mineralslikbaljer forhandles f.eks. på DLG, måske også i din lokale rideudstyrsbutik.
Sidste år købte jeg VM-slikbaljer på DLG, men de blev næsten ikke brugt. Så kan man jo antage, at hestene ikke har behov for det - man kan også antage, at de ikke kan lide det, og derfor ikke får mineraler nok i sommergræsperioden.
Jeg har hestene inde i stalden hver anden eller hver tredie dag for det meste (der kan da godt gå længere nogen gange) for at se dem efter, og fordi vi er begyndt at træne med en ung hest. Jeg tager dem også alle sammen ind, når jeg skal ud og ride. Så får de en vitamin-mineral-blanding i krybben - så ved jeg da, at de får NOGET!
I år har jeg købt Equipro på DLG. Jeg mener, at det er Equipro, det hedder, og der er flere forskellige slags. Den billigste koster ca. 130,- kr. - 30-40 kr. mere end VM-slikbaljen. Jeg har købt den dyreste til over 400,- kr., som hedder Para Out, som skulle være med "indbygget" naturlig forebyggelse mod parasitter osv. Jeg kan godt lugte, at der er nogle urter og hvidløg i. Hvis det virker, er det jo ret genialt på sommergræs! Hestene kan godt lide Equipro, og de slikker dagligt i spanden.