Vi har desværre her i påsken haft en syg hoppe. Det startede lørdag, hvor hun virkede uoplagt og lagde sig på folden. Da hun kom ind lagde hun sig igen. Normalt ser vi hende aldrig ligge ned og derfor ringede jeg med det samme til dyrlægevagten som kom kl. 19.00.
Den pågældende dyrlæge som havde vagten, var ikke hestedyrlæge. Han gav hende olie og smertestillende, og mente at det bare var en prut på tværs.
Søndag nat var den gal igen. Nok engang blev der ringet til dyrlægevagten, det viste sig at være samme dyrlæge. Han konstaterede at olien var gået igennem og undersøgte hende slet ikke, han gav hende blot noget smertestillende.
Nu bruger vi normalt en dyrlæge noget fra vores distrikt og når han har fri er det svært at lokke de andre så langt væk, specielt når der bare er en enkelt på vagten. Men mandag ringede jeg alligevel dertil, da jeg ikke orkede flere inkompetente dyrlæger fra vores eget distrikt.
Heldigvis var det min egen dyrlæge der tog telefonen. Han var noget rystet og den manglende undersøgelse fra søndag nat og sagde, at hesten lige så godt kunne undersøges med det samme, da den jo stadig er syg men at symptomerne jo ligenu var dulmet af smertestillende.
Han sendte en kompetent dyrlæge ud til os. Han konstaterede at stortarmen var klemt fast ved milten, altså en mild form for tarmslyng.
Den fik noget tarmafslappende og noget beroligende således at musklerne slappede af. Derpå fik hun olie blandet med vand, så der kom tyngde i tarmene. Så skulle vi kører op og ned at grusvejen med hende i traileren, så stortarmen ville blive rystet ned.
Det virkede!!!
Nu er vi derhjemme bare i tvivl om hvordan hun skal håndteres. Så her kommer I ind i billedet!
Skal hun stå på boks og luftes i longe og kun leve af hø den næste uges tid. Eller skal hun med på fold med de andre og få "tør" wrap på folden som hun plejer???
Jeg er meget i tvivl, for hun har jo ikke haft forstoppelse eller sandkolik. Så egentlig synes jeg godt hun kan komme på fold igen, tarmene har jo også godt af motion. Måske er det klogt nok at skære ned på wrappen og supplere med høet istedet og ingen kraftfoder, men motion har hun da godt af eller hvad??? Hun går på en vinterfold som selvfølgelig bære præg af det, så der er ikke meget græs tilgængeligt.
Men hvad mening har I???