Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål om WRAP-HØ
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 23:57

Jeg har lige et par spørgsmål om wraphø, da jeg overvejer at fodre med det, og ikke har gjort det før.

Hvor længe kan wraphø holde sig efter åbning her om sommeren? Stalden er lidt kølig, men jeg ved ikke hvad temperaturen præcist er.

Jeg har hørt, at nogen anbefaler at pakke wraphø'et ud med det samme, sprede det ud så det tørrer, for så skulle det bedre kunne holde sig.

Jeg har regnet ud at hesten, som skal æde wraphø'et, vil være ca. 12-14 dage om at æde en balle. Er det OK?

Håber på lidt gode råd.

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Duer ikke...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 07:29
Her i sommervarmen er det ikke nemt at fodre med wrap. I denne varme tror jeg næsten ballen skal bruges samme dag som den åbnes også selvom den bredes ud. Jeg havde selv bøvl med at få mine små 40kgs baller til at holde efter åbning, her til sidst. Mine heste kom først ud om natten i fredags pga den ene lige har fået føl. Og det skulle hurtigt bredes ud over et rimelig stort område plus jeg vendte det en gang dagligt. Og hvis det er en balle, der vil tage 12-14 dage at spise, vil det fylde rigtig meget. Og så tror jeg ikke engang, det er nok at brede den ud her i varmen. 12-14 dage kan det kun holde sig i den koldeste vintertid og kun hvis det er rimelig tørt. Og så skal wrap også ligge et stykke tid, før det kan bruges, så skal man bruge wrap nu, skal det være fra sidste år. Men som sagt tror jeg det er helt umuligt, at få wrap til at holde sig i denne hede.
0
0
Svar på denne tråd

vand%...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 10:39

hvorlænge wrapopen kan holde sig i åbnet stand afhænger af vand%. jo mere vand jo kortere holdbarhed.

Mine baller kan godt holde sig de 10-12 dage jeg er om at bruge dem om vinteren, men omvendt kan de også godt holde sig på denne årstid... ja de er næsten som hø.

Wrap høstet iår kan godt bruges nu, det kommer jo abre an på hvornår det er pakket, der skal helst gå 3-5 uger fra pakkedag af, så er det gæringsprocessen færdig, så er det pakket i staren af juni, er det brugbart nu.

men wrap fåes jo i forskellige pakke str, så vælge evt en lidt mindre end 160 i længden feks 120,

Karina

4-års vallak, 169 cm i stang til salg

F: Carano MF Diamond.

se evt billede på præs.

0
0
Svar på denne tråd

wrap - lettest om vinteren
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 13:36

Her om sommeren er det ikke umiddelbart anbefalelsesværdigt med wrap.

Den sommer jeg fodrede med wrap, spredte jeg hele ballen ud på nogen stativer jeg havde lavet af 3 stolper hver, udenfor.

Det kunne det sagtens, det tørrede når solen skinnede, og hvis det regnede lidt skete der heller ikke noget ved det, da regnen dryppede af igen og det blev tørt igen.

Men det må ikke have den mindste kontakt med jorden, så rådner det.

Og man kan ikke gøre det hvis det regner meget.

Om man kan opbevare det indendørs ved jeg ikke, ofte er der jo altid lidt fugtigt inde i en bygning, og så i den her varme, det skal ihvertfald hverken have kontakt med gulv eller vægge, og det skal nok spredes godt ud vil jeg tro.

Om vinteren er det ikke noget problem at få det til at holde sig 12-14 dage inde i ballen, hvis det er tør wrap.

Men du vil være bedre stillet hvis du køber så små baller at du ikke behøver have dem mere end en uges tid før de er brugte, så er du ikke så afhængig af at wrappen er meget tør og at vejret er koldt.

Men om sommeren er det altså meget nemmere med hø, eller en græsmark :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 19:27

Mange tak for jeres svar Jeg kan så konkludere, at jeg ikke skal købe wrap før til vinter. Så fortsætter jeg med at give dem hø i stedet for. Var bare nysgerrig mht. wrap.

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Vi bruger en smule wrap
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 20:29
til nogle enkelte heste nu og ryster en balle op på paller så der er luft nedefra og ingen kontakt med væggene.OG i en kølig boks. Laget må ikke være for tykt og det skal vendes næsten dagligt alligevel, indtil det er HELT tørt.
Jeg tror vi spreder en 300 kgs ud over 10-12 paller så det fylder MEGET og er lidt bøvlet.
Så nu har jeg købt en 3-4 minibig hø til lige at komme over sommeren.
Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider