Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvad er der i vejen med hende???
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 17:18
Hej alle sammen..
HÅber der er nogen der ved hvad pokker der er galt med min hoppe.
Jeg har en dejlig 10 årig dv hoppe, og der har aldrig været noget i vejen med hendes ben før.
Men så i søndags, om aftenen da jeg ville rense hendes hove uden på folden, nægtede hun at give mig bagbenene. Og det skal lige siges at hun altid gør det frivilligt, jeg skal kun lige røre hende så løfter hun dem.
Der var intet med forbenene.
Der er så ikke sket nogen forandring siden, jeg har lige været ude.
Og ja, når jeg forsøger at tage benet på det, viger hun som om hun ikke vil. Og når hun så endelig løfter så er det med meget besvær og hun vil bare sætte det ned hurtigst muligt. NÅr hun så gør det, så sætter hun det helt galt ned. Hun sætter faktisk vægten ned på kodeledet, sådan at hun bøjer hoven helt om..Hvis I forstår?
Bliver lidt bange og skal bruge vægt imod hende for at få hende til at sætte det ordenligt.
Hvad kan det være? Har tænkt på om det kan være skoen??
Det er værst på hendes venstre, ligefør da jeg var ude måtte jeg egentlig godt tage hendes højre.
Jeg havde smed i uge 23, så der er alligevel et stykke tid siden, men det er mit eneste gæt..
Hvad siger I??
Kris
0
0
Svar på denne tråd

Forfangen ?
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:02

Hej Kris

Hun er vel ikke blevet forfangen ? I så fald vil hun typisk ha´ smerter i forbenene og derved ikke være villig til at løfte bagben ???

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 21:18
Nej, jeg har en pony stående sammen med hende, som netop er blevet forfangen i år , så det ved jeg hun ikke er.. der er intet med forbenene når jeg tager bagbenet.. Det er kun der problemet ligger, og det ligger jo mest når hun skal sætte det. Hun står normalt, og jeg har lige været ude og rykke indhegningen lidt, og hun løb rundt i fuld gallop, går helt rent.
Det er mest når hun sætter benet ned, at det er ligesom hun slet ikke kan styre det? Som om hun ikke kan finde ud af at sætte det rigtigt ned, og så er det at det ryger sådan ned og drejer helt unaturligt rundt.
Havde regnet med at ringe til dyrlægen, men syns det er lidt mystisk når hun nu ikke har smerter. Hverken op af benet eller når hun står og går..
0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 21:32

Er hun spændt i musklerne på krydset? Er hun hævet omkring haserne? Er hun længe om at sætte benet ned hvis du har haft det løftet? Vil hun løfte det fremad? (som når smeden rasper tåen) Bagud? Kun en af delene?

Eftersom det er begge ben tror jeg ikke det er en forvridning eller lignende, men det lyder underligt nok til at jeg ville spørge en dyrlæge.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Bagben...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 01:37

Du kunne jo lave en test, som næsten virker med 99% sikkerhed. Træk hende ud på grus eller sten belagt område. Og se om hun reagere halt/øm på det. Jeg kan have mistanke om en hovbyld.

Det behøves heller ikke være direkte bagbenet det er galt med, en hest reagere diogonalt(staves), dvs. hvis den er dårlig i højre forben, så reagere den på venstre bagben... De slapper af/belaster altid diogonalt.

Men få heller doktor dyr ud og tjekke hende, da det lyder mystisk... og få ham til at visitere hovene.

*SUPER KAT.1 SPRING PONY TIL SALG*MB KLASSE* SE LUCY PÅ MIN PRÆSENTATION!**

0
0
Svar på denne tråd

tak...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 08:22
tak, men jeg tror ikke det er noget med forbenene, hun viger ikke tilbage for at jeg tager nogle af benene, det er ligesom hun bare ikke så godt kan styre bagbenet, om som jeg sagde er det ligesom at det højre er blevet oki, nu er det kun hendes venstre.
Men ja jeg ringer efter dyrlægen, så håber jeg at han kan se hvad det er, og at det ikke er noget alvorligt...
kris
0
0
Svar på denne tråd

Heste!!!
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 18:09
Ja, altså så har han været...han kunne ikke rigtig se noget og hun satte sådan set også benet ordenlig ned.. Hun løftede lidt i det ene bagben da jeg tog det højre op.
Men han mente så bare det var musklerne... fordi hun har stået stille!? Tja, bare det går over, så er det jo bare godt...
0
0
Svar på denne tråd

Låser i leddene
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 20:41

Jeg synes mere det lyder som om at hesten låser i leddene...netop pga. den måde du beskriver det når hesten rammer jorden igen...på kodeleddet nærmest...kan den evt. have begyndende gigt i kode, has, knæ eller hofte

.

HVIS du oplever den låser HELT, så er det bedste du kan gøre AT BAKKE hesten bagud, så vil leddet komme på plads igen - men prøv under alle omstændigheder at få fat i din dyrlæge og få ham/hende til at kigge på det !

Skovvang, 8370 Hadsten tilbyder :

1-2 dages-ophold med skov-pas

Sommergræs-ophold

Træningsophold

Vinterpension

* vi bor mel. Århus og Randers *

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

faldet og slået sig?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 20:57
Hun kan have faldet og slået sig på folden.. vores gjorde det engang, og det tog rigtig lang tid før det igen var let at løfte bagben på hende...
0
0
Svar på denne tråd

stået stille
Forfatter: 
Dato:  30-06-2006 22:26

Han undersøgte hende ikke for fx. nyreslag? Typisk når hesten pludselig får fri men samme mængde foder.

Men det kan da også være at du bare har en hest som bliver lidt stivbenet af at stå stille. Heste som har haft spat skal fx. røres hver dag også selvom det er vokset sammen og den er rengående.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider