Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Frøgræs.. hvad er det?
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 20:11

Hej..

Der hvor jeg skal have min pony stående om en måned, bruger de frøgræs. Jeg har hørt om det før, men aldrig brugt det.

Hvad er det helt præcist? Min pony får wrap nu, kan hun stadig få det ved siden af osv?

ANNE.

Og Lokkamotivet<3

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  12-05-2006 21:17

Frøgræs er græs hvor de har tærsket frøet af.

Personligt vil jeg ikke bruge det til min hest. Har hørt at der er større sandsynlighed for at der er svampespore i og det kan give en hostehest, men der er mange som bruger det.

Jeg vil blive ved med at give wrap og undlade frøgræsset.

Hilsen Kit

0
0
Svar på denne tråd

frøgræshalm af god kvalitet
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 00:04

hejsa.

Det er ikke ligemeget, hvor man køber sit frøgræshalm. Hvis det ikke er høstet og presset i ordentlig vejr, kan det nemlig godt have en dårlig hygiejnisk kvalitet, dvs. er fuld af svampesporer og kan give hosteheste mv. Landmanden har mest frøgræs pga. frøhøst, og derfor er nogle landmænd lidt "ligeglade" med halmen... der skal man så ikke købe!!

Men frøgræshalm af en god kvalitet er da alletiders til at supplere wrap. Og hestene vil normalt gerne have det, men det KAN afhænge af græssorten. Ligesom der findes almindeligt halm fra forskellige kornsorter (byghalm, hvedehalm, havrehalm), findes der også frøgræshalm fra forskellige græssorter, og heste kan ikke lige godt lide dem alle.

Frøgræs er halm, men har en højere foderværdi end almindelig byg- og havrehalm. Frøgræs er halm, fordi frøene til græs er høstet, så man har frø til næste års såning af forskellige græssorter.

Jeg har selv fundet en god leverandør af en tidlig sort af frøgræshalm, som mine heste elsker. Det bliver høstet midt i juli normalt. Jeg har aldrig fået noget af en dårlig kvalitet. Jeg bruger det som beskæftigelse på jordfolden om vinteren, hvor der altid står en balle frøgræshalm - i boksene får hestene wrap og vårbyghalm.

Nogen pakker i øvrigt også frøgræs ind til "wrap". Foderværdien er ikke så høj så, men den hygiejniske kvalitet i top, så det kan hestene æde meget af, uden at de "buler ud". Det kan være en fordel for nogen.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

jer begge...
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 09:26

Mange tak.. Så blev jeg da dét klogere :)

ANNE.

Og Lokkamotivet<3

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  13-05-2006 16:28

min hest får frøgræs der hvor han står og en dyrlæge har sagt det er det bedste han nogensinde har set... så det kan godt være godt..

Kommer hunde i himlen når de dør?? >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider