Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Forklaring ang. byg
Forfatter: 
Dato:  28-04-2006 13:06

Nu har jeg prøvet at søge herinde på dette fora, for at finde indlæg omhandlende byg, dvs. med forklaringer på hvad byg indeholder, hvorfor det er godt og dårligt mv., men det har været mig umuligt.

Kan I komme med nogle facts, links eller andet hvor jeg kan læse om byg og dens virken.

Har forsøgt mig med google, men jeg var ikke videre heldig.

Hvis I har sat jer ind i det, og kan fortælle noget, er I selvfølgelig velkomne til at skrive.

0
0
Svar på denne tråd

Her er indholdet
Forfatter: 
Dato:  30-04-2006 15:56

Jep, jeg har lige taget et billede af indholdet i vårbyg, så kan du da tygge lidt på det ;-)

Beklager uskarpheden...

-Mia
0
0
Svar på denne tråd

byg vs. havre
Forfatter: 
Dato:  01-05-2006 15:53

1 kg. byg = 1 FE ca.

1,2 kg. havre = 1 FE ca.

Der er mere stivelse i byg end i havre. Der er mere fiber i havreskallen end i byg. Skallen på byg er så hård, at heste skal have byg valset - havre kan ædes hel eller valset.

Hvis en hest ikke vil tage på eller bliver skør af havre, har mange gode erfaringer med at erstatte alt eller noget af havren med valset byg. Nogen blander selv deres korn 1/5 valset byg, 4/5 valset eller hel havre.

Der er et stof - fytase - i byg, som hesten har behov for for at nedbryde og omsætte havre. Dette stof findes også i andre fodermidler og normalt i de fleste tilskudsfodere.

Normalt siger man, at havre er det rigtige hestefoder og mest diætetiske (pga. fiberindholdet i havreskallen) i forhold til byg. Men rigtig mange bruger altså også byg til heste.

Se evt. hjemmesiden: www.infosvin.dk/Haandb...ukker.html

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Hævede ben
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 09:40
Og så er der nogle heste der får hævede ben af byg...

-Mia
0
0
Svar på denne tråd

Bruger kun byg..
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 11:24

Jeg bruger kun byg. Det har jeg gjort hele vinteren, og det er jeg super tilfreds med.

Plejer at bruge havre, og så lidt byg, men hestene skal have rigtig meget korn for at holde huld, når jeg fodrer på den måde, og jeg er ikke vild med at give dem så meget korn.

Så nu får de kun byg, vitamin og mineralblanding, og masse af wrap. De stortrives simpelthen..

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 12:15

jeg bruger byg til min hest... han får ikke havre da det går lige i hovedet på ham og han bliver tosset at ride på... han har ikke haft hævede ben i den tid jeg har brugt det...

Kommer hunde i himlen når de dør?? >o<
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 16:15

..skal det valses?

På min gamle rideskole fodrede de med hele byg. Det blev fordøjet ;-)

Kan man fodre med byg til ungheste - eller er et fuldfoderprodukt mere anbefalesesværdigt?

Sasser: Undskyld, at jeg lige "spammer" din tråd med spørgsmål - håber det er ok ;-)

Mvh Mette..
www.newforest.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider