Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Ulemper ved hann. næsebånd?
Forfatter: 
Dato:  25-06-2006 23:46

Min hest har fået en rift på næseryggen og derfor lånte jeg et af min søsters islandske hovedtøj med hannoveransk næsebånd i dag, da hestens eget næsebånd ville ligge at trykke på såret.

Mit spørgsmål er - er der ulemper ved hann. næsebånd? For jeg synes faktisk, at hesten gik ganske fornuftigt med det (han har ellers altid gået med kombi-næsebånd). Jeg har redet meget med hann. næsebånd på islænder, men det er mest fordi at "det gør man".

Det eneste jeg selv kan komme i tanke om af ulemper er hvis hesten har en "kort" mund, så det hann. næsebånd kommer ned at trykke på det bløde af mulen/næseboret bliver generet.

Jeg spørger fordi ex engelsk næsebånd er blevet kritiseret for at trykke på kinderne så unge hestes tænder støder imod kinden. Især tilbagetræk er nogen imod. Men hvad med hann.? Har du forbehold?

Mange hilsner fra Sine (med hafferne Havanna & Aslan)
Shit happens!
... I just try not to step in it :)
Learning seriously affects your brain -aau.dk
0
0
Svar på denne tråd

modefænomen?
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 08:51

Hejsa.

Jeg tror lidt, at det kommer an på mode... Da jeg var barn, så man næsten kun hannoveransk næsebånd, de sidste 10 år har kombineret næsebånd været fremherskende.

Jeg var til distriktsstævne i weekenden, og rigtig mange er faktisk begyndt at ride med hannoveransk næsebånd. Om det er mode, eller om nogle heste går bedre med det, skal jeg lade være usagt. Men nogen sagde, at hvis en hest går meget ustabilt fortil eller ikke vil gå ordentligt til biddet, så kan man afprøve forskellige bidtyper, få tandlæge OG afprøve hannoveransk næsebånd - det er nok min opfattelse, at det er det kombinerede næsebånd, de fleste bruger, men har man problemer fortil, bliver andre ting afprøvet.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 09:40

Min går bedst og meget stabilt på det hannoveranske næsebånd. På et klassisk engelsk kan han finde på at suge for fast, række tunge, skære tænder og lægge hovedet på sned.

Var lykkelig over at finde ud af at løsningen var så simpel på hans problemer, idet han aldrig har mærket en hård hånd, og jeg simpelt hen ikke kunne finde ud af hvorfor han skabte sig sådan.

Virker meget blidere på min hest, så han ejer ikke andet næsebånd mere.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider