|
|
| frøgrashalm/hø |
|
|
Hejsa..
Jeg har lige et spørgsmål omkring frøgrashalm og hø.
Kan man bruge frøgrashalm i stedet for hø?? índenholder det det samme?? og hvad er forskellen på de to ting??
Hvordan kan man se om det er det ene eller andet??
Håber der er nogenm der ude der kan hjælpe mig..
Vh Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De har INTET |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
15-10-2003 13:26 |
|
med hinanden at gøre .
Frøgræshalm er et biprodukt fra frøproduktion ,hvor næringen er gået til frøet , kun en slags frø .
Ingen foderværdi .
Hø har stadig værdi da frøet stadig hænger ved og det bliver taget tidliger på året .
Desuden består hø af flere forskellige græs sorter .
Frøgræshalm er grover og meget ens i strået .
hvornår man ved om det er hø , det ved man bare  og det koster mere .
Illum
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frøgræs/Hø |
Sussie |
15-10-2003 13:42 |
|
Nej, det er ikke anbefalelsesværdigt at bruge frøgræshalm i stedet for hø!
Det indeholder slet ikke de samme foderenheder/vitaminer, og heste har svært ved at fordøje fragræshalm.
Frøgræshalm er som navnet siger halm fra græsfrø. Det er blevet skårlagt, har ligget (tit i mange dage), mejetærsket som almindelig halm med korn, og har mistet næsten al sin næring til frøene...
Jeg kan ikke anbefale dig at gå over til frøgræshalm, selv om det er billigere. Det kan blive meget dyrere i dyrlæge regninger!!!
Jeg har kørt en venindes hest på dyrehospitalet med en kraftig tarmslyng pga. frøgræshalm.
Så nej, jeg vil afgjort ikke anbefale dig det.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så slemt er det vel ikke? |
Lotte_Rafinell |
15-10-2003 14:11 |
|
Tror det var i Ridehesten i august??? Frøgræshalm kan som nævnt ikke erstatte hø, da der ikke længere er meget næring i. Det har dog en bedre struktur en alm. halm og derfor bedre for hestene en halm. Som beskæftigelses-spisning er det derfor OK.
Det er altid en god ide at vande frøgræshalm da det støver en del (frarådes til allergiheste), især hvis det har været skårlagt som Sussie skriver.
Jeg giver halv af hver - 2-3 stempelslag frøgræshalm og 3 stempelslag hø.
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skårlagt? |
|
|
Som nævnt mener jeg også at frøgræs er i katagori med halm og ikke med hø.
Hvordan man ser forskel? Tja, godt hø har grønlige nuancer i sig, og er varieret mht. indhold, altså man kan se forskellige typer græs i det, - Og så DUFTER det
Frøgræs er ensartet, mere stængelagtigt og gulligt.
Men hvad betyder skårlagt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Med hensyn til |
Kis |
15-10-2003 19:35 |
|
fordøjelsen af frøgræs viser mine erfaringer, at du har fuldstændig ret.
Min hest havde konstant kolik mens han stod opstaldet på rideskole, hvor de gav frøgræs.
Efterfølgende har han, efter han blev flyttet, haft kolik et tidlig forår, hvor de fik frøgræs ud på folden - og det resulterede også i kolik, så vi har betalt formuer i dyrlægeregninger, oliebehandlinger m.v.
Derfor holder jeg mig lang væk fra frøgræs. Min hest kan i hvertfald ikke omsætte det, men derfor kan det selvfølgelig godt være, at andre kan.
mvh
Kis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skårlagt betyder... |
|
|
At græshalmem er skårlagt betyder, at man slår græsset af og det ligger på marken og modner. Dette gør man, da det ellers vil være umuligt at høste frøene, da de ville drysse af, inden de nåede ind i mejetærskeren.
Det er sådan, at frøgræshalm er meget svær at få helt tør og derfor er der (som regel) mange flere svampesporer i det, end i al. byghalm (mener også der er mere i hvede end byg)- og derfor er det ikke godt til heste.
Jeg taler af bitter erfaring!!! De første ca 10år af min hests liv fik han frøgræshalm og blev derefter kronisk hostehest. Dette kunne ifølge flere dyrlæger, sagtens skyldes at han er blevet fodret med dette - så derfor LAD VÆRE!!!
Køb hø/wrap og ellers nøjes med halm!
Mange siger, at så kan man bare vande det, men jeg læste en dag (kan desværre ikke huske hvor), at skal det have en effekt, så skal halmen/høet have ligget i vand i 24 timer! - Så det som mange gør med at hælde vand på samtidig med, at de fodrer er altså ikke godt nok.
Mvh Trine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har |
bimboe |
16-10-2003 08:05 |
|
i august og september måned fodret med frøgræs uden problemer.
I august fik de det på folden, en hel balle af gangen, og de spiste det med velbehag. Det var som beskæftigelse, da jeg ikke havde så meget græs tilbage. De fik foder ved siden af.
Den 1 september kom de på stald, hvor de i starten, mener jeg, fik frøgræs. Hvorefter jeg fik både hø/wrap, jeg havde 100 baller frøgræs, der skulle bruges først, har stadig 5 baller tro jeg. Nu får de hø, når det hø er brugt skal de have wrap. Dog bruger jeg de sidste frøgræsballer på folden, da de for det meste går på jordfold.
Mine græsfolde er totalt nedgnavet, så de må jo have andet og æde, eneten frøgræs eller alm. hø får de så.
Jeg har ikke haft problemer, mine heste er også nogle vikinger ang. foder. Men dog vil ´jeg aldrig spilde penge på det igen. Mange af mine baller lugtede af start gæring og så var/er der en del støv i dem.
Du KAN ikke bruge det istedet for hø! Stråene er meget tynde fine strå og ensartet hele vejen igennem en balle. Hvorimod hø er groft og forskelligt i stråene.
Nogle kan bruge det til sine heste, og andre kan ikke. Så det er op til dig selv om du vil bruge det som BESKÆFTIGELSE til dine. Men hø eller wrap SKAL du have.
Bimboe
smil til verden, og den smiler til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|