Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Erfaring med Roepiller/Betfoer.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 13:34
Hej.

Er der nogen af jeg der bruger Roepiller/betfoer eller lign. i jeres fodring?

Jeg har nemlig læst i en gammel udgave af Landsbldet Hest at man kunne benytte dette som erstattning for Hø som grovfoder, til heste med Halmvom.
Der stod bl.a. at hø klart var at foretrække fremfor halm som stråfoder til heste med tendens til halmvom pga. stråene ikke "fyldte" så meget i tarmene som halm. Og kunne der ikke skaffes god hø anbefalede de et supplement af roepiller/betfoer.

Der stod også at heste ikke blev mæt på samme måde som mennesker, ved at blodsukkeret stiger. Heste blev mæt af hvor længe de stod og gumlede på fodret (det var sådan cirka essens af artiklen), ligesom der var to rigtig gode billeder af en "fed" hest og en halmvom hest. Som klart viste forskellen.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Re: Erfaring med Roepiller/Betfoer.
Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 13:50
Jeg tror nu det er vigtigt, at hesten har adgang til at spise noget det meste af døgnet, da det er en så stor del af dens naturlige adfærd at æde i mange timer, og her kan roepiller ikke erstatte halm, da det tager meget kortere tid at tygge roepiller, og da portionerne er langt mindre, end man har mulighed for at give i halm.

Men man kan jo begrænse halmen noget ved at fodre i mindre mængder flere gange om dagen. Desuden kan roepiller være et godt foder til heste, der let bliver fede, fordi der er mange fibre men få FE i.

Der er forskel på roepiller og Betfor. Roepiller findes i 2 varianter, pulpetter og kosetter, den ene med og den anden uden melasse, jeg mener der er kosetter uden - spørg på foderstoffen. Vælg den variant uden melasse. I Betfor er der endnu mere melasse end i roepillerne med melasse, og det er langt dyrere, men har vist en kortere opblødningstid - konklusionen er, at roepillerne uden melasse er bedst og billigst. En del heste tåler ikke roepiller, men gør hesten, så kan du udmærket fodre med dem, men husk at de skal blødes op i dobbelt mængde vand natten eller dagen over, ellers kan de LET forårsage spiserørsforstoppelse og de skal ALTID gemmes af vejen for eventuelle løse heste og der skal stå advarsel på sækken om, at de ALDRIG ALDRIG må fodres uden opblødning, hvis flere har adgang til pillerne.

Under alle omstændigheder er hø og halm bedre foder, og roepiller bør ikke erstatte hø eller halm helt, men kan erstatte hø delvist hvis hesten let bliver for tyk (men prøv at skære ned på eller fjerne kernen først) og kan erstatte halm DELVIS hvis hesten støvsuger boksen for halm og dermed bliver meget vommet, men giv den stadig halm i begrænsede mængder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 13:51
Jeg tror nu det er vigtigt, at hesten har adgang til at spise noget det meste af døgnet, da det er en så stor del af dens naturlige adfærd at æde i mange timer, og her kan roepiller ikke erstatte halm, da det tager meget kortere tid at tygge roepiller, og da portionerne er langt mindre, end man har mulighed for at give i halm.

Men man kan jo begrænse halmen noget ved at fodre i mindre mængder flere gange om dagen. Desuden kan roepiller være et godt foder til heste, der let bliver fede, fordi der er mange fibre men få FE i.

Der er forskel på roepiller og Betfor. Roepiller findes i 2 varianter, pulpetter og kosetter, den ene med og den anden uden melasse, jeg mener der er kosetter uden - spørg på foderstoffen. Vælg den variant uden melasse. I Betfor er der endnu mere melasse end i roepillerne med melasse, og det er langt dyrere, men har vist en kortere opblødningstid - konklusionen er, at roepillerne uden melasse er bedst og billigst. En del heste tåler ikke roepiller, men gør hesten, så kan du udmærket fodre med dem, men husk at de skal blødes op i dobbelt mængde vand natten eller dagen over, ellers kan de LET forårsage spiserørsforstoppelse og de skal ALTID gemmes af vejen for eventuelle løse heste og der skal stå advarsel på sækken om, at de ALDRIG ALDRIG må fodres uden opblødning, hvis flere har adgang til pillerne.

Under alle omstændigheder er hø og halm bedre foder, og roepiller bør ikke erstatte hø eller halm helt, men kan erstatte hø delvist hvis hesten let bliver for tyk (men prøv at skære ned på eller fjerne kernen først) og kan erstatte halm DELVIS hvis hesten støvsuger boksen for halm og dermed bliver meget vommet, men giv den stadig halm i begrænsede mængder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 14:31
Hej Tina.

Nu skriver du om en "fed" hest, der hvor Landsbladet anbefalede at skifte halmen ud med hø/roepiller var ved heste med halm vom. Der stod så vidt jeg ved at man kunne opbløde 0,5 kg som så blev givet ved hvert måltid. Samtidigt stod der at detofte var en misforstået ting at skære ned i hestens kerne, da det ikke var dette som gjorde hesten "vommet".

Jeg er enig i at til en "fed" hest er det bedst at give mere stråfoder og mindre kerne.

Mvh.

Trine SH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 21:30
Har engang arbejdet i en stald hvor hestene fik roepiller om middagen. De var helt vilde. MEN husk ... blød dem op med vand - helst fra dagen før
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-03-2001 23:43
Hejsa

Vil bare lige tilføje at Pepsi'en og hendes "bissekamerat" Malu får udblødt, varmt betfor inden de skal "sove". Og de ELSKER det. Hele indersiden af Pepsiens boks er "malet" med betfors-klister fordi hun står og slubrer og slikker det i sig ud over hele boksfronten. (Var der nogen der spurgte hvorfor hendes staldplaquetter sidder oppe under loftet på bagvæggen i stedet for på boksdøren?)

Tidligere døjede jeg meget med hendes mave, hun fik meget let ondt i maven, tynd mave, luft o.s.v om vinteren, hvor hun ikke får noget græs af betydning. Men efter jeg begyndte at fodre med betfor om aftenen (ca. 3/4 kg i tør vægt -opblødt fylder det ca. 6-7 liter) har hun faktisk ikke fejlet noget som helst. Derudover giver det faktisk ret meget energi.

Det med at der er meget melasse i, det tror jeg ikke rigtigt på, idet betfor jo er affaldsprodukt fra fremstillingen af sukker. Og hvorfor skulle der være mere sukker (melasse) i affaldsproduktet end i råvaren (roer) Desuden ved jeg at pepsi meget let danner for meget mælkesyre ved arbejde, hvis hun får for meget stivelse (sukker) men dette problem synes jeg ikke at have erfaret med betfor. Derimod virker det som om musklerne har mere i "reserve"

Prisen synes jeg heller ikek er så slem, 30 kg koster hos os ca 90 kr, hvilket svarer til 1,75 kr. pr. dag. Det vil jeg altså godt betale for en hest der trives bedre.

Nu skal i ikke tro at jeg er sponsoreret af betfor eller lignende, det er jeg ikke, det er bare min erfaring med Pepsien.

MVH Anita og en betfors-smaskende Pepsi
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-03-2001 06:58
Hejsa

Jeg mener nu heller ikke at der er melasse i betfor, for det er bare skrællerne frr sukkerroer der er tørrede. Efter hvad jeg husker.

Vi bruger det også lidt (ikke så meget i vinter, men vi er vist bare kommet fra det igen) Vi plejer at lade det stå og trække 1-2 timer i rigelig vand og så røre engang i mellem, det på bunden plejer at ryge på møddingen, for der er faktisk lige rigelig sand i efter min smag. Men smag og behag! Vi plejer at veksle mellem det og en portion gulerødder midt på dagen, hvis mulig. Her i vinter dog mest gulerødder.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-03-2001 07:50
Jeg kopierer lige fra Dangrønts hjemmeside vedr. Betfor:

"Betfor er et energi- og sukkerrigt foder med højt fiberindhold og passende forhold mellem energi/protein"

"Betfor består af 35% roemelasse og 65% tørret sukkerroe-affald, hvilket giver foderet et sukkerindhold på 23%."

Altså indeholder Betfor ret så meget sukker, 23%. Det gør en af de 2 slags roepiller ikke, men hestene hos mig bryder sig heller ikke særligt meget om dem.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider