Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

glucosamin eller ej
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 07:56
Hjælper det eller ej???

Jeg giver pt min hest, der efterhånden har haft en hel del skader, glucosamin. Men nu er jeg snart ved at løbe tør og står nu og overvejer om jeg skal købe mere eller lade være..
Da min hest har haft mange skader på det seneste og derfor har stået meget stille, har jeg ikke rigtig selv haft mulighed for at vurdere om glucosamin har en effekt eller ej, og efter jeg har læst et par artikler om undersøgelser af effekten af glucosamin på heste, hvor konklusionen var at faktisk kun 1/5 af den forventede mængde glucosaminen rent faktisk når frem til leddene, er jeg blevet i tvivl om det bare er spild af penge..?

Derfor spørger jeg nu - har glucosamin en effekt på din hest?? Er det spild af penge eller ej?

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

artikel
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 12:26

Hvad er det for en artikel du har læst?

Sune

0
0
Svar på denne tråd

min erfaring
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 12:31

Jeg har tidligere brugt glucosamin og msm til min unge hest, da han havde en kodeledsforvridning. Det hjalp virkeligt meget! Desuden har min nu solgte hest fået det samme i en periode med boksro, hvor det også hjalp meget.

Så jeg vil helt klart anbefale at fortsætte.

Dejlig vallak sælges! 7 år, 170 cm og dressur afstamning.

"Hvis mennesker ikke engang imellem gjorde fjollede ting,

ville der aldrig blive lavet noget intelligent."

Ludwig Wittgenstein

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 12:46

jeg giver min hoppe på 23 glykosamin. og jeg synes at det hjælper.jeg har prøvet 2 forsk. "mærker" og fundet et jeg syens virker...

det er ikke spild af penge hvis det har den mindste effekt..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har kun..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 12:48

gode erfaringer, selv de to heste jeg købte til i sidste uge kan man se en lille forskel på allerede nu

Men jeg vil stadig gerne se den artikel, da det da må være spændene læsning..

Krone og bølge - En selvfølge

Springstøvler sælges

Frieserne kan opleves til Landsskuet

0
0
Svar på denne tråd

2 heste på glucosamin og MSM
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 13:03

Hej

Jeg har en hoppe på 13 og en vallak på 11. Hoppen har stået stille i 4 år, hvor hun har avlet føl, og derfør havde hun hovsenebensbetændelse med røntgenforandringer. Hun har fået glucosamin og MSM siden jul, og hun er i hvert fald godt gående og under genoptræning, da hun ikke har føl i år.

Vallakken havde hovledsbetændelse sidste år, men indtil videre er det ikke blusset op igen. Om det skyldes glucosamin og MSM eller ej, er jo svært at sige, men jeg tror på det!!

Der er undersøgelser, som tyder både på det ene og det andet... Jeg kender mennesker, som ikke ville undvære deres glucosamin og MSM hver dag! Og så er der måske andre, som ikke mener at have haft effekt. Så det er måske meget individuelt.

Der findes også forskellige produkter hos Solanum (www.solanum.dk), og jeg forsøger for øjeblikket selv at erstatte MSM med Solanum Flex, der bl.a. indeholder MSM. Men jeg supplerer stadig med glucosamin.

Derudover anbefaler min dyrlæge Solanum No Pain, som indeholder Harpagorod (Devils Claw), samt Artroflex Plus, der bl.a. indeholder chondroitinsulfat, Devils Claw og MSM - men det har jeg ingen erfaringer med selv.

Det er nok lidt en tro- og tillidssag.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

PubMed
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 13:08
Det er 2 artikler jeg har fundet på PubMed.org hvor jeg har søgt på glucsamin. Jeg kan ikke lige huske hvem der har skrevet artiklerne og hvad artiklerne hedder.

Sune - hvis det tilfældigvis er dig fra LabScience Germany, så har jeg sendt artiklerne til dig sidst jeg købte glucosamin hos dig.

Tak, for jeres svar indtil videre :-)

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

heste..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 13:15
Lene - tak for din erfaring omkring glucosamin til dine heste. Jeg vil helst forholde mig til folks erfaringer med at give deres hest glucosamin og ikke så meget menneskers indtagen af glucosamin. Jeg tror der kan være en vis psykologisk effekt, og da det jo ikke rigtig er muligt at forklare en hest at glucosamin gør godt, vælger jeg mest at holde mig til det.. Selvom ejeren/rytteren/den der bedømmer også kan være påvirket af den psykologiske effekt.

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

jo det er det
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 13:31

Nuggi

jo det er skam mig

Er det dig fra SDU?

0
0
Svar på denne tråd

sune...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 13:42
ja, det er det.

Fik du artiklerne? Hvad jeg kunne læse mig frem til er at kun 1/5 af hidtil antaget skulle nå frem til leddene...? Men der er selvfølgelig ingen der siger at ikke også dette kan have en stor effekt!

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 14:00

Jeg har brugt det til min hoppe efter hun fik en muskelskade i skulderen og en slid forandring i kodeleddet - da virkede det ikke...

Men min veninde havde en pony de næsten havde opgivet - den gik springning i 3 år efter den fik glucosamin...

Men ifølge min dyrlæge (Kiwa) er der meget stor forskel på produkterne, så tag en snak med din dyrlæge om hvad der er bedst... Ellers ved jeg at Kiwa er ved at lave en undersøgelse af de forskellige produkter...

mvh. Heidi, Hekla, High-Line, High Hope & Marzarin

Stutteri High

Afkom efter Blis DS 5040 efterlyses - send mig en besked, hvis du kender, ejer, har kendt/ejet....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gider..
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 16:31

ikke købe produkter der ikke er rene, meget af det man betaler for er fyldstof.. Så jeg køber det hellere rent ved LabScience (god service )..

Nogen der kan linke til de to omtalte artikler??

Springstøvler sælges

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har ...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 17:03
... kun haft gode oplevelser med glucosamin..

Cathrine vs. Zeppelin

Arabere ER det bedste!!

0
0
Svar på denne tråd

Glucosaminen
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 17:15

virkede ok på min hoppe, jeg supplerede dette med Solanum Mobility Vet, og der skal jeg love for jeg så en virkning...

Hilsen Pernille L.

Mendacem memorem esse oportere

0
0
Svar på denne tråd

Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 18:24

Nogen der kan linke til LabScience?

Mvh.

Rebecca.

Dejligt hingsteføl fra 2006 sælges
0
0
Svar på denne tråd

glucosamin
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 19:15

Min tidligere erfaring med glucosamin og MSM på 2 heste med ledskader er, at glucosaminen ikke havde den helt store effekt alene, men sammen med MSM var der god effekt. Da hestene var i orden igen (haltfrie), gav jeg MSM alene - fortsat med godt resultat.

Hvis jeg har heste, der bliver halte såsom forvridninger og seneskader bruger jeg altid MSM - det har en super effekt. Jeg bruger høje doser i skadesperioden og under genoptræningen - så det er i en forholdsvis lang periode. Dernæst trapper jeg ned til vedligeholdelsesdosis, når hesten er blevet genoptrænet og stærk igen og stopper helt efter en rum tid.

0
0
Svar på denne tråd

Heidi...
Forfatter: 
Dato:  12-06-2006 19:27

Hvor meget MSM giver du i skadeperioden og senere som normal dosis??

Jeg vil da også gerne høre bud fra andre

Med venlig hilsen
Bettina

0
0
Svar på denne tråd

dosis MSM
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 09:56
I skadesperioden og under genoptræning bruger jeg 40-50 gram MSM dagligt (600kg hest) og 10 gram til vedligehold.
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 11:13

Tak for dosis angivelserne, så har jeg lidt at gå udfra.

Med venlig hilsen
Bettina

0
0
Svar på denne tråd

sune..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 12:09

har du også MSM?

MVH
Anne

0
0
Svar på denne tråd

Anne..
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 19:08

Ja, det har han

Springstøvler sælges

0
0
Svar på denne tråd

ja nogen
Forfatter: 
Dato:  13-06-2006 23:43
der kan linke til LabScience? og forklare hvad MSM er?
0
0
Svar på denne tråd

MSM...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 07:34
står for Methyl-sulfonyl-methan og er: (taget fra HelseNyt)

MSM - methyl-sulfonyl-methan
Af Carsten Vagn Hansen, læge, sundhedskonsulent

MSM er et naturligt forekommende organisk stof. Det er hvidt, lugtfrit, smager let bittert og indeholder 34% svovl. Planter og træer optager stoffet, som stammer fra plankton i oceanerne. Efter nedbrydning fordamper svovlholdige stoffer op i den ydre atmosfære, hvor ozon og ultraviolet lys omdanner dem til DMSO, der er et forstadium til MSM, og MSM. Det kommer så ned med regnvandet og optages i planter og træer. MSM findes også i naturlig form i den menneskelige krop, og vi udskiller normalt mellem 4 og 11 milligram af stoffet dagligt med urinen. Forsøg med radioaktivt svovl i MSM har vist, at efter indtagelse af stoffet hjælper svovlet med at danne de livsvigtige aminosyrer taurin, methionin og cystein.

MSM er et af de mindst giftig stoffer, der findes. Dødelig dosis for mus er over 20 gram pr kg legemsvægt. Det svarer til, at en voksen mand skal tage mere end et kilo på en gang for at have 50% risiko for at dø af det. Der er aldrig rapporteret alvorlige bivirkninger. Almindeligt bordsalt er lang mere giftigt.

Svovl er et livsvigtigt mineral og nok det mest oversete af alle, da man hidtil har ment, at vi får nok af det i vores mad, blandt andet i form af svovlholdige aminosyrer. Der er svovl i kød, fjerkræ, æg, fisk og mælkeprodukter, men meget af svovlet fordamper fra maden, når den ikke er helt frisk eller bliver tilberedt ved bl.a. kogning og stegning. Der er også forskel på biotilgængeligheden af det svovl, der findes i kosten. Med alderen falder svovlindholdet i kroppen, så behovet øges.

Svovl har stor betydning for mange af kroppens funktioner og væv og findes overalt. Det er i aminosyrer med til at stabilisere cellemembraner, afgifte celler og dæmpe smerter, og mange B-vitaminer indeholder svovl, der også er nødvendigt for dannelsen af insulin. MSM er transportmolekylet, der sikrer, at der er svovl til rådighed overalt, hvor der er brug for det. Man kan i virkeligheden ikke kalde MSM for naturmedicin eller et lægemiddel. Det er mad.

Gigtlidelser
Svovl er nødvendigt for dannelsen af bindevæv, og man har derfor studeret virkningen på gigtlidelser. Man har blandt andet fundet, at svovlindholdet i brusken i gigtramte led kun er omkring en tredjedel af indholdet i normal brusk. Gigtramte har også en nedsat mængde af den svovlholdige aminosyre cystein, der samtidig er en kraftig antioxidant.

Et forsøg på Oregon Health Sciences University med mus har vist, at mus, der fik tilskud af MSM, ikke viste nedbrydning af ledbrusken, i modsætning til mus der ikke fik MSM.

Da der er tale om et naturligt stof, der ikke kan patenteres, er det småt med regelrette videnskabelige forsøg, men professor Ronald M. Lawrence fra University of California, Los Angeles, School of Medicine, har gennemført et dobbeltblindt forsøg med 16 slidgigtramte i alderen fra 55 til 78 år, hvoraf ti fik MSM, 2.250 mg dagligt, og seks placebo. Alle havde røntgensikret slidgigt. Deltagernes smerter blev målt af en uafhængig person på en skala fra 0 til 10 før, fire uger efter og seks uger efter forsøgets start. Ved fire uger viste gruppen, der fik MSM, gennemsnitligt 60% bedring af smerterne og ved seks uger 82% bedring. I Placebogruppen var der ved fire uger gennemsnitligt 20% bedring og ved seks uger 18%.

Sammen med glucosamin, der er vigtigt for at kunne genopbygge brusk, virker MSM smertestillende ved at dæmpe den betændelseslignende, inflammatoriske proces i ledbrusken, reparerende på brusken og stimulerende på bruskens vækst, så den kan styrkes og vokse ud igen. Sener og ledbånd styrkes også og smidiggøres. Men for at få fuld effekt er det nødvendigt at bevæge og bruge leddene meget og rigtigt. Der dannes kun ledvæske, når led bevæges.

MSM har også vist sig at kunne nedsætte eller ophæve muskelømhed og muskelkramper hos både syge og sportsudøvere. At der ikke er tale om en trossag, understreges af, at MSM i mange år har været brugt og stadig bruges til væddeløbsheste for at forebygge muskelproblemer, Selv om der mangler større videnskabelige undersøgelser, så foreligger der mange positive erfaringer med brug af stoffet ved gigtsygdomme og blandt andel også ved fibromyalgi. Evnen til at dæmpe de betændelsesagtige reaktioner i kroppen, der medfører smerter, ser ud til at være til stor gavn for mange.

Dosering:
Den normale dosis af MSM er på 1-2 gram 2 gange dagligt, men man kan uden problemer gå op til 5 gram 2 gange dagligt. Giver man mere, kommer der ikke nogen stærkere virkning. Der sker ikke en skadelig ophobning af MSM i kroppen, for efter cirka 12 timer er overflødigt MSM skyllet ud af kroppen.

Andre muligheder for anvendelse
Svovl er blevet kaldt skønhedsmineralet, da det er nødvendigt for bindevævet, huden, håret og neglene. Neglene bliver stærkere og vokser hurtigere. Det samme gælder hestehove. MSM modvirker også aldersændringer i huden og fremmer heling af huden, f.eks. modvirkes grimme ar. Akne kan også modvirkes. I gamle dage brugte man meget svovlsæbe mod akne.

MSM modvirker fødemiddelallergi ved at "tætne" tarmslimhinden, så stumper af det, man ikke kan tåle, ikke kan komme ind i kroppen. Det modvirker mavesår og kan binde skadelige stoffer, der så efterfølgende udskilles med afføringen. Det fremmer normal fordøjelse og modvirker forstoppelse. Det har også vist sig, at MSM modvirker parasitter som f.eks. Giardia og indvoldsorm ved, at parasitterne ikke kan sætte sig fast i tarmslimhinden.

Man kan læse mere om MSM i bogen "The Miracle of MSM" af Stanley W. Jacob, der er læge i USA og har en meget stor erfaring med MSM, og professor Ronald M. Lawrence.

Health News 2003

LabScience har så vidt jeg ved ingen hjemmeside, men du kan emaile: srh@lab-science.com

- nuggi -

0
0
Svar på denne tråd

ang glucosamin
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 20:42
ja jeg har kun haft gode erfaringer med glucosamin på min dressurhypper som efter en skadespause med et stift bagben til følge skulle genoptrænes.hun fik glucosamin det første 1.5 år(skaden var en begyndende ringfod som første dyrlæge overså og ville aflive hende ang en ryg som aldrig har fejlet noget).nu fungerer hun supert.har store anlæg for dressuren.så jeg ser forventningsfuldt frem til årene fremover med hende.held og lykke med din hypper.nuggi:hvilke skader er det hun har haft???
0
0
Svar på denne tråd

jeg brugte både
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 21:34

msn og glugosamin.

min vallak på 14 der blev aflivet fik en skade i krydset som 10 års og fik faktisk a vide den var færdig som dressur hest, men efter behandling med msn og glugosamin i et halvt år, gik den 4 år mere uden problemer. det hjalp på min. købte det igennem min massør fra tyskland det rene produkt. gav dengang 1000kr for et ½kg a hver og der var til ca 3 måneder.

fik det godt på det. overvejer og gi min nye unghest det efter en del skader. ja jeg selv i en alder a 30 år har fået konstateret slidegigt i ryg og nakker bruger jeg selv glugosaminsulfat, og det hjælper. glykukosaminen hjælper ikke alene, man skal ha sylfat sammen med eller msn.

knus Basse52.

0
0
Svar på denne tråd

ARTOFLEX
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 23:10

Har selv en hest med ledskade og jeg har prøvet glucosamin+msm i en periode. Det virkede ikke helt som forventet.

Efter et besøg af dyrlægen (Poul Clausen fra Gistrup Dyreklinik) anbefalede han mig at bruge noget som hedder ARTOFLEX PLUS. Dette er et flydende præperat som kan købes hos dyrelægen/klinikken.

Med ARTOFLEX har jeg haft meget større succes ;o)

Der vil jo altid være forskel på heste og skader og man må nok prøve sig frem. Det som virker på én virker måske ikke på en anden.

Men prøv ARTOFLEX den koster ca 800,- for en liter og man bruger 25ml om dagen som blandes i foderet.

Kristina og Carsten

0
0
Svar på denne tråd

glucosamin og MSM osv.
Forfatter: 
Dato:  19-06-2006 15:04

Hejsa.

Jeg mener, at både glucosamin og MSM kan have virkning, men jeg tror også, at det er meget individuelt - både hos mennesker og dyr. Derfor må man lægge sig fast på noget, som man har lyst til at prøve og så se tiden an, f.eks. 3 måneder.

Jeg mener, at glucosamin og MSM har virkning på mine heste. Der indtraf en ændring hos den ene hest, og jeg ville prøve noget andet. For øjeblikket er jeg i gang med en prøveperiode, hvor jeg erstatter ren MSM med Solanum Flex, som indeholder en stor del MSM, Chondroitinsulfat mm. Hesten får desuden også Solanum No Pain (flydende harpagorod/devils claw) og glucosamin. Jeg synes, at det virker særdeles godt lige nu.

Min dyrlæge har anbefalet Artroflex Plus, der ikke indeholder glucosamin, men chondroitinsulfat, MSM, Devils Claw mm. Ingrediensmæssigt ville det svare til det, jeg giver nu - sådan omtrent - men mængdemæssigt ved jeg ikke, hvordan Artroflex er sammensat. Jeg har ingen erfaringer med Artroflex. Min dyrlæge har dog også sagt god for Solanum No Pain, men det er mest fordi, han tror meget på virkningen af devils claw på de fleste levende individer, siger han.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hvor kan man
Forfatter: 
Dato:  04-07-2006 23:07

købe MSN og Glucosamin?

Kan man evt købe det biligere i tyskland ? hvis ja hvor?

Se vores hjemmeside www.123hjemmeside.dk/staldarthur

Rideudstyr sælges/byttes meget fejlkøb.

Se præsentation/hjemmeside. NU OPDATERET

Ny dejlig privat hestetrailer udlejes Hjortshøj ved Århus kontakt pr m

0
0
Svar på denne tråd

Glucosamin
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 00:32

Jeg har brugt glucosamin til min hoppe da hun døjede rigtig meget med hendes led. Jeg fik hende sprøjtet i ledene uden den store effekt.

Men da jeg havde brugt Glucosaminen i ca. 3 måneder var der tydligt store forandringer at se. Hun hakkede ikke længere i bevægelserne.

Jeg synes du skal blive ved, det hjælper med tiden.

Jeg brugte det som hedder Glucoflex.

**4 nye salgsheste- se min præsentation**

Vallak efter Rambo- dressur talent

Holstener vallak MB i spring

Kat. 1 spring pony MB klasse

Vallak MB spring-LB dressur

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

lidt sent svar Estella105...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2006 14:45
Estella105:
1) kodeledsforvridning i højre bag (siger dyrlægen, men jeg tvivler nu lidt da det ikke opstod akut)røntgen viser ingen forandringer men ikke rentgående efter 3 ledbehandlinger og 3 mdr's pause, men blev rentgående efter 1 års pause.

2) Problemer med ligamenterne omkring hovleddet (kunne ikke diagnosticeres nærmere da røntgen og scanning så langt nede ikke kan bruges og på daværende tidspunkt kunne dyrlægen ikke lave scintiografi (ved ikke om det er stavet rigtig)ihvertfald 50% rentgående efter blokade i hovled og 100% ved blokade af hele hoven. Ok efter 4 mdr's ro men har ind imellem haft lidt problemer siden.

3)Nyeste skade er knoglenydannelser og nedsat bøjelighed i forknæ pga at hun sad fast med benet. Er dog blevet rentgående efter 6 mdr's pause.

Det var benproblemerne og så har hun da hun var yngre haft mange problemer med ryggen. Ser dog ikke ud til at være et problem mere (men nu har hun jo også holdt mange pauser de seneste år...

Hun har fået glucosamin gennem 2 år (on/off)men jeg syntes det er svært at vurdere hvordan effekten er..

LeneG: Devils Claw er da smertestillende, ikk'? Giver det ikke bare en falsk opfattelse af bedring?

- nuggi -
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider