heste i samme flok der havde noget tilsvarende?

-Hvliken årstid var det da hesten fik udbruddet?

-Havde marken tidligere på året fået kunstgødning eller gylle, og var der taget hø på marken inden udbruddet kom?

-Har du selv haft nogle mistanker til et eller andet i hestens miljø, der kunne forårsage sårene (evt spildt dieselolie på marken eller andet)?

Håber meget at høre fra jer der har der har oplevet det samme. Og håber på at vi kan finde nogle sammentræf.

Mange venlige hilsner, Mie

0
0
Svar på denne tråd

Mie...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2006 23:57

GODT initiativ! Jeg har svaret på dine spørgsmål i en PB

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Kan i sende en mail istedet?
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 13:41

Der er et eller andet galt, for jeg kan se at jeg har modtaget 2 beskeder, men jeg kan ikke læse dem. Det er nok enten min computer eller HN, der er noget galt med. Det skulle vel ikke være muligt at i kunne sende mig en mail istedet?

Knus Mie

0
0
Svar på denne tråd

Ups... problemet fundet
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 13:45

...undskylder mange gange.

Det var hverken HN eller min computer der var noget galt med, men piloten . Så i behøver ikke sende en mail alligevel

0
0
Svar på denne tråd

Billede
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 23:42

Hej igen.

Jeg har taget et billede af det ene sår, som efterhånden ser mindre drabeligt ud. Billedet ligger på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

min vallak har også
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 12:06

sådan et rundt sår på læben, det sad dog lige i forbindelse med hingste tanden og kune være derfor ....han kunne have bidt sig i læben.

Det har været der i en uge og er ved at blive mindre, det ligner en vabel som er sprunget.

Han går på nedbidt mark og uden giftige planter.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2011 16:15

Ja nu er tråden godt nok fem år gammel. Men jeg har hørt at det kan være smørblomster der giver disse sår.

0
0
Svar på denne tråd

smørblomster
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 11:20

Så godt tråden er gammel, men problemet opstår stadig.

Jeg kan ikke tro min har det pga smørblomster, da de ikke findes på folden(har gennemgået den helt).

Såret er væk igen, men det var da underligt.

0
0
Svar på denne tråd

vabler
Forfatter: 
Dato:  17-06-2011 21:19

Hej som avelone skriver giver smørblomster vabler/sår i munden har været inde og kigge andre planter men kan ikke finde andre der gør det samme så meget mæekeligt når du jo ikke har nogle på din fold :)

Hvad end du tror du kan eller ikke kan så har du ret

0
0
Svar på denne tråd

vild pastinak
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 00:21

har I kigget om der er vild pastinak på eller lige uden for folden - den kan give mennesker eksemlignende blærefyldt udslæt - selv om den egentlig ikke regnes som voldsomt giftig.

Pastinaca sativa.

Min erfaring er at heste som regel ikke spiser den men de kan måske få knækket den og så kan saften måske give udslæt?

-Nanna

0
0
Svar på denne tråd

bjørneklo
Forfatter: 
Dato:  18-06-2011 09:25

For en del år siden spiste min hest lidt af et bjørneklo blad.. jeg var på vej ned for at grave planten op da jeg så nogen havde spist af den

Det viste sig hurtigt hvem, for min hest fik vædskefyldte blærer rundt på læberne og det gjorde rigtig ondt på ham.

Ane

Kender du Rosenlyst's Shani? Så send mig en besked :-)

Commit random acts of kindness and senseless acts of beauty

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider