Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Levertran til hovene
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 22:44

Jeg hørte engang for noget tid siden noget med at smøre hovene ind i levertran. (tror jeg?)

Hvad er det det gør ved hovene?

<3 Winnie & Tøsen <3

>> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<

~~

~Bucas Sunshower regndækken str. 145 købes~

Kontakt via Hn, mail el. sms/tlf.

Min mail

0
0
Svar på denne tråd

det har
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 08:57

samme eller rettere bedre virkning end hovolie eller hovfedt

Venlig hilsen kristian

Hvis du skal handle så husk altid: tingene skal være bedre end nye og må ikke koste noget

JHN RS Moderator

medlem af
AHNA og FNK

stifter og formand: klageklubben
0
0
Svar på denne tråd

Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 09:40

levertran en gang i mellem, og det virker ligesom hovolie/fedt, det er bare en del billigere i længden, da man ikke skal bruge så forfærdelig meget af det.

Da jeg købte min hest, så hans hove forfærdelige ud, men efter et smedebesøg og levertran/vand hver dag i 14 dage, så lignede de stævnehestehove

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 17:50

Jeg har hørt at det skulle være bedre end hovolie og hovfedt...

Men jeg bruger ganske almindelig mad olie til 5kr for 1 liter og det synes jeg fungere super!

***En rigtig hest, er en Frieser hest***

0
0
Svar på denne tråd

Levertran
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 18:28

Et gammelt smederåd er at smøre selve kronranden med levertran en gang imellem.

Herudover skulle Hypona både ind og udvendigt på hovene klare resten (dog stadig denne bekendte fingersbredde fra selve kronranden).

Hyponaen kan smøres på tørre hove (behøv's altså ikke at være fugtige/våde).

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Er ejer af 1 "tragedie" - øh, rettelse trakehner :-) og 2 lettere erotisk buttede ponyer

0
0
Svar på denne tråd

godt med levertran
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 19:48

Jeg bruger også levertran til hovene. Synes det er bedre end alm. madolie.

Har fået at vide, at grunden til, at det er bedre med levertran er, at det er en animalsk olie, og det arbejder bedre med hovene end vegetabilsk olie.

Vh. Anette

Lykkelig ejer af Ox-araber - verdens smukkeste og bedste hesterace :-)

Trailer med chauffør udlejes - kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Levertran bedre end fedt og hovolie
Forfatter: 
Dato:  25-04-2006 22:54

Hejsa.

Jeg er blevet rådet til at bruge levertran i stedet for diverse hovfedt og -olier, som er i handlen - de er generelt for dårlige, da de lukker hovens porrer, så hoven ikke kan suge naturlig fugt.

Normalt vil hestes hove suge den fugt fra omgivelserne, som de har behov for - fra fold, boks osv. Fugtigheden fra jorden og græsset på folden er godt, urin fra boksen mindre godt... Derfor er det godt med jævne mellemrum at vaske hovene. Men for meget vask kan udtørre hovene, ligesom når vi får tørre hænder af for meget håndvask og rengøring osv. Så bruger vi en håndcream, hvilket kan sammenlignes med et hovplejemiddel.

Som hovplejemiddel kan levertran bruges både på fugtige og tørre hove uden at mindske hovens naturlige evne til at opsuge fugt. Brug af gængse midler uden forudgående vask kan udtørre hovene, hvilket mindsker hovens elasticitet.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Levertran
Forfatter: 
Dato:  26-04-2006 08:37

Min smed har frarådet mig at bruge levertran, hovoilie eller lignende - det er unaturligt og i langt de fleste tilfælde fuldstændig unødvendigt. Han mener det skader mere end det gavner - men som så meget andet er der jo delte meninger herom.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider