Hejsa.
jeg har brugt Tjørnehøj Mølle Super Plus til mine avlsdyr. Det bruges både til den drægtige og diegivende hoppe samt til føl og ungdyr - så behøver man ikke have så mange forskellige sække til at stå, og det er rart, at føllet skal have det samme slags kraftfoder som sin mor - netop fordi, det er meget naturligt, at føllet begynder at smage på sin mors foder i krybben. Mine føl har ofte smagt på mors foder allerede, når de er få dage gamle! Desuden er det en fordel, at man ikke skal skifte foder hvert halve eller hele år, efterhånden som føllet bliver ældre.
Mine føl er kommet til verden i april, så det er heldigvis lige til opstart på det gode græs med masser af næring. Så har jeg bare suppleret med Super Plus på marken, fordi min hoppe var rigelig i huld hele sommeren, også selvom hun var diegivende. Føllet kan bare spise med af mors krybbe.
Føllene er jeg først begyndt at fodre selvstændigt, når de kommer på stald i efteråret og delvis bliver fravænt (i hvert fald om natten!) og har deres egne krybber osv. Men jeg har heller ingen problemer haft med huld - har man det, er man naturligvis nødt til at begynde at fodre noget før.
Normalt kan et føl i hvert fald sagtens "nøjes" med sin mors mælk de første 3 mdr., og mine har så fået lov at nøjes med det i 4-5 mdr. (udover det de stjæler i mors krybbe). Jeg er overbevist om, at mælkebaren er det bedste foder til føl!!