|
|
| Hævelse efter kastration.. |
|
|
Hej med jer. Jeg fik i onsdags kastereret min hingsteplag da han efterhånden var blevet lige lovlig kry  Kastrationen blev udført liggende på marken i fuld bedøvelse da den ene sten var meget lille og samtidig var den ikke faldet ned, men alt gik godt heldigvis (min mor og jeg var "dyrlægeassistenter")  Nå men nu til spørgsmålet; Lui er her efter 5 dage stadig meget hævet i forhuden - har læst mig frem til at dette er meget normalt - men hvor længe vil der gå før denne hævelse forsvinder? Syntes det ser temmelig groteskt ud, men Lui har det øjensynligt ganske fint, han trisser rundt på marken (dog stadig kun i skridt) og har en fin appetit. I morges havde han dog levnet ca 1 dl foder, hvilket han ikke plejer at gøre, men han går og græsser på marken nu. Er også lidt i tvivl om hvor stor den hævelse må være... Lui's er vel ca som en stor appelsin (ja undskyld sammenligningen) Er det normalt? Snakkede med dyrlægen i morges og han sagde at så længe han havde appetit skulle jeg ikke bekymre mig, men det gør jeg jo lidt alligevel, så vil gerne høre fra nogen der har set og prøvet det før...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Jeg synes absolut ikke at det lyder som om han er særligt hævet. De hingste jeg har fået kastereret har ofte været meget hævet og det kan sagtens nå at blive meget værre endnu uden at det er unormalt. Efter 3-4 uger begynder de dog at se "normale" ud dernede.
PRE-blandingsplag sælges. Super bygning og bevægelser. Oldenborghoppe med papirer, 6 år, sælges. Blandingshoppe, 161 i stg, 4 år, sælges.
Ingen er både ærlig og fjendeløs. (Carl Erik Soya)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| motion... |
| Forfatter:  |
donnika |
| Dato:  |
29-05-2006 21:35 |
|
hvis du kan så masere det med noget varmt spåne-vand og ellers er det bare med at få ham til at løbe lidt rundt vær dag, såret er jo ikke syet sammen og alt betændelse ol, kan der for komme ud. Når han så løber rundt, får såret mulighed for "dræne" sig selv. Ellers er det bare med at se tiden an..jeg havde to hingste, den ene havde en del betændelse et pra dage og det var så ikke mere med den. Den anden var meget hævet og det tog ca 8-10 dage så var der ingen ting at se...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Meget forskelligt |
|
|
Jeg fik mine to kasteret for ca en mdr siden. Den ene er 4 og derfor ret hingstet. Han har løbet og løbet frem og tilbage, hans sår har fra dag et af set rigtigt fint ud. Ikke hævet overhovedet fordi han har bevæget sig. Karisma ham på 2 er ikke hingste, men blot en dejlig rolig dreng. Men lige hvad kasterationen angår, er det lidt træls at han ikke er bare lidt vild. Han står ganske stille og roligt, og æder. Han har været voldsomt hævet (læs tissemanden har været 5-6 gange størrelse), men jeg har motioneres ham lidt hver dag. Jaget lidt rundt med ham på banen løs, eller gået en tur. Doktor dyr sagde at så længe det svinder lidt ind efter motion er det ikke farligt. Og det svinder ind og bliver blødt. Men smart ser det ikke ud. Havde dyrlægen ude til noget andet, den anden dag, og hun sagde det kunne tage lang tid, men ikke er farligt. Det er væske og ikke betændelse, så det skal bare have tid. Jeg skulle bare give massage, motion og evt holde en varm klud på, for øge blod tilførelsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak... |
|
|
for svarene, nu er jeg mere rolig  Lui er ude fra ved 8 tiden om morgenen til omkring kl 22 og han har derfor rig mulighed for at bevæge sig, men som sagt er det indtil videre kun i skridt. Måske skulle jeg opfordre han til lidt løben rundt hvis det vil gavne ham. Og så kunne jeg jo prøve at vaske ham ligeså stille med lidt spånevand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tag tempraturen |
|
|
på ham er der betændelse i så har han temmelig sikkert også lidt feber, har han ikke det så lad ham være så længe han spiser, du skal ikke begynde at vaske eller få ham til at løbe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kastration |
LGS00 |
30-05-2006 10:34 |
|
Dengang min blev kastreret vaskede jeg også med sæbevand, da der var betændelse. Der var problemer med det, men hvad det helt præcist var, kan jeg ikke huske (det er 12 år siden). Så vidt jeg husker måtte han igennem turen en gang til, enten pga. betændelsen som ikke ville forsvinde eller fordi de manglede at fjerne en sten. Men som de andre siger, tror jeg ikke du behøver at være bekymret. Der kan aldrig ske noget ved at vaske med sæbevand, så det kan du i hvert fald prøve. Mvh. Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rolig nu...se lige an ,inden weekenden |
donnika |
30-05-2006 23:16 |
|
er han frisk og spiser som han ellers gør.. så rolig...vask gå og løde nogle ture, så såret vet kan åbne lidt for væske ol evt blød såret op med spåne vand...hester er ikke ens og nogle danner hurtig arvæv og "det er det der skal løbes væk" drænes...som skrevet før.Hvor gammel er han for jo tidliger jo bedrer..ift sygdom osv..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I januar |
Lilar |
31-05-2006 01:42 |
|
blev min plag kastreret. Han hævede også en hel del op i forhuden men der var ingen betændelse. Ifølge min dyrlæge må det hæve op på størrelse med en håndbold - så længe de spiser, bevæger sig og der ikke er feber så er det helt normalt at det hæver meget. Linda.
Mor til Freja - født 20/4-06. *** Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb. Medlem af HGK, FHK og Pylreklubben. *** Nu med hjemmeside: www.123hjemmeside.dk/LindaVL/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spånevand.. |
|
|
Det ville jeg ikke vaske i. Hellere bare noget varmt vand, og ikke "pille" alt for meget. Jeg skal have kastreret en idag..
"At fuldføre er at vinde"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hævelsen... |
|
|
Hej til jer alle sammen. I går da jeg var nede og se til Lui var hævelsen faldet temmelig meget, så det ser ud til at han klarer det fint af sig selv. Sårene er også begyndt at lukke sig til. Han har dog en del "snask" til at sidde mellem lårbasserne og selvfølgeligt rundt ved sårene og kunne godt tænke mig at prøve at få det blødt lidt op/fjernet. Evt bare med rent varmt vand for at se om det ikke er nok. Dyrlægen sagde at jeg ikke skulle vaske i det fordi såret så kunne blive inficeret af noget fremmed, men nu når det er ved at være lukket til kan der vel ikke ske noget ved det? Og vil jo ikke gnide direkte i såret selvfølgelig  > Donnika; han er lige fyldt 1 år, så han er ganske ung endnu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kasteration |
|
|
Da min hingsteplag blev kasteret pillede jeg fingrene LANGT fra det bagefter, ingen vasken eller lignende - og han er helet fint og flot op. Han var EKSTREMT hævet, altså - ja han lignede en som var godt veludrustet, skal vi ikke sige det sådan  Så han kom ud og løbe og jeg sørgede for at han fik rørt sig og ikke kun stod og åd, havde ham til at løbe lidt rundt på folden alene noget tid for at få lidt bevægelse i ham. Men hvor ser de dog ømme ud, når de forsøger at galoppere og man kan se de tænker "Av... Av... Av..." 
Mvh Rollo
JHN Moderator
...Hesteløs.
*Chanell, Rollo, Marie, Uffe, Fame & Meti - de savnede*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold fingrene af det... |
LeneG |
31-05-2006 15:53 |
|
Jeg vil også sige, at du skal holde dine beskidte, bakteriefyldte fingre væk fra det!! Vores fingre er en bakteriebombe!! Jeg synes, at det lyder som en lille hævelse (appelsin) efter kun en uges tid, så du kan tage det helt roligt - et godt tegn er appetit og lyst til bevægelse på fold. Efter 3-4 uger skulle det af sig selv blive fint. Jeg fik lavet en lignende kasteration på min plag sidste forår i marts og skal igang igen nu her snart - min hingsteplag er også ved at være lige lovlig spids og træls af og til. Mener egentlig at døgnfold vil være en fordel i forhold til en boks med strøelse pga. bakterier, men det ved jeg ikke.
Lene G Finder du en sten i din ene sko, så vær glad, det er én, og ikke to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vask det snask væk... |
donnika |
31-05-2006 18:53 |
|
jeg vil vaske det hvis der er meget snask, så alle de møg fluger ikke gør det til en kæmpe bakterie bombe.. spånevand er godt..det bruges til sår eller forslået stæder, NÅR væsken ikke kan komme ud fordi det er grot for hurtig sammen og kun der for og man skal jo huske at have nogle gummi hansker på og ren spand osv osv...jaa det kan være hævet meget og det ser vilt. Nu hvor han spiser og ingen feber har, så skal du bare gøre som altid...pøjpøj med VALLAKén
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Hej. Jeg ville også holde fingrene væk fra hævelsen, som ikke lyder så slem i mine ører. De gange jeg har lagt hingste til har de også været meget hævede, men jeg gjorde intet ved det.De gik også på fold et par emsige hopper som kunne holde dem lidt i gang..  Men får han feber, som Berit siger, så må dyrlægen ud. Pøj-pøj med "den" .. Venligst Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fin igen.. |
|
|
Lui er idag næsten helt normal at se på "dernede" Det er jo dejligt. Nu synes jeg det er gået helt vildt hurtigt (han blev kastereret i onsdags) men lige da han hævede op blev jeg lidt urolig, men så er det jo godt at jeg kan ty til jer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen feder og |
donnika |
31-05-2006 21:24 |
|
jeg piller heller ikke.Kun hvis det vokset for hurtigt sammen. kan man jo lige masere den i noget vand ol. mine to var også fine men den ene hævet og det er der jo ikke noget at sige til...og væsker det 2-3 dage efter er det jo godt. Jaa bare de ikke har feber 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rollo... |
LGS00 |
01-06-2006 10:18 |
|
Haha Rollo, der kunne jeg altså ikke lade være med at grine. "Men hvor ser de dog ømme ud, når de forsøger at galoppere og man kan se de tænker "Av... Av... Av..." " Jeg kan lige se det for mig...Ja undskyld mig, men det var sgu meget morsomt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kastration |
|
|
Da jeg i Oktober fik kastreret min hest (knapt 4 år) blev indgrebet også foretaget liggende. Efterfølgende fik han bredspektret antibiotika og smertestillende. Han stod natten over inde i boksen og blev herefter lukket ud igen og fortsatte døgnfold 10 dage mere inden han blev taget ind for vinteren. Allerede første dag han blev lukket ud efter kastrationen jordede han upåvirket rundt, Der har ikke været hævelser eller noget der har været større end en valnød. Det dryppede stille og roligt fra såret i ca 3 uger. Jeg tror det var noget nær den perfekte kastration. Jeg rørte ikke en eneste gang ved det og vil heller ikke råde dig til det da det kan gå grueligt galt. Der kan f.eks gå infektion i sædstrengene (sædstrengsfistler) og sker dette skal hesten sansynligvis omopereres. Er du i tvivl om det hele er som det skal være så få dyrlægen ud for at tjekke såret. De ved hvordan det skal se ud og ikke mindst opdager de hvis der er noget galt. Mvh Kamilla
Se billeder af Maximillian på min præsentation. Through your eyes the world was burning, please be gentle, i´m still learning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|