Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

indgræsning hvor lang tid?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 11:54

Som overskrift : hvor lang tid bruger i på indgræsning.

Jeg er ved at skifte over på sommerfolden hvor der er noget mere græs jeg er oppe på 3½-4 timer hvornår kan de gå der hele døgnet mener I??

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

øg til 6-8 timer
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 12:02

Hejsa.

Når de er vant til 3-4 timer nu, så kan du gå hurtigere frem efter min mening. Dag for dag kan du øge med ½ time op til 8 timer, og når de har gået på folden 8 timer dagligt i nogle dage, ville jeg ikke være nervøs for døgnfold.

Mine har gået på jordfold hele vinteren. I søndags fik de for første gang 1 time på græsfold. Det er en nyanlagt mark, dvs. førsteårs græs, som har fået gylle i foråret. Græsset er ca. 20 cm. De får 1 time hver aften nu - men hvor længe skal man nøjes med 1 time? Kan jeg allerede efter 3-4 dage øge med ½ time og kan man så dagligt eller er det hver anden eller hver tredie dag, man øger med ½ time eller... hvordan gør andre eller hvad vil I anbefale?

Det er klart, at græsset har haft en voldsom vækst i disse varme dage, så forårsgræsset er ekstra farligt lige nu, går jeg ud fra mhp. kolik og forfangenhed.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 12:07

Hej.

Jeg ved ikke om der findes nogle præcise retningslinier for hvor lang tid man skal bruge på indgræsning, det er nok individuelt.

Her hos mig plejer vi at bruge 4-5 uger. det er 3 uger ´siden jeg begyndte (med 1 time om dagen), og sidste nat gik de på græs hele natten.Det gør vi nok et par uger endnu, inden de kommer på græs i døgndrift.

Dvs de små "fede" bliver ved med kun at gå på græs om natten og så på jordfold med frøgræs om dagen.

Venligst Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Vi har næsten 20 at flytte rundt på
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 12:09

og giver 1 time i 2 dage, 2 timer i 2 dage, 3-4 timer i 2 dage, 5-6 timer i 2 dage, 7-8 timer mindst 2, hellere 3-4 dage og så ud.

Vi er startet på en ugødet eng, hvor græsset ikke er så kraftigt og hvor de skal lede lidt mellem ukrudtet for at få det, så de kan ikke lige mæske sig. Så får sommerfoldene også lige et par dage mere så det faktisk bliver 20 cm...

Men vi har kun en shette som har været forfangen og hun går der hvor der mest er mælkebøtter og det kan hun sagtens tåle. Hun kommer op på 6 timer og er inde/ på jordfold resten af tiden.

Ingen er overvægtige.

Vi passer lidt ekstra på fjordhesten og en fjordblandingspony som godt kan blive lidt vel rund...men med roepiller som fast foder og MASSER af wrap hele vinteren er de ikke så sarte, deres tarmflora er ret stabil.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Egen underviser velkommen, ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.To ledige bokse.
0
0
Svar på denne tråd

wrap og roepiller
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:04

Mine heste har også fået wrap og roepiller i vinter, og jeg mener også, at deres tarmflora er ret stabil. Jeg har i hvert fald aldrig problemer med tynd mave, kolik etc.

De sidste 6 baller wrap var noget mere våde end dét, jeg ellers har fodret med i vinter, så jeg tænkte, at det kunne være perfekt til overgang til græs i foråret... og der har ingen tynd mave været af pga. den mere våde wrap.

Jeg har givet mine heste ca. 50 gram Dia-Non i kraftfoderet siden i lørdags (dagen før start på indgræsning) som forebyggelse af mave-tarm-problemer ved indgræsning. Men jeg har simpelthen ikke mere wrap, så de får kun supplerende frøgræs- og byghalm nu foruden lidt kraftfoder og udblødte roepiller som normalt.

Jeg kan ingen ændringer se på hestepærerne efter de første par dages indgræsning med 1 time hver aften, så selvom det kun er 3. dag i dag, så tror jeg, at jeg prøver at give dem 2 timer i aften. Hestene får opblødte roepiller i krybber på jordfolden, før de kommer på græs - for at tage toppen af sulten og for at forebygge forædelse. Og der er fri adgang til frøgræs- og byghalm på jordfolden.

Jeg havde forestillet mig, at min indgræsning skulle vare 14 dage til 3 uger, hvor de så skulle være klar til døgnfold. Jeg regner også med at give dem nogle døgn med aftener+nætter på græs og jordfold om dagen tilsidst i indgræsningsperioden, før de får græsfolden hele døgnet - men det vanskelige består i at få dem ned på jordfolden om morgenen, hvor man jo også har travlt for at nå på arbejde... tsk tsk.

Jeg synes, at problemet med frisk forårsgræs er stort, når hestene kommer fra jordfold. De heste, der går på nedbidte/dårlige til halvdårlige græsmarker om vinteren, må være lidt mere "vant" til græs. Men ellers mener jeg, at heste, som får wrap om vinteren, burde være nemmere.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar indtil nu.
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:27

jeg glemte at tilføje at de stadig får foder og deres vinterfold ikke er rent jord.

Der er stadig græs på den fold de går ude på nu, når de ikke er på sommerfolden.

De får hø om aftenen for ikke at være alt for sultne.

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

øg med 1 time dagligt
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 13:38

Lone: En uge mere så kan de være klar til døgnfold på græs.

Øg med 1 time dagligt, til du er oppe på 8 timer. Giv dem et par dage med 8 timer på græs dagligt og lad dem derefter gå på græsfolden f.eks. aften+nat i mere end 8 timer. Efter nogle dage er de så klar til døgnfold på græs. Det kan du vist gøre på en uge, tror jeg.

Skulle de få dårlig/tynd mave undervejs, så må du gå nogle skridt tilbage, men det er jo rarest at undgå. Ellers fortsæt med hø, eller giv dem halm på folden. Halm kan faktisk også være et udemærket supplement på græsfolden, når de går der hele døgnet.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

tak for det , Lene og andre
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 15:14

det var nogenlunde hvad jeg selv regnede med at ville gøre.

Jeg har både hø og halm på folden som de frit kan æde af.

Og de får morgen óg aftensmad.

Venlig hilsen Lone

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider