Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

HJÆÆÆLLLPPP!!!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 14:32

hej...

lige en indledning, til der hvor min shetlænder er´nu...

i vinters var Comtessa forfangen - og det skyldtes muligvis det korn og brød hun fik - da hun fik ligt for meget, og der var mysli i og med brødet: vi fik noget der var 1-2 dage for gammelt til at det må sælges, fra bageren. Dette tørede vi, og gav dem - og jeg tror muligvis at de fik for meget af det.

Det kom hun over...

Så gik hun på græs igen nu her efter vinteren, og vi giver dem "stribe-græs" = flytter hegnet et stykke hver dag, så de får lidt ad gangen.

Så blev der skiftet hø, til noget de ikke var vandt til, nemlig noget mere fint, og lækkert, og lidt efter så holdte vi heste-fødselsdag, og her fik hun 2 skiver halvtørt brød, rosiner og æble... 2 dage efter, støttede hun ikke på den højre forben. (2 dage passer fint, til at det går ud i benene det der brød, sagde dyrlægen).

Nu er hun ved at bliv rask, og står inde i sin boks.

Dette er mine muligheder:

1. Bygge en lille fold ved siden af de andre 2 heste

- Hun vil nok løbe under, ellers vil hun måske stå og hænge med mulen

2. mundkurv

-Jeg synes at det er synd, fordi at hun jo så kan se græsset - men ikke få fat i det...

3. Prøve med græsset igen

- er det ansvarligt???

(4.) Hvis hun skal sælges, vil jeg helst have at det bliver tæt på, og at det er nogen jeg kender.

Hvad ville i gøre, hvis i ejede Comtessa???

I skal bare stille alle de spørgsmål i vil ! :-)

MVH

Cecilia

0
0
Svar på denne tråd

p.S !!!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 14:34
Hun har lige været forfangen på alle 4 ben (eller også var det kun 3), men hun st´øttede ikke på hølre forben, da det var værst på dette. - Det var også værst på det højre forben i vinters...
0
0
Svar på denne tråd

absolut ikke nr. 3.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 14:39

Forsoge med mundkurven og se hvordan hun reagerer pð det.

Eller lave en særskilt fold til hende i nærheden af de andre. Men pas pð græs og fodermængder.

kh

0
0
Svar på denne tråd

lave en jord fold
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 16:18
jeg ville lave en jord fold. og ikke for at gøre det ked af det.så plejer man at sige engang forfangen altid forfangen. det er noget træls noget jeg har selv haft en pony der var forfangen, den lavede vi en jord fold til, og kunne dermed holde den fri for forfangen heden. den er blevet solgt til en pige, som skulle have den på en rideskole,og hun fik at vide den havde været forfangen, og derfor fik hun den også meget billig. det er nu 3 år siden og hun har den stadig, og der har ikke været noget,men på rideskoler kommer de jo heller ikke sådan på græs.

Venlig hilsen Helle Markussen.

www.123hjemmeside.dk/oldenborgavl

hvalpe sælges. video på hjemmesiden.

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurv.
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 16:23

Hun kan sagten nippe til græsse og spise det, dog ikke i store mængder.

Du skal bare ikke købe de helt billige "spand-modeller" disse er ikke gode og kan i værste fald give gnavesår.

Direkte græs skal du under alle omstændigheder holde dig fra, når hun er kronisk forfangen.

Sælge hende, det tror jeg ganske enkelt ikke du kan med mindre du lyver om hendes forfangenhed. Hvilket kan føre til en retsag. Folk køber sig ganske enkelt ikke til problemer og slet ikke så dyre problemer som forfangenhed.

Det mest humane vil være en aflivning, hvis du ikke selv kan have hende, eller finde en som vil tage imod hende og som har stort kendeskab til behandling og sygdommen.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Græs..
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 17:09
Vores llle pony pige har været forfangen og hun må kun stå på rigtig rigtig godt græs en time og så ellers tørt græs...

0
0
Svar på denne tråd

!!!
Forfatter: 
Dato:  23-05-2006 17:56

ok... tak for alle jeres svar... hvad koster en mundkurvc af en god kvalitet???

Hvor kan jeg finde en??? nettet???

0
0
Svar på denne tråd

Mundkurve
Forfatter: 
Dato:  24-05-2006 01:07

Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde den som jeg ville anbefale, men her kommer nogle link til andre modeller.

www.123hjemmeside.dk/claire/104989

www.shiresshop.dk/view...duct=11160

Priserne svinger meget, så det kan betale sig at undersøge markedet.

Jeg er desværre ikke en ørn til tysk, men jeg så nogle andre typer end dem jeg har set i Dk, de kunne også være en mulighed.

Ellers er der også en del fra engelske/amerikanske sider, forfangenhed hedder laminitis på engelsk.

Held og lykke med søgningen.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider