Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Tandraspning og brunst
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 20:22

Hej alle sammen..


Jeg er en lykkelig 15-årig ejer af en dejlig 7-årshoppe.


Jeg har lige et par spørgsmål...:


-Det er IKKE så lang tid siden min hest har fået raspet tænder fordi hun nærmest tabte maden igen, og havde svært ved at tygge. Det er ca. 3-4 måneder siden, og nu er problemet kommet igen :s Det har faktisk været der i et par måneder, så tandraspningen holdt ikke længe.

Hvor ofte skal heste normalt have set på tænderne..?


-Da jeg har en hoppe, følger brunst tiderne jo automatisk med. Jeg har ikke lagt mærke til det, og defor vil jeg spørge jer andre om hvor ofte er en hoppe i brunst, og hvor mange dage af gangen. Der må vel være en slags cyklus som hos kvinder..? Hvornår i brunsten skal hoppens bedækkes for at få føl..?


Håber nogen kan hjælpe mig..


Mvh Nina-Mai

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 21:25

Min hoppe taber maden og er ret langsom til at spise, selvom tænderne skulle være i orden. "Normalt" er det vel nok at tjekke tænderne en gang om året, men hos nogle heste oftere.

Mht brunst er normalen 21 dage fra første brunstdag til næste første brunstdag. Mere sikkert er det at regne med 16 dage uden brunst mellem brunsterne. Det skulle være ret stabilt, uanset, hvor lang brunsten er. Normalt har hoppen ægløsning næstsidste dag i brunsten, men nogle kan snyde og have det i starten af brunsten og dermed være svære at få i fol, indtil man via scanning finder ud af, at problemet bare er, at hoppen modsat flertallet skal bedækkes i starten af brunsten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gode råd til dig
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 21:58

Hej, min hoppe har det også med at smide sin mad ud over det hele, skønt hendes tænder ikke feljer noget.. tror det er ganske normalt, det plejer at være nok at få tjekket sin hests tænder enagng årligt, somregel samtidig med de alligevel bliver vaccineret.

Og nu om dage bliver de fleste hopper insimeret når de skal i fol, for at spare lidt på hingsten, hvilket vil sige en dyrlæge scanner dem hveranden dag i den periode de er i brunst, de går ind at måler æggenes størrelse og propper derefter sæd i dem hvis æggene er store nok, de fleste hopper bliver tjekket ved hingsten først, om de viser brunst. når hoppen så er færdig insimineret og har fået en ægløsning går der 16-18 dage, så scanner man dem for at se om den er blevet drægtig.


hvis du derimod bedækker naturligt, lader du hingsten bedække med 48 timers intervaller så længe hoppen viser brunst.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Takker...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 22:08
Tusinde tak for svaret.. :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 tænderne
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 13:16

Det er afhængigt af den enkelte hest, hvor tit de skal have ordnet tænder. Hvis din hest holdt op med at tabe maden efter tandtjek og nu er begyndt igen, vil jeg mene, at det er tid til endnu et tjek.


mvh. tina


Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestetandplejer..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 21:51

Jeg vil anbefale dig at få fat i Mai Nicholaisen eller Lalla Zidaric. Jeg havde det samme problem med min hoppe, og da jeg kom til Lalla og Mai viste det sig at hun havde meget store tandproblemer. Hun havde en del foderlommer, og for lange/skæve tænder, og så hjælper det altså ikke med en tandraspning, der skal virkelig ordnes noget..

Mht. prisen så synes jeg ikke at det er så voldsomt dyrt, men du kan kontakte Mai eller Lalla, som kører i henholdsvis Jylland og på Sjælland.


Mai:

www.hestetandpleje.dk


Lalla:

www.hestetandplejen.dk





<3 Winnie & Tøsen <3


>> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<




0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider