Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Debat: den billig fodring <> dyr...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 10:37

Jeg kunne godt tænke mig at starte en lille debat omkring det at fodre helt enkelt og billigt med havre/mineraler og godt hø - kontra den dyre løsning med müesli fuldfoder eller hvad det nu kunne være...

Er vi bare helt opslugte af de flotte reklamer og de farvestrålende foderposer...??

Hvis hesten er dækket ind på havre/mineraler/hø til 150 kr pr måned (kun kraftfoder) hvorfor bruger vi så rask væk 500-600 kr pr måned for et dyrt fuldfoder som måske ser lækkert ud, men nærmest også bare indeholder havre, vitaminer og så er peppet op med lidt lækre urter og andet godt...

Jeg ved godt det måske er sat lidt hårdt op mod hinanden...men lad mig høre jeres mening og hvad I evt har valgt som foder...

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

fodring
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 11:30

For ik så længe siden, var jeg et sted hvor alle hestene så fantastisk ud..og havde pelse der var enorm skinnende i forhold til hvad jeg så mange andre steder. Desuden et sted hvorfra der kommer heste som har ydet ret så gode præstationer..!!

Se så ville jeg jo gerne høre hvad vedkommende fodrede med...hvilket var...hø-havre-og tilskudsfoder til "KALVE"..!!!

DET syns jeg da i grunden var en smule tankevækkende..!!

Hilsner fra Nancy

Røde Katte-Killinger Søger Nye Hjem..(se præ.)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 11:49

Jeg undrer mig også sommetider over, at folk bruger 500-600 kr på foder pr mdr.

Der er selvfølgelig heste, som har specielle behov, som kræver noget dyrt foder.

Jeg bruger en müsli blanding fra Videbæk, som er et fuldfoder. Jeg forhørte mig i min lokale foderforreting, om hvad der der ville være godt for netop min hest. De anbefalede Videbæks fiberblanding. Med det foder er min hest dækket ind med alt hvad hun skal have. Det giver jeg 92 kr for, for 25 kg. Det holder ca. 3 uger, og så får hun wrap ved siden af, det er ca. 180 kr pr mdr. Så alt i alt, løber det op i ca. 280 kr for mig.

Min hest er hverken for tynd eller tyk, og hun har altid en fin skinnende pels.

Sascha & Sani Cheval

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er da en af dem
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 11:54

der udelukkende på alm foder minus hø bruger ca 500 kr på foder til min hest.

Han er ikke til at holde hult på, så han kræver at han får sig sin horse speed. Det er så hvad det er. Han kunne jo gå på horse speed, havdre og travo e ganske udemærket hvis det skulle være.

Men alligevel er jeg en foder tosse og har 3 forskellige slags musli til ham, horse speeden, lucerne, olie, ekstra urter, vitaminer mv.

Ja jeg er simpelthen sindssyg.

men men men. Jeg gider ikke stå og tygge i kedelig tør mad - hestene gør det måske, men er det så fordi de kan lide det eller er det fordi de er nødsaget til det??

Aner det ikke, men jeg vil ikke gøre det ved min hest

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

foder...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 12:09

har været møllen igennem og fodre med det dyre foder men er nu hoppet på en billig model ( regulator, wrap og roepiller) hestene har aldrig set bedre ud...od de brokker sig ikke over maden:-)

havde det været nødvendigt at bruge de dyre foderblandinger til vores heste så havde de selvfølgelig fået dem på stedet, men nu der ingen forskel er så forestrækker jeg at bruge ekstra penge på at fodre med mere grovfoder

de fleste fuldfoderblandinger er 80-90% korn og det behøver altså ikke koste 5-6 kr kiloet!

tror ikke vi skal menneskeliggøre hestene, skulle de vælge stod den nok på græs...hele tiden:-)

0
0
Svar på denne tråd

Den kedelige mad...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 12:13

Jeg hører også til dem der kun giver det nødvenige.

Mine får lidt havre/byg, vitamin/mineral tilskud, lidt videbæk hestekraft og så ellers hø og wrap.

Det er måske lidt kedeligt at være hest hos mig, hvad angår foder, men jeg pifter det så lidt op, med et par gulerødder, æbler eller lidt brød, så det ikke er helt de samme de får hver dag.

Samværet med heste giver mig mulighed for at lære mig selv at kende på både godt og ondt...

(Har to lækre, lækre 1'er ponyhingste, som står til rådighed for dejlige hopper der ønsker føl.)

0
0
Svar på denne tråd

Noomi...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 12:21

jeg ville osse med glæde hoppe på den billige hvis det var i form af regulator complete - men det kan jeg ikke få nogen steder i nærheden af hvor jeg bor - heller ikke den lokale foderstof eller lignende. Jeg har længe haft lyst til at hoppe på regulator, men har ikke muligheden for selv at køre efter det, og har ingen i nærheden der er villige til at køre for mig.

Ved ikke hvor det nærmeste sted er i forhold til hvor jeg eller kæresten bor (Vejle-Jerlev-Egtved eller Randbøl og der omkring)

Men er der nogen der kender til nogen i nærheden er i da velkomne til at lade mig det vide

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er ikke helt...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 13:18

... sikker på hvad du mener med "billig" foderløsning...?

Jeg fodre med wrap/hø, lidt gulerødder og vitamin/mineral blanding.

Men det er da bestemt ikke en billig løsning.

Det wrap jeg indtil vidre har fået lavet i år har kostet:

Slåning af græs: 1500,-

vending af græs: ca 5 timer af 300,-: 1500,-

Gødning: ca 5000,-

Sprøjtning med hormoner: ca 1500,-

Wrapning: 6800,-

ialt: 16.300,-

Vi har fået lavet 68 stk.

Det giver en styk pris på 239,71. Jeg har selv beholdt de 53. De sidste 15 er blevet solgt.

Jeg håber på at få lavet et slet mere, som så også bliver solgt. Det får måske min stk pris lidt længere ned, da jeg ikke regner med at gøde og sprøjte mere.

Men jeg regner MINDST 200,- i kost pris for en minibig wrap.

Og da mine heste spiser sådan en på 5 dage, ja, så synes jeg ikke, jeg fodre specielt billigt...

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Sussie...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 13:20

Sussie - det var nu også mest myntet på kraftfoderet - og ikke så meget på høet...

Sorry hvis jeg ikke fik udtrykt mig helt klart...

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 13:28

Vi hører også til dem der fordrer billigt, hestene får havre (tilsat lidt flydende melasse, så foderet er støvfrit) og så salvana mineraler og vores heste ser også helt fine ud..

Vi fodrer derudover med wrap i store mængder. I år har vi så for første gang presset i 700 kilos baller, i et forsøg på at holde omkostningerne nede da det er plastikken der er dyr.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Helt...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 13:52

...okay Mette

Men ofte når man "sparer" på kraftfoderet er man nød til at give mere i hø/wrap...

Jeg bruger ca for 1200,- wrap pr md. 120,- gulerødder pr md. For ca 100,- i Travo pr md. Det giver ca 1420,- pr md for 2 heste...

710,- pr hest pr md.

Men jeg går også afgjort ind for denne "simple" fodring.

Jeg har ofte set mange slags foder i folks foderrum, og når man så spørger "hvorfor fodre du med det?" Ved de det faktisk ikke...

Jeg tror den mest åndsvage foderplan jeg har set, var en der fodrede med:

et fuldfoder (jeg mener det var fra højlund mølle), valset havre, FiberP, Rasing Mineral, en vitamin blanding fra st Hippolyt, en lucerneblanding, hvidløg, en urteblanding, elektorlytter og sidst men ikke mindst DÅRLIGT frøgræshalm.

Når jeg så spurgte, hvorfor hun ikke ville købe noget ordentligt hø eller wrap til sin hest, sagde hun det var for dyrt

Når jeg så spurgte om hun ikke mente, hendes hest var dækket ind med fuldfoderblandingen, så svarede hun prompte nej...

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

billigt
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 14:01

1 miniballe wrap cirka hver 4-6 dag 50 kr stykket (ca 400 kr måneden)

Mineral-vitamin tilskud (Hippolyt) 60 kr måneden

Altså ca 450 kroner om måneden - men det er så for to (æsler, små!)

