Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Mash-fodring
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 20:54

St. hippolyt foderprodukt Mash, hvordan er jeres erfaringer med at fodre med det.

er det et produkt ponyer tager på af, eller er foderes primære effekt vha. fibrene at holde fordøjelsen igang?

som jeg har forstået det blandes mashen med vand? hvordan er blandingsforholdende?

jeg overvejer nemlig at give min pony det som formiddagsfoder efter træning også fostætte med kraftfoder senere på dagen.

glæder mig til at høre nolge erfaringer.

Mvh. Kirsten Steffensen

0
0
Svar på denne tråd

hippolyt...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 22:48

Det er super godt at fodre med og jeg bruger det tit..!!

Jeg blander så det er som havregrød ca. Måler ikke op andet end kornet..

Det skal blandes med varmt vand - dog må kogende vand ikke bruges..! Det skal stå og trække ca. 15-20 min. inden der fodres med det..

Det er super godt som et måltid efter ridning for at få hestens ballance i orden igen.. Super super

M.V.H. Riderlykke

Der er 2 ting som dyreejer:

Enten så vil man det, eller også vil man det ikke..

Se min hjemmeside HER

0
0
Svar på denne tråd

irish mash
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 23:34

jeg har brugt det til at fede en varmblods hest op... Fint produkt og rigtig godt at give som supplement til alm foder, fx efter ridning, og hestene elsker det...

Hæld det i en spand og kom rigeligt med varmt vand i... Hellere for vådt end tørt...

Hvis det er for tørt gærer det i hestens mave...

mvh. Heidi, Hekla, High-Line, High Hope & Marzarin

Stutteri High

Afkom efter Blis DS 5040 efterlyses - send mig en besked, hvis du kender, ejer, har kendt/ejet....

0
0
Svar på denne tråd

Min partshest
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 23:40

på 24 år fik det i vinters, og hun er helt vild med det. Jeg måler kun mashen op og så hælder jeg bare varmt vand på til det er ca som en tynd havregrød. Hun fik det 3 dage i ugen som middagsfoder i stedet for det almindelige foder.

Efter sigende skulle det kunne bruges bare som "erstatning" for et alm måltid, som supplement til en hest der skal tage på og til heste der har problemer med maven.

Linda.

Mor til Freja - født 20/4-06.
Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb.
Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben.
Nu med hjemmeside:
www.123hjemmeside.dk/LindaVL/

0
0
Svar på denne tråd

Hestene er vilde
Forfatter: 
Dato:  20-06-2006 09:05
med det. Jeg bruger PAVO-slobber - hvilket også er et mashprodukt. Jeg blander også bare ca. så det bliver som en god grød

Nanna Hyllested

Sejlflodgaard

2-års fjordhingst sælges - ekstrem velgående!

www.heste-nettet.dk/lo...est/97359/

0
0
Svar på denne tråd

Irish Mash
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 00:29

Bruger også Irish Mash - specielt når hesten har "svedt som en havnearbejder" i forbindelse med undervisningen :-)

Ydermere skulle det være med til at forebygge kolik, hvis det gives ca hver anden dag.

I vintermåneder labber hestene/ponyerne med glæde "den varme grød" i sig.

Ydermere er man sikker på, at hesten/ponyen får noget væde i de kolde vintermåneder.

Har selv en kolikhest og vil hellere end gerne bruge Irish Mash frem for roepiller (hvilken den i øvrigt slet ikke var særlig begejstret for...)

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner :-) og 2 lettere erotisk buttede ponyer

Lovforslag / hestehold: www.dyrenes-beskyttels...hest

0
0
Svar på denne tråd

marstall
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 08:53
har også en mash - den er også helt lækker hestene er totalt vilde med det, hælder bare koldt vand på her om sommeren, det betyder ikke noget og vores heste elsker hvis der er godt med vand i så de kan stå og slupre det i sig - så får de også en masse væske
0
0
Svar på denne tråd

mash???
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 08:59
Kan man give mash til en hest som har været forfanget? Er der meget sukker?
0
0
Svar på denne tråd

Plag...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 10:53

Kan Mash bruges til en 1 års? Er det noget man skal indregne i sin foderberegning eller er det bare noget man kan give "ved siden af"?

Hilsen Mette
-----------------------------------
Casuri Larendo
0
0
Svar på denne tråd

så vidt jeg
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 11:27

er orienteret, må der gerne bruges kogene vand på Irish Mash fra St. Hippolyt!?

Kilde: forhandleren.

Tina Hansen

www.team-stald-hestehaven.dk

Opstaldning tilbydes -privat hestepension - * Bokse * udendørsbokse * løsdrift.

Udendørs springtræning starter op igen fra 1 maj.Alle er velkommen. Tina 22457320

0
0
Svar på denne tråd

info og spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 12:39

Jeg har kopieret dette fra st-hippolyt's hjemmeside:

Mash bygger på tradition

»Der er altid en god undskyldning for et varmt måltid«
Gennem tiderne har mash været kendt som et supplement til den almindelige fodring af hesten

• efter hårdt arbejde
  • under rekonvalescens eller
  • for at forebygge kolik

Ved fremstillingen af mash har det været almindeligt at koge hørfrø sammen med hvedeklid og natriumsulfat og derefter give det varmt til hesten. Denne velsmagende blanding virker appetit- og fordøjelsesstimulerende, udrensende i hele fordøjelseskanalen (f.eks. på hviledage) og virker generelt stabiliserende på stofskiftet.

Også nu om dage indtager mash-fodring en særlig plads i hestens foderplan. Mash understøtter regenerering af fysisk og psykisk stressede heste, f.eks. efter konkurrencer, bedækning og efter foling. Da Irish Mash er så velsmagende, virker det appetitstimulerende for alle heste. Derfor er det særligt velegnet som første måltid efter foling, til ældre og nervøse heste, til heste med tyggeproblemer, fordøjelsesbesvær, ved pelsskifte, appetitmangel, tilbøjelighed til kolik og i forbindelse med foderomlægning.

Irish Mash læner sig tæt op ad den oprindelige recept - men er videreudviklet efter de nyeste opdagelser på ernæringsområdet. Det særlige ved Irish Mash er - ud over den meget nemme tilberedning - brugen af mange forskellige fordøjelsesfremmende råvarer som f.eks. hvedeklid og hvedekim.

Kogning er unødvendig
    Irish Mash er en meget velsmagende og naturligt udrensende og opbyggende diæt til heste. Alle råvarer er af højeste kvalitet og økologisk dyrket. Hørfrøene er let valsede efter vor egen skånsomme metode, der gør det hurtigt at fremstille mashen (kogning unødvendig) og uden langvarig udblødning. Derved undgår man at påvirke og ødelægge de naturlige, gavnlige stoffer (bl.a. slimstoffer).

Mange vitalstoffer
    Ud over hvedeklid, hørfrø og hvedekim indeholder Irish Mash desuden en mængde diætetiske substanser som f.eks. bioølgær, tørrede æbler og krydderurter, der understøtter virkningen. Mineraler udvundet af havalger sikrer en høj tilgængelighed i stofskiftet.

Moderat kulhydratniveau
    For at øge fordøjeligheden og den diætetiske virkning er indholdet af stivelsesholdig korn som valset havre (karamelliseret), majs- og bygflager i Irish Mash holdt på et lavt niveau, hvor den traditionelle mash ofte havde et for højt indhold af fosfor og protein.

Irish Mash kan bruges i stedet for et normalt måltid 1-3 gange om ugen. I særlige tilfælde (f.eks. ved sygdom) kan der fodres udelukkende med Irish Mash sammen med hø og halm.

Fodringsanvisning
1-3 gange om ugen: 1-1,5 kg Irish Mash røres op med 1-3 liter varmt vand - trækker ca. 15 minutter og gives varm.
  • Kan anvendes dagligt med f.eks. ca. 500 g i tillæg til sædvanlig vitaminiseret tilskudsfoder
  • Meget velegnet til ældre heste

Sammensætning:
Hvedeklid · æblekvas · varmebehandlede bygflager · hørfrø · fuldkornshavreflager · varmebehandlede majsflager · sukkeerroemelasse · æblesirup · sukkerroesnitter · snittet alpehø »Pre Alpin« · solsikkekerner · havsalt · hvedekim · koriander · havalgekalk · koldpresset hørfrøolie · ølgær

Deklaration:

Råprotein 11,0
Råfibre 4,2
Råfedt 7,2
Råaske 0,4
Kalcium 0,5
Fosfor 0,3
Magnesium0,4
Natrium 0,9
Kalium 80
Ford. råprotein:10,5 g/kg
Ford. energi:
10,9 MJ/kg

Det lyder jo virkelig godt, nu har jeg så lidt spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.

Først lidt baggrundsviden:

Amon får let dårlig mave, han tåler højst 4 kg. wrap ellers får han dårlig mave. Han får dårlig mave når næringen kommer i græsset og når han flyttes til nye græsfolde.

Jeg har ikke mulighed for at stille Amon noget af dagen væk fra græsset.

Vi har haft en episode med spisrørsforstoppelse, som dyrlægen mente skyltes at han var forslugen da vi manglede græs på folden.

I aftes opdagede nogen i stalden at han lagde sig og rejste sig flere gange. Det var et døgn efter de hade flyttet græsmark. De gik med ham, han havde afførring og endte med at stille ham tilbage.

Jeg har været der til middag, han lå ned, men de andre lå også og sov. Han havde fin afføring, tamlyde og rejste sig da jeg kom og gik pænt med. Har talt med dyrlægen som syntes jeg bare skulle holde øje med ham.

Jeg ville gerne have fodret med roepiller oven i døgngræsset, men han vil ikke spise roepiller alene. Jeg tænkte at hvis han spiste noget der mættede ham lidt spiste han mindre græs.

Hans mineraler tør jeg pt ikke give ham da det var sådan en der satte sig i halsen på ham.

Så falder jeg over denne tråd om Mash, er det løsningen til Amon.

Hvis han får det, mætter det ham så til at spise mindre?

Hjælper det hans dårlige mave?

Men men...feder det?? Er det at beregne som et fuldt måltid oven i døgngræsset??

Kan man nøjes med det som mineraltiskud til græsset?

Ja det blev en smøre...

Se min hjemmeside

Tror på en vej frem uden vold!

Klassisk/akademisk ridekunst

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub

0
0
Svar på denne tråd

Irish mash
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 19:01
Jeg brugte Irish Mash til min gamle parthest! Han elskede det, og det dufter så dejligt at man selv får lyst til at spise det :P. Man var godt populær hos hesten når man havde givet den sådanne en omgang! Jeg plejede gerne at lave det lidt tyndere end havregrød da det ikke gør noget at hesten får ekstra væske :)
0
0
Svar på denne tråd

irish mash
Forfatter: 
Dato:  24-06-2006 20:51

hejsa...

jeg fordre med det 1 gang om ugen om vinteren... da min er 148 i stg får han 1 kg irish mash (hver fredag fordi det er min fodrings ude i stalden) som jeg blander med 1-1.5 l. varm vand...

de skriver at man bruger irish mash som erstatning for 1 normalt måltid (fx som jeg gør bruger det som erstatning for hans aftens mad hver fredag) 1-3 gange om ugen... i tilfælde af sygdom kan der udelukkende fodres med irish mash og hø og halm...1-1,5 kg irish mash blandes med 1-3 liter varm vand (det må IKKE være kogende vand da det dræber nogle af de ting der er i foderet).. det skal stå og trække 15-20 min og gives mens det er lunt...

ps. gunden til jeg giver om sommeren er fordi at ejg glemmer hilke ugedage der er og så glemmer jeg at få varm vand med ud i stalden...

pps. i kan gå på www.hippolyt.dk og se mere og der er os tlf. nr inde så man kan ringe til deres foder rådgivning og spørge dem til råds om alt vedrønende deres foder... jeg har brugt da jeg lige har købt minhest som var underæneret og jeg ville skifte foder...

Awina som jeg skrev ovden over kan du gå på deres hjemmeside og finde tlf. nr til der rådgivning og de har os dyrlæger tilknyttet deres rådgivning... held og lykke..

0
0
Svar på denne tråd

irish mash
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 22:32

jeg fodre mine med irish mash til alle moltider pt. da vi har haft forfangenheds problemer, men de får midre end hvad foreskrevet. Jeg snakkede med hippolyts dyrlæge og sagde at det skulle jeg bare fortsætte med,de for så roepiller ved siden af og de får så samtidig også YSY.

De elsker det og jeg syntes det er super...

Boks fortrinsvis til pony, udlejes i svebølle......

Henvendelse helst pr tlf....

Parter til 2 dejlige fjordboller søges...

0
0
Svar på denne tråd

Mash fodring
Forfatter: 
Dato:  26-06-2006 23:02

Der er en super lækker Mash fra Havens 20 kg 135.00.

Hestene er vilde med den.

VH

Annette

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider