Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hvornår har en hest papire??
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 19:46

Tjaah.. ved faktisk ikke så meget om det med papire og sårn :P dumme mig. nåhr, men nu vil jeg gerne vide noget ;)

Skal hesten være ren for at have papire? Hvad står der i papirene? noget der evt skal stå??

bare skriv alt muligt ned som omhandler papire :P

© هvع you tøs ©

Ingen kan alt, men alle kan noget!

0
0
Svar på denne tråd

Papire
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 20:00

Jamen når man taler om papire, taler man om hestens stamtavle. Dvs. at man kan gå tilbage i hestens aner. Om hesten har gode papire eller ej bliver vurderet ud fra dens forældre og forfædre. Men der skal man virkelig være sat ind i den spcifikke races gode avlsheste.

Papirene (som oftest) er i en mappe med farvet omslag, Kaldes et hestepas. I hestepasset er hestens stamtavle, identitets beskrivelse og evt. kårings resultater.

Jeg laver lige et eks. for en hest med gode papire.

Jeg har en Vallak, kåret i Dansk varmblod.

Hans far er Holstener med gode blodlinier (dvs. at hans forfædre på den side har gode avls og sportsmæssige resultater)

På hans "morside" er hans mormor Broncemedalje hoppe (Dvs. at hun har en super blodlinie, og avlet gode føl, og det er ekstra præmieret) Ligeledes er der flere Hopper og Hingste på mor siden der har gode sportsmæssige resultater.

Man kan så sige at hva kan man bruge papire til når man har en vallak? Ja det er der mange der er ligeglade med, men jeg syns nu det er vældigt spændende at se hvilke gener der er slået gemmen hos den specifikke hest.

Jeg håber det var lidt svar til dig, men jeg er sikker på der er avlere herinde der kan fortælle dig endnu mere.

God weekend.

Kh

Mette

Undervisning tilbydes; se min Præsentation

Mette Lodberg

V/TeamLodbergRidersCoaching

0
0
Svar på denne tråd

wseuhfjdjjk
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 20:24

Okay... takker! altså min pony har hestepas da jeg rider distriktsstævner på hende :)

men skal hesten være renracet for at have papire??

altså jeg har et papir hvor hendes familie står på. flest på hendes fars side da det er en good familie :P ! som starter stævner med resultater osv.

men skal hesten være renracet for at ha papire. og når i fx. spørg om hesten har papire hvad helt præcist mener i så??

© هvع you tøs ©

Ingen kan alt, men alle kan noget!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 21:46

Hvilke papirer snakker du om? En alm. stamtavle? De laves ikke mere, så vidt jeg har forstået. Hestepasset er kommet i stedet for, der er jo ingen grund til at have begge dele... Står hendes familie ikke i det??

AnneMette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er et KÆMPE fjols, der ikke tænker på at være et godt eksempel for andre ryttere!
0
0
Svar på denne tråd

Papir..
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 21:58

Stamtavlen er "papirene" i mine øjne. Ved ikke ellers hva det skulle være for papire.

Renracet, er en stor difinition. DV er ikke en race feks. men en avls organisation, og derfor er hestene af flere forskellige racer. Dermed ikke sagt at hesten ikke har fine papire. Hvis du til gengæld spørg Islænder folket så kunne jeg forrestille mig at en ren Islænder er en, med UDELUKKENDE Islændere i alle led (uden at være sikker dog).

Ellers så spørg inde på Avl, der er en del forskellige avlere der er super søde til at hjælpe. Sikkert også hvis det er en specifik race du søger information om.

Kh

Mette

Undervisning tilbydes; se min Præsentation

Mette Lodberg

V/TeamLodbergRidersCoaching

0
0
Svar på denne tråd

helt korekt..
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 22:50

"Hvis du til gengæld spørg Islænder folket så kunne jeg forrestille mig at en ren Islænder er en, med UDELUKKENDE Islændere i alle led "

Jep for at være en islænder må der under ingen omstændigheder være blandet andre racer i...og i mine øje skal den have en stamtavle før jeg overhoved ville overveje at købe en, dette pga at hvis den ikke har stamtavle bliver man udelukket fra alle islænderstævner, ridelejre organiseret af islænderforeningen etc.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil mene
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 12:10

at hesten skal have pas/stamtavle med afstamningsoplysninger for at man kan sige den har papirer. Nogle har så kun kendt afstamning på farsiden, men jeg mener stadig hesten har papirer, bare ikke "fuld papirer".

Hesten behøver ikke at være renracet for at have papirer efter min mening. Hvor mange DSP'er, pintoer, palominoer, DV'ere, osv osv er renracede?

Welsh sec. C hingst, sølvtonet palomino, kåret står til rådighed. Se HN-lodge.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

papirer
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 13:23

Min nye har hestepas - altså papirer. Men der står bare ikke så meget i de papirer på morsiden Så jeg giver Louise E ret i, at der må skelnes mellem papirer og fuld papirer. Men hvis der står "med stamtavle", så forventer jeg, at stamtavlen også er fyldt ud :-)

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider