Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sko...hvad skal jeg være opmærksom på
Forfatter: 
Dato:  30-06-2003 17:08
Hej

Jeg har lige fået lagt forsko på min hest i dag, jeg har aldrig haft en hest der har haft brug for sko før.. så jeg er ret uvidende om dette emne er der nogen der kan komme med gode råd m.m.
0
0
Svar på denne tråd

hvorfor så...
Forfatter: 
Dato:  30-06-2003 17:11
...lægge sko på den nu? Har den brug for dem da?

Du skal være opmærksom på at den kan glide lidt på asfalt. Sko uden mordax bliver glatte i snevejr. Der skal ikke traves/galopperes på asfalt da det kan give nogle hårde stød op igennem benet pga jernskoen og s skal du ellers huske ikke at ride tur når de er ved at falde af *gg* så kommer du til at gå hjem...

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Hesten sled hovene for meget
Forfatter: 
Dato:  30-06-2003 17:15
... og hun begyndte at ømme sig når jeg red på grusvej.

Jeg er ved at træne hende(hesten) op til at starte en begynder klasse distance, så derfor slider jeg mere på hende hove end på de andre heste jeg har haft..:-)
0
0
Svar på denne tråd

Flere gode råd?
Forfatter: 
Dato:  30-06-2003 17:56
Er der andre ting jeg skal være opmærksom på??
0
0
Svar på denne tråd

spørg smeden
Forfatter: 
Dato:  30-06-2003 18:02
Vi har selv en rigtig god smed der fortæller så meget bla om hovstilling hovpleje mv. Smedegerningen er jo ved at være en helt videnskab så hvis jeg var dig ville jeg spørge ham da han jo har set din hest´s hove og benstilling. Ellers skal du vel bare holde øje med om skoene sidder løse eller trænger til at blive skiftet.
Nogle ekvipager
formår at få det bedste frem i hinanden
Elsk din hest som den er
0
0
Svar på denne tråd

Sko - Sko - Sko :)
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 09:45
Trave gør man kun undtagelsesvist på asfalt - galoppere gør man aldrig. Uanset om hesten har sko på eller ej.

Du skal være omhyggelig med at tjekke skoene dagligt. Vær ekstra varsom mht. sten, som meget let kiler sig fast i skoen - også under ridning.

Rider du meget i terræn, så vær opmærksom på, at en skoet hov er glattere end en uskoet. Hesten kan indimellem føles mindre sikker. Det kan afhjælpes med mordax / brodder.

Husk at bruge en faglært, registreret smed, som kan lægge skoene rigtigt - i den rigtige størrelse - ellers skader de mere, end de gavner.

Hesten må max gå 8 uger på sine sko - så skal de skiftes eller lægges om. Det mest almindelige er mellem 6 og 8 uger.

Sværere er det ikke. :) En skoet hest er dog dyr, og den kan også lave grimme skader på de andre heste (specielt ved bagsko.) Jeg har redet på trods af en tabt sko, - det kommer helt an på hesten - og underlaget.

Mht. sommertiden kan det være en god idé at bade hovene (hvis sommeren da nogensinde bliver tør) for at bevare dem smidige for på den måde at undgå, at de flækker (det kan gøre det noget sværere at sko hesten). Jeg er blevet anbefalet Hypona hovolie af to uafhængige smede - plus et par hesteejere. Det skulle også være godt til at undgå tørre og skøre hove i sommervejret.

Mette (Fjolle) - som kræver 4 sko det meste af året

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Er næsten enig
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 13:52
Med Mette (fjolle) Dog vil jeg ALDRIG ride en hest, som har smidt en sko, lige gyldigt hvordan hesten og underlaget er. Det vil alt andet lige belaste benene uens, og kan foretage skade.

Prøv at tage en sko på en ene fod, og ingen på den anden, og gå så ind i hallen og løb rundt der inde i en times tid. Det vil nok efterhånden være ubehageligt.

Og hvis så smeden er lige så hurtig som min, (kunne først komme over en uge efter hesten havde smidt skoen), og man red hesten, ja så vil jeg næsten påstå at en overbelastning af benet var på vej.

Ellers er jeg helt og holdent enig med det hun skriver.
0
0
Svar på denne tråd

hvornår skoene skal skiftes....
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 16:26
Jeg er dog ikke enig i at man max må have de samme sko på i 8 uger. Mine krikker kan i "sandkasse" perioder gå med skoene i op til 3 måneder uden problemer, men så skal de så også skiftes, da de ellers falder af af sig selv.

Jeg ville ikke sætte tid på hvornår de skal skiftes. Man skal kigge på sin hest og finde ud af hvornår de skal skiftes.
Hovene må selvfølgelig ikke vokse ud over skoen og ligge og trykke på strålen og den slags.

-miki-

Imagine what it must be like for the horse. He understands others in his herd, but can't for the life of him understand what the human is trying to communicate. It's like living in a foreign country for years, struggling to understand others, then overhearing someone speaking your native language. You are instinctively drawn to them because it means instant communication and understanding.Horsemanship!!
0
0
Svar på denne tråd

Skoningsintervaller
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 22:41
Tja, jeg har redet en enkelt dag uden sko - Gry taber sjældent sine. På forbenene ville jeg være meget skeptisk over at ride hende, men en tabt bagsko kan jeg godt ride uden (dog ikke i flere dage, forstås...)
Niveauforskellen er ganske lille - men den er der og kan sikkert skade på sigt. Det kan jeg ikke rigtigt modsige Bonny i.

Jeg holder dog stadig fast i de 6 - 8 ugers skoningsinterval. Det er hvad både dyrlæge og smede (de som ved, hvad de laver) anbefaler. Har smeden været forhindret, har Gry gået 9 uger - og overlevet, men 12 uger er alt for længe.

Så selv om det er individuelt, har jeg aldrig hørt uddannede smede anbefale længere intervaller - heller ikke min gamle uregisterede. Jeg har derimod hørt om heste, der krævede kortere skoningsintervaller. Min søsters hest har fx tendens til at blive platfodet - han får smed hver 5. uge.

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Må lige blande mig
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 22:57
Jeg vil da lige blande mig en lille smule nu vi snakker om hvor lang tid der skal gå imellem skoning af hest.

Jeg har ALTID brugt dygtige registrerede smede og har på min hoppe altid fået skiftet sko ca. hver 10. uge. Hun har til tider gået 11-12 uger, og dette kun med smedens anbefalinger. Jeg har endda haft ham ude hvor han ikke ville sko hende før der var gået to uger mere, så den med altid 8 uger den holder ikke.

Det er og bliver meget individuelt, men der er sikkert mange heste der har bedst af at bliver skoet med ca 8 ugers mellemrum, men der er altså også dem der kræver ca hver 6. uge og så dem der ikke kræver så ofte.

Altså er det ikke blot fordi man er nærig eller man har en dårlig smed at ens hest går med de samme sko i 10 uger - Miki og jeg - og sikkert også andre, kan vel bare glædes over vores hestes sunde stærke hove.

Med venlig hilsen

Winnie
0
0
Svar på denne tråd

de vokser mere om sommeren
Forfatter: 
Dato:  01-07-2003 23:01
Hovene vokser også hurtigere om sommeren :-)
0
0
Svar på denne tråd

Matilde
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 10:19
...det må du vel egentlig kunne sige, - som smed? Har du heste, som går 10-12 uger pr. skoning?

Det er bestemt heller ikke for sjovt, at jeg kyler 8-900 kr i nakken på smeden hver anden måned. Jeg har så absolut heller ikke indtryk af, at min hests hove skulle vokse hurtigere end gennemsnittets.

Støder da indimellem på hesteejere, som med tilfredshed i stemmen tilkendegiver, at deres heste skam kun har brug for smed 1 - 2 gange årligt. En af dem på trods af, at alle andre kunne se, at det slet ikke gik.

Det blev først ændret, da dyrlægen kom forbi ifm. en vaccination af hesten. Da fik hun et mindre fur - med henvisning til, at hestens bestilling måske allerede var ødelagt. Så kom smeden, beskar hesten på rekordtid - og så stod den ellers halt.

Jeg savner stadig at se et tilfælde, hvor folk faktisk har ret i, at hestene kan gå i lange perioder. Det skal ikke forstås som en anklage - for heste er individer, ligesom smede er det. I de her tilfælde snakker vi jo også "kun" 4 ekstra uger, ikke halve år.

Mette (Fjolle)
DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror det er forskelligt
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 14:45
Hvis vi stadigvæk snakker beslag perioden (med sko), så tror jeg det er individuel, fra hest til hest, afhængig af hovkvaliteten og hvordan de vokser (andeføder eller pænt nedad). Men en periode på 3-6 måneder, vil jeg synes er for længe.

Nu har vi 2 heste. Den ene får "andeføder" og kan med lidt held gå 8 uger. Den anden har virkelig gode hove, men har dog kun gået med sko i 6 uger, inden de blive lagt om. (han smed den ene), Men hans hove var utrolig pæne, og at udsenene trængte de ikke til at blive lagt om. Han bliver bare ligt højere når hovene gror. Men Under skoen, ligner de nogle som blev beskåret dagen før, selv om det var 6 uger siden. Men derfor vil jeg ikke under nogle omstændigheder lade ham gå længe med dem på. Hvorlænge han kan gå med, vil jeg finde ud af i samarbejde med min smed, da jeg som sagt kun har set dem efter 6 uger. Da det er første gang han har sko på.

Jeg ser frem til at få Mathildes svar.
0
0
Svar på denne tråd

det er et spørgsmål om penge måske
Forfatter: 
Dato:  02-07-2003 18:30

Jeg synes det er i overkanten, men dertil vil jeg sige, at der i vinterperioden er heste, som vokser meget langsomt i hovene, og der kan jeg komme ud for at det ikke er kriminelt selvom de har gået de der 10- 12 uger med sko.

Men det er ikke noget jeg anbefaler folk at gøre.

Jeg har også selv hørt om de typer du nævner, der påstår at hesten sagtens kan nøjes med smed en gang om året, jeg ved ikke hvorfor de tror at det er okay, men penge kan betyde mere end man tror, for visse typer mennesker.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider