Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Angående godbidder!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2001 18:51
Så har vi i min stald en diskution om sukker som godbid! Nogle mener det ok, at bruge sukker, da heste ikke kan få huller i tænderne! Jeg tror nu ikke helt på den teori!

Er der nogen der ved noget om det???
0
0
Svar på denne tråd

Re: Angående godbidder!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2001 18:57
Aner det faktisk ikke, men jeg holder mig fra at give det til Fjolle (for en sikkerheds skyld.) Oplevede et sted, hvor de gav hestene det under ridning for at få dem til at skumme... på den måde mente de, at hesten reagerede bedre på biddet.
Det bedste min hyp ved, er nu et stort, saftigt æble...

Mette / Fjolle
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-03-2001 19:38
Prøv at få fat i Landsbladet hest nr 10 fra sidste år - der er et tema om hestetandpleje. Og en af artiklerne har overskriften " Undgå sukker - heste kan også få huller i tænderne".

Så det kan de altså godt - og der er jo ingen grund til at proppe dem med noget der ikke er sundt (selv om vi gerne propper det i os selv;o))
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-03-2001 19:56
For at supplere lidt, så er for meget sukker, melase m.m. ikke godt for hesten, idet sukker kan udvikle svamp i tarmene.

Derfor kan man give andre former for sunde godbider som f.eks godbidder uden sukker, gullerødsstykker o.s.v.

Michael.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 12:37
eeeej - nu får jeg det helt dårligt - giver en gang imellem - må jeg rød i kinderne indrømme - min lidt sukkeknalder, når han skal lære noget nyt, eller når han har gjort noget virkelig godt - bestemt ikke hver dag - men iblandt, fordi det er nemmere at lange ned mellem biddet prompte i stedet for hestebolcher. Ikke fordi han "skummer" bedre.

Ska' nok holde mig til ros og klap herefter.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 12:56
Det er godt for hestens nyrer at få lidt sukker, ikke hele håndfuldt hver dag, men en lille knald en gang imellem skader ikke tænderne.

jytte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-03-2001 13:13
Lige som med så meget andet er det vel et spørgsmål om ikke at overdrive!

Hvis man propper hesten med sukker, er risikoen der for både huller i tænderne og for svamp som Michael skriver. Men en enkelt sukkerknald en sjælden gang, kan jeg ikke forestille mig skader voldsomt!

Jeg foretrækker at give gulerodsbidder som godbid, og har som regel en pose af "Nammerguffer" som kan bruges i særlige tilfælde.

Nammergufferne er Meadow Herb hestebolcher - Monty vil gøre hvad som helst for at få dem. Men hvis han kan lugte at jeg har dem i lommen, glemmer han desværre sin opdragelse og prøver at komme ned i mine lommer. Så de bliver som regel kun brugt som farvelguf efter en meget vellykket dag :o)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-04-2001 21:27
Hej!
Sukker skal nok ikke gives i for store mængder.Ellers skal man i hvert fald have fat i en Jordan str. 47 til bisserne bagefter.
Men sukker er godt at have med til stævner.Det giver hesten ekstra sukkertilskud og det kan vi alle have brug for en dag hvor vi skal yde noget ekstra godt.
Nutti
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-05-2001 19:49
Selvfølgelig kan heste få huller i tænderne... Hvordan er man kommet på at de ikke kunne?? Men som det også er sagt her er det jo bare et spørgsmål om hvor meget og hvor ofte, og selvfølgelig skader en enkelt sukkerknald eller to i ny og næ ikke... Men for guds skyld lad være med at give slik som f.eks karamel eller vingummi eller andet menneske-slik - det sætter sig fast i tænderne, og den der Jordan str. 47 med hår i tre længder og fleksibelt hoved og hvad har vi findes næppe til heste. Selvom jeg har hørt om en der børstede tænder på sin hest;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-05-2001 07:29
Jeg bruger sukker når jeg er til stævne og skal ride en kandar-klasse. Så får hyppen lige 3-4 knalder (som nærmest bliver indhaleret!) og så får han det nydeligste skum om munden. Jeg gør det kun til stævner, da farvet skum om hestens mund godt kan få en dommer til at se lidt forkert ud i hovedet! lol

Knuuuuz :-) Zenita
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider