|
|
| Lang pels, -og fælder ikke? |
|
|
Hejsa Er det noget som helst at gøre ved en hest der stadig her meget lang pels, og ikke er begyndt at fælde endnu? Jeg vil ikke klippe den, men kunne rigtigt godt tænke mig at den begyndte at fælde snart!!! Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min shetter |
|
|
Har stadig godt med pels. Hun bliver striglet for at hjælpe hende af med alt det løse og ellers ruller hun sig en del for tiden. Det skal nok falde af så de får sommerpelsen tilbage.Det klarer naturen selv. Annette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg krydser fingre, |
|
|
-og prøver at vise den hvor fint vejr det er! Så må den da komme i tanke om at der er noget den har glemt!!!  Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan |
|
|
det kan godt være at den skal have en b12 vitamin- indsprøjtning. Det har min hest lige fået, da hun heller ikke har smidt overfrakken og det undrede dyrlægen sig over, for det skulle de gerne have gjordt nu.
mvh. jeanette2 husk at tavshed sommetider er det bedste svar..(dalai lama)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvor gammel er den? |
|
|
Hej Tine. Hvor gammel er den? -og race?? Fælder den slet ikke eller er den "bare" ikke færdig??? Der er jo faktisk en sygdom, som jeg selvfølgelig ikke lige kan huske navnet på, som kan ramme ældre heste således at de ikke længere er i stand til at skifte pelsen. På nuværrende tidspunkt burde den være i gang med at fælde også selvom at den går ude 24 timer, men de er bestemt ikke nødvendigvis færdige med at fælde, og det er som tidligere nævnt også forskelligt fra race til race hvor hurtige de er til at få skiftet pelsen. Held og lykke med den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svensen |
|
|
Den er 11 år og en DV. Den fælder slet ikke, det er det der bekymrer mig. Den står på stald -uden dækken. De andre heste i stalden, ungheste m.fl., der er kommet ind med meget lang pels er alle næsten færdige med at fælde. Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cushings syndrom. |
| Forfatter:  |
Sys |
| Dato:  |
11-05-2006 13:07 |
|
Det er en lidelse - Cushings syndrom - eller hypofysetumor, hvis første symptom er, at hesten ikke kan komme af med vinterpelsen. Senere sætter de konstant en meget karakteristisk tyk og langhåret pels året rundt. Jeg ved det, da min gamle vallak levede med en sådan de sidste 3-4 år af hans liv, han blev 18 år, da han blev aflivet. Efterhånden kommer flere symptomer ind i billedet. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sys... |
|
|
Sys: Jaja, rolig nu. Ingen grund til at male Fanden på væggen  Tag en snak med dyrlægen - han/hun ved nok hvad der skal gøres 
Duke Behind every good, knowing horseman, there is a horse that knows them better.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| shetter fælder senere? |
|
|
Vores shetlænder har også betydeligt mere pels tilbage end de andre heste, og nu så jeg lige at der blev nævnt en shetter lidt højere oppe i tråden. Er det mon almnideligt at de fælder lidt senere? (ved godt tråden handler om en DV - sorry )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B-expres |
Louise_s |
11-05-2006 18:08 |
|
Sådan havde min hest det også, nu får han Blue Hors B-expres (en slags sirup) og den hjælper rigtig meget, han har næsten allerede sommerpels.
MVH Louise Søger en sød part til min hest i Odense Sv, tryk på mit navn for at læse mere. . Gaven til konfirmanten: Tilbyder tegning af din hest/pony; skriv til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min shetter |
|
|
har heller ikke smidt så meget pels endnu. Havde lige dyrlægen ude i forbindelse med tandraspning og han sagde at det skulle jeg ikke bekymre mig om. Det skulle nok komme... Så måske shettere bare først smider vinterpelsen senere end andre racer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| B-ekspress |
Laksi |
11-05-2006 22:08 |
|
Min dyrlæge anbefalede for nogle år siden, og prøve med B-ekspress, før vi prøvede noget andet, og vupti... så røg pelsen, og siden har jeg, ved denne tid givet, dem B-ekspress.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme problem. |
|
|
Jeg fik samme problem med min hoppe for at par år siden... jeg prøvede forskellige ting som ekstra vitaminer og mineraler osv. men det hjalp ikke. Jeg tog så fat i dyrlægen og han tog en blodprøve hun blev bl.a. undersøgt om hun havde cushing syndrom (det havde hun heldigvis ikke). Men det viste sig hun havde Zink mangel, og min dyrlæge forklarede at der var alt fir loidt zink i det danske græs. Vi er nu igang med en zink kur som kan tage rigtigt lang tid... et par år, før zink niveauet bliver rettet op igen. Men min ser altså også rigtig grim ud nu og jeg overvejer at klippe hende, da hun også har det varmt. Hun får nu også det der b-vitamin halløj fra blue horse, ligesom for at se om der kommer ordentlig gang i fældningen. Mit råd er at tage dyrlægen med på råd... måske er det nok med en at give den B-vitamin tilskud som de andre nævner. Hilsen H.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pels... |
Ivory26 |
12-05-2006 23:32 |
|
Min shetter er heller ikke vild med at smide over frakken, men synes gennerelt de tager lidt længere tid om det. Gav hende et ordentligt bad idag- imod damens vilje men i bad kom hun! synes personligt det sætter gang i pelsskiftet når man giver hesten/ponyen et bad. Man gnubber jo hårene flere veje og dem som sidder løs og dem som er halvt løse, smutter jo med vandet ud. Hun ser faktisk ganske godt ud nu. Mine andre heste smed deres vinter pels for 1½ måned siden. Men mon det ikke har noget at sige med de sætter en tykker og mere kraftig hårpragt en andre racer- pga. det er naturligt for dem..? Men vil råde jer, som har en hest, som ikke har smidt pelsen endnu, at få taget en blodprøve for evt. mangel for b-vitamin, zink, selen og jern. Det er mange gange noget af det hesten mangler. Og evt. en gødnings prøve.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fælder |
trierhorses |
14-05-2006 12:18 |
|
hvis den bliver ved med ikke at fælde og drikker/tisser meget kan det være sukkersyge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som Sys skrev |
|
|
Hej Tine. Det var det syndrom som Sys skrev jeg tænkte på. Men som de andre skriver få doktor dyr ud, det kan jo heldigvis være noget mere banalt som mineralmangel... Held og lykke med den, det bliver spændende at høre hvad dyrlægen siger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej lige et råd.. |
Castelloegely |
16-05-2006 12:16 |
|
Hej jeg har erfaret at hvis heste er i underskud med vitaminer/ meneraler går det ud over deres pels tab.. måske du skulle få taget en blod prøve..? magnecium er også et vigtigt stof som hesten ikke må mangle.. håber at det giver stof til eftertanke.. Mvh Irena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|