Jeg har kopieret dette fra st-hippolyt's hjemmeside:
Mash bygger på tradition
»Der er altid en god undskyldning for et varmt måltid«
Gennem tiderne har mash været kendt som et supplement til den almindelige fodring af hesten
- efter hårdt arbejde
- under rekonvalescens eller
- for at forebygge kolik
Ved fremstillingen af mash har det været almindeligt at koge hørfrø sammen med hvedeklid og natriumsulfat og derefter give det varmt til hesten. Denne velsmagende blanding virker appetit- og fordøjelsesstimulerende, udrensende i hele fordøjelseskanalen (f.eks. på hviledage) og virker generelt stabiliserende på stofskiftet.
Også nu om dage indtager mash-fodring en særlig plads i hestens foderplan. Mash understøtter regenerering af fysisk og psykisk stressede heste, f.eks. efter konkurrencer, bedækning og efter foling. Da Irish Mash er så velsmagende, virker det appetitstimulerende for alle heste. Derfor er det særligt velegnet som første måltid efter foling, til ældre og nervøse heste, til heste med tyggeproblemer, fordøjelsesbesvær, ved pelsskifte, appetitmangel, tilbøjelighed til kolik og i forbindelse med foderomlægning.
Irish Mash læner sig tæt op ad den oprindelige recept - men er videreudviklet efter de nyeste opdagelser på ernæringsområdet. Det særlige ved Irish Mash er - ud over den meget nemme tilberedning - brugen af mange forskellige fordøjelsesfremmende råvarer som f.eks. hvedeklid og hvedekim.
Kogning er unødvendig
Irish Mash er en meget velsmagende og naturligt udrensende og opbyggende diæt til heste. Alle råvarer er af højeste kvalitet og økologisk dyrket. Hørfrøene er let valsede efter vor egen skånsomme metode, der gør det hurtigt at fremstille mashen (kogning unødvendig) og uden langvarig udblødning. Derved undgår man at påvirke og ødelægge de naturlige, gavnlige stoffer (bl.a. slimstoffer).
Mange vitalstoffer
Ud over hvedeklid, hørfrø og hvedekim indeholder Irish Mash desuden en mængde diætetiske substanser som f.eks. bioølgær, tørrede æbler og krydderurter, der understøtter virkningen. Mineraler udvundet af havalger sikrer en høj tilgængelighed i stofskiftet.
Moderat kulhydratniveau
For at øge fordøjeligheden og den diætetiske virkning er indholdet af stivelsesholdig korn som valset havre (karamelliseret), majs- og bygflager i Irish Mash holdt på et lavt niveau, hvor den traditionelle mash ofte havde et for højt indhold af fosfor og protein.
Irish Mash kan bruges i stedet for et normalt måltid 1-3 gange om ugen. I særlige tilfælde (f.eks. ved sygdom) kan der fodres udelukkende med Irish Mash sammen med hø og halm.
Fodringsanvisning
1-3 gange om ugen: 1-1,5 kg Irish Mash røres op med 1-3 liter varmt vand - trækker ca. 15 minutter og gives varm.
- Kan anvendes dagligt med f.eks. ca. 500 g i tillæg til sædvanlig vitaminiseret tilskudsfoder
- Meget velegnet til ældre heste
Sammensætning:
Hvedeklid · æblekvas · varmebehandlede bygflager · hørfrø · fuldkornshavreflager · varmebehandlede majsflager · sukkeerroemelasse · æblesirup · sukkerroesnitter · snittet alpehø »Pre Alpin« · solsikkekerner · havsalt · hvedekim · koriander · havalgekalk · koldpresset hørfrøolie · ølgærDeklaration:
Råprotein 11,0
Råfibre 4,2
Råfedt 7,2
Råaske 0,4
Kalcium 0,5
Fosfor 0,3
Magnesium0,4
Natrium 0,9
Kalium 80
Ford. råprotein:10,5 g/kg
Ford. energi: 10,9 MJ/kg
Det lyder jo virkelig godt, nu har jeg så lidt spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.
Først lidt baggrundsviden:
Amon får let dårlig mave, han tåler højst 4 kg. wrap ellers får han dårlig mave. Han får dårlig mave når næringen kommer i græsset og når han flyttes til nye græsfolde.
Jeg har ikke mulighed for at stille Amon noget af dagen væk fra græsset.
Vi har haft en episode med spisrørsforstoppelse, som dyrlægen mente skyltes at han var forslugen da vi manglede græs på folden.
I aftes opdagede nogen i stalden at han lagde sig og rejste sig flere gange. Det var et døgn efter de hade flyttet græsmark. De gik med ham, han havde afførring og endte med at stille ham tilbage.
Jeg har været der til middag, han lå ned, men de andre lå også og sov. Han havde fin afføring, tamlyde og rejste sig da jeg kom og gik pænt med. Har talt med dyrlægen som syntes jeg bare skulle holde øje med ham.
Jeg ville gerne have fodret med roepiller oven i døgngræsset, men han vil ikke spise roepiller alene. Jeg tænkte at hvis han spiste noget der mættede ham lidt spiste han mindre græs.
Hans mineraler tør jeg pt ikke give ham da det var sådan en der satte sig i halsen på ham.
Så falder jeg over denne tråd om Mash, er det løsningen til Amon.
Hvis han får det, mætter det ham så til at spise mindre?
Hjælper det hans dårlige mave?
Men men...feder det?? Er det at beregne som et fuldt måltid oven i døgngræsset??
Kan man nøjes med det som mineraltiskud til græsset?
Ja det blev en smøre...