Så skete det igen. Hesten fik jokket en sko skæv, opslaget (hvad hedder det?) sad inde i hoven og de 4 søm der var tilbage sad ret godt fast, skoen var faktisk ikke umiddelbar løs (!)
Med en almindelig bidtang lykkedes det mig at få de 3 søm af, men det 4. kunne jeg overhovedet ikke få fat i, asede og masede, men uden resultat, det eneste der skete var at hoven flækkede mere og mere. Endelig fik jeg fat i en smed der kunne komme og hjælpe - det tog ca 1½ sekund, så var skoen med det sidste søm ude (Tak til Doller, Amager, for super service selvom jeg ikke er kunde ved ham).
Sidst gang måtte jeg ned til stranden og hjælpe en af pigerne, da hendes hest havde trådt skoen løs og derefter to søm direkte op igennem sålen - mit værktøj var dengang en fladtang og en mini bidtang.
Så nu skal det være, jeg vil have anskaffet mig noget ordentligt smedeværktøj, så jeg på fornuftig vis kan få pillet skoen af næste gang uheldet er ude.
Jeg har luret lidt rundt og så vidt jeg kan se, så er det primære for mig vel at få anskaffet en bræktang, men er det nok? Eller bør jeg også anskaffe mig en sømklipper eller en sømudtrækker?
Hvad med størrelse, 12" eller 14".
Og sidst men ikke mindst, så fås disse ting jo fra 200 og opefter, hvad vil være et godt køb, når udstyret forhåbentligt kun skal bruges et par gange om året? Noget mærke der kan anbefales?
Og nogle andre gode råd?