|
|
| Marstall vs. D&H |
|
|
Hej Da min svigerfar er blevet forhandler af Marstall går jeg med tankerne om at skifte foder. Jeg bruger nu D&H til alle vore heste- både avlshopper,showheste og avlshingst. Jeg er meget tilfreds med D&H og er noget betænkelig med at skulle skifte. Jeg ved intet om Marstallog vil derfor gerne høre jeres erfaringer. Mia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mia... |
|
|
Min foderkonsulent har påpeget at Marstall er svært at få til at passe mht. til vitamin/mineral forholdet. Hun siger at det er så godt som umuligt at lave en ordentlig foderplan på det foder. Efter hendes mening er D&H og Spillers de bedste. Og hun ved uden tvivl hvad hun snakker om, i øvrigt er hun uafhængig og forhandler ikke foder. Jeg ville ikke skifte hvis det var mig.
Husk at glemme bagateller Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det Husk at leve, mens du gør det
Citat: Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun hørt godt |
|
|
Jeg går også og påtænker at skifte til Marstall Champion, da jeg har hørt og læst meget godt om det! Ciller: Ved du hvad der skulle være galt med vitamin/mineral indholdet, jeg har sammenlignet det med fase III fra Brogården, og der er godt nok generelt lidt flere vitaminer og mineraler i undtagen kobber og nogle andre enkelte vitaminer, men i forhold til andre lignende produkter synes jeg da det ser fint ud. Den foderkonsulent du nævner mener hun at alle Marstalls produkter er umulig at lave en ordenlig foderplan efter???, for der vil jo altid være meninger for og imod et produkt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wildfire... |
|
|
Præcis hvad der er galt, kan jeg ikke beskrive da jeg ikke ved nok om det. Hvis jeg vidste nok, ville jeg ikke betale for en prof´s mening  MEN så vidt jeg umiddelbart kan huske, har hun bl.a. nævnt noget omkring netop kobberindholdet samt noget andet. Det har vel noget at gøre med forholdet mineralerne imellem... Ja, det er alle deres produkter hun fraråder, og ja, der vil altid være meninger for og imod. Jeg stoler dog på hendes mening, for jeg ved at hun har både uddannelse, viden og erfaring i orden, og derfor ved hvad hun snakker om  Og så længe hun ikke selv er forhandler, har hun bestemt ingen grund til at fraråde et foder hvis det er godt. Hvis jeg var jer, ville jeg kontakte en uafhængig foderkonsulent og få personen til at tjekke foderet før jeg skiftede.
Husk at glemme bagateller Husk at nemme hvad det gælder Husk at elske, mens du tør det Husk at leve, mens du gør det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kobber... |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
05-07-2006 01:30 |
|
Jeg er heller ikke ekspert, men har da efterhånden fundet ud af, at netop kobber er en mangelvare i den danske jord - og dermed hvad vi dyrker i den. Hvis foderet så også er fattigt på kobber, er det jo ikke den heldigste kombination. Kobber er væsentligt blandt andet i forhold til kobber/zink balancen. Er der for lidt kobber i forhold til zink, mener man, at det giver svag knoglestruktur og flere mus. mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina... |
|
|
Det er da DET eg har fået at vide...  Godt du har styr over det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kobberfattigt foder |
|
|
...mht kobber indholdet, så er det faktisk de færreste foderblandinger man kan bruge "rent" - altså uden at skulle supplere med ekstra vitaminer/mineraler for at få balance i foderplanen. De eneste produkter jeg lige kender som er ok er brogaardens dodson & horrel produkter og de fleste dangrønt produkter (fiberlux og kraftt) Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har lige lavet foderplaner |
Eva Lydeking-Olsen |
05-07-2006 12:00 |
|
godt nok til føllene - og de der passer med NOK kobber er * Regulator Complete * Spillers Stud Conc * D&H Suregrow (jeg kan ikke lide fase I, så den sprang jeg over) * TM Super Plus De kan allesammen laves i en god foderplan
Jeg har ikke prøvet at indsætte ALLE andre mærker,eller ALLE typer fra flre firmaer (men det har jeg tidl gjort til ridehestene) men rigtig mange af de andre kan ikke komme til at passe da kobber - evt også selen og nogengange mangan er i underskud.
Det samme gør sig gældende for udvoksede heste: jeg vil aldrig skifte væk fra RC, har tidliger brugt D&H men altså- med 8-10 heste så koster det kun det halve i kraftfoder med roepiller, RC, sojaskrå ift mærkevarer og jeg vil HELLERE bruge mine penge på MASSER af wrap end på sække til 20 kr/ stk som alligevel bliver smidt ud.
Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eva... |
|
|
Hvilke produkter vil du så anbefale til en udvokset hest (araber på 6 år i let- middel træning - han er p.t. under genoptræning efter en seneskade) Han får p.t suregrow fra brogården som tilskud til græsset. Jeg har fået lavet en foderplan fra brogården til ham der ser således ud: Hø ca. 6-8 kg/dag Fase Balance 1-1,25 kg/dag (afhængig af arbejdsmængden) Havre ca. 0,5 kg/dag Hartog Lucerne Mix ca. 0,5 kg/dag Salt ½ spsk/dag Men jeg synes at det er lidt mange ting. Er Fase III og roepiller ikke lige så godt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fase III |
|
|
Er foder til konkurrenceheste,så det vil jeg mene ikke egner sig til almindelig hobby ridning..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg rider western - reining |
|
|
Jeg rider western og og træner ham normalt til konkurrence i reining og lidt trail, men har på grund af benskaden ikke kunnet det. Det svarer vel til en middelhård belastning vil jeg tro. Måske vil det i en periode være et andet produkt, der passer bedre til ham. Han har også fået lidt græsmave, så suregrow og lesure mix vil måske være mere passende i en periode, når de begynder at komme ind igen!! Jeg krydser også fingre for, at han da er kommet op i fuld træning igen!!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om man bruger |
bimboe |
07-07-2006 17:44 |
|
Fase Balancer eller Fase III er lige meget. Forskellen er kun tilskuds- og fuldfoder forskellen, det har så vidt jeg husker, sammen energi niveau. Du kan evt. give mere hø, give roepiller og droppe havre og lucerne. Fase III er lidt billigere end Fase B, men så skal hesten jo også have den mængde mere, så du kan lige så godt give Fase B, evt give meget mere hø, og droppe både havre og lucerne. Så er det simpelt. Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak Bimboe.. |
|
|
Tak for tippet, det lyder noget mere simpelt!! Så kan jeg også finde ud af det  - takker *smiley der nejer*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marstall virker 100% |
Synclaer |
08-07-2006 09:16 |
|
I forlængelse af ovennævnte debat vil jeg bare sige at jeg også har fået lavet foderplaner på Marstall og et par stykker mere. Jeg har både opdræt og rideheste og Marstalls produkter passer 100%. Mine heste ser godt ud, har energi og elsker foderet. Man kan ikke sammenligne indhold af forskellige fodertyper direkte da det ikke er samme mængde de skal have af forskellige mærker. Et eks.: Mærke X: De skal have 500 gr tilskudsfoder dagligt for at få opfyldt deres behov for vitaminer og mineraler Mærke Y: De skal have 1000 gr tilskudsfoder dagligt for at få opfyldt deres behov for vitaminer og mineraler. I mærke Y vil indholdet af f.eks kobber derfor være betydeligt lavere pr 100 gr (som det ofte er anført i), -men tilsammen vil det give det rigtige indhold. Jeg kan ihvertfald anbefale Marstalls foder ! Synclaer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synclaer... |
|
|
At hestene er friske og ser godt ud, er ikke altid ensbetydende med at deres behov er 100% dækket. Jeg syntes at det er foruroligende når jeg gang på gang hører proffesionelle foder-folk sige at bl.a. Marstall foder ikke er godt nok. Og jeg er sikker på at der i deres beregninger er taget højde for den mængde foder hesten skal have.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Blodprøveresultater |
Synclaer |
08-07-2006 09:58 |
|
Jah, alle har jo selvfølgelig ret til deres egen mening. Jeg har brugt Marstall over en længere periode nu og har flere gange (i anden anledning) fået lavet udvidede blodprøver på mine heste. De ligger altid inden for de anbefalede normer når det gælder vit/min. Så jo, jeg har "dokumentationen" i orden når jeg skriver at mine heste er sunde og ser godt ud. Synclaer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Wildfire og Bimboe... |
|
|
Bimboe... Ej, der er nu forskel på de to produkter. Både i forhold til hvor energien liver udviklet fra og hvordan hesten modtger det. Fase III er jo mere til meget energikrævende arbejde eller heste der skal tage lidt på, hvorimod fase B er til de heste der let tager på, hvor man så kan supplere med hvre for ekstra energi frem for hulddannelse! Derudover er der havre i fase B, det er der ikke i Fase III... og dertil er stivelsesniveauet højere i fase B end i fase III... og Fase III har flere fibre end Fase B... Og indtaget er også anderledes... En hest på 500 kg i let arbejde (som langt de fleste heste i DK går) skal have 1 enkelt kg fase B plus hvre, hvor imod sammen hest skal have næsten dobbelt... mener jeg nok!!! Så der er jo forskelle!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og resultatet er? |
|
|
så resultatet er?? fase III eller D&H eller Marstall? Er ikke lige sk... go til det med fodder. Men hvis vi går ud fra et eks som en quarterhest, 3 år, 1 times arbejde hver dag. Hvad bør den så have og hvilket et er bedst til prisen Nogen der kan hjælpe?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| westernfoder |
Synclaer |
08-07-2006 16:31 |
|
Marstall har faktisk et produkt direkte henvendt til westernheste som hedder Marstall Western. Jeg har ikke selv haft brugt det da jeg ikke selv har western heste, -men det var måske værd at undersøge nærmere. Synclaer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liste over daglig dosis |
|
|
For at finde ud af nøjagtig hvor meget en hest får af Zink, Kobber og Selen har jeg taget et eksempel med 3 produkter. Hesten i eksemplet er en hest på 500 kg i let til moderat arbejde. Jeg havde lavet etskema, men kunne ikke indsæte det, så i må nøjes med en liste oversigt: Indhold i mg. pr. kg Marstall Kobber 39 Zink 260 Selen 0,85 ADD 1,50 kg Fase III Kobber 70 Zink 161 Selen 0,6 ADD 1,75 kg RC Kobber 400 Zink 1200 Selen 5,5 ADD 0,2 kg ---
Champion i alt pr. dag Kobber 58,5 Zink 390 Selen 1,28
Fase III i alt pr. dag Kobber 122,50 Zink 281,75 Selen 1,05
RC i alt pr. Dag Kobber 80 Zink 240 Selen 1,1
½ Fase III og Champion Kobber 90 Zink 335,88 Selen 1,16
Mit store spørgsmål er nu, hvor meget er engenligt den generelle anbefalde daglige dosis for hesten i eksemplet af kobber, zink og selen, for før ved jeg jo ikke hvilket/hvilke produkter der opfylder kravene bedst. Hvad siger fodereksperterne og foderbøgerne og er de overhovedet enige? Jeg ved godt at der er flere faktorer man skal have med for at lave en nøjagtig foderplan så som hestens alder og race, men det bliver altså for langhåret for mig at hitte ud af!!! OBS - vedr. RC stod der kun at en stor hest skulle have 30-400 gram dagligt så jeg er gået ud fra 200 gram til en hest på 500 kg. ret mig endelig, hvis i ikke mener det stemmer. Synclair - hvilke af Marstalls produkter fodrer du med og supplerer du med havre elller andet? Jeg havde nemlig tænkt at give roepiller sammen med Champion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cornmüsli - Champion |
Synclaer |
08-07-2006 18:39 |
|
Jeg fodrer mine dressurheste med Marstalls Cornmüsli + havre + wrap. Avlshopperne får Marstall Zucht + havre + wrap og føllene får Marstall Fohlen + wrap. Ved ekstra hårde belastninger i trænings- eller konkurrencesituationer eller hvis det er meget koldt eller hvis nogen har slæbt forkølelse eller andet med i stalden kan jeg godt finde på at give dem et ekstra lille tilskud af Championen. Ordentligt foder holder nemlig dyrlægen fra døren 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er forkert mht RC |
Eva Lydeking-Olsen |
08-07-2006 18:41 |
|
200 g er hvad min 230 kg kat 3 pony får og jeg kender een med islændere der typisk vejer 300-325 kg og de får 225 g RC.
Mine 450- 500 kgs heste får 300 g RC til let arbejde, op til 10 timers ridning om ugen - det drejer sig om 2 nordsvenske af let type og 4 lipizzanere. Hopperne får så mere når de er sidst i drægtigheden og giver mælk.
Den store varmblodstypehoppe får 400 g RC i vedligehold, hun vejer 600 kg.
Regn med at en alm varmblod vejer 550 kg og en lidt kraftigere type 600 kg.
Den tænkte 500 kgs hest skal have ca. 4,3 FE i vedligehold og 1 FE til en times daglig ridning, herunder
kobber 130 mg - dækkes med 105 mg af 300 g RC zink 375 mg - dækkes med 300 mg af 300 g RC selen 2,2 mg - dækkes med 1,5 mg af 300 g RC
Der er jo OGSÅ mineraler i det andet foder som hø, wrap, roepiller osv - så pengene passer i den samlede foderplan.
Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemer er jo |
Eva Lydeking-Olsen |
08-07-2006 18:46 |
|
at kobber : zink forholdet i Marstall´en er 1:6,5 og ikke 1:3 som anses for optimalt.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderplaner |
Synclaer |
09-07-2006 09:53 |
|
Når jeg får foderplaner fra Marstall; Med det rigtige foder til den rigtige hest og med den rette mængde grovfoder så passer kobber:zink forholdet, -og alle andre tal som de skal. Kigger du i "Landbrugets Rådgivningscenters" bog om "Fodring af heste" som er udarbejdet af nogen af landets førende eksperter indenfor fodring af heste så siger de at forholdet mellem kobber og zink skal ligge mellem 1:3 og 1:5 for at være i optimalområdet. Desuden kan man ikke nøjes med at kigge på Kobber:Zink forholdet da indholdet af bl.a. svovl i foderet også skal passe for at hesten kan udnytte kobberet. Det er altså ikke nok udelukkende at kigge på Kobber:Zink. Mht selen så kan det være vanskeligt at sætte en norm for hvor meget hesten har brug for sådan uden videre. Behovet for selen stiger markant såfremt man f.eks anvender umættet fedt i foderratioenen, hvilket man skal være meget opmærksom på såfremt man "blander" forskellige fodertyper. Indholdet af Selen i den samlede foderration (altså incl halm / wrap mm) må ikke overstige mere end 2,0 mg pr kg fodertørstof dagligt. (Kilde: Også Landbrugscentret) Det er derfor, -også som nævnt af anden debatør her på siden, vigtigt at få lavet en foderplan hvor der bliver taget højde for dels hvad det er for en hest du har (hvor gammel den er, hvor meget den laver, hvor stor den er osv) og hvor der bliver taget højde for ALT hvad du giver din hest af foder. Det er det SAMLEDE billede der fortæller om din hest får hvad den har behov for. Nu tager jeg på ferie og kan derfor ikke længere følge debatten. God sommer. Synclaer
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty... |
bimboe |
09-07-2006 10:11 |
|
Okay, godt ord igen ja, så meget er jeg jo så heller ikke inde i Fase III, andet end jeg ved både Fase III og Fase B er til konkurrence heste. Men rigtigt der ikke er havre i Fase III, og det er der i Fase B. Men en foderplan på Fase B, roepiller og hø/wrap og evt. olie, er rigtig god. Men klart, man kan lave en lige så god fodring på Fase III, roepiller og hø/wrap, som du jo også gør. Det er op til den enkelte. Jeg er glad for RC, roepiller og wrap. Hvordan går det egentlig med den fodring til Bob??
Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty |
|
|
Tak for dit indput om Fase III kontra Fase B. Jeg kan forstå på Bimboe, at du også fodrer med Fase III til din hest, som du jo også rider reining på, så det må jo være velegnet til den type belastning. Jeg ved godt at min er en araber, så der er jo selvfølgelig forskel på hvad han har brug for i forhold til en quarter/paint.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Den hest |
bimboe |
09-07-2006 15:01 |
|
Pretty rider Reining på er Bob, han går på RC, roepiller og wrap, så vidt jeg ved... Det er gamle Fjodor der får Fase III, om han stadig går stævner, ved jeg ikke.. Men er sikker på Pretty kommer på banen igen, og kan svare  Bimboe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JA, det er jo også det jeg skriver |
Eva Lydeking-Olsen |
09-07-2006 18:58 |
|
det hele skal passe sammen og det er jo bare de færreste der har mineralanalyse på grovfoderet.
Og der er ikke meget selen i den danske jord, ej heller kobber, så derfor passer de typer krybbefoder med 1:3 forhold bedre til danske forhold end de der er højere i zink, lavere i kobber.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|