Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring af føl!
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 14:45

Jeg har et føl på 15 dage, der er begyndt at spise lystigt af sin mors mad, dog får han kun lov til at spise med når hun får roepiller og wrap, når hun får havre holder jeg ham væk fra krybben.

Her er så mit spørgsmål: Hvornår begynder I at give jeres føl mad.

Jeg har siddet og læst alle sider igennem fra foderstof firmaer, og har bestemt at bruge Brogårdens Suregrow til ham, men der står ikke noget om hvornår man kan begynde at fodre med det, og hvad er jeres erfaring med dette produkt.

Det er mange år siden at jeg sidst har haft med føl at gøre, så jeg kan simpelthen ikke huske hvad man plejer at gøre, og tiderne har jo ændret sig meget.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Man starter
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 15:23

når dit føl er ca. 1 mrd. gammel.

Kender ikke det produkt, bruger selv hippolyt.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid

{>

kjoler sælges:harrigsheste.com/index...joler.html

0
0
Svar på denne tråd

giv den en håndfuld
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 16:40

Giv den en håndfuld allerede nu.

derefter som følgende..

2-3 måneder = 200 -300 gram

3-4 = 300-400

4-5 = 400-500

Ved fravænning få lavet en foderplan''

Dette er udregnet til gennemsnitlig DV føl på slutvægt ca. 500 kg

Bitches
have more fun
www.wimp.com/dogscompilation/
Får smilet frem.

0
0
Svar på denne tråd

foder til føl
Forfatter: 
Dato:  27-06-2006 22:38
fra han var 1 mdr...han får hippolyt og han elsker det!!!

RIGTIG KVINDER RIDER FRIESER HVER DAG!!!!!

0
0
Svar på denne tråd

Min Domingo...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 20:28

...har fået Fohlengold fra St. Hippolyt siden han var 1 måned. Og han elsker det

Med venlig hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Har I...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 20:51
Der er flere af jer der bruger hippolyt til jeres føl, er der nogen der har et link til en side med produktet, så jeg kan læse hvad det er for noget foder.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Super Plus fra Tjørnehøj Mølle
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 11:51

Hejsa.

jeg har brugt Tjørnehøj Mølle Super Plus til mine avlsdyr. Det bruges både til den drægtige og diegivende hoppe samt til føl og ungdyr - så behøver man ikke have så mange forskellige sække til at stå, og det er rart, at føllet skal have det samme slags kraftfoder som sin mor - netop fordi, det er meget naturligt, at føllet begynder at smage på sin mors foder i krybben. Mine føl har ofte smagt på mors foder allerede, når de er få dage gamle! Desuden er det en fordel, at man ikke skal skifte foder hvert halve eller hele år, efterhånden som føllet bliver ældre.

Mine føl er kommet til verden i april, så det er heldigvis lige til opstart på det gode græs med masser af næring. Så har jeg bare suppleret med Super Plus på marken, fordi min hoppe var rigelig i huld hele sommeren, også selvom hun var diegivende. Føllet kan bare spise med af mors krybbe.

Føllene er jeg først begyndt at fodre selvstændigt, når de kommer på stald i efteråret og delvis bliver fravænt (i hvert fald om natten!) og har deres egne krybber osv. Men jeg har heller ingen problemer haft med huld - har man det, er man naturligvis nødt til at begynde at fodre noget før.

Normalt kan et føl i hvert fald sagtens "nøjes" med sin mors mælk de første 3 mdr., og mine har så fået lov at nøjes med det i 4-5 mdr. (udover det de stjæler i mors krybbe). Jeg er overbevist om, at mælkebaren er det bedste foder til føl!!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Følfoder...
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:04

Jeg bruger selv fohlengold fra hippolyt og jeg synes det er et godt foder. Men du skal altså ikke være så bange for, at han spiser lidt havre ved hans mor- det sker der altså ikke noget ved.

I mine "mor&føl" bokse, har jeg 1 krybbe til hoppen og 1 til følle barnet. Min hun guffer sit eget og snupper lidt hos moderen, det går fint. Havre skader ikke, det er værre med byg osv.

Angående Fohlengold så anbefaler Hippolyt, at fra de er 3 uger og frem til de er 3 måneder, skal føllet have fri adgang til Fohlengold. Derefter fra 4-6 måneder gammel 1,5 kg dagligt(50% fohlengold og 50% valset havre) stigende til 3 kg ved fravænning.

7-12 måneder stigende til 4,5 kg(50% fohlengold og 50% valset havre)

**SUPER KAT. 1 SPRING PONY *MB KLASSE* SE UNDER LUCY PÅ MIN PRÆS!!**

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 15:27

klart holde mig til SureGrow, som du selv snakker om.

Det kommer min hoppe over på til efteråret, og føllet vil også få det serveret.

Bimboe

En rigtig hest er en oldenborg.

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

0
0
Svar på denne tråd

Lige nu
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 17:44

Så egentlig behøver jeg ikke at begynde at fodrer føllet nu, han skulle så kunne nøjes med mors mælk og de roepiller og wrap han spiser.

Grunden til at han bliver holdt væk fra krybben når moderen får lidt havre om aftenen er, at jeg førhar set føl få kolik af at spise korn, og har hørt at deres tarm system ikke kan fordøje korn før efter 3 mdr alderen.

Grunden til at jeg havde kig på suredrowen var at den skulle være kornfri, og så skulle føllet være dækket med alt, men det kan så godt vente lidt endnu, for han mangler absolut ikke noget nu, og hoppen har masser af mælk.

Mvh Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Igen igen
Forfatter: 
Dato:  29-06-2006 18:02

Ja jeg undres så igen igen,over hvad pokker et føl/plag dog skal bruge alt det havre til..

Så til jer der bruger hippolyt,kom endelig med jers grund til at hælde alt den stivelse i jers heste!!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 16:11
Suregrow til mit føl og ellers får hun ganske lidt græs, da de er på en mark med næsten ingen græs for at hoppen ikke foræder sig. Der er ingen problemer her, jeg har været nødt til at starte fra hun var 2 mdr, da moderen ikke har den mest næringsrige mælk.

*Stald Smedegaard*
Dansk oldenborg Avl

0
0
Svar på denne tråd

Mine har spist med i krybben
Forfatter: 
Dato:  02-07-2006 16:49
fra dag 1-2 og det er RC, roepiller og lucerne.
Nu er de knap 4 mdr, 1,5 mdr og 14 dage og spiser i deres egen lille spand når jeg fodrer hopperne på folden , men lige de første dage håndfodrede vi føllene når mor spiste- føllene får bare ca 100 g RC hver og når hopperne har ædt deres 500 g RC hver, kommer der roepiller+ lucerne i spandene og føllene spiser med hos mor.

Når de kommer ind lægger jeg en foderplan med RC, roepiller, sojaskrå og evt lucerne/ olie og wrap ad libitum.Det kan de alle fodres på og det dækker nøjagtig/ mindst ligesågodt som specialfoder.
Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

fodring af føl
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 09:38
Jeg fodre også med Tjørnehøjs super plus/ breeder mine spiser når de er ca 1 uge vi fodre hoppen mere sådan så der er til de små ædedolke også. Fodre man sin hoppe godt er det ikke nødvendigt at fodre dem seperat før de er ved at nå 4 mdrs alder hvor vi fravænner dem alle vores får alt de grovfoder de kan æde( hø/wrap) og græs og mineraler.Man må ikke fodre kraftigt på ungdyr husk det modermælken er nr 1 til føl man kan fodre dem istykker har set tilfælde hvor føllene voksede i stykker og benene røg da knoglerne voksede for hurtigt.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider