|
|
| Frieser! Sommereksem! Hjælp! |
|
|
Har søgt på sommereksem her på HN men jeg synes ikke rigtig jeg blev klogere så nu prøver jeg at poste et indlæg: Min dejlige hoppe-loppe har fået sommereksem med 180 km i timen og jeg er rådvild! Hun har eksemdækken og maske på og bliver smurt dagligt med Blue-Horse Anti-kløe. Dog sveder hun helt sindsygt midt på dagen når det er rigtig varmt så dér er dækkenet nød til at komme af da jeg er noget bekymret for hun sveder så meget! Jeg vil så gerne stille hende ind om natten så hun får lidt fred for mitterne og fordi hun så let bliver forkølet og åbenbart ikke tåler de vilde temperatursvingninger, men så snart hun kommer i en boks klør hun sig fuldstændig uhæmmet i alle mulige stillinger som jeg ikk troede var muligt for en hest! Hun går nærmest i trance og er næsten ikke til at "vække"! Nogle får taget blodprøver som muligvis fortæller noget,andre prøver med binyrebarkhormon men mange mener at det ikke ændrer noget! Så hvad dælen gør man! Råd og erfaringer ønskes!
Stærk firehjulstrækker til hestefolket: Nissan Patrol 2.8 TDI sælges Se mere på min præs! NY PRIS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bimmelim |
|
|
Min Frieser hoppe.. Kaster sig også op ad væggen når hun kommer ind, men det er af myggene.. De er helt vilde der hvor hun står.. Der stod noget om sommereksem på friserhesten midtjylland, så jeg engang.. Håber du finder en løsning.. Pøj pøj Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rokale |
|
|
har fremstillet en komplet serie til forebyggelse og behandling af sommereksem. Serien indeholder et tilskudsfoder, to hudplejeprodukter og noget insektafskrækkende. Produkterne kan bruges hver for sig eller i en kombinationsbehandling. Produkterne er helt nye på det danske marked, men de foreløbige resultater skulle være særdeles gode. Med venlig hilsen Thomasminde Forhandler af foder og plejeprodukter til heste på Lolland-Falster.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
|
|
Jeg ved ikke ret meget om sommereksem, men jeg har hørt at Pavo fremstiller et specielt foder, som skulle kunne afhjælpe problemet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg føler med dig |
| Forfatter:  |
wilderrow |
| Dato:  |
20-06-2006 01:21 |
|
Jeg er så heldig at både min hest og jeg lider af sksem.  Jeg har fået dyrlægen til at give min hest binyrebarkhormon og et andet antikløe midel og det hjalp ikke, binyrebarkhormon er jo meget skadeligt for kroppen både for hest og mennesker, og så får man det skidt af det, har selv taget det for min høfeber og eksemen. Jeg har så svoret i år at jeg vil have noget alternativt midel for det er jo ikke skadeligt. Fandt så frem til et alovera produgt som både har hjulpen min hyp og mig. Jeg skal nok lige skrive i morgen hvor det er fra. Håber at det kunne hjælpe lidt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gdjdkjfhdjfk |
Anna-s |
20-06-2006 08:14 |
|
Hej Jeg har passet en haflinger vallak som også led under denne eksem. I år er der næsten intet at se på ham! Vi har smurt ham 2-3 gange med noget som hedder Flusa. Derudover har han fået fluespray på som de andre. Jeg tror det flusa halløj virker. Det er ikke beregnet til heste, men til køer og får. Jeg ved ikke hvem der forhandler det, da vi har fået det gennem dyrlægen. Vi har ellers prøvet RIGTIG meget gennem de sidste 5 år! Hjortetaksolie, diverse fluesprays, hvidløg, massere af vitaminer/mineraler, eksemdækken, stå inde om natten, tilskud af B-vitamin for at håret hurtigere vokser ud på sårene, vask flere gange om ugen i vircon-s for at dræbe svampebakterier og sikkert flere ting jeg ikke kan komme på. Vircon-s vasken, B-vitamin kuren og så dette flusa er det som har virket bedst. Det er en jagt, som indtil videre aldrig ender! Vidundermidlet er endnu IKKE opfundet Desværre. Der er en del som er i afprøvning heriblandt en sprøjte, der indtil nu viser gode resultater. Vi håber den er klar næste år! Hilsen Anna
Anna og Flicka - Et broget makkerpar !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Melder sig under eksem-fanen... |
|
|
Min frieserhoppe har også fået sommereksem, og da vi skal til kåring d. 15. juli, blev jeg nød til at prøve nogle forskellige ting. Vi har prøvet med binyrebarkhormon, men det virker kun i en ugen tid, så det kan ikke anbefales. Det jeg ellers gør er at have eksemdækkenet på og sprøjte med forskellige ting for at jage mitterne på afstand. Hvis der er kommet et sted med sår på, har jeg fået noget muksalve som jeg smører på, ellers brug zinksalve. Nu er det bare sådan, at det eksemdækken jeg har købt ikke er godt nok så jeg bliver nød til at få købt et nyt, sådan at hendes hoved også bliver dækket godt ind.
Hilsen Frieser Hanne 2 års vallak af blandet racer sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også mig... |
Sussie |
20-06-2006 08:56 |
|
... min unghest har også lige fået konstateret sommereksem. Min dyrlæge havde noget der hedder "horsol", som jeg skal dryppe hende med i man og hale. Det ser ud til at tage meget af kløen... Desuden er der blevet (efter dyrlægens ordre) bestilt "tectronik" hjem. (Det er i princippet det samme som "Flusa") Hun er sat på en fold hvor der er mindre insekter (ikke tæt på vandhuller) Men jeg vil da følge lidt med i denne tråd, da alle erfaringer/råd modtages med kyshånd!
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råd råd råd! |
|
|
Øv for faen hvor er det trist med alle de heste der lider af det l...! Jeg har bestilt dyrlæge idag som kommer og tager en blodprøve for at se om den fortæller noget! Jeg har fået en E-mail af en sød pige herinde fra som har sendt mig et par gode råd! Hun skrev dette til mig: Mht til sommereksem så er det vigtigt at din hest får fyldt depoterne op med zink, kobber og selen St. Hippolyt forhandler et produkt som hedder MicroVital. Hvidløg i fodret styrker immuneforsvaret og holder insekter på afstand. Immuneforsvaret skal styrkes! Det er også en rigtig god ide at give olie i foderet. Det kunne godt tyde på at de hest har et lidt svagt immuneforsvar siden hun bliver så hurtigt forkølet. St. Hippolyt forhandler et produkt som hedder Equimun, og det har en stærk immunstimulerende effekt. Og ha ha ha jeg forhandler ikke Hippolyt, har bare set det virke! De forhandler også HestaMix et foder som har en gunstig virkning på heste med sommereksem. Det er en god ide at lukke din hest på stald før skumring og ud efter solopgang. Bland en insekt spray hvor du bl.a kommer lidt hjotetaktsolie i OBS lad vær med at få det på hænderne! Det stinker og skal slides af, men insekterne hader det... (TAK Camilla/Jaike! ) Min Hopse får frisk hvidløg og olie både morgen og aften og vi er li´startet op med bukkehornsfrø som skulle være rigtig effektivt mod muk (men nøj hvor hun stinker klamt! -Det dér kysseri på muleskaftet er li´kommet på standby! ) Idag prøver jeg at lave et spiltov uden "vægge" og stolper hun kan klø sig op ad så hun kan komme ind sidst på eftermiddagen og få fred for de mitter og først komme ud om formiddagen. Jeg får besøg af dyrlæge idag som tager en blodprøve for at se om hun mangler nogle vitaminer og så prøver jeg at få fat i en urteblanding som skulle nedsætte kløen! Jeg kender en Hippolytforhandler der laver urteblandinger specielt til den pågældende hest -har nemlig været hele smøren igennem med en tinker der var et ekstremt muk/skab tilfælde og dér hjalp Hippolytten og urteblandingen men den blev også fodret for ca 1600 kr pr md + hø og det er li´voldsomt nok! Men selvfølgelig nødvendigt hvis alt andet er prøvet! 
Stærk firehjulstrækker til hestefolket: Nissan Patrol 2.8 TDI sælges Se mere på min præs! NY PRIS!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej JP Jeg har faktisk lige sat min igang med Microvitalkuren, så jeg håber det hjælper.. Hun er også behandlet for hårsækbetændelse i marts, som dyrlægen tror hun har fået på sine ben igen.. Så jeg håber det her hjælper.. Hun klør ikke man og hale, men kroppen og i går kom betteski i klemmem mellem hende og væggen  Ja selv hendes hove ser lidt underlige ud.. Hun trængte til noget ekstra da  Pøj pøj med din
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vent lige lidt |
wilderrow |
20-06-2006 12:23 |
|
så er jeg til bage, den aleovera gelly jeg bruger er fra forever. www.foreverliving.com , jeg har lige fået min mands kusine til at bruge det, hun har også eksem. Men hvorfor bruge så meget gift til sin hest, tenk lige på hvis det var jer selv som skulle have det . St. Hippolyt er et godt foder men mod eksem havde det ingen virkning på min hest. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wilderrow |
Sussie |
20-06-2006 12:34 |
|
.. jeg er bange for at du ikke har set en hest med virkeligt meget sommereksem...  Hvis hesten (som min) har fået en så galopperende sommereksem, så bruger man noget der VIRKER HURTIGT. De 2 dage inden jeg fik dyrlægen ud, smurte jeg med aloevera, sammen med diverse insekt spray... Det havde NUL effekt. Aloevera er godt til mange ting. Men en kraftig sommereksem, det kan det ikke klare...
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kløe på hest |
|
|
Jeg ville lade hesten komme ind i boksen inden solnedgang og indtil efter solopgang når den har det så slemt. Og selvfølgelig vil den klø sig - det vil vi andre jo også hvis det klør helt vanvittigt. Jeg kender til islænderfolk som har strøm indvendigt i læskurene for at hestene ikke skal kunne klø sig, og jeg synes at det er ganske forfærdeligt for hestene. Det skal da have en chance for at klø sig. Man kan jo evt. sætte børster op på evt. skarpe hjørner. Jeg har set slemt tilredte sommereksemheste klø sig og jeg ved godt at det er voldsomt. Jeg har selv en pensionær der har sommerekesem i middel grad. Hun kan klare sig med Ôkozon og mulighed for at gå ind i løsdrift efter behov. Men med hårdt tilredte heste har jeg ikke set andet virke end dækken og insektfri stald fra solnedgang fra solnedgang til solopgang. Sommereksem er en frygtelig sygdom, med meget store lidelser for hesten - og de bliver da nærmest ubærlige hvis den ikke kan få lov at klø sig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sussie |
wilderrow |
20-06-2006 14:12 |
|
Jeg vil godt høre om du selv har eksem, eller en anden form for allergi? Det er nemlig sådan at den som har eksem om det er hest eller menneske der kommer nogle små sår, og propper man alt muligt i dem så gør det så ondt at man prøver at få det af i gen ved at klø det yderligt, jeg kender det selv alt for godt. Som jeg fik at hvide ved forhandleren er iikke alle aloevera produgter gode, og han anbefalede at jeg ikke skulle købe det i butikkerne, og hvis jeg gjorde så skulle jeg passe på en masse ting som kan være alergifrem hævende. Ganske regtigt jeg fandt de første 10 ting som jeg kunde slå ud af og så kostede de mere end jeg havde givet. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksem.. |
Sussie |
20-06-2006 14:33 |
|
... jeg har ikke selv eksem/allergi. Men jeg bruger da aloevera til mygstik, små brandsår, som alm creme, mod bistik, vabler fra brandmænd osv osv. Derfor prøvede jeg også om det kunne have en effekt på min stakkels hyp. Men nej desværre. Og ja, jeg har også en gele fra foreverliving... Den virker bare ikke på sommereksem. Desværre.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min Tessa |
DianaB |
20-06-2006 14:37 |
|
har også sommereksem. Det er første sommer jeg har hende. Hos de tidligere ejere led hun meget af det, gik med fuld beskyttelse (dækken + hue). Hendes fold lå i et stort moseområde. Dyrlægen havde ordineret auriplak i grimen og en masse anti-klø liniment fra Blue Hors. Desværre vil min ungbølle ikke lade hendes eksemdækken være, så efter 4 ødelagte dækner, har hun nu gået uden dæknet i 1 måned. Hun fodres med Itch Free fra Dodson & Horrell som varmt kan anbefales, men det koster en bondegård. Ekstra hvidløg, samt en superstinker fluespray som hun næsten bliver badet i hver morgen. De kommer begge ind omkring spisetid, inden myggene og mitterne bliver stygge. De går på en mark hvor der altid blæser godt, selvfølgelig forudsat at det blæser, men det har gjort at hun kun en enkelt gang har kløet lidt i halen, hvilket jeg har kunne ordne med anti-klø liniment. Hvorvidt heste med slem sommereksem har kunne bruge mine erfaringer er jeg i tvivl om, jeg er bare glad for at min heste ikke går helt kradse til blods amok. Vil man give dem lov til at klø, så har jeg set hos Hooks mener jeg det er, en klø måtte man kan skrue op i boksen. Det kunne være jeg skulle have sådan en. Jeg har også set nogle der havde taget nogle skurebørster og boret dem på en pæl ude på folden, så kunne hesten klø sig. DianaB
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem |
Camilla A |
20-06-2006 19:37 |
|
JP: Har skrevet en mail til dig...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kender det! |
Christina(oscar) |
20-06-2006 22:49 |
|
Min hest har osse sommereksen! Har prøvet næsten ALT, og har nu fundet en løsning som virker okai: Et eksemdækken af mærket BOETT (tror det staves sådan) det er et heldækken, som osse går under maven, og så har han osse maske på. samt at han ca. hver anden dag bliver smurt i man og hale med noget der hedder ITEC STOP. Det hjælper ham en del. Ved at det kan være et helvede, så føler med dig!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Opdatering! |
|
|
Så er der en lille opdatering herfra! Dyrlægen var der igår for at se på hendes sommereksem,snotteri og øjenbetændelse og hun mente ikke at blodprøven ville fortælle meget mere end vi ved om hende i forvejen. Hun sagde selvfølgelig at Jeanine må fjernes fra de mitter ved at komme på stald om natten da det er det mest effektive og så må vi bygge hendes imunforsvar op. Dyrlægen gav hende et skud Metacam og foreslog så et organisk vitamin- og mineraltilskud der virker særdeles effektivt på heste med hudproblemer som ofte er forbundet med et svagere immunforsvar! Dyrlægen sender mig nogle brochurer om produktet og jeg giver det et forsøg! I nat sov Jeanine for første gang i sit nye spiltov (der næsten er li´så stor som en boks). Det første hun gjorde da hun kom ind var at klø sin røv panisk på den eneste stolpe som hun kunne komme i nærheden af! jeg viklede så en masse pladevat om stolpen for hvis hun endelig skulle klø sig så skulle det i det mindste være en "blød" stolpe! Jeg smurte hende rigtig godt ind i Blue Hors Anti Kløe 2 gange (både i hale og man) før hun skulle sove og efter et par timer holdt hun op med at klø sig! Og da jeg kom ud imorges var Ms Houdini kravlet ud af sin grime og stod frit i stalden og hun havde stadig ikke kløet sig selvom hun jo havde haft rigelig mulighed for det! Så nu håber jeg virkelig at jeg nu kan holde det på afstand ved at holde hende inde når mitterne er mest aktive og kan få hendes immunforsvar op med et andet vitamintilskud! Jeg skriver li´her i tråden når jeg har fået mere at vide om dette vitamintilskuddet og om det har nogen effekt efter vi har været "på det" lidt!  Hilsen JP og Jeanine 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kløende hest |
|
|
Godt at der bliver gjort noget. Og godt at hun kommer ind. Men at stå bundet i et spiltov uden at kunne klø sig, synes jeg nu stadig er på kanten. Hvorfor må hun ikke stå i boks? Der sker vel ikke noget ved at der ryger lidt hår, bare hun får lov at lindre sin pinefulde kløe ved at klø igen? Igen - vi andre ville blive sindsyge hvis vi blev budt det samme. Men ellers al mulig held og lykke med at lindre hendes kløe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ryger lidt hår??? |
|
|
du har vist ikke set en eksemhest gå bananas. der ryger en hel man og en god del af huden på den regning. Vi har haft gode resultater med Ekholms Prob. Det er en serie som skal bruges samlet for optimale resultater. De virker også kløestillende. kan købes hos islandshesten.dk Islænderfolket har jo kæmpet med sommereksem i en del år efterhånden så jeg tror det er der man finder den største vidensbank på lige præcis det område. At foder er vigtigt skal der vist ikke herske tvivl om, men så vidt jeg ved kan allergi kun holdes nede og ikke kureres, så symptombehandling kan man sjældent slippe helt for. Hvis hesten er dækket ind med mineraler og vitaminer er den jo helt klart også mere modstandsdygtig overfor alle former for angreb. Derfor bruger jeg når hestene går på græs (og det gør de 5 mdr. om året) mineralbaljer fra viking cattle supply. de æder dem i rå mængder men 10 min om dagen skulle egentlig række. til de heste der alligevel får en smule symptomer bruger vi så prob og nu har vi ingen heste der går med dækken - står på stald - etc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kløestillende |
|
|
Jo jeg ved godt hvordan en eksemhest kan klø sig  kommer selv fra islænderverdenen. Der har netop været en lang debat på JORAS som er et islænderforum om midler mod kløe. Og det meste virker jo desværre ikke. Men der er kommet et nyt middel som skulle holde hvad det lover. Det hedder Itch Stop salve complete. Jeg har netop købt det idag til en pensionær som har sommereksem. Har først smurt det på i aften, så jeg kan ikke sige noget om virkningen endnu. Men efter andres erfaring virker det, så hesten får fred for kløen. Jeg skal nok rapportere når der er gået et par dage. Og ja denne hest klør også manen af når hun er inde - hun kan selv gå ind og ud som hun vil.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Winnie |
|
|
Winnie: Har prøvet at have hende i boks men dér kløede hun sig til det var et stort sår og hun blev stadig ved og ved! Så jeg valgte at tage hende ind og stille hende i spiltov da jeg synes sår oven i kløen ville forværre situationen! Og mht til manen så har hun ingen man på ca 5 cm af mankammen da hun kløede sig til det store sår.  Hun er kravlet ud af grimen en enkelt gang så hun stod løs en morgen da jeg kom ind i stalden og trods dét havde hun ikke kløet sig selvom hun havde rig mulighed for det! Så noget må have hjulpet! Og de vigtigste er jo at hun tilsyneladende er kommet af med den største kløe!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til jp |
|
|
jp: Ok - kan godt se at hvis hun får store blodige sår vil det forværre situationen. Godt hun er i bedring. Det er altså så led en lidelse det sommereksem. Håber det lykkes helt at avle sig ud af det på et tidspunkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Itch Stop Salve Complete |
Dybdahl |
22-06-2006 10:27 |
|
Hej alle Winnie det er mig der har agenturet på Itch Stop Salve Complete, og jeg håber også du får en god oplevelse med produktet ligesom ganske mange andre. I kan se nærmeste forhandler på www.equidan.dk. Selvfølgelig vil jeg gerne sælge noget at produktet, men jeg har selv en eksemhest og det vigtigste er nu at kan lindre den forfærdelige lidelse det er. Mvh. Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NovelCure |
|
|
fra Holland har i et forsøg med 60 eksemheste formået at fjerne sommereksemen helt fra 87% af hestene, mens de resterende blev bedre. Forsøget blev gennemført i samarbejde med dyrlæger. Ifl. NovelCure er sommereksem en hudsygdom og ikke en overfølsomhed overfor mitter. Hudsygdommen skyldes, at hestene ikke er i stand til at udrense alle deres affaldsstoffer og disse aflejres i fedtlaget i hesten især i manke/halerods området. Hudsygdommen forværres af sollys og desværre tiltrækkes stikkende insekter af affaldsstofferne i huden på ekssemhesten, hvorefter deres stik inficerer huden. Behandlingen består af urtemedicin og forinden opstart tages der blodprøver af hesten til at vurdere sygdommens omfang og efterfølgende blodprøver for at måle forbedringen. Læs mere om dette på www.novelcure.nl hvor du kan finde en tekst på både engelsk og tysk under "brochure".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var ... |
Sussie |
23-06-2006 09:03 |
|
...et spændende link Heidi. Tak for det. Jeg har nu i en uges tid behandlet min hest med Horsol. (Order fra min dyrlæge) Det har også vist en god virkning. Hun er stoppet med at klø. Hun viser ikke en gang tegn på kløe, hvis man stiller sig og klør hende på mankam/hale. Hun har ikke mistet mere man/hale og hendes små sår er ved at hele pænt. Jeg håber selvfølgeligt det fortsætter. Lige et link om Horsol: www.dyrlaegevagten.dk/.../item=yes/
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsol... |
|
|
det brugte jeg i 2004 til min hoppe - men efter en rum tid begyndte huden at blive fedtet og endte op med skæl og så begyndte det straks at klø igen. Tænk bare på hvordan det kan klø i vores egen hovedbund, hvis håret er lidt fedtet eller har skæl. Så jeg stoppede efter en rum tid. Min eksemhest går med Boetts eksemdækken og hun har ikke problemer med man og hale - men det er specielt en plet under hendes mave der klør voldsomt. Så hun ligger i akavede stillinger på marken for at klø maven mod jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| [GEN] sommereksem?? |
Casjus |
24-06-2006 17:42 |
|
Hejsa alle jer derude!! Hvordan ser sommereksem ud på de stakkels dyr?? Har nemlig en lille anelse om at min lille friesermand har anskaffet sig det... knus
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billede af eksem |
|
|
Jeg har lige prøvet at tage et billede af Ingrids eksem på halsen, det kan se sådan ud:  men det kan også se ud som noget tykt sort læderhud, altså inden der kommer sår på. Jeg prøver at tage flere billeder senere når jeg tager hende ind for at pleje eksemområderne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ashkims horse herbs |
|
|
Hey Jeg har ikke så meget erfaring med sommereksem, men jeg ved at den hest jeg rider nu, led frygtelig af det sidste sommer. Der var intet der virkede, til sidst prøvede de noget fra ashkims horse herbs, og den har faktisk ikke vist nogen om helst tegn på det siden den begyndte at få det. Nu får den det permanent i sit foder. Ved godt at dette ikke er en løsning som virker her og nu, men det er en mulighed til at løse problemet på lang sigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ökozon |
|
|
Hej Jeg har selv hest med sommereksem og ganske som din- gik han totalt amork med at klø sig når han kom ind. Man og hale var ødelagt han havde store byldeligende sår. Jeg kontaktede Katrine langvad og hun anbefalde en kur der hedder Ökozon. Det er en kasse der består af 3 creme - 1 shampoo - kiks og oralt urtemiks. Da Tyson blev behandlet med cremen - virkede det efter 1 time.!!! I dag fodre jeg med ISI Mix fra Mastal og smører ham de steder hvor han klør sig. Hans eksem er mere eller mindre væk. Han går på døgnfold og der er søer på folden. Du er velkommen til at kontakte mig hvis du har flere spørgsmål Knus fra lottemusen
Charlotte Franke ............som er bidt af western
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| eksemhest |
Anita Osk |
26-06-2006 22:33 |
|
Vores den store har desværre også sommereksem. Det har dog hjulpet efter vi begyndte med horsol og dækken. Hun er længe ikke så medtaget som hun var sidste år.  Her ses lidt af det, men man og hale har sluppet nådigt i år.
Anita Osk Rasmussen
"vi er ikke alle lige, men vi er alle lige værdige" "hellere lugte af hest, end bare at lugte"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksemhest |
|
|
Jeg har også en meget hårdt angrebet eksemhest - nu på 10'ende år. Jeg fodrer sommeren igennem med havre, mineraler og hvidløg (første år i år), samtidig går han med eksemdækken. Han er næsten symptomfri i år. Hvis der er antydninger at sommereksem, har jeg en tube binyrebarkhormon som jeg behandler med straks.
Det er vigtigt at sætte ind mod sommereksemen meget tidligt. Får den først lov til at bryde ud - er der næsten ikke noget der virker.
Jeg har sommetider været ude for at en af hans artsfæller var dækkensultne og så han har stået delvis eller helt uden dækken i ? tid. Så ringer jeg prompte til dyrlægen og får ham givet en sprøjte binyrebarkhormon. Man kan få forskellige slags og det er vigtigt at det er den langtidsvirkende (3-5 uger) som man bruger.
Her til eftermiddag har han stået på stald som selvskab til en gammel dame som ikke kunne holde varmen (det har øsregnet hele dagen her) og han har ikke kløet sig mere end heste normalt gør om sommeren. På min hjemmeside er der under menupunktet "mine heste" et link til Cæsar og mit forløb med sommereksem - samt en del fakts som jeg har fundet gennem årene (Bla lidt omkring mine erfaringer med forskellige eksemdækner).
Hilsen daniela
90 % af alle fejl sker over sadlen Kig forbi min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksemdækken |
|
|
skal på tidligt i foråret, for er mitterne først kommet, er der ikke noget at gøre og dækkenet kan gemmes til næste år. Jeg har - uden held - forsøgt Itch Stop og et utal af andre midler til vores shetlænder, som er meget meget hårdt ramt af sommereksem. Alle de andre år har jeg forgæves forsøgt at finde et eksemdækken til ham, men det lykkedes heldigvis i år. Han fik det på allerede i april måned, så jeg var sikker på at komme mitterne i forkøbet - ellers er det nytteløst.. I år har han den flotteste man og hale en shetlænder kan tænke sig, han har nemlig aldrig haft en om sommeren de sidste mange år - det er bare synd det er gemt væk under dækkenet  Så på med dækkenet - men husk at starte tidligt... Mvh Line
1'er pony udlånes til selskab - se præsentation Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Eksemdækken |
|
|
Nyttesløst - vil jeg nu ikke sige at det er at lægge dækkenet på efter at eksemen er brudt ud. Eksemen er ganske korrekt svær at komme til livs når først den er brudt ud. Men det drejer sig om at holde mitterne fra hesten for at hjælpe den, så jeg synes da det ville være synd ikke at lægge dæknet på. Det tager korrekt ikke eksemen - men det sørger altså for at det ikke bliver værre. JP - hvis jeg stod med en hest med eksem i udbrud - ville jeg give binyrebarkhormon NU - for at lindre eksemen for hestens skyld. Hormonerne er symptombehandling og hjælper ikke på sommereksem på lang sigt. Det som det drejer sig om - er at holde hesten fri for mitter. Den mest effektive kur er at sætte hesten på stald fra 2 timer før solnedgang og til to timer efter solopgang. I den mellemliggende tid kan hesten gå på fold med eksemdækken, hvis den er hårdt angrebet. Eftersom du står med en hest som er i fuld udbrud - ville jeg benytte mig af dæknet nu og så ville jeg til næste år eksperimentere med hvor meget den kan lidres for eksemdækken og/eller stald. Cæsar er et meget svært tilfælde af en eksemhest. Han klør ikke bare hul - hans boks er rød af blod fordi han fortsætter selv efter at der er gået hul. Han kan klare at gå på døgnfold men med eksemdækken hele tiden. I øs regnvejr (der kan mitterne ikke flyve) sørger jeg så for at få dæknet vasket. Fra omkring august (spørg mig ikke hvorfor) kan han ikke gå på døgnfold mere - så der står han på stald om natten. Han viser meget tydeligt når det er tid til at han kommer på stald - fordi så begynder han at vade ved ledet i skumringstiderne. Det er let at se dagen efter (hvis man ikke ser ham gøre det) fordi hele jorden er trådt op. Og så kommer han alene på stald om natten indtil de andre heste kommer fra sommergræs. Han er 100% klar over at det hjælper at være på stald - fordi han kommer villigt om aftenen - selv om han ved at han skal stå alene inde. Og der kommer heller ikke så meget som en brummen efter de andre heste. Hvis du sætter ham på stald eller fold alene om vinteren så har du ingen boks mere eller hegn  Så kom ikke og sig at heste ikke er kloge. Lige et par billeder. Det skal lige siges at han ved voldsomme udbrud faktisk ingen hår har på haleroden.  Huden i halen bliver næsten læderagtig at se på og så skeller den voldsomt.  Hilsen Daniela
90 % af alle fejl sker over sadlen Kig forbi min hjemmeside
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hej igen! Som tidligere skrevet så har min hopse det efter omstændighederne godt! Hun står jo inde om natten og klør sig meget minimalt (faktisk kun lidt på halen) og så bliver smurt med blue horse anti kløe to gange dagligt. Mht binyrebarkhormonen så vil jeg ikke prøve det på nuværende tidspunkt da jeg har fået at vide at det kan nedsætte immunforsvaret og det har vi ikke brug for pt da vi li´har haft en slem sommerforkølelse oveni hatten! Glæder mig til at få de nye vitaminer hjem som skulle virke kanon på heste med hudproblemer og som skulle styrke immunforsvaret 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SWEET-ITCH HEALER |
|
|
hej alle jeg har også haft en hest med sommereksem og jeg har fundet noget der virker man må bare ikke spare på det når man bruger det SWEET-ITCH HEALER jeg ved at det forhandles på amagerlandevej i kastup da jeg har købt det der. det er vigtigt at vaske de områder med eksem og tøre det godt og derefter spray SWEET-ITCH HEALER på din hest vil være meget taknemlig. det koster ca 250kr. m.v.h maria
EN GANG FRIESER ALTID FRIESER........
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vitamin |
|
|
Hej JP. Hvad er detfor et vitamin/mineral tilskud du skal igang med? RC
Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Daniela... |
|
|
grunden til jeg skriver at eksemdækkenet er nytteløst, når først mitterne har sat sig er, at det lynhurtigt bliver kløet i stykker. Når først dækkenet er kommet på i foråret, skal det IKKE tages af i løbet af dagen, selvom hesten sveder, for så er det igen nytteløst... Mvh Line
1'er pony udlånes til selskab - se præsentation Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk ingen avl.. |
|
|
sommereksem menes at være arveligt..
Krone og bølge - En selvfølge Springstøvler sælges Frieserne kan opleves til Åbent hus 30 juli
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NDS Vitaboost! |
|
|
Hej igen! Så har jeg fået det nye vitamintilskud hjem! Det hedder NDS Vitaboost og man kan læse mere på www.pharmalett.dk og på www.anivet.dk! Jeg er startet op med min lille frieserpige og en af mine pensionærers hest som også har sommereksem. Der går nok lidt før man kan se nogen virkning da de skal have en 14-dages kur hvor de får 50 gram dagligt hvorefter de så skal have 35 gram dagligt. For 10 kg har vi givet 1600 kr (en kg pris på 160 kr) og efter mine beregninger bruger vi 1050 gram pr hest pr måned,altså lidt over 160 kr pr måned så det er jo ikke voldsomt dyrt selvom det lyder af meget! Håber det virker!
2 Ledige pladser i lastbilen til Store Hestedag (søndag) "afgang" fra Lolland/Falster! Interesseret? Skriv eller ring 60159930
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her er hvad vi har gjort med vores shett |
Eva Lydeking-Olsen |
15-07-2006 09:13 |
|
som er rimelig OK nu, efter tre år:
Vores ene shetter har massiv sommereksem og var MEGET plaget og irriteret da vi fik hende - Amanda har ingen hår på en lang bræmme under maven, det er ren læderhud, så hun har kløet sig i ÅREVIS, man og hale samt huden på lårene var et stort sår osv og det blev altsammen helet op ila få uger og kløen blev reduceret meget hurtigere, uden dækken det første år. Dækkenet splittede hun jo ad - så det kom på forebyggende andet år og nu er hun fri af dækken igen: Hun fik 1. 3-4 dl omega olie ( brogården - indeholder hørfrøolie som dæmper det allergiske respons) OM DAGEN. Der er lige kommet et nyt produkt - Hippodan olie som også kan bruges men jeg har ikke selv prøvet det og da Amanda ikke har fået eksem sidste år og i år kan jeg jo ikke lige se det på hende nu . 2.Kraftig levertrankur, 3 spsk dagligt en måned: A vitamin styrker huden, D vitamin og selve olien dæmper den allergiske tendens 3.Ordentligt foder (ikke havre, majs og byg, da stivelsen formentlig ØGER det allergiske respons - jeg bruger roepiller og RC, samt masser af godt hø) 4.Kalk/ magnesium har en generelt "beroligende" virkning på cellemembranerne og stabiliserer cellerne så de ikke så let "udløser " deres kemikaliearsenal (en lang række stoffer med indviklede navne, men bla histamin som udløses i den allergiske reaktion og giver kløe, irritation og hævelse). Jeg synes de magnesiumprodukter der findes til heste er for dyre ift indholdet og bruger "dolomitkalk" fra Naturdrogeriet som ligger i to-kilos pakker til havebrug til under 100 kr (bestilles hjem via en helsekost). Dosis er 1 toptsk to gange daglig i foderet - tynd mave/bløde klatter ved overdosering, juster efter det 5.Gurkemeje er i familie med ingefær, som jeg først prøvede - men det kunne hun ikke lide. Regulerer omsætningen af fedtsyrer i kroppen så kroppens egne antiinflammatoriske stoffer dannes og hæmmer frigivelsen af proinflammatoriske stoffer fra cellerne. Blue Hors har et pulver til forebyggelse af overanstrengelsesskader på leddene med gurkemeje i - og til en fyrstelig pris. Så jeg køber 2-5 kilo i helsekosten og giver 1 toptsk to gange daglig i foderet (hun vejer 200 kg). Efter 3-4 dage var kløe og irritation reduceret 80- 90 %, selvom det stadig var sommer og der var mitter osv. Af insektafskrækkende midler prøvede vi en masse forskellige, incl eddike blandinger osv- men ANIBIO fra Combi-Pet i Nyborg var godt - shetteren blev sprayet med det hver aften ved skumringstid første sommer vi var i sommerhus uden stald, hun stillede selv op når jeg kom med flasken og vi klipsede nogle karklude fast i læskuret og sprayede dem våde hver eftermiddag/ aften. Hun holdt sig i læskuret tæt på kludene hele natten.
Hun er nu behandlet tre år med omega olie, kalk/ magnesium og gurkemeje, roepiller som styrker tarmfloraen og derigennem afgifter leveren og hendes allergiske respons er faldet meget til ro - faktisk har hun ikke kløet sig pga mitter endnu overhovedet to somre i træk. Hun kommer på stald ved 17-18 tiden og ud igen kl 7-8-9. Hun har ikke brugt dækken de sidste to somre - men jeg har det liggende til hvis vi fx er væk en dag og hun vil komme senere ind. På disede fugtige dage med mange insekter nægter hun at forlade stalden og det er så OK for os. I år har vi brugt Tektonik som insektdræber og det er hun også glad for- det skal på een gang om måneden.
Desuden kan man prøve med homøopatisk behandling for at omkode selve den allergiske reaktion på et lidt dybere plan - men mig bekendt er det ikke forsøgt ved sommereksem - enten skal man have fat i en klassisk homøopat til mennesker som kan give specifik behandling tilpasset hestens personlighed via telefon konsultation(det ville jeg vælge hvis hesten osse har andre symptomer eller en meget speciel personlighed, Jannich Kristian Petersen i København har stor erfaring med dyr) eller osse kan man prøve med et generelt middel som fx Sensi Stop der har en række succeshistorier med luftvejsallergi osse hos heste ( det er vist ret dyrt, har ikke selv prøvet det) eller med det meget billigere middel til generel insektstiksallergi fra Allergica : Biron d6 et par mdr efterfulgt af samme i d30 et par mdr, 20 dråber i vandet hver dag ( enhver helsekost kan tage det hjem til ca 100 kr/ flaske som rækker ca 2 mdr). Det har jeg prøvet på mange mennesker med livstruende hvepseallergi og selv blodprøverne normaliseres ofte (den forhøjede IgE mod hveps/bi)
Mit forslag er derfor: Iværksæt pkt 1-5 med det samme og hold hesten meget inde de første 7- 10 dage - kun ud midt på dagen fra fx 9-16, og se om det hjælper. Hvis det hjælper bare lidt, er du på rette vej og fortsætter. Hvis den får sekundære bakterielle infektioner i hudlæsionerne skal de vaskes med noget let rensende et par gange om ugen til huden er helet op( jeg prøvede en masse forskelligt uden overbevisende forskel på produkterne, men endte med tee tree shampoo ( som dog godt kan give allergi i sig selv) og smurte bagefter med aloe vera eller soothing cream fra brogården, på hullerne og med anti kløe fra Blue hors forebyggende i man og hale.
Der skal en MASSIV indsats til, især i starten (men nu tager vi faktisk ikke særlige hensyn - hun kommer bare ind om natten og fodres med roepiller, RC, olie og hø) - det er ikke nok at gøre en ting af gangen. Mitteallergien er en reaktion "inde fra kroppen" ( vi sparer lige de lange fysiologiske forklaringer)og der skal derfor primært behandles indefra (pkt 1-5).Lokal hudbehandling er kun eksterne hjælpemidler. Overvej myggenet om boksen og evt en elektrisk vifte eller noget i den stil til at skabe luftcirkulation i stalden uden træk - så kan mitterne vist ikke få fat. En voldsom eksem er altid relateret til lever-overbelastning og man kan give leverstøttende urter oveni, fx marietidsel, jeg har bare ikke haft brug for det til Amanda. Så HVIS man anser mitteallergi at være den eneste ÅRSAG (jeg gør ikke) så skal man ikke "styrke immunsystemet" da allergi er en overreaktion. Så skal immunsystemet AFBALANCERES og der skal gives noget der støtter leverens evne til at komme af med påvirkningen så hurtigt som muligt.
NDS Vitaboost er et fint produkt-jeg ved ikke om det kan stå alene - men en hest der har eksem, snot og diverse andre ting er IKKE up-to- date på foderet, fibrene, tarmfloraen og næringsstofferne, så der vil Vitaboost kunne hjælpe. Eva
Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Eksen :/ |
kitte pigen ♥Houdini♥ |
08-06-2010 18:48 |
|
Har også lige fundet ud af min hest har det så vi læser lige med. og ser om der er noget der hjælper. han har kløgen på Underhalsen og bringen og har mistet lidt pels på bringen hvor han så også har fået lidt røde pletter. vi har prøvet at købe noget imod insegter, men han kan ikke lide at få det sprayet på. han går helt i panik! vi læser med her. så i må meget gerne komme med forslag til hvad vi kan gøre vi læser self også med her (; PS: han er Blaning af Frederiksborger og Muligvis Knapstubber. og han er unghest billeder kan gørst komme imorgen vis det skulle være :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Appisinum fra Allergica... |
|
|
Til alle jer der har problemet med sommereksem, så er det eneste der virkelig hjælper, det der hedder Appisinum fra Allergica. For dem der ikke ved det, er sommereksem en allergisk reaktion, hestene kan simpelthen ikke tåle det ensym som mitterne spytter i blodet, for at det ikke skal "koagulere" altså stivne, så er der fri adgang til at suge alt det blod op de har lyst til. Denne allergiske reaktion kan afhjælpes med Appisinum D30 (vil jeg starte med), da det som en vaccine får kroppen til at producere de antistoffer, kroppen har brug for, så der ikke opstår en allergisk reaktion. Så istedet for at behandle kløen, behandler man istedet allergien. Man bør starte i marts og behandle til september, hesten skal de første par uger have 2 * 15 dråber i foder el. lign. Efter de første par uger kan man forsætte med 1 * 15 dråber dagligt. Men man kan sagtens starte nu, og inden en måned vil man se en tydelig forskel. En flaske koster ca. 130 kr. og holder ca. en måned. Held og lykke...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Appisinum fra Allergica... |
|
|
Kan købes i helsekost butikker, helsam mv. Men man kan vist finde forhandlere inde på Allergica´s hjemmeside. Held og lykke Heidi 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommereksem - suk!!!! |
|
|
Min fik sommereksem for 7 år siden, og det er kun blevet værre med årene. Jeg har stort set prøvet alt oven i daglige vitaminer og hvidløg. Binyrebarkhormon, horsol, alverdens fodrekure fra bla. Sct. Hippolyt, eksemdækner, anti-kløen fra Blue Horse og andre, alverdens sprayer med "gå-væk-fluer", Think Fly og Think mud. INTET hjalp! og dyrlægen var temmelig opgivende, da hun kom for 6 gang sidste sommer... Vi talte oven i købet om aflivning, fordi han havde det så skidt.. I år har jeg flyttet ham til en anden stald - et par km. væk fra vådområde. Han kommer på stald ved 17-tiden og bliver inde natten over. Han får sine vitaminer, hvidløg og så giver jeg ham ekstra biotin med zink + olie, der indeholder omega 3, 6 og 9. En gang om ugen vasker jeg ham i Ekholms shampoo, og giver ham Ekholms olie i man og hale. Han har stort set ikke kløet sig i år  Det er så fantastik at se ham stille og rolig med man og hale - istedet for at have en hest, der var ved at blive sindsyg af kløe og helt uden man og en sølle hale.. og selvfølgelig sår.. Jeg er helt sikker på at det, der har hjulet mest er, at han er på stald, når mitterne myldre frem. Dem smule, der er tilbage, tager shampoo, olie og de få ekstra ting han får i fodret. Held og lykke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|