Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

spiser jord.
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 10:13

Jeg har et føl som er født d 26 maj i år jeg har i de sidste dage set at den spiser jord hvorfor gør den det?mangler den noget? jeg er meget bekymert for at den kan blive syg af det.Er der nogen der kan svare mig på hvorfor den spiser jord.

Annemette.

0
0
Svar på denne tråd

Jord...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 10:38
Ja den kan blive syg. den spiser jord fordi at den mangler salt.. købe en sliksten det skulle meget gerne hjælpe.. den må ikke spise for meget jord.. det kan give koilk og tarmslyng...
0
0
Svar på denne tråd

mineraler
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 14:09

Mener at have læst at det osse kan være b-vitamin mangel - i "hestens ernæring" af Henning Staun - men har også altid fået at vide at det skyldes mangel på bestemte mineraler - kan bare ikek huske hvilke - for det er nok det eneste som min hest ikke æder

Charlotte

Hest søger rytter 2-3 dage om ugen. Primært til let dressur og skovtur, 20 min skridt til vestskoven, nær ridehuse/baner og mulighed for undervisning. Se mere på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

min gør det
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 14:37
desværre også lige for tiden :-/

Jeg vil da prøve at give den et spk. salt i hans mad, han har godt nok sådan en HIMALAYA SALTSTEN, men han rører den bare ik

Ellers siger du, Maxwell, b-vitamin... Kan man købe det sådan for sig selv ??

Jeg vil i hvert fald liide prøve med saltet først... Det har jeg nemlig masser af :-)

- Scirrocco Ashk

Ejer af en broget skønling :D

FJORDHESTEN - kan stadig og vil altid!
0
0
Svar på denne tråd

Vitaminer / mineraler
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 15:08

Går de på døgngræs?

Køb en god vitamin/mineral blanding.

Jeg giver mine Travo hele sommeren når de er på sommergræs, ellers æder de jord.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

Også her...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 15:33
Mine gør det også for tiden, specielt plagen og hendes mor. De synes jorden i det område, der er/har været lidt sumpet, er vildt lækker. I deres tilfælde, er det ihvertfald ikke, fordi de mangler salt, da de bruger deres sliksten.
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 18:01

Prøv at købe en ganske almindelig slikkesten. En med salt og en med nogle lækkert, det kunne være med æblesmag? Så han kan få "smag" for det. Også kunne du sætte ham på en fold hvor der ikke er ret meget men lidt græs, eller du kunne lægge noget hø/halm ud til ham..

Held og lykke!

>> By The Little Angel <<

"Jeg er den plet du aldrig kan få af tøjet!"

0
0
Svar på denne tråd

mineraler
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 18:03

Hej

Det kan være selen mangel.

Her i foråret fik en hest på rideskolen kolik. Den havde spist jord. Der sage dyrlægen, at når heste spiser jord kan det være fordi de mangler selen.

Det er noget med at i DK har vi ikke så meget selen i jorden, og defor ikke i græs og hø, som i Tyskland og andre lande. Derfor er der ikke så meget selen i deres fodder, når vi så køber fodder fra andre lande, er der mangel på selen i fodderet.

Derfor mangler hestene selen.

VH CDC

0
0
Svar på denne tråd

Ja men...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 18:39
Deres saltsten er med selen, og de skulle være dækket ind via deres foder. Det er også først nu, efter der er kommet græs, de begynder på det pjat.
0
0
Svar på denne tråd

Kedsomhed
Forfatter: 
Dato:  15-06-2006 15:19
Tit og ofte er det også kedsomhed, eller fordi den ikke har noget hø eller andet stråfoder at gumle i. Det kan faktisk gå hen og blive rigtig farligt, hvis den spiser for meget jord, da den kan få sandkolik eller forstoppelse.

RID ISLANDSK HEST, DET ER BEDST...

HVER EN DAG, ER EN FEST...

Anna-Louise Wilk, medlem af Geysir og ejer af Fjalar fra Tornberg

0
0
Svar på denne tråd

altså min
Forfatter: 
Dato:  15-06-2006 23:28
min gør det egentlig kun når han står stille (bliver striglet) og få gange når jeg rider ham...

jeg har nu aldrig set ham gøre det på fold !?

Meeget mærkelgt.. men er begyndt at give ham 1 spk. salt, og så håber jeg så sandelig det hjælper... ellers må jeg prøve med selen

Håber ik det gør noget, Annemette Andersen, at jeg liige blander mig lidt i dit indlæg :D Jeg har bare blot samme problem liige pt :-)

- Scirrocco Ashk

0
0
Svar på denne tråd

pas på
Forfatter: 
Dato:  16-06-2006 00:02

Hvis I giver ekstra tilskud af et bestemt mineral uden at vide hvordan disse påvirker hinanden. Selen er ret giftigt hvis det overdoseres!

Det kan være andre årsager end selen, salt eller struktur mangel.

Trin 1. Få foderplanen gået igennem først, og se om der er noget der mangler der.

MVH

en agronom..

0
0
Svar på denne tråd

Sandkolik...
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 18:28

Hvis man vil forebygge sand-/jordkolik er et tilskud af Psyllium-skaller (loppefrøskaller) virksomt.

Badusen

- Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt -
0
0
Svar på denne tråd

badusen...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 17:23
hvor køber man det og hvor meget skal de have af det ??

har aldrig hørt om det :-) Så er lidt uvidne om det, hehe

Bruger du det selv og er det egentlig noget de skal have i deres daglige madportioner ??

- Scirrocco Ashk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider