Mine heste har også fået wrap og roepiller i vinter, og jeg mener også, at deres tarmflora er ret stabil. Jeg har i hvert fald aldrig problemer med tynd mave, kolik etc.
De sidste 6 baller wrap var noget mere våde end dét, jeg ellers har fodret med i vinter, så jeg tænkte, at det kunne være perfekt til overgang til græs i foråret... og der har ingen tynd mave været af pga. den mere våde wrap.
Jeg har givet mine heste ca. 50 gram Dia-Non i kraftfoderet siden i lørdags (dagen før start på indgræsning) som forebyggelse af mave-tarm-problemer ved indgræsning. Men jeg har simpelthen ikke mere wrap, så de får kun supplerende frøgræs- og byghalm nu foruden lidt kraftfoder og udblødte roepiller som normalt.
Jeg kan ingen ændringer se på hestepærerne efter de første par dages indgræsning med 1 time hver aften, så selvom det kun er 3. dag i dag, så tror jeg, at jeg prøver at give dem 2 timer i aften. Hestene får opblødte roepiller i krybber på jordfolden, før de kommer på græs - for at tage toppen af sulten og for at forebygge forædelse. Og der er fri adgang til frøgræs- og byghalm på jordfolden.
Jeg havde forestillet mig, at min indgræsning skulle vare 14 dage til 3 uger, hvor de så skulle være klar til døgnfold. Jeg regner også med at give dem nogle døgn med aftener+nætter på græs og jordfold om dagen tilsidst i indgræsningsperioden, før de får græsfolden hele døgnet - men det vanskelige består i at få dem ned på jordfolden om morgenen, hvor man jo også har travlt for at nå på arbejde... tsk tsk.
Jeg synes, at problemet med frisk forårsgræs er stort, når hestene kommer fra jordfold. De heste, der går på nedbidte/dårlige til halvdårlige græsmarker om vinteren, må være lidt mere "vant" til græs. Men ellers mener jeg, at heste, som får wrap om vinteren, burde være nemmere.