Mvh

Christina & Prinsesserne, Skrydenlyst

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 14:38

stort set ikke havre/korn, da der er for meget stivelse i. Og fordi min fjordhest ikke har brug for al det energi der er i. I øvrigt er for meget stivelse, årsag til forfangenhed, som en fjordhest har tendens til. Derfor bruger jeg et godt fuldfoder til min fjordhest, hvor der ikke er meget sukker eller energi i. Men der ud over får hun ikke andet end lucerne (Fibergy fra Brogården) og wrap. Køber ikke alt muligt andet og blander i. Jo lidt hvidløg, og godt med gulerødder om vinteren. 3 mdr. før Kikkis foling næste år i april, går jeg så fra Leisure Mix til Fase II eller evt. Suregrow til avlseheste. Men jeg er generalt imod for meget korn.

Mange knus fra Lene (Termin 25. sept.) ;-)

Ejer af jordens lækkreste DV-hoppe Amanda (Termin i maj 2007) og dejligste fjordhest Kikki (Termin 10. april 2007.)

www.alexander-mads.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Billig løsning
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 15:01

Jeg er også en af dem der vælger den "billige" løsning hvad kraftfoderet angår.

Sidste vinter stod min plag i fuldpension, så da havde jeg ikke indflydelse på valg af fodermidler. Men til vinter bestemmer jeg selv 100 %, da han nu står i en selvpasserstald.

Til vinter skal hans foder primært bestå af hø (ca 8 kg om dagen regner jeg med), lucerne og roepiller. Dertil Salvimin Grøn og evt soyaskrå. Mangler han så lidt i FE eller bliver for tynd, så skal han have olie.

Ud over grundfodringen skal han så have lidt gulerødder for hyggens skyld, og så måske nogle urter (hvidløg og evt en basis urteblanding til forbedring af immunforsvaret, da han desværre nemt bliver syg).

Selve "grundfoderet" koster mig omkring 250-300 kr pr måned, og så kommer hø oveni. Det er ca 250 pr måned for hø. Alle ekstra ting som gulerødder, hvidløg, urter og eventuelle tilskud (hvis han får behov for det) kommer oveni.

Jeg har valgt at fodre på denne måde fordi jeg vil vide nøjagtigt hvad der er i hans foder, og så synes jeg det er nemmere at regulere for huld når man ikke bruger fuldfoder.

Og så har jeg ikke specielt meget lyst til at bruge en masse penge på stivelse og sukker, som mange fuldfoderblandinger indeholder en hel del af.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Nu med hjemmeside:
www.123hjemmeside.dk/LindaVL/

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes den væsentlige
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 15:25

forskeld ligger i hvor mange heste man har og hvad de skal have. Jeg har valgt den billige løsning.. RC. lucerne havre og olie. + masser af hø. Jeg kan på den måde sammensætte lige nøjaktig som jeg mener er rigtigt.. dvs. 2 uden havre. 2 uden olie. 1 med masser af roepiller. 3 med mindre.. 3 med lucerne og 1 uden.. og det syntes jeg er nemt.. Det tager mig 5 min. at måle op til 2 måltider til alle 4. og jeg ved præsist hvad de får..

ikke noget med mange % havre eller hø i mit foder.. og ikke noget med at give 4 kr. kiloet for havre..

Jeg regnede ud sidste år at det kostede mig 564 kr pr hest i gennemsnit pr md. inkl.. alt foder/hø Halm og fjerning af møding.. Så kan jeg godt have 4 heste selv uden de store problemer i det.. S*

www.staldrohan.dk
PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Hej Linda.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 17:27

Vil lige påpeje at det ikke er alle fuldfoderblandinger der indeholder meget stivelse og sukker. Men jo en del af dem gør det, detsværre. Især de billige af dem, indeholder meget korn og melasse = stivelse + sukker. Derfor er jeg også meget meget nøje med dem jeg vælger og vælger absolut ikke de billige, med meget korn og melasse.

Ejer af jordens lækkreste DV-hoppe Amanda (Termin i maj 2007) og dejligste fjordhest Kikki (Termin 10. april 2007.)

0
0
Svar på denne tråd

min mening.
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 21:20
jaaa billigt foder???men bland selver jeg med på, for der kan også spares penge...men lige nu er det surregrow for jeg ture ikke expermenter med det, i ders vokse alder, når jeg ikke har forstan på det...billigt foder skal man passe lidt på med, for der kan være en del støv i det...jeg vil meget gerne spare penge men ikke så billig at det er fyldt med støv.. godt foder og så blande selv, der vil man nok også spare en del og så er kvaliteden også noget bedre,man må prøve sig frem...

Sadel til fjord med lidt "flad" ryg købes max 2500 kr. skal bruges til tilridning. Må gerne være en sadel som kan tilpasse hestens udvikling...

0
0
Svar på denne tråd

Hej LC
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 21:58

Nej det er ikke alle fuldfoderblandinger der indeholder store mængder stivelse og sukker - og heldigvis for det da! For der er mange der gerne vil fodre med fuldfoder, og så har de jo muligheden for samtidig at undgå stivelse og sukker i store mængder. Og vil man endelig fodre med et fuldfoder, så bør man efter min mening vælge et af de lidt dyrere mærker, for netop at undgå stivelse og sukker og samtidig få god kvalitet.

Generelt går jeg uden om fuldfoder, fordi det efter min mening er svært at regulere op og ned i mængden uden at ændre for meget på den samlede mængde af vitaminer/mineraler - og således er hesten enten ikke dækket ind eller overforsynet.

Derfor har jeg valgt at fodre som jeg gør. Og også fordi fodring for mig er meget mere end at købe en sæk foder og så give et vist antal kg af det om dagen.

Linda.

Nu med hjemmeside:

0
0
Svar på denne tråd

Spørgsmålet...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 22:41

... er jo også hvor billig den billige fodring er.

Har man mange heste, kan det klart betale sig at købe mange ingredienser hjem og selv blande. Men har man kun et par heste, så er det ikke altid at man kan få f.eks. vitamintilskud i små nok portioner der stadig er billige. Og køber man stort ind når tingene at blive for gamle.

Har man f.eks. 2 heste gående hjemme, kan det muligvis bedre betale sig både penge og tidsmæssigt at indkkøbe foderet i den nærmeste foderbiks og hente små portioner af EN slags foder.

Men har man 10 bruger man jo meget mere, og der kan det muligvis betale sig bedre at indkøbe delene 2-3 steder og køre lidt efter det - for man skal have så store portioner at turen kan betale sig - eller man kan få frit leveret.

Dertil kommer tiden til at blande op - personligt synes jeg at det er hyggeligt at stå og gnufle det perfekte foder sammen til min hest - men jeg kan også godt forstå dem der bare vil vide at de kan øse x kg op i en spand + hø, og så har deres hest hvad den skal bruge.

Så der er fordele og ulemper ved alt.

Så længe man ikke tager genveje og besparelser der går ud over hestens velvære - så synes jeg at det er fint at der er så meget at vælge imellem, og et marked til det meste af det.

£isbeth & Baloo

It's our choices that show what we truly are,
far more than our abilities.
(Albus Dumbledore / J.K.Rowling)
0
0
Svar på denne tråd

Ingredienser
Forfatter: 
Dato:  03-07-2006 22:59

Fx de ting jeg bruger - de kan godt holde sig, og jeg køber ret små portioner, og det er stadig billigt. Roepiller køber vi fælles ind i stalden - de bliver hentet i løs vægt på trailer hos DLG. Lucernen bliver hurtigt brugt op, fordi han får så meget af gangen. Olie henter jeg i Aldi når jeg alligevel er der, Salvimin købes i 8 kg spand, og soyaskrå er så billigt at det er ligemeget hvis det skulle blive for gammelt inden jeg får det brugt.

Så ja hvis man er uheldig så skal man flere steder hen og afhængigt af valget af fodermidler kan det være for dyrt i indkøb. Men de problemer har jeg heldigvis ikke.

Men ja det er da nemt bare at skulle hælde en ting i en spand og så give hø, og så er det det.

Linda.

Nu med hjemmeside:

0
0
Svar på denne tråd

Nu vi er i gang
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 08:21

med fodersnakken herinde igen...

Kom lige til at tænke på noget. Jeg giver jo min horse speed fordi han ikke er til at holde hult på. Han får nok 500 gram om dagen næsten, selv her i sommer halvåret er der skrue på.

Han får det hø og de vitaminer smo han skal samt olie og musli (musli mest for snags skyld- men osse for at foderet består af andet)

Er der nogen der har ideer til hvad jeg kan give i stedet for horse speeden da der er alt det melasse i?? Det skal virke ligeså godt.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Horse speed
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 09:38

Stute:

Er det Horse Speed fra Dangro? For det indeholder 4 ting, som du nemt selv kan blande og dermed undlade melassen...

Fra www.dangro.dk

79 dele knækket majs

2 dele hørfrø

3 dele sojaolie

16 dele melasse

Så det tjener de sikkert fint på :-P

-Mia
0
0
Svar på denne tråd

mias...
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 09:42

det er den der gennemsigtige og hvide pose - det er vist deres ja. Husker det ikke længere da jeg bare går ind og snupper sækkene. Bruger jo ikke engang navnet længere

Tak for hjælpen.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Hej Linda.
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 12:57

Ja det har du enligt ret i, det med Vitaminer/mineraler. Altså at giev for lidt eller for meget, hvis man skal give mere eller mindre foder på grund af huld f.esk. Det vil jeg da helst sikkert huske på. For det er jo en ballancegang man skal være obs på. Jeg kan skam også godt lide at stå og blande foder osv. Og står skam også og blander med f.eks. lucernen, hvidløg osv. Jeg vælger ikke bare den nemme løsning. Pt. skal der jo også sættes roepiller i blød morgen og aften. Men da jeg har to avlsheste der er ifol, så vil jeg godt være helt sikker på at de får lige det de SKAL have og det er jeg ikke selv sikker på hvis jeg selv står og skal blande det hele fra bunden af. Så derfor vælger jeg et godt, men måske lidt dyrt avlsfoder. Det andet tør jeg ikke løbe an på. Men jeg er helt med på den med Viatmin/minrealforholdet og søger for at de ikke får for meget eller lidt. Og hvis den ene skal have mere, vil hun blive sat op i Lucerne, Wrap eller olie, og altså ikke op i fuldfodret. Og hvis min fjordhest skal sættes ned, bliver hun sat over på Suregrow, da det også er supert til trivelige heste/ponyer og hun vil stadig være dækket ind med det ekstra, da det er et avlsfoder.

0
0
Svar på denne tråd

Hej igen LC
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 00:33

Ja fodring er en kunstart efterhånden, og det er nok derfor mange vælger den "nemme" løsning! Og det er også fuldt ud forståeligt. Og når bare man er opmærksom på at hesten er dækket korrekt ind, så er det jo rigtig fint at vælge det nemmeste.

Min hest er en plag på 16 måneder, så det er jo ekstremt vigtigt at han får det han skal have, så hans knogler bliver stærke, og så hans vækst ikke bliver hæmmet. Især nok også fordi han har tendens til en stejl forhov. Derfor går jeg ekstremt meget op i hans fodring, og jeg går ikke på kompromis med det. Og det skal man jo ikke, uanset hvilken hest man har.

Linda.

Nu med hjemmeside:

0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 09:21

Nu er jeg jo så heldig at jeg står et sted, hvor der fodres lige efter mit hoved. Dvs. Dodson & Horrel foder og hø/wrap ad libitum.

Men sådan ville jeg have fodret - uanset om det så var kommet oven i staldlejen. Og hvorfor vælger jeg så det? Det gør jeg såmænd fordi jeg har en hest, der har været svær og fodre på, men denne fodring virker og han ser godt ud.

Jeg er ikke til havre, roepiller og olie.

Det første er der for meget stivelse i, og der skal bruges alt for store mængder for at holde huld på dyret. Derudover er der jo som bekendt en sammenhæng mellem stivelse og mavesår og krybbebidning

Roepiller er generelt klamme, selvom der er mange der sværger til dem. Og det er ikke kun mig der synes det. Vakse er af samme opfattelse og dermed skal han ikke spise roepiller :-) Jeg spiser heller ikke havregrød, selvom det skulle være sundt.

Store mængder olie i foderet (dvs, når man plasker et par deciliter i et måltid) er ligeledes ækelt. Og det er heller ikke noget der bare minder om hestens naturlige fødemidler.

BeritH

0
0
Svar på denne tråd

Der hvor Shalu
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 09:49

står er det jo også den billige løsning der er valgt.

Alle heste får ca. 6 kg hø om dagen derudover fodres de med hel havre (om vinteren blandet op med lidt byg), raket mix, olie og roepiller.

Alle hestene er super fine og blanke i pelsen og virker til at trives, i hvert fald er det alle heste der holdes på et relativt højt træningsniveau.

Fra på fredag flytter Shalu bosted og der fodrer de med hø og hippolyt, er lidt spændt på hvad den siger til forandringen...

Hilsen

- Matilde og Shalu :-D-

Medlem af SAK & DÅHM

Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
0
0
Svar på denne tråd

Fodring
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 12:19

Det er efterhånden blevet en jungel at finde ud af hvad der er det bedste at give sin hest at spise end det var for bare ca.10 år siden. Der er så mange forskellige fodertyper nu. Men jeg er nu selv kommet frem til, at jeg vil give mine heste det de selv ville vælge hvis de kunne. De ville ikke vælge korn nej de ville vælge forskelige slags urter og græs

Så jeg er også kommet frem til. Godt hø eller wrap - Roepiller/betfor - lucerne - Regulator complete - olie og kun havre hvis jeg ikke kan holde dem i hul, og jeg skal lige sige at jeg har 2 frieser som jeg fodre sådan. Det er den billigste og mest naturlige måde at fodre på. Men jeg vil da også lige sige at hvis jeg skulle vælge andet foder så ville det helt klart blive Dodseon & Horrel. Som jeg har brugt før. Men man skal være sikker på at det mineralfoder man bruger er dækkende, for det er der faktisk ikke ret meget der er. Jeg har med succes brugt et nyt produkt på market til mine frieserheste og shetlandspony. Produktet hedder Pro Biosa Epona og er et økologisk produkt med økologiske æblefibre, der er fermenteret med fodertilsætningsstoffet Animal Biosa, bestående af 7 aktive mælkesyrekuturer, øko. urter(anis, kamille, mjødurt, mynte)og øko. lucerne grønmel. Pro biosa gavner fordøjelsessystemet ved at fremme en god stabil tarmflora. Derfor kan det være en hjælp i forbindelse med foderskift, i forbyggelse/behandling af kolik og forfangenhed samt mavesår, ved krybbebidning, nedsat ædelyst og dårlig foderudnyttelse. Mine heste kom desværre ud på en fold med for meget græs, og min pony blev forfangen, men mine frieser undgik dyrlægebehandling, og jeg ikke i tvivl om at de klarede det fordi de havde fået Pro Biosa i perioden op til græsningen. Pro Biosa indeholder mælkesyrebakterier som producerer stoffer, der hæmmer væksten af de baktierier, der er skyld i sygdommem. Så min pony som detsvære nåede at blive forfangen, er nu også hurtigt i bedring med en højere dosering. Så jeg kan anbefalde at bruge dette produkt til alle de heste som er blevet forfangen, ja i det hele taget bruger jeg det fra nu af altid i deres foder, da der er så godt til mange ting. Det kan bruges i kombination med ethvert foder og enhver form for medicin. Deres hjemme side er www.biosa.dk

Mange heste hilsner

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Simpel fodring...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 12:51

Spændende at høre jeres meninger...

Jeg står netop selv for at skifte fra D&H fasebalancer kombineret med sort havre til sort havre, salvimin grøn, og lucernepiller.

En meget billigere plan som jeg er spændt på om den lever op til D&H planen...

Nu vil jeg med egne øjne se om det er værd at bruge det dobbelte på foder for at få en farvestrålende sæk med i købet :)

0
0
Svar på denne tråd

mette(baldini)
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 12:59

lille kommentar.. den plan du vil overgå til. hvorfor grønpiller og ikke soyaskrå? Vil du ikke mangle en protein kilde?

karina

4-års vallak, 169 cm i stang til salg

F: Carano MF Diamond.

se evt billede på præs.

0
0
Svar på denne tråd

grønpiller
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 13:54

karina:

Der er da også meget protein i grønpiller, er der ikke?!

-Mia
0
0
Svar på denne tråd

Grønpiller
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 14:10

Så vidt jeg ved er der en del protein i grønpiller, så hvis man bruger en tilstrækkelig stor mængde så burde det kunne lade sig gøre at dække hesten ind med proteiner. Desuden så har udvoksede rideheste ikke et lige så stort proteinbehov som fx plage og avlshopper.

Linda.

Nu med hjemmeside:

0
0
Svar på denne tråd

Karina...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 14:59

Tanja fra foderplan.dk udregner mine planer...

Med 1,5 kg sort havre, 100 g salvimin og 400 g lucernepiller er han fuldt dækket ind...

Så der skulle ikke mangle protein!

Hilsen Mette

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 18:04

sværget til D&H, det er simpelthen super kvalitet, og man får virklig det man betaler for. Mine heste stortrivedes på det, og så rigtig godt ud.

Nu er jeg gået over til en simpel, økonomisk og rigtig god fodring. Wrap i store mængder, roepiller og Regulator Complete samt evt. olie. Det er perfekt, og aldrig har jeg haft en bedre følelse og fornemmelse når jeg fodre mine heste.

Det er det helt rigtige for mig og mine dyr

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 18:45

nu brunger jeg st. hippolyt tilskuds foder dre hedder natur müsli og det er jeg rigtig godt tilfreds med og min hest stor trives på det... jeg giver 172 kr for en sæk med 25 kg og den holder i ca. 2 mdr (min hest er kun 150 i stg og vejer knap 400 kg og skal derfor ikk have så manget af det)...og så fodre jeg med hel havre ved siden af og jeg giver 80 kr fr 45-50 kg havre...

min trives på det foder og jeg glad...

0
0
Svar på denne tråd

st.hippolyt
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 19:48

jeg bruger st.hippolyt produkter...og en masse godt hø

så bruger jeg lidt soja olie og beetfor...min hest ser fin ud og trives godt...

vi får så taget blodprøve og der er min hest dækket ind med alt...jeg er den eneste der bruger hippolyt og den eneste der har vist sig at være dækket ind..

ped har været der...ped har prøvet det
0
0
Svar på denne tråd

Men hvad hjælper normale
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 20:16
blodprøver hvis der mangler fx kobber og selen til leddene ??
Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

normal...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 22:34

jeg vil da tro at den lille blod prøve er lige så normal som den store...

ped har været der...ped har prøvet det
0
0
Svar på denne tråd

jeg bruger forskelligt
Forfatter: 
Dato:  06-07-2006 20:52

til de forskellige heste.

Jeg vil tro at min foderplan høre til dem der her kaldes for en dyr. men men men jeg ved nøjagtigt hvorfor jeg fodre med de forskellige ting og hvilken effekt det har.

Min holstener hoppe med et 3 uger gammelt føl ved siden af får.

DogH fase II fuldfoderblanding (normalt får hun fase III med da hun giver mælk er det fase II)

Fase III har jeg valgt da den ikke indeholder microorganiseret byg og ingen havre jeg har valgt ud fra at der skal være så lidt stivelse i forderet men gerne meget fiber.

Jeg supplere med vitaminer "travo E for at få mængden af faseIII lidt ned.

Lucerne får hun i foderet for at forlænge tyggetiden og øge spytdannelsen.

herudover får hun wrap ad libitum og er på græs hele dagen

Speedy beet da hun ellers foræder sig i den halm hun står i i boksen.

Udover det får hun biotin og mobifour.

Det lyder måske lidt vildt men hun var meget fejlernæret da jeg købte hende og der var meget der skulle rettes op på.

vores to ponyer får:

tjørnehøj mølle team mysli special, lucerne og travo E.

0
0
Svar på denne tråd

sjkdhsjkd
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 09:02

Tja der findes jo også mellem vejen mellem selvbland og fuldfoder :)

Jeg bruger et tilskudsprodukt UDEN korn. (5% majs mikroniseret).

Derudover bruger jeg salvimin grøn, og lidt havre eller byg (har ikke helt regnet på hvad jeg skal bruge til vinter).

Pt. fodrer jeg kun med 125g salvimin grøn og 20g hvidløg om dagen.

Om vinteren bruger jeg ca. 500 kr alt inkl. Måske bliver det mindre til vinter?

Damen fik i vinters:

1 kg TM müeslie super plus

50g salvimin grøn

6-8 kg wrap af god kval.

0,5 kg havre/byg

20 g hvidløg

4-6 gulerødder

Så jeg mener selv jeg fodrer billigt :)Især når man tager i betragtning at hun er plag! Hun er fuldt dækket ind og ser godt ud. Hun kan også vokse af det :D Er vokset 6 cm på 5 mdr..

Hun får ikke foder (ud over vitaminer/mineraler her om sommeren da hun nemt holder huld på døgngræs.

Min veninde skiftede til nogenlunde samme fodring som mig fra D&H fase II til hendes plag (på 2 år).

Den var før tynd og mat i pelsen. (Uanset at den fik 8 kg god wrap, 3 kg D&H foder om dagen!)

Nu har den taget på og er ved at være som den skal, derudover har den den lækreste skinnede pels!

Så jeg gider aldrig købe foder der er dobbelt så dyrt og af samme kvalitet. Jeg har læst så meget om foder at jeg selv har været nogenlunde i stand til at udregne en foderplan til min hest (har fået den tjekket af LeneG herinde fra 1000-tak for det!)

Min hoppe var dækket ind bortset fra hun nok kommer op og vejer 550-660kg i stedet for de 500-550kg jeg havde regnet med :)

Så en anelse mere salvimin grøn og lidt mere müeslie så var den i hus :)

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

0
0
Svar på denne tråd

stute...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 09:19

Da du skrev dit første indlæg skrev du:

"Han er ikke til at holde hult på, så han kræver at han får sig sin horse speed...

Men alligevel er jeg en foder tosse og har 3 forskellige slags musli til ham, horse speeden, lucerne, olie, ekstra urter, vitaminer mv."

Her hæftede jeg mig ved at du blander en fandens masse sammen og de sammenblandinger er altså ikke altid heldige. Måske der ser lækkert ud og det er sjovt at blande, men det overforsyner tit hesten i stor grad, både med vitamin og med stivelse. Og stivelsen er jo energi, dvs hvis den får for noget stivelse, så får du modsat effekt af hvad du egentlig ønsker... vægttab frem for vægtforøgelse!!

Sørg for at få lavet dig en god foerplan med kun en enkelt musli, jnogle roepiller og så evt horsespeed hvis den ikke kan leve uden...

Min gamle traver har jeg heller aldrig nogensinde kunne holde huld på, men med speedibet og fase III er han altid fin og flot, både sommer og vinter! Og han får altså kun 2 kg foder alt i alt pr dag plus wrap og græs.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Hej miki.
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 12:47

Jeps. Det har du ret i. Vi har selv lige haft nogle hopper i stalden, som fik alt muligt blandet og det kunne man tydeligt se var forkert og den ene kunne heller ikke holde huld osv.

0
0
Svar på denne tråd

sjhskj
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 16:26

Kom lige til at tænke på en ting. Ikke at jeg går ind for at hælde flere kg korn i hovedet på en hest MEN nogen har så travlt med hvad heste i naturen ville vælge at spise:

Nu er problemet bare at nok noget i stil med 80% af vores tamheste ALDRIG ville kun overleve i naturen. En vildhest er ca. 150 cm i stg. eller mindre. Hvor mange varmblods/rideheste kan prale af det?!

Denne størrelse har de ganske enkelt fordi at der er føde til maks. den størrelse, men er de meget mindre har de svært ved at løbe fra rovdyr.

Desuden er langt de fleste vildheste bygget som fjordhesten, islænderen og Prezwalski (staves?) hesten.

Der findes også arabere og Akhal Tekinere men grundlæggende er det små, robuste, behårede, nøjsomme racer.

Vi har avlet os frem til de høje lette og så kan vi ikke forvente at de kan leve af det samme som vildhestene.

Det er klart tilstræbelsesværdigt at fordre med så høj en %-del grovfoder som muligt, men der er mmange af vores tamheste der bliver tynde hvis de ikke får andet.

Og forestil jer hvordan de ville se ud hvis de dagligt gik 15-60km som vildheste gør..

Vi har skabt vores tamheste så må vi også dække deres behov, det er ikke deres naturlige føde korn og olie, men deres udseende er heller ikke naturligt.

Det er nøjagtig som med korthårede hunde (som dalmatineren, der er en grund til ulven har pels! Så de skal bo inde i et hus, hvor der er varmt - det er ikke deres natur, men en nødvendighed vi mennesker har skabt!

Tja nogengange synes jeg at folk glemmer at vores heste IKKE kan sammelignes 100% med vildheste! Det kan gælde både smedearbejde, sygdomme osv. og i dette tilfælde fodring!

Hilsen Anna

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

0
0
Svar på denne tråd

Anna-S--
Forfatter: 
Dato:  08-07-2006 16:35

Du har meget ret... Hesten i dag er ikke naturlig og kan derfor heller ikke behandles som sådan. Men jeg tor stadig heldigvis at de fleste efterstræber at gøre det så naturligt som muligt.. Og deres tarmsystem har jo ikke ændret sig. og der er der jo stadig en masse at tage hensyn til..

og min fuldblod var blevet spist 100 gange hvis hun var naturhest.. *S*

www.staldrohan.dk
PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider