Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

For mange æbler?
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 10:47

Jeg har her for nylig hørt, at heste ikke må få for mange æbler pga. syren i æblet.

En siger max. 1-2 æbler om dagen, en anden siger max. 4-5 æbler om dagen.

Jeg tænkte mere på at rideskoleheste da så ihvertfald nogle dage får alt alt for mange, og jeg har da aldrig set "æbler forbudt" skilte nogen steder

Er der nogen af jer der ved om det er en skrøne?

Mvh

Ann

0
0
Svar på denne tråd

øhh...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 10:56
Jeg ved da ihvertfald at sidst på sommeren æder vores heste nok ti æbler om dagen, som falder ned på folden. (æbletræet hælder ind over). de har da ikke haft nogen problemer med det. Men det var da meget rart at vide. jeg kan ikke engang nå at samle dem op før de er ædt, og det ville være ærgerligt at skulle skære grenen af, for det giver jo skygge.
0
0
Svar på denne tråd

Æbler...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 15:09
Min tidliger hest hun fik 1kg hver dag før ridning,og hun fejlede da aldrig noget,så jeg vil mene det er en skrøne.

Hilsner fra Michelle

:-)Stjernehåb :-)
0
0
Svar på denne tråd

mange æbler..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2006 15:38

hej..

vi har et kæmpe æbletræ i haven, hvor det bare vælter ned med æbler i sensommeren - mine heste har sidste år fået en 20 l. spand proppet med æbler hver aften - og de har ikke fejlet en disse!!!

og de får det igen i år!!

så giv du bare hyppen æbler!

hilsner melanie

Venter føl sidst i juni 2006

jjjuuuuubbbbiii..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener at
Forfatter: 
Dato:  18-05-2006 13:47

æbler i for store mængder ikke er godt for heste pga af det høje syre indhold. Det står der ihvertfald i flere foderbøger.

Især er det ikke godt at give mange æbler sammen med havre, det påvirker maven negativt.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

Medlem af "Roepiller er GUD" klubben.

0
0
Svar på denne tråd

for mange år siden
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 15:28

gav vi også vores heste spandevis af æbler...lige indtil vi fik kikket en ekstra gang på tænderne.. Syren er i hvert fald ikke sund for tænderne!!

Dog var det ikke værre end da vi stoppede med æblerne blev tænderne langsomt hvide igen!!

Jeg snakker dog ikk om 10 æbler om dagen...de fik vel æbler i en 50 liters balje hver...

Dog fejlede maven ingenting..

0
0
Svar på denne tråd

Æbler - godt mod orm
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 12:55

Min får 1 spand æbler på marken om dagen sidst på sommeren - (han går sammen med 3 andre heste). Det har der aldrig været problemer med. Jeg har fået at vide af dyrlægen, at syren i æbler er rigtig godt mod orm. Så man kan faktisk være heldig og undgå at de skal have ormekur !!!

0
0
Svar på denne tråd

æbler..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 13:56
æbler er kun "farlige" i kombination med havre... det sagde min dyrlægen ihvertfald engang... noget med at de 2 ting sammen kan gærer eller danne noget syre...

Alt over 165 er ikke en hest, men en Giraf :-)

Odense; Undervisning tilbydes...

0
0
Svar på denne tråd

æblesyre.
Forfatter: 
Dato:  31-05-2006 00:13

Dav.

Altså, det kommer jo sådan set an på, hvor sart en mave din lille hyp har. Nogle heste kan ikke tåle mere end ca. 2 om dagen, andre kan tåle mange, mange flere, som nogle af de andre skriver længere oppe.. Men det ér rigtig nok, at æblesyre kan give hesten ondt i maven, og har vidst også hørt noget om nogle mavesår, i en mild grad dog, men stadig.

du kunne evt. balancere det med gulerødder?

Hilsen Julie.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider