Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spiserørsforstoppelse
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 21:53

Øv øv ... Amon fik spiserørsforstoppelse.

Vi striglede og red, dejligt, intet galt. Så gav jeg ham lidt sine mineralkiks og lidt lucerne da de ikke har græs nok på folden. Så blev han ligesom sløv, men jeg tænkte da det var ridning og mad...puha...så blir vi andre også trætte.

Jeg stillede ham ud på folden og han gik straks ud og lagde sig ned, hmm...det gør han aldrig. Jeg gik derhen og han rejste sig, for derefter at lægge sig ned lige foran mig. Øv så vidste der var noget galt.

Op kom han, men stod bare og hang og sagde underlige lyde i halsen. Jeg har aldrig haft en syg hest før og har læst mig til at kende symptomer på bla. kolik og forfangenhed, men ikke dette. En mere erfaren hesteejer i stalden kom og tjekke ham og sagde "spiserørsforstoppelse" og da han masserede på hans hals lavede han brækbevægelser.

Jeg ringede til dyrlægen og sagde jeg stod med et tilfælde af hvad vi mente var spiserørsforstoppelse og hun sagde hun kom så hurtigt hun kunne (½ time)

I den halve time hostede Amon en masse slim op, både gennem mund og næse og så hang han bare...puha...det var ikke rart at se ham sådan. På 10 minutter så han lige 10 år ældre ud. Øv.

Da dyrlægen kom virkede det lidt bedre, men langt fra godt nok.

Så fik han en sprøjte i halsen, vist nok til bedøvelse eller udvidelse af spiserøret, kan ikke lige huske det. så fik han en bedøvende sprøjte. for at være på den sikre side tjekke hun lige for kolik, det var det ikke. Som hun sagde kunne der jo i princippet være begge dele.

Så fik han en lang slange op gennem næsen og ned i halsen og så stod hun og pustede i den. Øv det var sku grimt da den skulle op!!!

Da hun mente det var ok, pumpede hun vand op gennem slangen og så var det det!!!

Nu er han så fastende. Hvilket der jo også skulle tænkes over, da man ikke bare kunne stille ham ind da han ikke må få halm og vi ikke har nogle spåner i stalden. så han står nu på ridebanen med en af hopperne.

I morgen tidlig skal jeg så ned og tilbyde ham nogle meget vandige roepiller og igen til middag og så skulle han kunne komme ud på folden.

Øv for et shock...og det næste shock kommer vel når jeg får regningen (det var efter lukketid)...

Dyrlægen mente at årsagen var at han forslugte sig fordi de var sultne pga. det manglende græs på folden og han derfor var kløjs i mineralkiksene, som hun syntes var ret hårde.

De kommer på en anden græsfold på lørdag!

Pyha... det var første gang jeg stod med en syg hest.

Se min hjemmeside

Tror på en vej frem uden vold!

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub

0
0
Svar på denne tråd

Puha...Ikke rart...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 22:03
Men du skal passe på med de opblødte roepiller...da vi lige har haft et tilfælde magen til dit pga.roemassen blev fortæret for hurtigt...så det skal nok nærmest være en grød, det du skal give din hest...Pøj pøj

Milse & Aetlun

Skøn løsdrift tilbydes sød vallak i Helsingør

0
0
Svar på denne tråd

regning på spiserørs forstoppelse
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 22:21

Jeg har haft en hest der 2 gange indenfor en måned havde spiserørs forstoppelse og begge gange var det søndag aften .

Første gang var det min egen dyrlæge der var ude og det kostede 500 kr , anden gang var det en anden dyrlæge der havde vagten , de kom 2 dyrlæger ud og der var transport udgift til 2*35 km det blev 2500 kr , så din regning ligger nok der imellem .

God bedring med hesten .

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 22:33

Jeg har sygeforsikring med en selvrisiko på 1500 kr. så det må jo være max det.

Mht. roepillerne så var det altså ikke dem han fik forstoppelse af, men dem dyrlægen vil have jeg giver i morgen, fordi det skal være flydende kost. Altså for at tage sulten, vil han ikke spise det må han jo faste videre.

Se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 22:59

Hvorfor skal den faste??

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 23:04
Det ved jeg ikke. Dyrlægen sagde at det skulle de altid efter spiserørsforstoppelse, fra ½ døgn til 4 dage alt afhængig af hvor slemt, hvad årsagen var og hvor længe de havde stået med det.

Se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

foder eller ikke foder??
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 23:11

Jeg mener bare ikke heste har godt af at faste ..

Begge gange min havde spiserørs forstoppelse , anbefalede min dyrlæge mig straks at få fat på æbler , gulerødder og wrap så han ikke stod og sultede , så min hest fik mad ca ½ time efter forstoppelsen var skyllet væk .

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Flere grunde
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 23:36

Jeg har flere gange haft heste med spiserørs forstoppelse... En enkelt gang endte det i lungerne og på landbohøjskole :(

Nå men de skal faste så evtuelle sår kan nå at hele, eller hvis der er hævelser rifter osv. Derfor er det godt at fodre med "bløde" ting som ikke gør det værre...

Og husk at når hesten har haft det en gang er den mere udsat for det...

Hilsen Helle og Macho

0
0
Svar på denne tråd

0000000
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 23:39

Der må så bare være forskellige holdninger til det blandt dyrlæger..

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

for tørre slimhinder og forslugen
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 11:59

Hejsa.

Jeg synes, at man oftest hører om spiserørsforstoppelse, når heste f.eks. ikke har spist i længere tid - så er slimhinderne blevet for tørre samtidig med, at hesten vil sluge det, den får serveret (æder for hurtigt).

Får hesten så oven i købet noget tørt at æde - og det kan være mineralkiks, lucerne, korn, hø eller andet - så kan de få spiserørsforstoppelse.

Roepiller opblødt i vand 1:5 giver en grødagtig roemasse, der ikke burde disponere for spiserørsforstoppelse og som samtidig kan give fugt til slimhinderne.

Men det er klart, at for tørre roepiller/roemasse kan disponere for spiserørsforstoppelse ligesom alt mulig andet foder.

Held og lykke fremover.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hvilket mærke lucerne bruger du?
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 13:50
Er lidt nysgerrig, da jeg har en teori om spiserørsforstoppelse, der hænger sammen med et bestemt mærke foder. Men skriv lige hvad du bruger, så kan jeg se om det passer med min teori.
0
0
Svar på denne tråd

trist at høre...
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 20:16
håber at han er i bedring...

Rigtige mænd rider western

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

ang. faste
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 09:56

Hestene skal fastes efter en spiserørsforstoppelse, fordi man laver en irritation af spiserøret, når man "roder rundt" med en sonde for at løsne forstoppelsen + selve forstoppelsen giver også irritation af spiserøret.

Derfor er det vigtigt, at hesten ikke får "fast føde" før efter 1-4 dage. Som regel venter man også med opblødt foder til dagen efter, foderet skal her have konsistens som grød, og de fleste er ikke ligefrem vilde med det. Man kan efter noget tid også give opblødt hø/wrap.

De par gange min har haft spiserørsforstoppelse, har hun ikke rigtigt ville tage grøden, men sidste gang puttede jeg lidt olie i også, bare for at sikre, at hun blev tilført til ekstra energi. Så bilder jeg mig også ind, at det hjælper på at få foderet til at glide lettere gennem spiserøret Om det passer ved jeg ikke..

Hvis man giver dem fast føde for tidligt risikere man at få spiserørsforstoppelse igen, og derudover er der risiko for at spiserøret kan blive permanent beskadiget hvilket vil disponere for at de får spiserørsforstoppelser oftere.

DianaT: jeg kan slet ikke forstå din dyrlæge!! Roer,gulerødder, æbler mv er netop "kendt" for at kunne give spiserørsforstoppelser Og de må slet ikke få foder lige efter! Det kan godt være heste ikke har godt af at faste (det er der ingen der har), men det er heller ikke godt hvis man ødelægger slimhinden i spiserøret så hesten disporeres for at få spiserørsforstoppelse i resten af sit liv! (Undskyld hvis jeg lyder lidt brysk, forstår bare SLET ikke din dyrlæge!)

LeneG: Jeg tror helt sikkert, det er rigtigt at tørre slimhinder disponerer. Min hoppe har fået de et par gange, hvor det virker, som om hun ikke har haft fået drukket vand, inden hun fik foder.

Bettina: Første gang var der lucerne i foderet, men anden gang var der ikke, så jeg tror mere på tørre slimhinder end på at lucerne giver det, (omend at lucerne jo er meget tørt og derfor helt sikkert ikke gør sagen bedre hvis slimhinderne er tørre).

Det er ikke til at spøge med! Men heldigvis kommer de fleste sig da hurtigt, når først dyrlægen har været forbi

Pøj-pøj med din hest Awina

Mvh Patricia

0
0
Svar på denne tråd

tak for det!!
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 10:22

Tak for det, han har det fint.

Først ville han ikke have de meget våde roepiller, men så opløste jeg hans mineralkiks til det blev noget brunligt vand og hældte det ned oven i roepillerne og så spiste han 2/3 af det.

he he snydt!!

Græsset skulle også være ok da det indeholder meget vand. Desværre kan han også spise halm på folden, men det kan jeg ikke gøre noget ved.

Jeg kan ikke huske hvad min lucerne hedder, jeg kigger efter når jeg kommer i stalden.

Det lyder jo meget logisk at det kan ske hvis der er tørt hele vejen ne dog de så skal spise noget tørt. (vi havde lige reddet) og hvis man så lægger oveni at hesten er ekstra sulten og derfor spiser hurtigere...sååå...

Metallica: Så vidt jeg kan læse mig frem til er det der gør heste mere disponeret for at få spiserørsforstoppelse igen, hvis det har givet sår= ardannelser i spiserøret. som det fx gør hvis det sidder for længe. I milde tilfælde hvor det fjernes med det samme og der tages forholdsregler lige efter, som i Amons tilfælde, skulle der så vidt jeg har forstået ikke være større risiko fremover.

Se min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Patricia
Forfatter: 
Dato:  02-06-2006 13:42

Patricia - Det var faktisk 2 forskellige dyrlæger der var ude de 2 gange han havde ssiserørs forstoppelse og begge sagde at jeg bare skulle holde ham fra tørt foder som korn og müsli nogle dage og give wrap , gulerødder og æbler.

Diana Tornbjerg Hansen

www.snerpa.tk

www.tornbjerg.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider