Jamen når man taler om papire, taler man om hestens stamtavle. Dvs. at man kan gå tilbage i hestens aner. Om hesten har gode papire eller ej bliver vurderet ud fra dens forældre og forfædre. Men der skal man virkelig være sat ind i den spcifikke races gode avlsheste.
Papirene (som oftest) er i en mappe med farvet omslag, Kaldes et hestepas. I hestepasset er hestens stamtavle, identitets beskrivelse og evt. kårings resultater.
Jeg laver lige et eks. for en hest med gode papire.
Jeg har en Vallak, kåret i Dansk varmblod.
Hans far er Holstener med gode blodlinier (dvs. at hans forfædre på den side har gode avls og sportsmæssige resultater)
På hans "morside" er hans mormor Broncemedalje hoppe (Dvs. at hun har en super blodlinie, og avlet gode føl, og det er ekstra præmieret) Ligeledes er der flere Hopper og Hingste på mor siden der har gode sportsmæssige resultater.
Man kan så sige at hva kan man bruge papire til når man har en vallak? Ja det er der mange der er ligeglade med, men jeg syns nu det er vældigt spændende at se hvilke gener der er slået gemmen hos den specifikke hest.
Jeg håber det var lidt svar til dig, men jeg er sikker på der er avlere herinde der kan fortælle dig endnu mere.
God weekend.
Kh
Mette