Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

mangement efter tarmslyng, råd søges
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:14

Vi har desværre her i påsken haft en syg hoppe. Det startede lørdag, hvor hun virkede uoplagt og lagde sig på folden. Da hun kom ind lagde hun sig igen. Normalt ser vi hende aldrig ligge ned og derfor ringede jeg med det samme til dyrlægevagten som kom kl. 19.00.

Den pågældende dyrlæge som havde vagten, var ikke hestedyrlæge. Han gav hende olie og smertestillende, og mente at det bare var en prut på tværs.

Søndag nat var den gal igen. Nok engang blev der ringet til dyrlægevagten, det viste sig at være samme dyrlæge. Han konstaterede at olien var gået igennem og undersøgte hende slet ikke, han gav hende blot noget smertestillende.

Nu bruger vi normalt en dyrlæge noget fra vores distrikt og når han har fri er det svært at lokke de andre så langt væk, specielt når der bare er en enkelt på vagten. Men mandag ringede jeg alligevel dertil, da jeg ikke orkede flere inkompetente dyrlæger fra vores eget distrikt.

Heldigvis var det min egen dyrlæge der tog telefonen. Han var noget rystet og den manglende undersøgelse fra søndag nat og sagde, at hesten lige så godt kunne undersøges med det samme, da den jo stadig er syg men at symptomerne jo ligenu var dulmet af smertestillende.

Han sendte en kompetent dyrlæge ud til os. Han konstaterede at stortarmen var klemt fast ved milten, altså en mild form for tarmslyng.

Den fik noget tarmafslappende og noget beroligende således at musklerne slappede af. Derpå fik hun olie blandet med vand, så der kom tyngde i tarmene. Så skulle vi kører op og ned at grusvejen med hende i traileren, så stortarmen ville blive rystet ned.

Det virkede!!!

Nu er vi derhjemme bare i tvivl om hvordan hun skal håndteres. Så her kommer I ind i billedet!

Skal hun stå på boks og luftes i longe og kun leve af hø den næste uges tid. Eller skal hun med på fold med de andre og få "tør" wrap på folden som hun plejer???

Jeg er meget i tvivl, for hun har jo ikke haft forstoppelse eller sandkolik. Så egentlig synes jeg godt hun kan komme på fold igen, tarmene har jo også godt af motion. Måske er det klogt nok at skære ned på wrappen og supplere med høet istedet og ingen kraftfoder, men motion har hun da godt af eller hvad??? Hun går på en vinterfold som selvfølgelig bære præg af det, så der er ikke meget græs tilgængeligt.

Men hvad mening har I???

0
0
Svar på denne tråd

hmm...jeg
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:32

tror du kan tage det med ro, hvis hun er helt ok igen?

Giv hende evt. noget irish mash. Det er super godt for fordøjelsen, kolik mv.

Jeg ville nok starte med kun at give hende også hø samt gulerødder. Efter nogle dage, ville jeg blande halv fodring af det som hun normalt får. Og efter 2 uger kun det normale foder igen. Og give hende resten af irish mashen en - til to gange i ugen, indtil der ikke er mere tilbage i sækken. Altså stadigvæk efter dosering, som står på sækken :-)

Mvh.

Laila

0
0
Svar på denne tråd

Tarmslyng
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:51

Hvis jeg var dig ville jeg holde den i sin boks, og kun lufte den ved nogle gåture.

Kender en hoppe der blev opereret for slem tarmslyng sidste vinter, den kom ikke på fold i ca 3 måneder, men blev motioneret ved gåtur om morgnen, longering(skridt) om eftermiddagen og en gåtur sidst på aftenen.

Det er meget vigtigt at de ikke kommer ud og bumler rundt for meget.

Og heste med maveproblemer har tit tendens til at spise sand/jord, og så starter hele balladen jo igen´.

Så hold den inde i en uge-14 dage, og giv den alt det hø/roepiller den vil have.

0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen...??
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 23:47

Jeres kompetente dyrlæge må da vide, hvad der er bedst for den bette tøs?!?

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

svar til Tina
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 06:39

Jeg skrev med overlæg ikke hvad min dyrlæge har ordineret, da jeg ikke ønskede at farve jeres holding.

Han har sagt 10 dage i boks og kun hø, hun må luftes i longe så tit vi har tid.

Ja, jeg synes han er enrom kompetent til at diagnostisere og behandle heste. Men dyrlæger kan jo heller ikke vide alt om alt.

Så derfor er jeg i tvivl i forhold til at man jo ellers siger, at motion (læs: fold) er det bedste for fordøjelsen og hun er jo vant til at gå på fold ca. 10 timer om dagen. Jeg er jo lidt nervøs for at ende med en forstoppelse istedet.

Så var det jeg tænkte, at det ikke kunne skade at høre om andres erfaringer på området.

hilsen Belinda

0
0
Svar på denne tråd

Min ene havde en slem tarmbetændelse med
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 08:02

lammelse af hele fordøjelsen, fra mund til numse - dyrlægen havde sjældent set andre der overlevede den omgang...vejret var forfærdeligt koldt og blæsende (sidste år i marts) så jeg holdt ham i boksen på halvt hø, halvt meget tør wrap i 14 dage og gik tur to gange dagligt i tre kvarter- så jeg kom for sent på arbejde hver dag og måtte gå tidligt ...derefter kom han på en fold med læskur og kun een rolig hest som selskab, så han kunne spise hø og wrap i døgndrift indtil han havde taget de tabte 60 kg på igen.

Havde vejret været bedre var han også kommet ud før de 14 dage...men han var noget træt.

Han fik tilskud af venlige bakterier til tarmene i MEGET store doser i to måneder.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Egen underviser velkommen, ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.To ledige bokse.
0
0
Svar på denne tråd

i vores stald
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 08:03

har vi en dejlig vallak Safir som fik en ordenlig omgang med Tarmslyng mv. han har boksro og må kun komme ud med en af os på gåture på 20 min ad gangen og derud over skal kan fodres med bestemt foder ect...

han må ikke engang rulle sig på ridebanen!!.. Har i ikke fået en "plan" for hesten med foder mv.???...

Jillow navnet forpligter

Kig forbi www.hestefolket.dk

Mangler en god Westernsadel til min Araberhoppe

Har du en til salg så skriv endelig en mail/besked

0
0
Svar på denne tråd

Det er måske
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 08:55

et spørgsmål om hvor meget din hest egentlig bevæger sig på folden og hvad hun spiser på folden.

Min egen hoppe bevæger sig ikke synderligt meget, og hun æder alt på folden, grene, blade, træværk og hestepærer ...og det selvom at de får masser af hø på folden. Hun går iøvrigt sammen med 5 andre heste hver dag.

Så jeg vil mene at dyrlægens råd måske nok er det bedste bud...

Han vil nok undgå at hun får spist grene m.m. indtil at hendes tarm er ok igen. Den har trods alt været lidt klemt rundt

Men det er godt at høre at hun er ok igen

Men Irish Mash er et super godt produkt, og skånsomt mod mave og tarme. Og det opretholder en sund tarmflora.

Held og lykke fremover

0
0
Svar på denne tråd

Har prøvet det samme
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 09:18

Hesten skal UD så meget som muligt. Dog helst ikke på græsfold, men jordfold, hvor den får hø ad libitum.

Da min havde det fik jeg at vide, at den første uge skulle jeg tage den med ro. Bare skidte lange ture, og så stille og roligt starte op igen.

Men for guds skyld - ikke lade den står og klukkelure inde i boksen!!!

God bedring med hesten!

0
0
Svar på denne tråd

KVL ordinerede til min
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 10:56

Hej Belinda
Min hest var i efteråret indlagt på KVL med samme tarm-hernie, som han også fik på plads af egen drift.

Her beholdt de ham i 3 dage, hvor jeg hver dag kom og gik en tur af ½ time med ham. Den første nat var han i deres ridehus og de næste to i en boks. Han fik kun hø det første døgn og dernæst begyndte de med ganske let kerne.

Da jeg hentede ham var rådet masser af hø og gradvis optrapning over en uge til normal foder. Han kom på fold med det samme han kom hjem - men på vores sygefold, så han kunne stå alene lige de første dage.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

har talt med...
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 12:02

Det er nu lykkes mig at få kontakt til dyrlæge Nanna Luthersson som jo er ekspert i hestes fordøjelse og foder.

Under forudsætning af at hoppen ikke længere har smerter, anbefaler hun mig, at smide hende på fold som hun plejer, såfremt hun selvfølgelig ikke bare står og hænger.

Derudover skal jeg straks gå igang med at ride hende. Dette altsammen for at sætte ordentlig gang i tarmbevægelserne igen.

Af foder anbefalede hun at skære kraftigt ned på kraftfoderet eller, som jeg allerede har gjort, erstatte det med lucerne. Derudover alt det hø hun kan spise.

Nu gider Camille (hoppen) bare ikke at spise høet, hun er jo vant til wrap. Så derfor sagde Nanna, at jeg skulle blande noget wrap i høet for at lokke hende til at spise.

Efter en 10 dage skulle jeg langsomt vende tilbage til normal fodring. Dog passe på at hun ikke indtager for meget foder, som giver for meget luft i tarmene, da stortarmen så kan smutte op og sætte sig fast ved milten igen.

hilsen Belinda

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider