Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Korrekt smedeværktøj , hvilket
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 16:16

Så skete det igen. Hesten fik jokket en sko skæv, opslaget (hvad hedder det?) sad inde i hoven og de 4 søm der var tilbage sad ret godt fast, skoen var faktisk ikke umiddelbar løs (!)

Med en almindelig bidtang lykkedes det mig at få de 3 søm af, men det 4. kunne jeg overhovedet ikke få fat i, asede og masede, men uden resultat, det eneste der skete var at hoven flækkede mere og mere. Endelig fik jeg fat i en smed der kunne komme og hjælpe - det tog ca 1½ sekund, så var skoen med det sidste søm ude (Tak til Doller, Amager, for super service selvom jeg ikke er kunde ved ham).

Sidst gang måtte jeg ned til stranden og hjælpe en af pigerne, da hendes hest havde trådt skoen løs og derefter to søm direkte op igennem sålen - mit værktøj var dengang en fladtang og en mini bidtang.

Så nu skal det være, jeg vil have anskaffet mig noget ordentligt smedeværktøj, så jeg på fornuftig vis kan få pillet skoen af næste gang uheldet er ude.

Jeg har luret lidt rundt og så vidt jeg kan se, så er det primære for mig vel at få anskaffet en bræktang, men er det nok? Eller bør jeg også anskaffe mig en sømklipper eller en sømudtrækker?

Hvad med størrelse, 12" eller 14".

Og sidst men ikke mindst, så fås disse ting jo fra 200 og opefter, hvad vil være et godt køb, når udstyret forhåbentligt kun skal bruges et par gange om året? Noget mærke der kan anbefales?

Og nogle andre gode råd?

hilsner
/Diane

Ytringsfrihed er ikke det samme som ytringspligt

Har ingen sympati for cd pirateri
Man bør kun brænde de ting, som man ikke kan li'

- Anden

Billetter til Skanderborg købes - pålydende værdi

0
0
Svar på denne tråd

Spørg din smed...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 18:47

... vi har købt vores gennem smeden - det er både bedst og billigst. Og skal det kun holde til at blive brugt i en nødsituation, så kan du måske få hans aflagte.

Da min mand startede med at raspe, var det på grund af en plag der dannede vinger, som vi selv skulle holde nede. Vi fik smedens aflagte rasp til det. Selvom den var for sløv til at blive brugt x timer dagligt, så var den fin til de par vinger, vi skulle raspe.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Du kan købe tingene
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 18:58
hos webshop.hjoernely.dk/ , det gør smeden osse...

Rigtige mænd rider western

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kigget
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 19:15

- på den side Jørn, men tak alligevel.

Det jeg søger er viden om hvor vidt jeg skal købe den bræktang til 940 eller bare den til 185?

Og er det en god ide med en sømudtrækker også, eller er det ligegyldigt når man har bræktangen?

Jeg skal jo ikke være smed, jeg skal bare være sikker på at kunne få de forbandede sko af uden at smadre hverken hestens hove eller min egen ryg.

hilsner
/Diane

- Anden

0
0
Svar på denne tråd

kig i Hooks
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 22:38
Smedeværktøjet de har i Hooks er ganske udemærket til husbehov, og til at betale.. Jeg vil foreslå dig at du også får dig en undehugger, til at slå vejningerne op med, så du ikke ødelægger hoven når du tager skoen af, og når du er færdig så husk og raspe hoven hele vejen rundt, så flækker den ikke
0
0
Svar på denne tråd

Underhugger
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 22:45

Sådan en har jeg da vist aldrig set min smed bruge, men jeg kan - især efter idag - godt se idéen med at have en sådan.

Så en bræktang, en underhugger, en hammer til at bruge på underhuggeren og en hovfil/rasp - er det hvad jeg skal bruge?

Hvad med sømudtrækkeren, er det lige gyldigt?

hilsner
/Diane

- Anden

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider