Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Er mundkurv synd?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 13:25

Hejsa

Jeg har en shetlandspony som har stået inde et par dage pga. tegn på forfangenhed. Det var meget lidt han viste det, så jeg håber det er taget i opløbet.

Men han vil jo mægtig gerne ud - så jeg overvejer om jeg burde prøve sådan en mundkurv til ham. Jeg syntes egentligt, at det er mægtig synd - men han kan jo evt. gå med den i starten og så kan man drosle ned på brugen af den.

I det lange løb er det vel bedre han kommer ud, i forhold til at han skal stå i boks?

Hvad mener I?

Hilsen Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

definitivt
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 13:31

Nå tar du fra ham fornøyelsen ved å spise og ved å være ute i frisk luft. Med mundkurv får han trods alt være ute og få noen impulser. Også er det bedre at han rører på seg enn at han står mer eller mindre stille.

jeg tror et gammelt bonderåd til behandling av forfangenhet var å la hesten få tilgang til kaldt, rennende vann, som han kan stå i. det kan vel heller ikke være dumt å gi den muligheten?

Men pass på: det er ikke umulig at den bruker sin kløkt og sitt fødevarevett og klarer å ta mundkurven av.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes det..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 13:55

er synd, man frarøver hesten friheden til at være hest, den kan ikke gnubbe sig selv eller andre..

Så hellere indrette en jordfold til ponyen, hvor den kan se og røre ved andre..

Krone og bølge - En selvfølge

Springstøvler sælges

Frieserhopper på 3,4 og 11 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

Det kommer vist
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 21:16

Meget an på hvem man spørger..

Min pony går med mundkurv 24/7 fra sidst i april til sidst i august, og hos os volder det ingen problemer, hverken med det sociale eller andet.

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd.

Forsk. ting sælges, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

Silas..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 12:43

en hest må slet ikke gå så længe med mundkurv, du mener ikke den har behov for at klø sig og gnubbe andre??

Jeg har hørt de højst må gå med den i 8 timer..

Krone og bølge - En selvfølge

Springstøvler sælges

Frieserhopper på 3,4 og 11 år sælges

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 13:32

Nej jeg mener ikke det er synd. Ikke mere synd end hvis den skal stå inde hele sommeren eller gå for sig selv på en lille jordfold.

Vi kan vist alle blive enige om at det er bedst for heste at gå uden mundkurv, men hvis alternativet er at hesten bliver forfangen, skal gå alene eller stå inde, så synes jeg det er bedre med mundkurven!

0
0
Svar på denne tråd

mundkurv
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 14:36

Jeg synes også helt klart at det er bedst for hesten ponyen at gå på en jordfold det meste af tiden sammen med nogen kammerater og evt på græs med de andre med mundkurv i nogen timer eller kun restriktiv græsning på tider af døgnet hvor sukker og fruktanindhold af lavt (i samråd med dyrlæge og foderkonsulent).

Faktisk er den praksis med at lukke alle heste på døgnfold efter 1-2 ugers indgræsning en tikkende bombe under hestes velfærd. I skønnede tal er der vel 80 % der tåler det og 20 % gør det ikke. Antallet af forfangne heste er stigende, dels så lægger flere deres marker om og dels så bliver hestene fodret kraftigere om vinteren og dels så har mange ponyer, heste lange overgroede hove som lettere får skader pga forfangenhed.

Nu er det færreste steder der har den praksis og har mulighed for (tid til) at tage de hensyn til de enkelte ponyer med en forfangenhedshistorik.

Så derfor kan mundkurv være et alternativ, hvis det ikke skal være hele døgnet og hvis den ikke er "underdog", ellers må du lede efter et sted hvor det kan lade sig gøre at have en forfangen hest.

Ja det er et dilemma , men I er mange i samme båd, så prøv at finde et sted hvor de også har en ensom pony på jordfold..

C

0
0
Svar på denne tråd

min pony
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 20:41

har nu haft mundkurv på i 4 uger ca 9 timer dagligt( efter en langsom tilvæningsperiode). Nu kan jeg jo ikke spå om fremtiden, men indtil videre ser det ud til at fungere fint. Hun kan drikke og spise lidt græs ( mellem de sprækker der i mundkurven ).Jeg har flere gange set hende knubbe med min anden hoppe.Socialt ser det ud til at fungere. Jeg valgte denne lidt kedelige løsning, da jeg sidste år forsøgte mig med at sætte hende på jordfold, men da jeg kun har de to heste/pony var det noget af et show dagligt ene kvinde at skulle adskille dem. Jeg har inden mundkurvseksperimentet rådført mig med min dyrlæge, som syntes at det var en god ide da ponyen var meget overvægtig og i stor risiko for at blive forfangen. Jeg håber det fortsat forløber godt.

mvh Lisbet

0
0
Svar på denne tråd

Nu er den indkøbt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2006 22:03

Tak for jeres svar!

Jeg er enig med jer alle - de gange jeg har set en pony med mundkurv på, må jeg indrømme, at jeg har syntes at det er synd.

Men man har et standpunkt til man tager et nyt - er der jo nogen der siger .

Jeg har ingen jordfold, dog en ridebane der er hegnet ind. Han kan ikke stå der alene og desuden bryder jeg mig ikke om at han går der flere timer ad gangen, da han i og med vel får lidt grus ned i mavsen. Jeg kunne skifte heste osv på ridebanen, men familien med arbejde og to små børn skal også fungere.

Så nu får han den på - det er vel bedre end han skal stå inde. I starten får han den på om natten, han blever taget ind om dagen og kommer ud igen ved 17.00 tiden hvor han får et par timer uden mundkurv. Tiden uden mundkurv må jo så langsomt stige.

Om det så er syndt eller ej er et vidt begreb - men jeg håber da at jeg gør det rigtige for ham!

Hilsen Christine

Nu med Fisker-manden

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er synd.
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 19:20

hvorfor ikke hellere give den en jordfold ?

man sætter dem ind i en flok i "slaraffenland" hvor den hverken kan kommunikere med de andre eller spise nogle af godterne.

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv.
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 19:36

Jeg mener bestemt ikke en hest skal have en mundkurv på, når den er ude. På mit arbejde har vi en hingst som bider, og den holder fast! så ham håndterer vi med mundkurv, men på fold og i boks det er sgu hestens fristed, og der skal den have lov at være hest, den skal have lov at kunne rode i jorden osv. dyrlægens råd til små ponyer mod forfangenhed, indret en fold i folden, på størrelse med en alm. boks. så får den muligheden for noget frisk græs, men uden at den foræder sig, og den kan samtidig have samvær med andre heste på folden. jeg kender mange som bruger denne måde, men for mig er mundkurv en straf, nettop fordi jeg selv benytter den til en bidende en!

Mvh. Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  10-06-2006 22:13

Jeg mener, at jeg før har skrevet til dig i en tråd, og har givet udtryk for mine synspunkter i forhold til mundkurv og min pony..

Jeg har en pony på 20 år.

Den har altid været leder i flokken.

En af dem der er i flokken er hendes bedste ven igennem 9 år.

Hun blev forfangen med hovbensdrejning i 2002.

I 2003 var hun til bedækning hele sommeren hos en dyrlæge, så der var hun ikke i mine hænder, men havde det godt.

I 2004 gik hun med føl ved siden, og kunne fint tåle græsset. Hun gik i flokken, og havde det godt.

I 2005 gik hun på jordfold, lige ved siden af flokken, så hun kunne være social over hegnet, se de andre, og komme over til dem lidt tid indimellem. Hun havde det ikke godt.

Hun gik helt ned psykisk, hun stoppede med at spise, og lignede hurtigt en meget vanrøgtet pony. Hun ville ikke snakke og nusses, stod bare og hang.

I år vælger jeg så denne løsning med mundkurven, døgnfold med græs og hendes flok. Mad ved siden af, for at supplere det hun ikke får pga mundkurven.

Desuden får hun motion minimum 30 minutter dagligt.

Hun bliver striglet grundigt, og de har tlf.pæle på marken til, at klø sig op af.

Desuden har jeg set hende være social med de andre uden problemer.

Hvis det er synd i dine øjne (og andres) jamen så er det sådan det er, fordi jeg vil ikke og kan ikke lade min pony igennem 18 år gå ned psykisk, og tabe sig til ukendelighed igen, og lige nu stortrives hun, og så længe hun gør det, så er det sådan.

Holder hun op med at trives, eller bryder forfangenheden ud igen, så skal hun aflives, fordi det er mere humant for hende end at gå ligesom sidste år, og som mange anbefaler med jordfold osv.

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd.

Forsk. ting sælges, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

´Til Tanja.
Forfatter: 
Dato:  11-06-2006 16:09

Jamen så må det i dine øjne være bedre at ponyer står inde det meste af tiden eller bliver møg hammerende syg på grund af forfangenhed. Det er jo ikke alle der har mulighed for bare at lave om på anders folde. Og i øvrigt kan ponyen ikke have fuld samvær med de ander heste, hvis der skulle være et hegn i mellem dem. Og en fold på str. med en boks er ikke stort nok til at kunne bevæge sig nok en hel dag. Det ville jeg syntes er dyrmishandling. Jeg står med samme dilemma med min fjordhest. Hun vejer ca. 50kg. for meget og har stor risiko for at blive forfangen. Pt. står hun inde om natten og ude om dagen på en lille fold, ca. 15*15 meter, hvor der stort set ikke er noget græs. Men vi har ingen jordfolde og har pt. ikke mulighed for det. Så kommer hun ca. en ½ time på det kræftige græs om aften, men jeg tror næppe denne løsning holder i længden og overvejer muligvis en mundkurv da hun savner de ander. Pt. står hun dog sammen med en anden kræftig hoppe, men hun skal ind og have mere græs, da hun bl.a. ikke har tendens til forfangenhed, men skulle tabe sig. Hvad hun gjorde lidt for hurtigt og tabte sin energi osv. Min fjordhest får så Roepiller om morgen for at gøre hende mæt + 100g Salvamin grøn + hvidløg, samt en skive warp om aftnen. Jeg har dog aldrig haft pony før, så dette problem er meget nyt for mig, da det aldrig har vært aktuelt for mig som hestejer.

Men denne mundkurvsdebat bliver man nok ikke enige om, lige som meget andet inde for hestehold og ander ting. Så vi må gøre op med os selv, hvad vi syntes er bedst for ens hest og så sotere i de gode råd fra forskellige folk. Og dyrelæger er jo også forskellige og har også forskellige måder at håndtere tingene på. Nogle dyrelæger syntes det ene er bedst og nogle ander syntes noget andet er bedst. Og sådan vil det jo altid være. Dyrelæger er også kun mennesker og så må vi vælge hvem vi vil stole på.

Mange knus fra Lene og Kikki ;-)

Part/passer søges til jordens dejligste fjordhest.

www.alexander-mads.webbyen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider